JoonasPositiivisia uutisia pyörän selästä

Turhaannuin loppuviikosta oikein huolella jalkojeni tilaan. Juoksuvauhdeissa ei ole ollut sinänsä mitään ongelmia, mutta ei vaan ole kivaa juosta jatkuvasti pienissä kivuissa. Siksi teinkin päätöksen, että keskityn tästä viikonlopusta ensi viikon loppuun saakka pyöräilyyn ja juoksen vain pieniä pätkiä fillarilenkkien päälle, juoksutuntumaan ylläpitääkseni. Jos kivut jatkuvat, jätän juoksut väliin. Hommasin itselleni uuden maastopyörän, jotta saisin hieman vaihtelua fillarointiin ja tämä viikonloppu onkin sitten kulunut enemmän tai vähemmän fillarin selässä.

Poljin lauantaina reilut 40 kilsaa ja tänään aamulla 70km ja molempien treenien jälkeen tein vielä lyhyet palauttavat fillaroinnit sekä tietenkin kehonhuollot. Molemmat treenit olivat luonteeltaan aika iisejä. Keskityin enemmän nautiskeluun ja siihen, että saisin aktivoitua nilkkaa mahdollisimman paljon. Kruisailin eilen pitkin rantoja ja Vantaanjokea Haltialaan ja Paloheinään ja sieltä sitten Keskuspuistoa pitkin takaisin keskustaan. Tänään rullailin taas ympäri Espoota ihan fiilispohjalta. Mieli sai todella levätä, kun ajelin vailla päämäärää! Suosittelen muillekin.

Jo nyt voin sanoa, että tuntemukset nilkassa ja akillejänteessä ovat paljon paremmat kuin esimerkiksi perjantaina eli tämänlainen treeni alkaa näköjään purra. Sen huomaa myös tuntemuksien lisäksi siitä, miten paljon helpompi vasemmalla jalalle on varata, kun nousee polkemaan tangolta. Ensi viikolla vietän siis aikaa fillarin selässä mahdollisimman paljon ja viikonloppuna arvioin tilanteen uusiksi.

Huomenna on tulossa juttua adidaksen uudesta FitSmart -aktiivisuusmittarista, joka pyrkii haastamaan muun muassa Polar Loopin. Stay tuned!!

JoonasMahtava päivä!

Eilinen oli mentaalisen harjoittelun kannalta todella tärkeä. Olen tehnyt töitä saadakseni treenirytmin takaisin normaaliksi eli ensimmäinen treeni on aina tarkoitus tehdä mahdollisimman aikaisin aamusta ja toinen mahdollinen alkuillasta, jotta molemmista treeneistä ehtisi palautua kunnolla. Tällä hetkellä palautuminen ei tuota vielä päänvaivaa, koska treenien intensiteetti on vielä niin alhainen, mutta toivon mukaan pian tilanne muuttuisi, koska se kertoisi samalla siitä, että jalat alkavat taas kestämään kovemman harjoittelun.

movescount

Tein maantaina ja tiistaina kevyet tuplatreenit, maanantaina pyörällä ja tiistaina fillarilla ja juosten. Lisäksi tein vielä molempina päivinä kevyen kuntopiirin keskivartalolle ja käsille. Olen nyt pyrkinyt siihen, että tekisin aerobista reilun tunnin päivässä ja tästä olisi sitten tarkoitus nostaa heti, kun paikat alkavat olla kunnossa. Eilinen oli varsinkin aivan loistava, koska juoksu sujui vauhdin ja sykkeiden puolesta helteessä reilusti yli odotusten. Juoksin helteessä reilun kympin 4:20min/km keskarilla ja keskisyke pysyi alle 150:n. Jalat eivät tuntuneet parhaalta mahdolliselta, mutta muuten nautin juoksusta täysin rinnoin! Olen pyrkinyt fillarilla pitämään sykkeet niin reippaasti alle 130:n bpm:n, jotta saisin tarpeeksi treeniä matalilla sykkeillä. Koska jalat eivät vielä kestä kovaa harjoittelua, teen tällä viikolla vielä yhden kovemman treenin pyörällä ja yhden pidemmän treenin fillarilla ja juosten. Muuten sitten onkin luvassa peruskestävyyttä niin paljon kuin jaksan ja ehdin tehdä.

Eilen olivat myös ensimmäiset prjctAmsterdamin yhteistreenit aurinkoisella eläintarhan kentällä. Ensimmäisen kerran kunniaksi otettiin vielä aika iisisti ja keskityttiin juoksutekniikkaan sekä hermotukseen. Ensi viikolla aloitetaan sitten varsinaiset harjoitukset ja samalla alkavat myös juoksuohjelmat. Meillä on koossa aivan mahtava porukka ja olen varma, että tästä matkasta tulee aivan mahtava! Meillä oli eilen mukana vierailevana tähtenä Werner Kaitila, kuka yrittää uutta paluuta jalkapallon terävimpään kärkeen. On ihan mahtavaa olla mukana myös tässä projektissa ja tulette kuulemaan lisää vielä tämän kesän aikana, kun käymme läpi Wernerin kanssa juoksutekniikkaa, kestävyyttä sekä nopeutta.

