JoonasToisten treenien katsominen voi antaa kummasti energiaa omaan harjoitteluun

Akillesjänteen paraneminen on tuntuu olevan pirun hidas prosessi, mutta se ei menoa hidasta! Olen alkuviikon aikana keskittynyt kuntouttamisen ohella fillarointiin ja keskivartaloon. Samalla olen myös hahmotellut kesäkuun treenisuunnitelmaa, josta on luvassa hieman tarkempaa juttua ensi viikolla. Muuten olen vain hakenut taas sitä oikeaa treenifiilistä ja pyrkinyt saamaan elämänrytmin taas oikealla radalle.

Fillaroinnissa olen hieman normaalista poiketen polkenut isommilla vaihteilla ja pyrkinyt aktivoimaan pohjelihaksia ja akillesjännettä. Metodi vaikuttaa jeesaavan nilkan liikeratojen kasvamista ja kävely alkaa jo tuntua melko luonnolliselta. Samalla täytyy kuitenkin olla varovainen, että en ylikuormita jännettä liikaa, koska muutaman treenin jälkeen jänne on ollut aika hellänä. Nyt pitää ottaa vielä ainakin muutama viikko ihan iisisti, jotta juoksu alkaisi taas kulkemaan kesäkuussa. Mikään kiirehän tässä ei ole.

Loppuviikko tulee treenien suhteen pitämään sisällään hyvin paljon samaa eli fillarointia, kuntoutusta ja keskivartalon voimaharjoittelua. Koska minun on niin vaikea pysyä poissa juoksemasta niin päätin tehdä huomisen kuntoutuksen Eltsussa. Näin pääsen samalla fiilestelemään eikä tarvitse sitten treenata yksin kun kentällä juoksevat samaan aikaa Tukholman marathonille lähtevät valmennettavat ja mahdollisesti myös Helsinki Half Marathoniin tähtäävät adidasheimolaiset. Itselleni ainakin toisten treenaamisen katsominen antaa virtaa myös omaan harjoitteluun, vaikka ei itse pystyisikään juoksemaan. Esimerkiksi adidasheimon eiliset treenit ja siellä Villen järjestämä pikku kisa sai toivomaan, että olisi pian itsekin kunnossa, jotta pääsisin mukaan kirittämään heimolaisia. Viimeistään sitten kesäkuussa Helsinki Half Marathonilla. Heimomeiningit jatkuvat muuten taas viikonloppuna, kun sekä nykyisen että entisten heimojen naiset lähtevät kirmaamaan naisten kymppiin. Niin! ja ensi viikolla on taas avoimet heimotreenit keskiviikkona Eläintarhan kentällä 1800 eteenpäin eli sinne taas kaikki mukaan!

Kirjoittelen loppuviikon aikana testiraportin Suunnon juoksijoille suunnatusta Ambit 2R:stä, jota olen päässyt testaamaan tässä muutaman viime kuun aikana. Ja todellisen tulikasteensa kello sai kuukausi sitten Bostonissa.

Nyt kehonhuollon pariin!

JoonasMatka kohti Berliiniä alkaa

Bostonin marathonista on nyt aikaa vajaa kuukausi. Keho ja ennen kaikkea mieli alkaa olla nyt siinä iskussa, että voin alkaa pikkuhiljaa suunnitelmallisen harjoittelun kohti syyskuussa juostavaa Berliinin marathonia kohti. Lihaksisto on hyvässä kunnossa, mutta akillejännevaiva kiusaa vielä sen verran, että teen kaikki treenit nyt toistaiseksi fillarin selässä ja salilla. Bostonin viimeistely osoitti sen, että pystyn pitämään kunnon suhteellisen hyvin oikealla tasolla myös fillarilla eli siinä mielessä juoksutauko ei haittaa. Se on sitten täysin toinen asia, että miten onnistun käsittelemään juoksutaon mentaalisesti.

Ilmat paranevat ja mieli huutaa ulos juoksemaan, mutta nyt pitää vaan hoitaa homma järjellä. Siksi joudun todennäköisesti hautaamaan suunnitelman kirityspuuhista Tukholmassa, jos jalka ei parane muutamassa viikossa. Viime viikko oli tosin jo kuntoutuksen kannalta todella merkittävä, koska hieroja ja osteopaattini Tuukka sai avattua nilkanseutua akillesjänteen ympäriltä todella hyvin. Lisäksi hän onnistui manipuloimaan luunpalasta akillesjänteen alla niin, että nilkan liikkuvuus kasvoi välittömästi aivan uskomattoman määrän. Eli eiköhän se siitä, kun otan maltilla. Yhden marathonin ja yhden puolikkaan juokseminen viikon sisään ei vaan kuulostaa hirveän fiksulta jalan kuntoutuksen kannalta.

