JoonasTodella hyvä treeniviikko!

Positiivia uutisia treenirintamalta!

Viikko sujui ilman sairasteluita ja sain treenattua joka päivä jonkin verran. Sen lisäksi sain tehtyä yhden kovemman fillaritreenin ja voimaharjoituksen. 250 kilometrin viikko ei tee treeniviikosta hyvää, vaan syyt löytyvät jostain ihan muualta. Kovan harjoituksen tekeminen on tietenkin aina kiva asia, mutta vielä iloisempi olen siitä, että huoltavat harjoitukset sujuivat niin hyvin. Ja tällä tarkoitan tietenkin vain sitä, että jaksoin tehdä niitä jokaisen treenin päälle ja lauantaina vielä pidemmän session. Tein valtaosan fillaritreeneistä sisällä sen takia, että pääsisin heti treenin jälkeen dynaamisten ja palauttavien pariin. Tiistaina fiilistelin lenkin ulkona arktisissa olosuhteissa.

Ja on ollut todella mahtavaa huomata, miten kroppa on taas herännyt ihan eri tavalla henkiin. Treenit sujuvat paljon iisimmin ja kohta voin taas alkaa kiristämään ruuvia tehoissa. Näen torstaina lääkärin ja sen jälkeen se on sitten menoa. Tarkoittipa se sitten leikkausta tai jotain muuta. Todennäköisyys leikkaukselle on lähes 100%:a, mutta ainahan sitä löytyä joku muukin tapa hoitaa vaiva kuntoon. Oli miten oli, en mene leikkaukseen ennen Amsterdamin reissua eli siihen asti treenaan niin paljon kuin on aikaa ja voimia. Luvassa on siis intensiivisempiä ja pidempiä fillaritreenejä sekä voimatreenejä. Kroppa pitää saada niin hyvään kuntoon kuin mahdollista ennen leikkausta, jotta pääsen kuntoutuksen jälkeen mahdollisimman pian taas tositoimiin.

joonas_laurila

Kaipuu juoksuun on tällä hetkellä todella suuri. Niin suuri, että mietin vielä aamulla, että jaksanko katsoa Berliinin marathonia, koska se olisi voinut olla jossain määrin tuskainen kokemus. Rakkaus juoksuun vei kuitenkin voiton ja säädin kisastudion pystyyn. Ja hyvä niin, koska kisa antoi itseasiassa vain enemmän energiaa ja uskoa toipumiseen. Maailmanennätys sekä ystävien ja valmennettavien loistavat ennätyssuoritukset saivat melkein vedet silmiin. Ensi vuonna on sitten itse aika tehdä Berliinissä ennätys, jos saan osallistumisoikeuden siirrettyä. Ja jos en niin sitten jossain muualla.

IMG_20140928_115303

Ensin pitää saada kuitenkin kroppa kuntoon, joka tänään tarkoittaa dyynaamisia ja rullailuita mahtavassa säässä tehdyn fillarilenkin päälle. Niin ja nyt alkaa muuten sitten jatkossa tulla infoa Suunnon Ambit 3 Sportista, jonka sain joitain päiviä sitten testiin. Tulen testaamaan kelloa ensin fillaroinnin ja voimaharjoittelun parissa ja myöhemmin juoksun yhteydessä. Ja nyt niiden huoltavien pariin.

suunto_ambit_3_sport

JoonasViikkoon mahtui monipuolista harjoittelua ja sairastelua

Viime viikko oli todella mukava treeniviikko, vaikka sairastelu veikin parhaan tehon pois harjoituksista. 7 maltillista fillarilenkkiä, pari voimatreeniä ja päälle aika paljon kehonhuoltoa pitivät huolen siitä, että treeniä riitti. Ainakin kevyttä. Pitkään tuloillaan ollut flunssa yritti loppuviikosta iskiä päälle todenteolla, mutta onneksi sain taltutettua sen muutamassa päivässä. Kunnon lepo ja tropit toimivat ja pääsin viikonloppuna taas varovaisesti treenien pariin. Kävin myös lauantaina väijymässä Espoon rantamarathonilla, kun veikka juoksi puolikkaalla oman ennätyksensä ja pääsi  alle 1:30:n kerhoon!

