JoonasHaasteita

Viimeiset pari viikkoa ovat olleet todella haastavat harjoittelun kannalta. Ensin vajaan viikon vaivannut flunssa ja sitten jalkavaivat ovat tuhonneet treeniviikot lähes totaalisesti. Viimeisen kahden viikon saldoksi on toistaiseksi jäänyt hyvä neljän päivän setti viime perjantaista maanantaihin. Flunssasta selvittyäni juoksu tuntui todella hyvältä ja luonnollisesti myös lämpimämpi sää vaikutti mielialaan. Edes pikku lumi-/räntäsade ei haitannut, kun lämpötila oli Münchenissä koko ajan noin nollassa. Shortsikeli siis.

Juoksumaastojen suhteen sattui aika sopivasti, että hotellin (ja messukeskuksen) vieressä oli aika valtava puisto, joka tarjosi aivat loistavat puitteet juoksuun. Vaikka puisto ei ollutkaan Englisher Gartenin kokoluokkaa oli se riittävä pitkäänkin lenkkiin. Pitkät suorat olivat loistavaa harjoitusta Bostoniin ja koska sää oli lauantaina varsin tuulinen, pääsin harjoittelemana askelfrekvenssiä niin myötäiseen kuin vastaiseen aivan riittämiin. Joku viisas puistosuunnittelija oli rakentanut puistoon myös jätemäen, joka näytti olevan varsin suosittu ja mäkijuoksijoita olikin paikalla aika monta.

Viime viikonlopun treenit olivat aika rankat ja näin jälkikäteen voin sanoa, että olisin voinut juosta hieman maltillisemminkin, koska messut olivat vasta edessä. Tein perjantaina rennon 10km:n tempotreenin (avg 3:52min/km) ja lauantaina reippaan pitkän (avg 4:08min/km) sekä kevyen 8km:n palautuksen. Sunnuntaina oli ensimmäinen messupäivä, minkä takia juoksin vain pari lyhyttä lenkkiä, aamulla hieman kevyemmän ja illalla taas reippaamman. Maanantaina alkoi jo huomata, että jalat alkoivat olla jo todella väsyneet, mutta jostain syytä päätin lähteä tekemään vielä kuudennen harjoituksen kolmen päivän sisään. Ei fiksua. Seuraus oli nimittäin se, että onnistui jotenkin saamaan matolla mustelman leikatun jalkani jalkapohjaan, minkä takia loppuviikko on ainakin toistaiseksi sujunut ilman juoksua. En oikein käsitä, miten onnistuin taas sähläämään näin. Toisaalta taas näitä ongelmia leikatun jalan kanssa tulee aina silloin tällöin ja alan olla jo suhteellisen tottunut vastoinkäymisiin. Käännetään tauko ja vastoinkäymiset vaan voitoksi ja jatketaan harjoittelua.

Tänään olisi tarkoitus käydä illalla kevyellä lenkillä testaamassa miltä jalka tuntuu ja jos kaikki on kunnossa, palaan mahdollisesti jo viikonloppuna takaisin ohjelman pariin. Ainakin tällä hetkellä kivut ovat poissa, mutta katsotaan vielä, mitkä ovat tuntemuksen treenin jälkeen. Jos paikat ovat vielä romuna niin voi olla, että yritän siirtää ohjelman treenin pyörälle viikonloppuna.

Alan tänään myös purkamaan ISPO:n saldoa ja seuraavien viikkojen aikana on luvassa useampikin juttu. Huominen juttu on kooste messujen yleisfiiliksestä ja luvassa on myös paljon kuvia tuotteista!

JoonasTakaisin juoksun pariin?

Neljä päivää siinä meni, mutta menköön. Flunssa on voiton puolella ja sain tehtyä tänään ensimmäisen kevyen treenin pyörällä ja toiveet ovat korkealla sen suhteen, että huomenna on luvassa pitkästä aikaa juoksua. Ja vielä Münchenissä! En pane yhtään pahitteeksi sitä, että kelitkin näyttäisivät olevan kohdillaan. Kovat pakkaset alkavat jo riittää. Tänään pitää vielä katsoa reitit valmiiksi, jotta en joudu käyttämään siihen turhaa aikaa paikan päällä. Onneksi hotellin vieressä näyttäisi olevan aika kivan kokoinen puisto. Nopean mittauksen mukaan lenkki puiston ympäri oli noin 9 kilsaa, joka on riittävä ja pienellä kiertelyllä ja kolmella rundilla siitä saa näppärästä sellaisen kolmekymppisen lenkin.

juoksureitti munchen sää

Koska viikko on ollut pelkkää toipumista, en uskalla sanoa vielä mitään sen kummempaa loppuviikon ohjelmasta. Jos olo on huomenna hyvä, käyn juoksemassa varmaan kevyen 10-15 kilsaa ja lauantaina hieman pidemmän. Jos kunto on lauantaina hyvä, voi olla, että intoudun jopa tekemään kovemman pitkän, mutta tätä täytyy vielä katsoa. Itse ISPO kestää sunnuntaista keskiviikkoon eli sillä välillä ei paljon pitkiksiä juosta. Luvassa on siis peruskestävyyttä ja mahdollisesti myös vauhtikestävyyttä.