Suunnitelmanani on aloittaa harjoittelu aluksi aika maltilla ja nostaa kesäkuun aikana volyymia oikealla tasolle. Eli luvassa on paljon peruskestävyyttä. Lähden juhannuksen jälkeen treenaamaan ja lomailemaan Nizzaan muutamaksi viikoksi ja siellä olisi sitten tarkoitus palata takaisin ohjelman pariin laatuharjoituksien kanssa. Tulen seuraamaan samaa ohjelmaa millä harjoittelin Bostoniinkin eli pähkinänkuoressa laatukausilla kovia laatuharjoituksia on 2 kertaa viikossa. Toinen harjoitus on ti-to välillä ja toinen la-su eli ajatuksena on jättää aina vähintään yksi, mutta mielellään kaksi kevyempää päivää kovien treenien väliin. Muuten sitten juoksen vain niin paljon kuin ehdin ja kroppa antaa myöden.

Olen myös hankkimassa itselleni ravintovalmennusta, koska koen, että nyt voisi olla oikea aika kokeilla myös sitä. Ongelmana ei ole niinkään ruokavalioni vaan se, miten saisin järjestettyä itselleni säännöllisemmän ruokailurytmin harjoitusten kannalta. Tietenkin olisi myös hyvä, jos saisin samalla vielä ruokavalioni hieman paremmaksi.

Jos akillesjänne paranee kesäkuun aikana täysin kuntoon, lähden yrittämään Berliinissä unelmajuoksua ja uutta ennätystä. Tavoite on juosta alle 2:45. Ja mielellään yli sekunnin alle. Jos ongelmat taas jatkuvat niin täytyy katsoa tilanne uudestaan, mutta tätä on syytä miettiä vasta, kun olen viisaampi jalan kunnon suhteen. Nyt fokus on suunnattava vain ja ainoastaan kuntoutukseen ja kunnon kohotukseen.

Loppuviikosta on myös luvassa arvostelua testaamastani Suunnon Ambit 2R:stä, joka on suunnattu nimenomaan juoksijoille.

Mukavaa viikonalkua!

Joonasadidasheimon avoimet harjoitukset

Huhhuh, miten mahtavat treenit!

Eilisissä adidasheimon treeneissä oli mukana heimolaisten lisäksi ennätysporukka virtuaaliheimolaisia ja meno oli sen mukaista. Saimme myös pitkästä aikaa mukaan edellisten heimojen vetäjät Hannan ja Tommyn sekä tietenkin mahtavan heimokuvaajan Pasi Salmisen!

Eilen treenattiin juoksutekniikkaa tekniikkaintervallien kautta eli käytännön tekniikkatreenien sijasta juoksimme huolellisten lämpöjen jälkeen lyhyitä kiihtyviä vetoja eri teemoilla. Keskityimme muun muassa askelfrekvenssiin ja -pituuteen sekä keskivartalon ja käsien asentoon ja oli ilo huomata, miten nopea vaikutus harjoituksella oli juoksijoiden tekniikan paranemiseen. Nyt vain pitää muistaa jatkaa harjoituksia, jotta hermotus ja lihaksisto kehittyy entisestään.

Yksittäinen hermoitusharjoitus toimii hyvin aina kesken treenikauden, mutta suotavampaa olisi, että näitä harjoituksia tekisi pitkin treenikautta alkulämpöjen yhteydessä ja jos esimerkiksi kuntouttaa niin sitten tietenkin enemmän. Eli itselläni on näitä luvassa kesäkuussa monta kertaa viikossa, kun pystyn taas juoksemaan kunnolla.

Eilen tuli myös paljon kyselyitä siitä, koska on seuraavat avoimet treenit ja näistä on luvassa lisää infoa vielä tämän viikon aikana. Stay tuned, nyt lähden fillaroimaan. Omia treenikuulumisia on luvassa huomenna.

