JoonasTerveisiä Nizzasta

Ensimmäinen treenipäivä helteisesssä Nizzassa alkaa olla hiljalleen paketissa. Tänään ohjelmassa oli kaksi lenkkiä, reilun 6:n kilometrin aamulenkki ja iltapäivän hieman reippaampi 8:n kilometrin lenkki. Kuten aiemmin mainitsin, tarkoituksena on vielä tällä viikolla pitää lenkit aika lyhyinä ja juosta sen sijaan 2-3 kertaa päivässä niin, että välissä ehtii levätä tarpeeksi ja tänään päätin treenata pari kertaa.

Aamun ensimmäinen lenkki tuntui todella hyvältä ja uudet adidaksen uusilla feather primeilla kulki iisisti 4:24min/km vauhdilla pitkin Nizzan katuja. Kengät istuivat jalkaan kuin unelma ja matala profiili toimi hyvin. En tiedä mikä kengän droppi on, mutta omaan juoksutyyliin kenkä sopii loistavasti. Kudottu päällinen piti jalan paikallaan odotuksien vastaisesti paikoilleen hyvin myös mutkissa. Olin pelännyt sitä, että jalkaterä pääsisi siirtymään lestin yli tiukemmassa paikassa, mutta ilmeisesti huoleni oli turha.

Screen Shot 2014-06-23 at 17.37.46joonas laurila adidas feather prime

Iltapäivällä kokeilin ensimmäistä kertaa hieman reippaampaa vauhtia ja tällä kertaa jalassa olivat prime boostit. Kumma kyllä juoksu tuntui ehkä jopa vielä paremmalta kuin aamulla ja akillesjänne tuntui kestävän vauhdinkin (4:04min/km) ilman ongelmia. Kämppäni sijaitsee sopivasti noin kahden kilsan päässä rannassa rinteellä eli jokainen lenkki lähtee mukavasti liikkeelle alamäellä ja päättyy vielä mukavammin ylämäkeen. Prime boostit istuivat jalkaa ehkä vielä feather primeja paremmin ja adios boostista tuttu välipohjahan nyt toimi, kuten odottaa saattaa eli todella hyvin. Lämpötilan lähennellessä 30:n asteen rajapyykkiä lenkki tuntuu aina raskaalta, mutta tällä kertaa nautinto voitti helteen. Loma ja se, että pystyn taas juoksemaan vievät voiton!

adidas-adizero-prime-boost-6

Illalla teen vielä hieman huoltavaa Hollannin pelin aikana, jotta olisin valmis huomisiin treeneihin. En uskalla vielä miettiä mitä huomenna on luvassa. Parempi ensin nukkua yön yli ja katsoa, miten jalat ovat palautuneet. Tänään on kuitenkin tullut juostua paljon enemmän kuin aikoihin ja sekös lämmittää mieltä. Olen niin onnellinen, että jalka alkaa hiljalleen toimia ja voin taas nauttia juoksusta. Juoksemattomuus on rasittanut mieltä ja vaikka olenkin tehnyt korvaavia harjoituksia, eivät ne voi korvata täysin juoksua. Vasta juostessani tunnen eläväni.

JoonasprjctAMSTERDAM

Ensi syksyksi on luvassa uutta projektia, kun Tukholmassa juossut porukka lähtee haastamaan Amsterdamin maratonia ja puolikasta entistä suuremmin voimin. Tänään aloiteltiin jo muutaman valmennettavan kanssa testeillä, mutta varsinaisesti yhteistreenit alkavat vasta noin kuukauden päästä.

Toivon mukaan oma juoksentelukin kulkee jo silloin. Kävin tänään kirmaamassa muutaman kilometrin ja vaikka akilles vielä ilmoittelikin itsestään, oli fiilis mitä parrain! Oli mahtavaa päästä juoksemaan taas pitkästä aikaa, vaikka sää oli mitä oli. Toiveena on, että ensi viikolla pystyisin jo juoksemaan kivuitta Nizzassa. Tarkoituksena on aloittaa todella varovaisesti niin, että juoksen pari todella lyhyttä treeniä päivässä ja muun ajan keskityn lepoon ja kehonhuoltoon.

