JoonasTeam Rynkeby hyväntekeväisyysjuoksu

Team Rynkeby Helsinki järjestää viime vuoden tapaan hyväntekeväisyysjuoksutapahtuman syöpää sairastavien lasten hyväksi. Tapahtuma juostaan jälleen keskellä kauneinta Helsinkiä lauantaina 7.5.2016. Kävin viime vuonna kirmaamassa tämän Helsingin Kaivopuistossa järjestetyn tapahtuman ja olen ylpeä siitä, että pääsin tänä vuonna mukaan järjestämään näin hienoa juttua!

Tänä vuonna matkoja on viime vuodesta poiketen kolme, 3,3km, 6,6km ja noin 10km eli tapahtumaan voi osallistua, vaikka vain kannatusmielessä juoksemalla tai kävelemällä lyhyimmän matkan. Ja kukapa nyt ei haluaisi tukea näin hyvää asiaa. Hyväntekeväisyysjuoksun tuotto ja osallistumismaksut menevät nimittäin lyhentämättömänä syöpää sairastavien lasten avuksi Sylva Ry:n kautta.

Olemme järjestemässä Helsinki Core Trainersin juoksuvalmentajien voimin neljä kisaan valmistavaa treenilenkkiä kisamaastoissa eli Kaivopuiston alueella. Osallistuminen lenkeille maksaa 10€ ja se menee myös lyhentämättömänä Sylva Ry:lle. Maksu lenkeille tapahtuu käteisellä paikan päällä.

TREENI-INFO

Kesto: Treenit kestävät noin 75-90 minuuttia ja ne ovat suunniteltu niin, että kaikki voivat osallistua kunnosta riippumatta.

Treenipaikka: Lähtö tapahtuu Helsinki Core Trainersin tiloista Hernesaaresta osoitteesta Henry Fordin Katu 5 N, jonne voi myös jättää ylimääräiset varusteet.

Treeniajat ja teemat:

  • Lauantai 2.4. klo 11:00 Juoksutekniikka ja mäkitreenit
  • Keskiviikko 6.4. klo 18:00 Intervalliharjoitus
  • Lauantai 23.4. klo 13:00 Vauhtikestävyys
  • Keskiviikko 4.5. klo 18:00 Viimeistelyharjoitus

Ilmoittautuminen: Lenkkeihin ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Tervetuloa mukaan! Toivottavasti saamme mukaan paljon juoksijoita, ketkä haluavat juosta hyvän asian puolesta! Nähdään treeneissä!

team_rynkeby_hyväntekeväisyysjuoksu

KISAINFO

Lähtö: klo 10.00, Cafe Carusel, Merisatamanranta 10, Helsinki.
Matkat: 3,3 km, 6,6 km ja 10 km
Sarjat: miehet ja naiset
Ilmoittaudu juoksutapahtumaan 30.4.2016 mennessä osoitteessa bit.ly/trjuoksu

Osallistumismaksut: 6,6 km ja 10 km 25 € ja 3,3 km 10 €. Lapset alle 12 v. saavat osallistua tapahtumaan ilmaiseksi. Jälki-ilmoittautuminen on mahdollista paikan päällä klo 9.00–10.00. Jälki-ilmoittautumisen hinta on 30 €.

Juoksussa on ajanotto ja sarjojen parhaat palkitaan mm. 2XU:n tuotepalkinnoin.

Tapahtumaan mahtuu 300 juoksijaa.

Reittiä ei ole suljettu muulta liikenteeltä eikä osallistujia vakuutettu järjestäjien puolesta, joten noudatathan juostessasi varovaisuutta ja huomioit myös muut liikkujat.

JoonasUudenlaisia tankkausvaihtoehtoja Foodoralla

Marathonille valmistautuminen on jokaisella todella henkilökohtainen prosessi. Miten juosta viimeisellä viikolla? Millä kengillä juoksen? pitäisikö tehdä tyhjennysharjoitus? miten hoidan tankkaamisen? Nämä ovat vain muutamia kymmenistä kysymyksistä, jotka askarruttavat juoksijaa ennen kisaa. Tällä kertaa pureudun viimeiseen viikkoon tankkaamisen suhteen ja hieman uudenlaisella tavalla.