Kuvat: adidas / the mighty Pasi Salminen

JoonasHelsinki City Run 2014

Juoksin viikonloppuna vasta toisen kunnon lenkin Bostonin marathonin jälkeen. Olen treenaillut viime viikot aika fiiliksen mukaan niin fillarilla kuin salilla ja jättänyt juoksut aika vähiin, koska kantapäässä oleva mustelma ei ole vielä parantunut kunnolla ja koska akillesjänne ei ollut vielä täysin parantunut. Siksi starttaaminen Helsinki City Runille arvelutti aina kisapäivään saakka.

Juoksin kisapäivän aaamuna kevyen viitosen lenkin ja availin paikat ja koska jalat tuntuivat siltä, että kantapää ja akillesjänne voisivat kestää juoksun, päätin lähteä kisaan kirityshommiin. Jotenkin vain vaihtoehto, että olisin kannustanut valmennettavia ja muita kavereita reitin varrella ei houkuttanut niin paljon kuin juokseminen ja juoksijoiden kannustaminen kisan aikana. Nyt tarvitsi enää löytää sopiva kiritettävä.

kuva: hanna gullichsen

Onneksi tästä ei muodostunut ongelmaa, vaan kiritettäväksi löytyi adidasheimon Seppo, kuka ylläpitää myös juoksufoorumi.fi-sivustoa. Sepon tavoite, alittaa 1:30, sopi hyvin omaan tavoitteeseen, joka oli juosta sellainen mukavan reipas peruskestävyyslenkki. Sitten vain ottamaan alkulämpöä valmennettavien ja muiden kavereiden kanssa ja valmistautumaan kisaan. Juoksin lämpöä sellaiset kolme kilometriä ja päälle muutaman avaavan vedon ennen siirtymistä lähtöryhmääni.

Tavoitteenamme oli juosta kisa läpi niin, että juoksisimme Sepon kanssa ensimmäiset 10-15 kilometriä noin 4:15:sta kilometrivauhdilla, mutta loistava sää ja ehkä myös kisan aiheuttama fiilis johtivat siihen, että ensimmäinen vitonen taittui aikaan 21:08 ja toinen 20:50. Näin olimme päässeet mukavasti tavoitteen edelle, mikä helpotti kisan loppuosan kirittämistä, kun oli hieman puskuria. Radan mäkisin osuus alkoi hieman ennen kymmenen kilometrin täyttymistä ja jatkui siitä useamman kilometrin aina Pikku-Huopalahteen saakka. Reitin raskain osuus sujui kuitenkin kaikesta huolimatta todella hyvin ja vitosen aika oli 21:09. Sitten olikin jäljellä enää viimeiset 6,1 kilometriä, jotka ainakin omasta mielestäni sujuivat todella nopeasti. Tähän syynä oli ainakin itselleni kasvanut kannustus, kun reitin varteen oli alkanut kerääntyä enemmän katsojia. Huopalahden pätkän sai juosta vielä lähes ilman katsojia, mutta reitin kurvatessa Munkkiniemestä takaisin kohti Keskuspuistoa kasvoi myös kannustus ja katsojien määrä.

Viimeinen 6,1 kilometriä sujui leppoisasti kirmaillen ja juoksimme Sepon kanssa pätkän aikaan 25:17 eli saimme nostettua keskivauhtia vielä loppua kohti. Juoksu meni kaikin puolin nappiin ja loppuaika 1:28:26 oli reippaasti alle Sepon tavoitteen eli jos luet Seppo tämän niin kannattaa varmaan pikkasen ruuvata tavoitetta Helsinki Half Marathonille. ja ilmeisesti myös monien meidän marathonporukan, koska kaikki kisan juosseet tekivät todella kovia aikoja.