Seuraavaksi uutisia adidasheimosta. Vaikka seuraava adidasheimo pyörähtääkin käyntiin vasta ensi vuonna, on juoksuun hurahtaneilla silti mahdollista harjoitella adidaksen ja mahtivalmentajien kanssa.

Adidasheimon ”spin-off” projekti, prjctAMSTERDAM, on Amsterdamin maratonille tähtäävä juoksuporukka, johon sinulla on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus päästä osallistumaan! Adidas valitsee kolme henkilöä harjoitusryhmään – mutta sinun täytyy toimia nopeasti. Lue lisää www.adidasheimo.com tai lähetä postia osoitteeseen marketing.fi@adidas-group.com ja kerro miksi juuri sinä haluat osalliseksi adidasheimon opeista ja olisit sopiva henkilö juoksemaan Amsterdamissa. Liitä mukaan sosiaalisen median nimimerkkisi sekä yhteystietosi, jotta voimme olla valittuihin henkilökohtaisesti yhteydessä. Voittajat valitaan viikolla 28. Tarkempaa tietoa valmennusryhmästä on luvassa valituille, mutta tärkeimpänä ehtona on, että pystyy osallistumaan tiistaisin järjestettäviin yhteisharjoituksiin ja sekä tietenkin itse kisaan.

Ensi kuun alussa alkavat kahdelle eri tavoiteajalle tehdyt ohjelmat tähtäävät lokakuussa järjestettävälle Amsterdamin maratonille. Ohjelmat toimivat loistavana harjoittelupohjana, vaikka et syksyllä maratonia haluaisikaan juosta vaan tavoitteenasi olisi kunnon kohentaminen ja juoksumäärän lisääminen. Heimokapteeni Jarnon vetämiä avoimia harjoituksia virtuaaliheimon tueksi ja muiden iloksi tullaan järjestämään kerran kuussa elokuusta lähtien, ja näistäkin löydät lisätietoa sivuiltamme lähiaikoina.

Kuva: Pasi Salminen/adidas

Joonasadidas adizero prime boost

Kirjoittelin viime vuoden loppupuolella adidaksen adizero adioksen kudotusta versiosta, primeknit boostista. Tämän kengän nettiin vuotaneet konseptikuvat herättivät laajaa kiinnostusta kengän todella simppelin rakenteen sekä värien puolesta. Kudottu, hyvin pelkistetty juoksukenkä, joka voisi toimia juoksukengän lisäksi myös vaparikenkänä.

Kuvat: nicekicks.com

Sain eilen vihdoinkin kengät testiin ja vaikka kengän ulkonäkö sekä väritys olivat muuttuneet, olin kuin lapsi karkkikaupassa, kun pääsin hypistelemään ja myöhemmin illalla ottamaan ensimmäiset juoksuaskeleet. Konseptikuviin verrattuna kenkään on tullut adios boostista tuttu kantavahvike ja punos näyttää ainakin jonkin verran erilaiselta kuin mitä nettiin vuotaneissa kuvissa. Välipohja on rakenteellisesti samanlainen kuin adios boostissa ja muutenkin kengästä näyttää tulleen lopulta enemmänkin kudottu versio adios boostista, mikä lupaa hyvää kengän juoksuominaisuuksia ajatellen.

Kuvat: caliroots.com

Ja sitten se istuvuus! Olen kokeillut monia kudottuja kenkiä ja lähes aina niiden kanssa muodostuu fundamentaaliseksi ongelmaksi se, että punos ei tue ja pidä jalkaa oikealla tavalla paikoillaan. Viimeisimmät mallit ovat kuitenkin muuttuneet niin, että punos alkaa pikkuhiljaa tukemaankin jalkaa ja tämän huomaan myös prime boostissa. Kenkä istuu jalkaan hyvin, minkä lisäksi tuntui siltä, että jalka tulee myös pysymään paikoillaan. Tämä on kuitenkin vasta ensifiilistelyä eli katsotaan nyt ensi jalka kuntoon ja lähdetään sitten kuluttamaan tossua. Oli vain pakko päästä vielä fiilistelemään tänne bloginkin puolelle kengistä! Laitan lisää infoa kengästä kun saan sitä.

