JoonasEnää kaksi päivää leikkaukseen!

Niin se aika rientää. Kuukausi katosi vauhdilla ja h-hetkeen on enää kaksi päivää. Vihdoinkin saan jalan kuntoon ja pääsen juoksemaan. Siis kuntoutuksen jälkeen, mutta kuitenkin.

Olen saanut treenattua viimeisen kuukauden fillarilla ja kevyellä juoksentelulla aika kivasti ja kuntokin on noussut sille tasolle, että menen leikkaukseen suhteellisen levollisella mielellä. Leikkauksen jälkeen ensimmäiset kaksi viikkoa ovat pakostakin rauhallisempia eli en tule treenaamaan niiden aikana kuin korkeintaan kevyttä kuminauhajumppaa. Varsinainen kuntoutus tulee alkamaan tikkien poiston jälkeen, mutta sitä ennen voin kuitenkin jumpata ainakin tervettä jalkaa, keskivartaloa sekä yläkroppaa. Makoilu tekee kropalle aika pahaa ja sen takia pieni treeni ei ole todellakaan pahitteeksi. Eikä päänkään kannalta. Tuukka lupasi myös tulla piipahtamaan kerran pari viikossa hieromaan selkää sekä jalkoja, että saan pidettyä ne auki makoilusta huolimatta.

joonas_laurila_vika_lenkki

Tämän verran olen saanut funtsittua treenaamista, mutta on kuitenkin sanomattakin selvää, että treenaan sen mukaan, kun pystyn. Lepo ja toipuminen ovat kuitenkin pääasia. Hyvä asia toipumisen kannalta on kuitenkin se, että en saa keppejä kuin muutamaksi päiväksi ja sen jälkeen alan käyttämään muovista jalkatukea. Tämä on TODELLA hyvä asia, koska näin pääsen jo toivon mukaan muutaman viikon sisään tallustelemaan niin, että kävelen suhteellisen normaalisti. Ainakin lantion asento on parempi näin kuin kepeillä kirmatessa.

Kävin tänään lenkillä todennäköisesti viimeistä kertaa tänä vuonna. Tunteet olivat pinnassa lenkin jälkeen, koska tämä oli viimeinen lenkki kipeällä jalalla. Pian pääsen taas juoksemaan ilman kipuja. Huomenna teen varmaan pari kevyttä aerobista ja pari kehonhuoltosessiota, jotta kroppa olisi mahdollisimman hyvin auki, kun aloitan elämän sohvalla tai sängyssä.

Ja sitten leikkaukseen.

 

JoonasYlpeä valmentaja

En muista lyhyellä valmentajanurallani hetkeä, milloin olisin ollut niin ylpeä kuin nyt. Vaikka ylpeydenaiheita on osunut jo matkan varrelle niin viimeisin projekti, adidasheimon spin-off, prjctAMSTERDAM vei kyllä voiton kokonaisuutensa ansiosta.

Kokonaisuuden rakennus alkoi jo heinäkuun lopussa ja porukan yhteishenki kehittyi ja kasvoi läpi syksyn treenikauden. Ehkä tärkein syy yhteenhitsaantumiseen löytyy yhteisestä tavoitteesta. En tarkoita tällä marathonia, vaan päämäärää, itsensä kehittämistä juoksijana. Amsterdamin jälkeenkin jatkuva tavoite, jonka kautta juoksijat oppivat koko ajan lisää omasta juoksutekniikasta, erilaisista harjoituksista sekä niiden rytmittämisestä. Ja tietenkin ryhmässä treenaamisen eduista.

joonas_laurila_prjct_amsterdam_2

Kisassa voi tapahtua aina vaikka mitä täysin itsestä riippumattomia asioita. Päivän kisakunto ei myöskään vastaa aina todellista kuntoa, minkä saimme nähdä myös viime viikonloppuna. Ennätykset ovat monille tärkeä motivaatiota, mutta itse pidän tärkeämpänä todellista kuntoa ja ennenkaikkea sitä, miten paljon juoksija oppii harjoituskauden aikana.

Damissa tehtiin prjctAMSTERDAMIN voimin lukuisia ennätyksiä, juostiin ensimmäinen puolikas tai marathon tai koettiin pettymyksiä. Olen niin ylpeä juoksijoiden periksiantamattomuudesta, koska kaikki hoitivat itsensä maaliin. Ja ennenkaikkea olen ylpeä siitä, että uusi tavoite on jo asetettu ja pettymykset haudattu eli katse on suunnattu eteenpäin. Suurin ylpeydenaihe on kuitenkin se, että kaikki pitivät fokuksen tavoitteessa ja jaksoivat treenata tai huoltaa kroppaa vaikeinakin aikoina, kun jalat eivät kestäneet juoksua. Piti vain keskittyä positiivisiin asioihin, koska aina on jokin tapa harjoitella tai huoltaa kehoa.