Omien treenien lisäksi viikkoon mahtui myös muutama treeni prjctAmsterdamin kansssa sekä Coren kick-off -kisat. Damin projekti on nyt siinä vaiheessa, että harjoitusohjelman viimeinen blokki alkaa tänään. Kisaan on aikaa enää 4 viikkoa eli juoksijoilla on vielä 3 treeniviikkoa kunnon hiomiseen ennen viimeisen viikon valmistaumista. Tällä hetkellä tilanne näyttää kaikkien juoksijoiden suhteen todella hyvältä ja toivottavasti tilanne jatkuu samana kisaan asti. Ja jatkuuhan se, kunhan keho saa kovan harjoittelun lisäksi riittävästi lepoa ja kehonhuoltoa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Coren kick-off piti tänä syksynä sisällään alkulämpöjen jälkeen kolme kisasuoritusta, jotka tehtiin pareittain. Maksimityönnön (aikaa 5min), 10min AMRAPin, jossa liikkeinä olivat boksihypyt, burpeet sekä kahvakuulaheilautukset ja päällä sitten juostiin vielä 2 tai 3 kilometriä. Jengillä oli niin hyvä meininki, että alkoi tällaisen juoksijan alkoi ihan tehdä mielä hypätä mukaan treeniin. Juoksija tekemässä toistokisaa treenajien kanssa, keille liikkeet ja treenimuoto ovat enemmän kuin tuttuja? Siitä olisi tullut varmasti hauskaa!

Tällä viikolla pyrin tekemään pari kovempaa filllaritreeniä, joista toinen on intervalli/tabata-tyyppinen ja toinen enemmän tempo-tyyppinen. Muuten sitten rullailen niin paljon kuin ehdin ja teen päälle 2-3 voimaharjoitusta. Lääkäriin on aikaa enää reilut 10 päivää ja odotan sitä kuin kuuta nousevaa. Tekisi niin mieli tietää jo nyt, miten asiat tulevat menevään, jotta voisin alkaa suunnittelemaan kuntoutusta ja seuraavia haasteita. Parempi kuitenkin pitää pää kylmänä ja keskittyä tämän viikon harjoituksiin ja töihin.

Mukavaa viikonalkua kaikille.

JoonasTärkeintä on nauttia treenaamisesta

Eipä olisi viikko voinut paljon paremmin alkaa. Heräsin tikkana kuudelta ennen herätyskelloa ja pienen aamupalan jälkeen kirmasin suoraan salille aamutreenin kimppuun. Eilisen hieman pidemmän fillarilenkin jälkeen jalat olivat hieman yllättäen aika jumissa ja oli aikamoinen duuni saada jalat siihen kondikseen, että pääsin tänään treenaamaan. Aiemmin viikolla vaivannut flunssa ehkä vaikutti vielä hieman. Ehkä. Pääasia oli kuitenkin se, että tänään kaikki oli taas kunnossa.

Poljin kukonlaulun aikaan iisin, vajaan 50:n kilsan verran Corella reilun 200watin keskitehoilla. Päälle tein vielä reilun 20:n minuutin hartia- ja käsitreenin kuminauhoilla ennen venyttelyitä. Oli niin mahtavaa päästä treenaamaan tosi aikaisin ja saada aikaiseksi vielä kunnon treeni ennen päivän töitä! Päivä lähti niin loistavasti käyntiin, että eihän siinä ollut paljon muuta vaihtoehtoa kuin että loppupäivä jatkui samaan malliin. Duunit sujuivat hyvin, lounas oli hyvä ja muutenkin hommat tuntuivat liikahtavan eteenpäin. En muista milloin olisin näin iloinen maanantaina!

helsinki core trainers

Olen saanut jotenkin uutta voimaa siitä, että epätietoisuus jalan tilanteen suhteen on hieman helpottanut viimeviikkoisen lääkärikäynnin ansiosta. Vaikka luvassa onkin hieman odottelua, on mieli ja näköjään myös keho aika valmiit ottamaan vastaan treeniä ainakin fillarilla ja salilla. Viime viikon juoksut sujuivat hyvin ja jatkan niitä vähän tuntemusten ja mahdollisten testien mukaan. Ja nautin treenaamisesta ja se on tärkeintä! Silloin treenit sujuvat ihan eri lailla, oli kyseessä minkälainen treeni tahansa.

Huominen on aika kiireinen treenien suhteen, minkä takia päivän treenit ovat käytännössä pari lyhyttä lenkkiä duuniin ja takaisin. Jos illalla jää aikaa niin voi olla, että treenaan vielä prjctAmsterdamin treenien jälkeen jotain. Viikko tulee jatkumaan kiireisenä, mutta tarkoituksena on treenata aina, kun aikataulut sen sallivat. Laskin, että joka päivä pitäisi olla sauma ainakin jonkinlaiseen treeniin aika hyvin pullat ovat uunissa. Tänään tutustun vielä muutamaan uuteen tuotteeseen samalla, kun teen kehonhuoltoa.

Aivan loistavaa viikonalkua!

JoonasNopeat ensifiilikset adidaksen CC rocket boostista

Keväällä julkaistu adidaksen climachill (CC) rocket boost on ensimmäinen boost–malliston kenkä, jonka välipohja sisältää pelkästään boostia. Eli EVA:t ja muut välipohjamatskut ovat saaneet väistyä uuden materiaalin tieltä. Kenkä vaikuttaa ensisilmäyksellä siltä, että tämä on adidaksen avaus suosiotaan kasvattaneiden läskipohjakenkien maailmaan New Balancen ja Brooksin seuraksi kilpailemaan pienempien brändien kanssa.