Yleisesti tapahtumasta täytyy sanoa se, että hajotetut lähtöryhmät toimivat juoksijoiden kannalta erittäin positiivisesti ja myös maalintulon jälkeinen huolto ja muu ohjelma toimi todella mutkattomasti. Helsinki City Run on siis ottanut selkeästi askeleen eteenpäin. Itse pidin myös uudesta reitistä ja Pasilan lenkin vaihtuminen hieman pidempään ja mäkisempään Keskuspuistopätkään toimi. Nousuja vaikutti olevan hieman enemmän tai sitten niiden sijoittuminen kisan puolivälin paikkeilla sai vain sen tuntumaan siltä. Itse rakastan ylämäkiä ja siksi reitti sopi ainakin itselleni aiempaa paremmin. Olen kohtuullisen huono juoksemaan alamäkiä kovaa, kun taas ylämäet putoavat teknisesti helpommin. Ainoa suurempi miinus, joka tulee näin äkkiä mieleen oli yleisön suhteellisen vähäinen määrä. Näin pikaisesti mietittynä tämä saattoi johtua osittain säästä, mutta myös siitä, että lähtöryhmiä oli nyt niin paljon. Kun saavuimme maaliin oli viimeinen ryhmä odottelemassa lähtöä. Katsojat saattoivat siis sen takia olla reitin varrella hieman eri aikaan kuin me. Kokonaisuus kisassa oli kuitenkin kunnossa ja on mahtavaa huomata, että HCR:ää jaksetaan kehittää ja viedä tapahtumaa kokonaisuutena eteenpäin. Tästä ovat reitti- ja huoltojärjestelyiden lisäksi hyviä esimerkkejä tapaamisalue, tavarasäilytys sekä pidennetty expo.

Lauantaina tuli sitten juostua lopulta yli 30 kilometriä, joka oli lopulta hieman liikaa jaloille, koska kyseessä oli vasta toinen kunnon lenkki Bostonin jälkeen. Jalat ovat tällä hetkellä lihasten suhteen hyvässä kunnossa, mutta akillesjänne ja kantapään mustelma eivät oikein lämmenneet varsinkaan alamäistä. Nyt on pakko ottaa tämä viikko ihan rauhassa ja alkaa sitten harjoittelemaan hieman pidempiä lenkkejä, jotta olen valmiina kirittämään taas Tukholmassa.

Joonasadidas running experience 9.5. / adidasheimon yhteistreenit 14.5.

Olemme ASA:ssa kaivanneet jo pitkään muutosta perinteiseen juoksukengän valintaprosessiin. Kevään ensimmäinen piristysruisku Suomen markkinoille ole Asicsin 3D FootID skannaus, jolla määritettiin jalkaterän rakenne ja dimensiot, jotka ovat tärkeitä elementtejä oikeanlaisen juoksukengän valinnassa. Toinen merkittävä tapahtuma oli Stockmannin Juokse!-tapahtuma, missä oli paikalla niin brändien edustajia kuin muita asiantuntijoita.

Huomenna on vuorossa kevään seuraava merkittävä tapahtuma, kun ASAlaiset osallistuvat adidaksen ja Intersport Mikonkadun adidas running experience tapahtumaan. Paikalla on  ASA:sta allekirjoittaneen (12-17) lisäksi ainakin Tuukka Häkkinen, kuka onnistui karkaamaan Helsingin Urheiluhieronnan laajennusrempasta Mikonkadulle 14:30-19:30. Paikalla pyörii myös viime vuoden adidasheimon vetäjä, heimokyttä Hanna Gullichsen (14-17) sekä mahdollisesti muita heimolaisia. Huhun mukaan myös mies, kuka ei ikinä lopeta hymyilyä, Joonas Harjamäki a.k.a. Mäyrä on saapumassa jeesailemaan.

Tule siis hakemaan asiantuntijoiden vinkkejä, paranna juoksuasi askel-klinikalla niin juoksumaton kuin FootBalancen jalka-analyysin avulla, testaa uusinta juoksuteknologiaa edustavia adidas boost -kenkiä, kohenna muuten vain juoksuvarusteitasi tuoreimmalla adidas -juoksumallistolla tai ota rennommin ja tapaa adidasheimon jäseniä adidas run loungessa.

Sitten toiseen asiaan.

adidasheimo_töölönlahti_pasi_salminen

Ensi viikolla on ohjelmassa paljon toivotut adidasheimon avoimet treenit! Paikkana on Kaivopuisto ja lähtö lenkille tapahtuu Cafe Caruselin edestä keskiviikkona 14.5. kello 1900. Tämä lenkki tulee keskittymään yksinomaan juoksutekniikkaan niin käytännön tekniikka- ja hermotusharjoituksin kuin mäkijuoksun kautta. Eli jos juoksutekniikan harjoittelu ja adidasheimolaisten tapaaminen kiinnostaa niin nähdään Kaivarissa ensi viikon keskiviikkona. Ja sanaa saa levittää eli pyytäkää kaikki kaverit ja sukulaiset mukaan! Kerätään mukaan ennätysporukka!

adidasheimo_töölönlahti_pasi_salminen