Oman ohjelman suhteen en vielä viitsi pitää mitää kiirettä. Parempi odottaa ensin rauhassa kuntoutumista. Nyt vain nautin treenaamisesta ja keskityn siihen, että kroppa on jossain välissä siinä kunnossa, että voisin lähteä taas omien ennätysten jahtiin. Ja nyt lähden jahtaamaan uutta sisäkumia, jotta pääsen taas tänään fillaroimaan ulkona. Toivottavasti tästä päivästä tulee yhtä mahtava kuin eilisestä!

Mahtavaa urheilupäivää.

JoonasValittaminen ei auta

Viime viikko oli ehkä pikku ongelmista huolimatta paras treeniviikko tähän mennessä. Juoksukilsoja tuli karvan vajaat 60 ja päälle tein vielä useamman fillarilenkin eli kokonaisuudessaan se oli volyymiltaan kovin. Ja sen kyllä huomaa. Jalat ovat tällä hetkellä sen verran tukossa, että tänään on ohjelmassa juoksun sijaan kevyttä fillarointia, puntti sekä kehonhuoltoa. Paikat pitää saada kuntoon huomiseksi, koska silloin ovat ensimmäiset prjctAmsterdamin treenit.

Adidasheimon ns. ”spin-off”-projektin, prjctAmsterdamin juoksijat, ketkä tähtäävät Amsterdamin marathonin puolikkaalle ja täysmatkalle, aloittavat yhteistreeninsä huomenna. Valtaosa porukasta on juossut jo vähintään yhden kokonaisen tai puolikkaan maran tämän vuoden puolella eli lähtöasetelmat ovat hieman erilaiset kuin aiemmin. Nyt lähdetään hakemaan tulosparannuksia ja sen takia harjoittelu tulee olemaan luonteeltaan hieman erilaista kuin viime kevään Tukholman porukalla.

Lähden itsekin Amsterdamiin juoksemaan puolikkaan. Oma tavoite matkalla on kuitenkin vielä pimennossa, koska kisa on vain kolme viikko Berliinin jälkeen. Tavoite riippuu siis hyvin paljon siitä, missä kunnossa pääsen juoksemaan Berliinissä ja mikä kunto on kisan jälkeen. Voi olla että menee nautiskeluksi tai sitten mennään punaisella koko matka. Saa nähdä. Nyt pitää saada jalat auki ja vaivat kuriin, jotta minulla on edes vielä pieni sauma tavoitella kovaa aikaa Berliinissä. Jos vaivat eivät taltu, on loppusyksy otettava iisisti ja mentävä mahdollisesti leikkaukseen. Ensin yritetetään kuitenkin päästä kuntoon ilman puukkoa.

Valittaminen ei auta. Parempi vain keskittyä siihen, että kroppa tervehtyy. Aikaa koviin tuloksiin on vielä vuosia eli ei tässä jäniksen selässä olla. Ja jos näyttää siltä, että kroppa ei kestä kovia vauhteja niin sitten nautitaan kisoista. Berliinin ilmapiiri on kuitenkin sellainen, että en jättäisi sitä väliin mistään hinnasta!

Kivaa viikonalkua.

JoonasPolviongelmia ja oivalluksia

Viime viikko oli juoksun kannalta hyvin kaksijakoinen. Alkuviikko sujui vielä todella hyvin, mutta sitten alkoivat ongelmat. Oikean polvi alkoi kipuilemaan vähän sieltä sun täältä ja kaiken huipuksi siitä alkoi kuulua rutinaa. Juoksu alkoi tuntua pahalta ja varsinkin portaiden nouseminen lenkin jälkeen aiheutti polvessa kipuilua. Onneksi pääsin nopeasti näyttämään jalkaa Villelle ja hänen tutkimuksen jälkeen vaikuttaa siltä, että jalan syvät lihakset ja IT-kalvo ovat vain menneet sen verran jumiin ja oireilu heijastuu polveen. Jänteet ja lihakset ovat sen verran tiukkoina, että se aiheuttaa rahinen. Syynä tähän olivat ilmeisesti hieman liian rankat alamäkisessiot Nizzassa. Olin varonut liikaa vasemman nilkan akillesjännettä ja ottanut mäissä vastaan oikealla jalalla.