IMAG0661

Seuraava tavoite, Prahan marathon, on jo asetettu, mutta ennen marathonohjelman aloittamista on luvassa ylimenokausi, jonka aikana laitetaan kropat ja ennen kaikkea pää kuntoon. Lepo, kehonhuolto ja kevyempi harjoittelu tulee monelle pitkän kauden jälkeen tarpeeseen.

joonas_laurila_prjct_amsterdam_1

Lopuksi haluan kiittää kaikkia projektissa mukana olleita tahoja ja ihmisiä sekä ennenkaikkea juoksijoita. Kiitos periksiantamattomuudesta sekä siitä, että uskoitte omiin kykyihinne. Tästä on hyvä jatkaa.

IMAG0655

Jos haluatte lukea muiden kisassa mukana olleiden fiiliksiä niin tästä löytyy linkkejä heidän blogeihinsa.

Julia Venesmaa – Amsterdamin marathonreissu

Juoksujalkaa – Ennätystehtailua Damissa.

Juoksuelämyksiä – Elämysten viikonloppu Amsterdamissa

IMAG0650

 

 

 

 

JoonasMistä treenimotivaationi syntyy?

Alkuviikko on ollut todellista treenaamisen juhlaa. Sen lisäksi, että keho on ottanut vastaan harjoittelua olen löytänyt sekä viime että tämän viikon treeneissä se ilon harjoitteluun, joka oli hieman hukassa. Suuri syy iloon on tieto siitä, että pääsen pian leikkaukseen, jonka jälkeen täyspainoinen juoksuharjoittelu on jälleen askeleen lähempänä. Toinen merkittävä syy on se, että volyymiharjoittelu on kantanut hedelmää ja kunto on noussut kohinalla. Keho ottaa nyt kovaa treeniä vastaan paljon paremmin kuin esimerkiksi kuukausi sitten ja tämä alkoi tulla esiin viime viikon harjoituksissa. Tarkoituksena oli tehdä hieman kevyempi viikko, mutta itseasissa siitä tulikin kovempi kuin aikoihin ja sama meno on jatkunut tälläkin viikolla. Keho on palautunut kovista harjoituksista hyvin ja muutenkin vireystila on ollut ihan toisissa sfääreissä kuin muutama viikko sitten.

Mietin hieman tarkemmin, mistä tämä hyvä treenifiilis johtuu ja edellämainittujen asioiden lisäksi totesin itsekseni seuraavaa. Motivaatio ja treenifiilis syntyvät ainakin omalla kohdallani siitä, että keho saa oikeassa suhteessa sekä kovaa että kevyttä treeniä. Treenien suunnittelulla on myös suuri merkitys siihen, miten suhtaudun harjoituksiin olipa sitten kyseessä kevyt palauttava tai kova harjoitus. Suunnittelu helpottaa keskittymistä ja pitää mielen virkeänä ja alan näin suhtautumaan kaikkiin harjoituksiin oikein. Suunnitelmallisuus auttaa myös siinä, että pystyn irroittautumaan treenaamisesta, kun en treenaa. Keskittyminen siis paranee koko päivän ajaksi. Ja tähän liittyy se, että rakastan aamulla treenaamista. Pää toimii koko päivän rasvatummin, kun san tehtyä aamulla treenin.

Pari viimeistä viikkoa ovat olleet myös treenien ulkopuolella loistavia ja suuri syy tähän on ollut nimenomaan se, että olen saanut pidettyä fokuksen aina siinä missä pitää. Työt ovat tuntuneet poikkeuksellisen mukavilta ja kaikki muutkin asiat ovat edenneet oikeaan suuntaan, kun olen saanut rauhoituttua treenien ulkopuolella ja irtauduttua treenimoodista.

En sano, että suunnitelmallisuus olisi avainasia harjoittelumotivaation löytämiseen kaikille, mutta itselleni se tuntuu olevan elinehto. Sen avulla saan jäsennettyä arkea ja muita asioita ja viimeiset kaksi viikkoa todistivat, että vaikka rakastankin juoksua ja muuta treenaamista, rakastan myös montaa muutakin asiaa.

Tuli näitä asioita pohdiskellessani mieleen, että kirjoittelin tuossa taannoin keinoista pitää treenimotivaatiota yllä eli jos motivaatiojutut kiinnostavat niin kannattaa käydä lukemassa positiivisten puolien löytämisestä, kuinka voi treenata astetta kovempaa sekä siitä, miten psyykkaan itseäni.

Eli summa summarun, suunnitelmallisuus on avainsana oman treenimotivaation rakentumiseen ja se heijastuu sitten koko muuhun elämään, joka on kuitenkin vähintään yhtä tärkeä asia itselleni. Onnellisuus kun ei synny vain treenaamisesta. Motivaation ylläpitämiseksi on olemassa monia keinoja itse luotan varsinkin psyykkaamisen ja astetta kovemman harjoittelun lisäksi myös kovaa psyykkaamiseen. Kun motivaatiopuoli on kunnossa, on paljon helpompi käsitellä niin pienet kuin suuretkin vastoinkäymiset ja näillä eväin selviän helposti myös leikkauksen jälkestä ajasta.