Nyt töiden pariin.

 

JoonasLepoa

Lepoa.

Iski sitten flunssa. Olo alkoi heiketä eilen iltapäivällä ja kun kokeilin juosta päivän palauttavan treenin, jouduin lyhentämään sitä, koska juoksu ei vain tuntunut hyvältä. Yö menikin sitten heräillessä, kun henki ei oikein kulkenut ja aamulla koko kroppa tuntui todella tukkoiselta. Kauan odotettu pitkä lenkki vaihtui siis lepoon ja sitä on myös luvassa huomenna. Siksi ohjelma menee hieman uusiksi ensi viikon osalta.

Jos olen terve, juoksen tiistaina todennäköisesti ensi viikonlopuksi kaavailemani pitkän lenkin (32km) ja siirrän tänään väliin jääneen treenin (3km + 2x3km@3:45min/km(2min lepo) + 60min kevyttä + 5km@3:45min/km + 3km) ensi viikon lauantaina saksanmaalle. Muuten juoksen kevyttä palauttavaa ja ehkä yhden vauhtikestävyyden, jos keho palautuu kunnolla. Onneksi flunssa iski nyt eikä ensi viikon loppupuolella, koska muuten tämän vuoden ISPO olisi voinut jäädä väliin, mikä olisi saattanut ehkä harmittaa jonkin verran. Huhujen mukaan siellä tulee olemaan esillä taas todella paljon mielenkiintoisia uutuksia niin kestävyysurheilun kuin muiden urheilulajien saralla.

Nyt peiton alle ja lepäämään. Pakko saada kroppa kuntoon, koska ensi viikolla pääsen juoksemaan Saksaan ja toivon mukaan hieman lämpimämpään ilmastoon!

JoonasKiirettä pitää

Alkuviikon treenit ovat vaatineet aikamoista sumplimista. Ongelmana eivät ole olleet niinkään kovat harjoitukset vaan enemmänkin se, että en ole löytänyt tarpeeksi aikaa palautuksille. Tämän takia viikkokilometrit ovat koostuneet hieman liikaan nopeista kilometreistä. Maanantain otin ihan täytenä lepopäivänä ihan varmuuden vuoksi, koska halusin, että kroppa ehtisi palautua kunnolla sunnuntain mahtitreenistä.

Tiistaina homma lähti aamulla vähän käsistä, kun juoksu tuntui matolla yllättävän hyvältä. Tarkoituksena oli juosta sellainen reipas PK-treeni, mutta kolmen kilsan lämpöjen jälkeen juoksu tuntui niin hyvältä, että päätin juosta hieman kovempaa reilun kympin (@3:46min/km). Tiistai-iltana ja keskiviikkona palauttelin ja mietin, että jos sitä uskaltaisi tehdä torstaina vielä ohjelmassa olleen 12:sta kilometrin vauhtikestävyyden. Päätin nukkua yön yli ja katsoa, missä kunnossa jalat ovat ennen kuin tein päätöksiä. Illalla jalat tuntuivat todella tukkoisilta, mutta dynaamisten venyttelyiden jälkeen aloin jo hieman uskoa, että olisin valmis juoksemaan kovaa torstaina.

Aamulla jalat tuntuivatkin oikean jalan IT-jännettä lukuunottamatta aika hyviltä eli suuntasin kohti salia ja aina niin ihanaa juoksumattoa. Harjoituksena oli sama kuin viikko sitten eli 3km + 12km VK + 3km. Viime viikon tahmeudesta ei ollut nyt tietoakaan ja juoksu kulki jopa yllättävän helposti. Keskinopeus oli sama kuin viime viikolla eli 3:42min/km, mutta nyt ei puhelimet lennelleet matolle ja sykekin oli hieman alhaisempi. Hyvä treeni! Ja illalla juoksin vielä reippaan peruskestävyyden ennen tämän päivän palauttavaa lenkkiä.

Kokonaisuudessaan viikko on sujunut jopa yllättävän hyvin, kun ottaa huomioon, kuinka kova kiire minulla on ollut. Nyt näyttäisi siltä, että viikon kilsat ehkä sittenkin kipuavat yli 110:n kilometrin, vaikka aluksi näyttikin siltä, että en ehtisi juosta tarpeeksi. Nyt on vain tärkeää, että saan huomenna tehtyä hyvän palauttavan harjoituksen ja kehonhuollon, jotta olen sitten iskussa sunnuntain kovaan harjoitukseen.