Varsinkin ulkomaan kisaa edeltävän ”viimeisen ehtoollisen” nauttiminen on usein ongelmallinen asia. Pitäisikö syödä hotellissa vai lähteä metsästämään hyvää ravintolaa? Vai pitäisikö varata pöytä etukäteen, jotta säästyisi turhalta kävelyltä ja saisi lepuutettua jalkoja ennen kisaa? Tätä soppaa voi hämmentää entisestään se, että lähtee kisamatkalle isommalla porukalla, jolla voi olla hyvinkin erilaisia ruokailutottumuksia tai ruokavalioita. Ravintolan valinta muuttuu entistä hankalammaksi. Kun heitetään mausteeksi vielä ruokailuajankohta on soppa valmis. Itseäni alkaa helposti ahdistamaan, jos en pääse valmistautumaan kisaan omien rutiinieni mukaan. Tietenkin on kiva viettää aikaa kanssamatkailijoiden kanssa, mutta valmistautumisessa olen usein hyvin tarkka siitä, että saan levätä ja syödä milloin haluan ja mitä haluan.

Foodora_joonas_laurila_2

Foodora haastoi minut miettimään, miten heidän palvelunsa voisi auttaa valmistautumisessa kisaan. Ja miksei kisan jälkeenkin.

Jos et ollut vielä kuullut, vuonna 2015 perustettu Foodora kuljettaa ravintoloiden ruoka-annoksia kotiin, työpaikalle tai johonkin muuhun annettuun osoitteeseen. Tässä tapauksessa siis kisamajoitukseen. Hotellien lisäksi myös asuntojen vuokraus on kasvattanut suosiotaan juoksuturistien parissa. Kämpät ovat kivoja, koska siellä saa olla rauhassa, mutta aina ei jaksa alkaa laittamaan kokonaista ateriaa, vaikka aamupala onnistuukin iisisti. Siksi tilaaminen onkin loistava vaihtoehto ja näin jokainen voi tilata omat ruokansa haluamistaan paikoista. Ja milloin haluavat. Myös kisan jälkeen. Jokainen kun palautuu kisasta eri tavalla. Joku haluaa ruokaa heti ja joku taas ei pysty laittamaan suuhun mitää kiinteää muutamaan tuntiin kisan jälkeen. Jälleen kerran oman aikataulun ja ruokapreferenssien noudattaminen on helppoa, kun jokainen voi tilata safkat silloin kun haluaa. Illalla kisan jälkeen on kiva lähteä porukalla syömään ja käymään läpi jälkipelit ja lähdöllä ei ole samanlaista kiirettä, kun jokainen on saanut palauduttua ja tankattua kisan jälkeen rauhassa.

Sama appi toimii niin Suomessa kuin ulkomaillakin ja Foodora löytyykin jo useista kymmenistä Euroopan kaupungeista, muun muassa Tukholmasta, Hampurista sekä Pariisista. Kaupungeista, jotka ovat suosittuja myös marathonmatkailijoiden keskuudessa. Kaikki juoksuturistit eivät asu keskustassa ravintoloiden läheisyydessä ja siksi Foodora voisikin olla hyvä ratkaisu laajentaa ruokailumahdollisuuksia. Aika loistava juttu myös erityisruokavaliota noudattaville juoksijoille.

Jos otetaan hieman tarkemman tarkastelun kohteeksi aiemmin mainitut marathonkaupungit, Tukholma, Hampuri ja Pariisi, niin näistä löytyy hyvin laaja valikoima erilaisia ravintoloita, joista tilata ruokaa ja tässä olisi muutama hyvä esimerkki safkavaihtoehdoista ennen kisaa tai kisan jälkeen. Foodoracle vie meidät ravintolan sieluun ja sydämeen. Se kertoo tarinan ravintolan, ravintoloitsijan ja hänen ideologiansa takana. Tämä jos mikä helpottaa tilaamista, kun pääsee kurkistamaan ravintolaan muutenkin kuin menun kautta.

Tukholma – The Taco Truck

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=enbVcTnl4UM&w=560&h=315]

Hampuri – Saints and Sinners

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=Ch7CgbSLitM&w=560&h=315]

Pariisi – La Guinguette d’Angèle

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=VpdyFUSS2vU&w=560&h=315]

 