Viikonlopun kehonhuoltosessiot ja lepo kuitenkin helpottivat ja pystyin sunnuntaina taas juoksemaan kunnon lenkin. Helteisessä säässä juostu pitkiin aikoihin pisin lenkki, 18 kilsaa (4:22min/km), ei ollut alkumatkan osalta mitään herkkua, mutta viimeiset 6 kilsaa tuntuivat jo erinomaisilta. Alkumatkasta ongelmia aiheutti vasen kantapää, joka oireilee vielä hieman mustelman jäljiltä. Loppumatkasta aloin nostamaan askelta hieman enemmän, minkä seurauksena jalat ja  juoksuasento alkoivat aueta ja juoksu alkoi jälleen rullata. Palaset vain loksahtelivat paikoilleen ja juoksu alkoi tuntua taas nautinnolliselta. Lantio tuntui olevan hyvässä asennossa ja jalkoihin sattunut lenkin jälkeen. Eikä polvikaan vaivannut enää kipujen muodossa, mutta lihaksisto tuntui vieläkin hieman jäykältä. Siksi vedin vielä palauttavan vajaan tunnin fillaroinnin ja kehonhuollot siihen päälle ennen fudiksen MM-finaalia.

Viime viikon juoksukilometrit eivät päätä huimaa, mutta onneksi sain ihan kivasti pyöräiltyä juoksujen päälle. Näin viikosta muodostui kuitenkin loppujen lopuksi ihan ok viikko. Berliinin suhteen vähän huolettaa, koska akillesjänne ei ole vielä täysin kunnossa, mutta tehdään nyt se mitä voidaan ja yritetään kovempia harjoituksia myöhemmin kesällä. Fiiliksien takiahan tätä tehdään eli nautitaan, ei stressata. Kisoja tulee lisää ja jos Berliini menee läpijuoksuksi niin sitten juostaan kovempi puolikas Amsterdamissa. Viime viikon kohokohta juoksussa oli ehdottomasti se, että käsien asento alkaa vihdoinkin vuosien jälkeen löytymään, eivätkä ne enää heilu miten sattuu!

Tällä viikolla kirmailen alkuviikon roadtripillä Puolangalla ja Oulussa ja loppuviikon Helsingissä. Tarkoituksena on saada ehjä juoksuviikko ja paikat kuntoon, koska ensi viikolla alkavat prjctAMSTERDAMin yhteistreenit ja tästä lisää seuraavassa postissa.

JoonasUutta virtaa Nizzasta

Pari viikkoa Nizzassa teki ihmeitä keholle ja mielelle! Aurinko, lämpö, lepo ja hyvä ruoka sekä paras seura takasivat sen, että sain taas flown päälle juoksun suhteen. Parin viikon saldoksi tuli vajaat 120 kilometriä eli aika sopiva määrä aloitukseen nähden. Koska jalka ei ole vielä täysin kunnossa, juoksin vielä aika varovasti volyymin suhteen, mutta vauhdillisesti juoksu kulki jo erittäin hyvin. Peruskestävyyden vauhdit eivät olleet juurikaan pudonneet siitä, missä ne olivat ennen Bostonia ja eiköhän ne sykkeetkin tule alas muutaman viikon sisään, kun saan kunnolla treenit käyntiin. Askel on vielä hieman hapuileva ja huomaan, että varon vielä hieman liikaa akillesjännettä. Rentous alkoi kuitenkin löytyä viikon viimeisten lenkkien aikana.

Juoksuviikko alkoi tänään reippaammalla kympin lenkillä Kaivopuiston ja Katajanokan rantoja pitkin. Juoksin reilun kympin 4:02min/km keskivauhdilla ja vielä hieman korkeilla, 155bpm:n keskisykkeillä. Korkea syke saattoi tosin johtua myös lämmöstä ja matkustamisesta. Tai sitten vain siitä, että olin niin innoissani siitä, että pääsin taas juoksemaan Helsingissä. Jalat tuntuivat aika tukkoisilta eli huomenna on syytä ottaa iisimmin vauhtien suhteen. Tänään teen vielä kunnon kehonhuoltosession. Huomenna juoksen aamulla kevyen palauttavan ja illalla teen peruskestävyyttä joko juosten tai pyörällä, riippuen hieman siitä, miten palaudun tämänpäiväisestä. Jos tämä viikko menee treenien suhteen nappiin, olisi ensi viikolla tarkoitus hypätä takaisin ohjelman kimppuun eli täytyy vissiin alkaa tehdä myös tällä viikolla suunnitelmia siitä, miten aloitan ohjelman.

Fiilikset ovat tällä hetkellä todella korkealla! Säännölliset juoksu- ja kehonhuoltorutiinit ovat itselleni elinehto kaikelle muulle toiminnalle. Kun keho toimii oikein rutiinien mukaan menee kaikki muukin nappiin. Niin se vaan on! Juoksumotivaation kautta löydän motivaation myös muulle toiminnalle. Tuntuu, että mieli on kirkkaampi kuin aikoihin eli nyt on aika nauttia!