Nyt takaisin töiden pariin. Käyn viikon sitten kokonaisuudessaan läpi sunnuntaina tai maanantaina.

JoonasViikonlopun mahtitreeni

En vain voi itselleni mitään, jännitän pitkiä ja kovia harjoituksia. Niin oli myös viime viikonlopun suhteen. Keskiviikkona hieman huonosti sujunut vauhtikestävyys yhdistettynä jännitykseen takasivat sen, että olin vielä lauantain kevyen treenin aikana hieman hermostunut siitä, miten sunnuntaina pitkän lenkin kanssa kävisi. Kiristynyt pakkanen ei myöskään auttanut asiaa. Kunnon tankkaus ja yöunet helpottivat hieman jännitystä, mutta jännitys pysyi päällä aina ensiaskeleisiin saakka, mutta siihen se sitten jäi.

Heti lämmöistä lähtien juoksu tuntui todella hyvältä! Oikea jalka oli hieman tukossa, mutta se ei kuitenkaan häirinnyt kuin siihen asti, että paikat lämpenivät. Juoksin alkuun vajaan neljän kilometrin lämmöt ennen ensimmäistä kisavauhtista pätkää, joka oli mitaltaan 12km. Viime vuonna tämä pätkä sujui hieman hitaammin (avg 4:01min/km) ja meno oli suoraan sanottuna todella tuskaista. Nyt tilanne oli kuitenkin toinen ja ensimmäinen pätkä taittuikin suhteellisen kevyesti 3:59min/km:n keskivauhdilla ja 155bpm:n keskisykkeellä. Juoksin treenin Erlingin kanssa ja päätimme ensimmäisen kisavauhtisen pätkän jälkeen, että juoksisimme 1,5 kilometrin välipätkät palautuksina ja kokeilisimme nostaa vauhteja seuraaviin pätkiin.

Toinen kisavauhtinen oli mitaltaan 6 kilometriä ja täytyy sanoa, että puolet lyhyempi matka oli henkisesti aika paljon helpompi ja tämän ansiosta nostinkin vauhteja hieman ja matka taittuikin mukavasti 3:54min/km keskivauhdilla ja 158bpm:n keskisykkeillä. Palautuksen jälkeen oli luvassa viimeinen, kolmen kilometrin vauhtipätkä. Olo oli vain jostain syystä niin täydellinen, että päätin katsoa saisinko vauhteja nousevaan vielä entisestään. Ja nousivathan ne! Juoksin viimeisen kolmen kilometrin 3:43min/km keskivauhdilla ja 160bpm:n keskisykkeellä. Lienee turha sanoa, mutta näiden vetojen jälkeen olo oli mitä parhain. Päälle juoksimme vielä muutamakin kevyen kilometrin ja näin mittariin saatiin lopulta 30 kilometriä.

Lenkki oli pisin pitkään aikaan ja intensiteetiltään yksi vaativimmista pitkiin aikoihin. Koko lenkin keskivauhti oli 4:15min/km ja keskisyke 149bpm eli kuntokäyrä näyttää mukavasti ylöspäin. Ja kun vertaa viime vuonna tehtyä vastaavaa harjoitusta oli kehitystä tullut jonkin verran, kuten allaolevista yhteenvedoista voi huomata. Vauhdit ja sykkeet eivät kuitenkaan olleet suurin ilonaihe vaan se, että juoksu tuntui todella helpolta ja tänään paikat tuntuvat itseasiassa todella hyviltä. Askel pysyi riittävän nopeana ja lyhyenä, mikä todennäköisesti säästi jalkoja. Päätin kuitenkin, että otan tämän päivän lepopäivänä, koska huomenna on luvassa 2-3 lenkkiä eli parempi antaa kropan palautua ja ottaa irti kaikki eilisestä treenistä.

2014

pitkä_lenkki_joonas_laurila_2014

2013

pitkä_lenkki_joonas_laurila_2013

Tällä viikolla pääharjoitukset ovat keskiviikon tai torstain vauhtikestävyys (3km + 12km + 3km) sekä sunnuntain pitkä (3km + 2x3km Tempo + 60min kevyttä + 5km Tempo + 3km kevyttä). Muuten sitten kipittelen peruskestävyyttä ja kevyttä. Voi olla että tällä viikolla jään alle 110:n kilometrin, koska ainakin kalenterin mukaan viikosta näyttäisi tulevan varsin kiireinen. Saa nähdä, nyt nautin vielä hetken lepopäivästä!

Hyvää viikonalkua!