Yhteistyössä: Foodora

JoonasTaisteluviikko vaihtui huippuviikoksi

Olipa kaksijakoinen viikko. Maanantaina treenit kulkivat vielä ihan hyvin, mutta tiistaina 16 kilometrin aamulenkin jälkeen kroppa alkoi tuntui tosi omituiselta ja olo paheni entisestään päivän aikana. Iltatreenien jälkeen veto oli jo ihan poissa ja jonkin sortin pikku flunssa teki tulojaan. En tiedä, mistä se tuli. Joko messuista tai sitten kroppa meni vain sekaisin pitkästä aamulenkistä, joka alkoi jo puoli seiskan aikaan. Edessä oli pari päivää lepoa ja se kannatti. Keskityin muutaman päivän töiden lisäksi lepäämiseen sekä kokkailuun. Kävin myös katsastamassa Turon uuden myymälän avajaiset ja fiilistelemässä mahdollista uutta pukua. Muutaman päivän jälkeen olo alkoi helpottaa, koska perjantaina olin taas takaisin treenien parissa ja loppuviikosta tulikin lopulta todella hyvä.

Joonas_Laurila_strava_3

Juoksin perjantaina rennon 15km kiihtyvän (3:59min/km) ja palauttelun jälkeen totesin, että flunssa ei häirinnyt enää. Tosi kummallinen muutaman päivän sairastelu, mutta pääasia, että se on nyt ohi. Viikon toinen huippu oli sunnuntain pitkis, jonka päätin venyttää omien synttäreiden kunniaksi ensimmäistä kertaa sitten Bostonin marathonin yli 30 kilometrin mittaiseksi. Täydellisessä säässä oli mahtavaa juosta ja valitsin reitin niin, että pääsin pitkästä aikaa juoksemaan lapsuudenmaisemiin. Ja sekös nosti fiiliksiä entisestään. Oli todella suuri yllätys, että lenkki meni tosi rennosti 4:19min/keskarilla ja kroppa tuntui koko lenkin todella hyvältä. Osasyy tähän oli varmasti sillä, että tein todella huolelliset lämmöt kotona ennen treeniä. Tänään aamulla jalat olivat väsyneet, mutta muuten kunnossa eli voin olla todella tyytyväinen viikon viimeiseen kolmeen päivään, joiden aikana juoksin yli 60 kilometriä. Ja itseasiassa koko viikko kääntyi hankalan alun jälkeen voitoksi, kun saldoksi tuli kuin tulikin yli 100 kilometriä vain viidessä päivässä! Tämäkin oli tärkeä tietoa, koska syksyllä voi hyvin olla, että juokseminen ei onnistu ihan joka päivä lasten syntymän jälkeen ja volyymi pitää hakea sitten silloin, kun se on mahdollista.

Joonas_Laurila_strava_5 Joonas_Laurila_strava_2Joonas_Laurila_strava_1

Oli suhteellisen kiva suunnata synttäribrunssille Pennyyn, kun lenkki oli sujunut niin hyvin. Mutta vielä kivempaa oli tipahtaa sohvalle lojumaan ja sammua ansaitusti rakkaan syliin. Pikku juoksijat jatkavat kasvamistaan ja nyt odotankin innolla, että pääsen tuntemaan niiden ensimmäiset juoksuaskeleet masun läpi.

Joonas_laurila_juoksija_3

Tämä viikko näyttäisi aikataulujen suhteen siinä mielessä hyvältä, että ehdin tekemään parin laatuharjoituksen lisäksi myös yhden pidemmän lenkin. Viikon laatuina ovat  4-5×1200-1600m/3-4minREC sekä 3x12minTempo/2minREC. Luvassa kivoja, mutta rankkoja treenejä. Ihme kyllä en vielä toistaiseksi ainakaan jännitä niitä.

Tänään on tulossa illalla juttua vaihtoehtoisesta tavasta hoitaa kisatankkaus ja kisan jälkeinen ensiruokailu ulkomailla, pysykään kuulolla!

foodoracle_checf_kock_joonas_laurila

JoonasVaikea, mutta hyvä treeniviikko vaati veronsa

Huh, mikä viikko!

Hyvät kilsat, mutta tosi raskas viikko, koska GoExpo rasitti palautumista. Painotin viikkokilsat alkuviikkoon, jotta viikonloppu olisi hieman kevyempi, mutta eipä se juuri auttanut. Kaiken huipuksi onnistuin saamaan messuilta jonkun pikku flunssan, joka iski kunnolla päälle tiistaina. Siksi olen nyt levännyt suosiolla muutaman päivän.

