JoonasTammikuu oli hyvä – 384km juoksua!

Sunnuntai oli hieno päivä.

26km kevyt pitkä lenkki aamulla, päälle fillaria sekä pitkä kehohuolto ja tammikuun treenit olivat paketissa!

runningtolive_joonas_laurila_2

Viikon saldoksi tuli juoksun osalta ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen yli 100km!! Loppupäivä sujuikin sitten hymyssäsuin! Olen niin onnellinen, että jalat kestävät nyt ainakin kevyen juoksun kautta hankitun volyymin. Tammikuussa tuli nimittäin juostua jo lähes 400km, joka on myös suurin määrä, mitä olen päässyt juoksemaan pariin vuoteen. Kun päälle lasketaan vielä kaikki fillaritreenit, voimaharkat ja kehonhuollot, muodostui tammikuusta yksi kaikkien aikojen treenikuukausista!

movescount_joonas_laurila_tammikuu_2016

En ole päässyt juoksemaan ja ylipäänsä loggaamaan tällaisia treenitunteja lähes kahteen vuoteen! Viimeksi olen juossut vastaavanlaiset lukemat Bostonin marathonille treenatessa eli noin valovuosi sitten. Saan siis olla syystäkin iloinen siitä, miten hyvin olen päässyt treenaamaan. Aerobista harjoittelua tein tammikuussa vähän päälle 40 tuntia, voimaa vajaa 10 tuntia ja kehonhuoltoa noin 40 tuntia. Yhteensä treenien parissa tuli siis vietettyä lähes 100 tuntia! Aika paljon, mutta tämän ajan se vaati, että kroppa pysyy kunnossa. Parempi ottaa varman päälle!

runningtolive_joonas_laurila_1

 

Periksiantamaton ja huolellinen työ kantoi siis hedelmää ja samalla linjalla tulen jatkamaan myös helmikuussa.

Helmikuun tavoitteet

Olen niin fiiliksissä treenaamisesta ja on niin siistiä urheilla ilman kipua! Työtä on pitänyt tehdä ja jatkossa saman tahdin on jatkuttava, jos meinaan treenailla samaan tahtiin. Henkisesti tämä ei ole ollut edes rankkaa, koska jos haluaa jotain todella paljon on myös valmis laittamaan siihen aikaa ja vaivaa. Ja kun muu elämä on raiteillaan, on helppo motivoitua myös treenaamiseen ja toisinpäin. Säännöllinen treenaaminen ja etenkin juoksu ja pyöräily ovat antaneet todella paljon energiaa muihin menoihin. Paketti alkaa olla taas pitkästä aikaa siihen malliin kasassa, että voin alkaa suunnittelemaan siirtymistä toiselle tasolle.

runningtolive_joonas_laurila_3

Tämän kuun tavoitteena on ottaa varovasti mukaan myös hieman kovemmat harjoitukset, lähinnä vauhtikestävyyttä, kovempia kiihtyviä ja todennäköisesti myös tonneja ja nelosia. En tule laittamaan niitä kuukauden alkupuolella treenikalenteriin, vaan teen kovan treenin aina kun siltä tuntuu, noin kerran viikossa. Haluan nauttia joka treenistä, enkä jännäillä niitä vielä turhaan. Pyrin pitämään volyymin aika kovana lähes kuun puoliväliin saakka, koska siinä tulee pakkotauko tatuoinnin jatkon takia. Ajatuksena on luoda siihen väliin pieni superkompensaatio, kun pääsen palautumaan useamman päivän leiman ottamisen jälkeen. Jos kuun alku sujuu hyvin ja lepojakso tuottaa toivotun vaikutuksen kuntoon, voin alkaa miettimään loppukuusta järjestelmällisempää ohjelmaa. Mihin se sitten tähtääkään.

Pitää vähän miettiä tässä tämän viikon aikana, mikä kisa voisi olla kiva juosta tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla kovaa ja mitkä taas fiiliksellä. Kalenterissa ovat tällä hetkellä ainakin City Run ja Team Rynkebyn hyväntekeväisyysjuoksujen ominaisuudessa ja Helsinki Half Marathon.

Mahtavaa treeniviikkoa ja helmikuun alkua kaikille!

Kommentoi

Kommentit