Kengän pohja on nimittäin paksu. Kun laitoin samplen ensi kerran jalkaa ei pohja tuntunut olevan balanssissa ja välipohja vaikutti hieman liian pehmeältä. Kun sain tuotantomallin haltuuni huomasin, että pohja oli paljon samplea paremmin balanssissa ja muutenkin lesti tuntui paremmalta.

Käyn tässä postissa nopeasti läpi kengän tekniset ominaisuudet ja pohdin niiden toiminnallisuutta myöhemmin testiraportissa. Varsinainen testiraportti on luvassa sitten, kun olemme ehtineet testata kenkää kunnolla.

päällinen

Kengän kärki ei ole enää niin tikarinmuotoinen, vaan sitä on levennetty hieman. Kärjestä löytyy myös sama varvasboksin suoja kuin esimerkiksi supernova Glide boostista. Hitsattujen suojien tarkoituksena on suojata myös kenkää ja kasvattaa sen elinikää. Nauhoitus on aika lyhyt ja sen alue on vahvistettua hitsatuilla tukipakoilla sekä muovivahvikkeilla.

kanta

Climachill rocket boostin kantapää on aika korkea, mutta kiilaton eli kenkä on hyvin neutraali. Kantakappi on vahvistettu ulkopuolelta muovisella tuella.sisäsyrjä

Kengän päällinen on tehty saumattomasta aerocool-kankaasta. Myös tämä materiaali on tuttu esimerkiksi supernova glide boosteita sekä uusista energy boosteista. Sen tarkoituksena on pitää jalat kuivina ja viileinä. Päällisen sisäpuolella ei ole ylimääräisiä vahvikkeita tai kankaita, jotta kenkä pysyisi mahdollisimman hengittävänä.rocket boost sivusta pohjaKengän hengittävyyttä on pyritty parantamaan kengän pohjasta aika massiivisella ilma-aukolla, joka sijaitsee kiertojäykkyyntuen kohdalla. Myös pohjallinen on rei’itetty. Ulkopohja on aika paksu ja se vaikuttaa aika pitävältä. Mietin ensi, että onko sen tarve olla noin paksu ja olisiko kenkää voinut keventää ohuemman ulkopohjan avulla, mutta toisaalta taas sitä on kevennetty avoimen rakenteen kautta. Avoin pohjarakenne tekee kengästä myös paljon rullaavamman.

Tässä siis hieman ensifiiliksiä ja kuvia. Tarkempaa testiraporttia on luvassa myöhemmin.

Mukavaa perjantaita!

 

JoonasTerveisiä lääkäristä

Suuntasin eilen tassut kohti Mehiläistä, jotta pääsisin taas eteenpäin akillesvaivojen ratkaisun kanssa. Kävimme lääkärin kanssa läpi eri vaihtoehdot sekä kipuprofiilia, jotta vamman laadusta olisi vanhojen kuvien kanssa mahdollisimman paljon infoa erikoislääkärille, kenelle sain lähetteen. Lähetteeseen vastattiinkin jo saman päivän aikana, mutta valitettavasti seuraava vapaa aika on vasta ensi kuun puolella eli nyt täytyy vaan toivoa, että saisin jonkun peruutusajan. Suhteellisen suosittu lekuri täytyy sanoa. Omissa suunnitelmissani (eli toiveissani) oli se, että olisin ehtinyt käydä erikoislääkärillä ja kuvauksissa ja saanut lausunnon sekä päätöksen jatkotoimenpiteistä vielä reilusti ennen Amsterdamin reissua. Näin olisin voinut päästä mahdolliseen leikkaukseen jo pian reissun jälkeen. Näin myös kuntoutus olisi alkanut vielä tämän vuoden puolella.

Kuten sanottu, aikataulusta ei ole vielä tarkkaa tietoa ja sen mukaan mennään, miten saan aikoja. Pääasia, että hommaa saadaan eteenpäin ja matka, kohti tervehtymistä voisi todenteolla alkaa. Siihen asti treenit tulevat jatkumaan, kuten tähänkin asti eli kivun sallimissa rajoissa ja vaihtoehtoisten treenien parissa. Tänään on luvassa tunnin verran kevyttä fillarointia sekä keskivartalotreeni plus dynaamiset. Huomenna teen aerobisen lisäksi juoksuasennon ylläpitoon tähtäävän kevyen treenin yläkropalle. Eli tänään tahkotaan erilaisia lantionhallintaan tähtääviä liikkeitä Corella ja huomenna taas fokus on hartialinjassa sekä käsien asennossa. Perjantaina teen pitkäkestoisen fillarilenkin maastossa ja hiekkateillä ja lauantaina treenaan prjctsAMSTERDAMIN porukan kanssa.

Näillä eteenpäin. Tosi siistiä, että hommat etenee! Nyt muiden hommien pariin.