Hankala viikko vaati veronsa ja olen iloinen, että tajusin se hyvissä ajoin, jotta kroppa ei lähtenyt käymään ylikierroksilla. Huomaan, että sellaiset vajaan 120 kilometrin viikot menevät jo helposti, jos viikko on muuten balanssissa. Siksi olenkin miettinyt, että jatkossa pyrin nostamaan kilometrejä yli 120:n vain viikoilla, joiden aikana ehdin palautua kunnolla ja vastaavasti kevyemmät viikot tulevat sitten, kun viikko on muuten täynnä muuta menoa. Tällä systeemillä minun ei tarvitse miettiä lepoviikkoja, koska kevyempiä viikkoja, joiden aikana ehdin palautua, tulee väkisinkin 3-4 viikon välein. On jotenkin todella hyvä ja luottavainen olo siihen, mitä teen ja siksi saatankin lähteä testaamaan vauhtia jo Länsiväyläjuoksuun ennen kevään puolikkaita. Vauhdit ovat jo hyvällä tasolla VK-treeneissä, mutta nopeuskestävyyttä pitää saada vielä nostettua ja sen kimppuun hyökkään jahka saan kropan kondikseen.

viikon_yhteenveto_joonas_laurila_strava

Viime viikon laatuna oli 15minTempo/3minRec + 10Tempo/2minRec + 5minTempo, jonka päälle juoksin vielä reilun tunnin kevyttä valmennusten ohessa. Treeni meni aika nappiin, vaikka jaloissa painoi vielä keskiviikon treeni. Juoksin nimittäin kuvausten ohessa puolivahingossa matolla kovan VK:n eli näin ollen tuli sitten juostua pari laatua putkeen. Ei niin fiksua, mutta tehty mikä tehty. Jälkimmäinen ja suunniteltu laatu onnistui kuitenkin aika hyvin. Kova tuuli haittasi jonkin verran, mutta sain silti painettua pätkät nousujohteisesti 3:40min/km:stä alaspäin. 15 kilometriä vetojen päälle tuntui jopa mukavalta treenin jälkeen ja lenkistä tuli siis samalla pitkis, kun kilometrejä kertyi mittariin 27km ja 4:27min/km keskarilla.

Viikon_laatu_joonas_laurila_strava

Kova viikko painoi viikonloppuna jaloissa ja vaikka pyrinkin tekemään mahdollisimman kevyitä treenejä ja paljon kehonhuoltoa, en saanut pidettyä jalkojani auki toivotulla tavalla. Nyt tilanne on jo toinen ja kohta ollaan taas juoksukunnossa, kunhan saan tämän pikku mahaflunssan talttumaan. Voiton puolella ollaan jo. Tämän viikon laatuharjoituksena olisi ollut 10-15km TV reipas, mutta voi olla, että se jää nyt väliin. Sunnuntaina olisi taas tarkoituksena juhlia omia synttäreitä 34 kilometrin lenkillä.

goexpo

 

 

Paneelit keräsivät GoExpossa mukavasti kuuntelijoita ja saimmekin siitä idean jatkaa niitä. Projektista on luvassa lisää tietoa, kunhan saamme ensin konseptin lopulliseen muotoon. Luvassa on siis jatkossakin mielenkiintoisia keskusteluita juoksusta, juoksukengistä ja niihin liittyvistä asioista. Stay tuned!

goexpo_1

Myös Team Rynkeby oli vahvasti mukana messuilla fillari- ja päälavalla, jossa olin puhumassa omalta osaltani kestävyysharjoitttelusta.

goexpo_2

Saman teemaan tiimoilta turistiin myös Tuukan kanssa fillarilavalla. Puhuimme muun muassa harjoittelun rytmittämisestä, kehonhuollosta sekä volyymeistä ja intensiteetistä. Pyöräilyn suhteen treenaaminen on hieman hankalampaa kuin juoksun suhteen, koska pyöräily vie enenmmän aikaa. Onneksi peruskestävyyttä voi talven aikana tehdä muutenkin kuin pyöräillen, mutta kevään lähestyessä pyöräilyn merkitys kasvaa, koska hanuri pitää totuttaa istumiseen ja muutenkin fillarointi pitää tehdä tutuksi itselleen.

Onneksi meillä on vielä paljon aikaa treenata ja olemmekin aloittaneet jo treeniohjelmien hiomisen. Fillareidenkin pitäisi tulla piakkoin eli kohta päästään jo tositoimiin!

goexpo_3

Koska viimeiset pari päivää ovat menneet lepäillessä on aikaa jäänyt kokkailuun, joka jatkuu kohta merenelävien parissa. Astetta parempaa lounasta luvassa ja se, mitä lounaaksi on luvassa löytyy Hannan blogista huomenna.

Stockmann_joonas_laurila