JoonasKaksi ja puoli viikkoa leikkaukseen

Sain viime viikon lopussa lausunnot kuvauksista ja nyt kaikki alkaa olla aika valmista leikkaukseen. Hyvät uutiset olivat, että akillesjänne näytti kuvissa olevan kunnossa (tendinoosia lukuunottamatta) ja että nilkan jänteen eivät myöskään olleet vaurioituneet. Akillesjänteen kiinnityskohdassa oli jonkin verran turvotusta, joka indikoi sitä, että siellä on vielä päällä jonkinasteinen tulehdus. Osittain luutunut kalkkeuma oli kuvissa aika suuri mollukka, joka haittaa nilkan liikettä todella laajalla alueella. Siksi leikkauksessa tullaan hiomaan kantaluuta oikein urakalla.

Viime viikko sujui treenien puolesta jopa yllättävän hyvin, ottaen huomioon, että olin alkuviikon flunssassa. Sain fillaroitua sisällä 200km ja tehtyä yhden lihaskuntotreenin sekä tietenkin reilusta dynaamisia venytyksiä ja muuta kehonuholtoa. Mieltä ja kehoa lämmittivät varsinkin perjantain ja sunnuntain treenit, joissa nostin watteja tasaisesti 150:sta yli 300:aan wattiin.

Joonas_laurila_movescount_1 Joonas_laurila_movescount_2 Joonas_laurila_movescount_viikon_yhteenveto

Kävin viikonloppuna vakoilemassa minilomalla Tukholmaa ja sen urheilukauppoja. Lyhyenä yhteenvetona voin sanoa, että urheilukaupalla näyttää ainakin päällisin puolin sujuvan aika hyvin ja juoksupuolella varsinkin Löplabbet vakuutti. Siisti liike, jossa brändit olivat selkeästi omissa osastoissaan ja analyysilaitteen ja muut palvelut omissaan. Palvelu ja valikoima olivat myös parempaa kuin aiempina vuosina.

Tästä viikosta on tulossa jälleen kiireinen. Töiden ja treenien lisäksi tälle viikolle mahtuu adidasheimon spin-offin, prjctAmsterdamin huipennus, kun juoksijat pääsevät kirmaamaan Amsterdamin marathonille. Treenien suhteen jatkan samalla linjalla kuin edellisinäkin viikkoina. Tulen viettämään aikaa fillarin selässä niin paljon kuin mahdollista, mutta tällä viikolla muutos tulee siinä, että pyrin tekemään jokaisen fillaritreenin jälkeen lyhyen session crossaria, jotta kroppa saisi toimia hieman myös juoksuomaisessa asennossa. Ainakin viime viikon hieronnan perusteella kroppa on aika jumissa, kun lihaksisto on joutunut toimimaan jo pitkään fillarin selässä eikä asfalttia tai hiekkateitä kuluttaen.

Tulen varaamaan vakituisen hieronta-ajan Helsingin Urheiluhieronnasta leikkauksesta lähtien, koska olen onnistunut ehkä hieman laiminlyömään tämän puolen harjoittelussa ja kuvitellut naiivisti, että oma kehonhuolto riittäisi.

JoonasKuntoutusta ja flunssasta toipumista

Kävin eilen sekä magneetissa että röntgenissä ottamassa kuvat, joissa varmistetaan vielä kerran nilkan tilanne ennen leikkausta. Seuraavaksi on luvassa kuvien analysointi ja leikkaussuunnitelman vahvistus. Tässä odotellessa yritän treenien lomassa parannella akillesjänteen tendinoosia eksentrisin harjoituksin. Lääkärin ohjein mennään, mutta löysin tähän rinnalle myös mielenkiintoisen artikkelin Runner’s Worldin sivuilta. Eli lyhyesti sanottuna pyrin nyt tekemään läpi viikon erilaisia venytys- ja aktivaatioharjoituksia, jotka huoltavat jännettä. Esimerkiksi allaolevissa videoissa esiteltyjä liikkeitä.

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=M6EKuuZ7C2E&w=560&h=315]

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=XYl8pOkw-aE&w=560&h=315]

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=PJPfzTHpbAM&w=560&h=315]

Sitten treeneihin. Viime viikon treenit menivät aika kivasti omalla painollaan. Otin aika iisisti tehojen suhteen ja keskityin enemmän kuntoutukseen. Tulin kuitenkin polkeneeksi reilut 240 kilometriä ja päälle tein pari lihaskuntotreeniä keskivartalolle ja yläkropalle ja niissä oli fokus kestävyydessä eli sarjat olivat aika pitkiä (toistamäärät yli 25/liike).

Sunnuntai-iltana olo alkoi heiketä ja flunssahan se taas siellä koputteli. Siksi alkuviikko on mennyt levätessä ja kroppaa huoltaessa. Tällä viikolla on luvassa muutenkin kevyempi treeniviikko, koska olen viikonlopun Tukholmassa ja en ehdi treenata siellä niin paljoa. Ensi viikolla treenimäärät on tarkoitus palauttaa taas normaaleiksi ja ohjelmassa on ainakin yksi kova treeni ja yksi pitkä treeni.