JoonasOnnellinen valmentaja

Lähes yhdeksän kuukautta kestänyt valmennusprojekti saavutti ensimmäisen merkkipaalunsa viime lauantaina Tukholman marathonilla. Pitkä peruskuntokausi sekä sitä seurannut suhteellisen pitkä varsinainen marathonohjelman kausi vaativat juoksijoilta paljon. Kova harjoittelu kuitenkin kannatti ja viimeisten viikkojen tsemppi niin kehonhuollon kuin viimeistelyharjoitusten parissa siivitti juoksijat ylittämään itsensä.

Boston oli itselleni iso juttu ja luulin, että se olisi ollut tämän vuoden se juttu, mutta toisin kuitenkin kävi. Kun näin juoksijat hieman ennen maalintuloa ja lopulta maaliintulon jälkeen tapaamispaikalla tajusin, kuinka onnellinen olinkaan juoksijoiden puolesta. Kova työ palkittiin ja juoksijat saivat ansaitsemansa palkinnon ja ottivat siitä myös kaiken irti. Suurin ilonaihe eivät kuitenkaan olleet itselleni ajat, vaan se, että juoksijat kykenivät palautumaan kisasta niin nopeasti. Tietenkin taikuri Tuukalla oli sormensa pelissä tämän asian suhteen, mutta kyllä juoksijoiden periksiantamattomuus treenikauden pitkien lenkkien suhteen vaikutti vielä enemmän. Jalat olivat selvästi tottuneet jo pidempikestoiseen rasitukseen, joka vähensi palautumisaikaa.

Omat onnistumiset ovat tietenkin aina hieno juttu, mutta toisten ilon jakaminen on kuitenkin toista. Kollektiivinen onni ja juhlinta onnistuneen suorituksen jälkeen on usein monin verroin suurempi juttu, kun juoksijat pääsevät jakamaan kokemuksensa kavereidensa kanssa. Porukka nivoutui yhteen kuluneen yhdeksän kuukauden aikana todella tiiviiksi ryhmäksi ja vaikka osa juoksijoista tulikin mukaan vasta loppuvaiheessa, pääsivät he mukaan porukkaan enemmän kuin hyvin!

Keskusteltiin kisan jälkeen itse suorituksen ja aikojen lisäksi myös muun muassa juoksutekniikasta ja sekä siitä, miten juoksijoiden keho kesti rasituksen ja miten se otti vastaan energiaa tai nestettä kisan aikana. Oli mahtavaa huomata, miten tarkasti juoksijat kykenivät analysoimaan kisaan monelta eri kantilta heti kisan jälkeen! Tämä tulee olemaan heillä suuri voimavara seuraavalla harjoituskaudella. Oman suorituksen analysointi, oli se sitten onnistunut tai vähemmän onnistunut, on erittäin tärkeää henkisen kapasiteetin kasvattamisen kannalta!

Ensi viikonloppuna on luvassa vielä toinen valmennuksellinen huipentuma, kun adidasheimon kevät saa arvoisensa päätöksen Helsinki Half Marathonissa. Kaikki mahdollinen on nyt tehty ja on aika nauttia suorituksesta sekä sen mukanaan tuomasta euforiasta. Tulemme tekemään perjantaina vielä kevyen avaavan harjoituksen ja lauantaina huolelliset lämmittelyt ennen kisaa, mutta muuten homma alkaa olla paketissa. Jännitystä on ilmassa, koska HHM on monille heimolaisille ensimmäinen virallinen puolimarathon, mutta eiköhän se jännitys siitä laannu, kun kisa saadaan käyntiin.

Lauantain jälkeen onkin sitten aika alkaa todenteolla keskittymään omaan harjoitteluun. Jalat alkavat olla melkein siinä kunnossa, että ne kestävät hieman kovempaa harjoittelua ainakin pyörällä, mutta juoksun suhteen tilanne on vielä toinen. Pystyn juoksemaan, mutta en uskalla rasittaa jalkaa vielä liikaa, koska muuten voi olla luvassa taas liian paljon takapakkia. Kropan pitää olla iskussa, kun aloitan treenikauden Nizzassa.