JoonasP*rse irti penkistä – Kuinka pitää yllä motivaatiota?


11 päivää sairaana tai toipilaana on suhteellisen ehjän treenivuoden loppupuolella kova paikka. Etenkin nyt, kun pitäisi saada pikkuhiljaa peruskestävyys sille tasolle, että pääsen kunnolla vauhtiin Bostonin ohjelman kanssa. Viimeisten vuosien aikana en ole juurikaan törmännyt ongelmaan itseni psyykkaamisessa, kun kyse on ollut harjoittelusta. Intoa on ollut pikemminkin liikaa kuin liian vähän. Viimeiset vuoden ovat myös opettaneet kärsivällisyyttä, kun olen ollut loukkaantuneena tai muuten sairaana. Näin ole ollut aina, vaan tämäkin on vaatinut oman aikansa, muutaman epäonnistumisen sekä ymmärryksen seurauksista, mitä kipeänä harjoittelu voi tuoda mukanaan.

Moni aloitteleva juoksija on varmasti törmännyt ongelmaan, jossa ensimmäinen sairastuminen tai loukkaantuminen uhkaa lopettaa koko harrastuksen.

Motivaatio voi olla sairaana tai loukkaantuneena hakusessa tai kokonaan hukassa. Harjoittelu on vain yksi osa juoksua ja henkinen puoli sekä sen harjoittaminen ovat vähintään yhtä tärkeitä. Henkisen ja fyysisisen harjoittelun ympärille rakentuvan kokonaisuuden kautta voi löytää keinot taklata sairastumiset ja loukkaantumiset, vaikka aluksi olisikin kuinka vaikeaa.

Vaikka Boston pyörii jo mielessä lähes päivittäin, olen onnistunut tällä viimeisimmällä sairasjaksolla psyykkaamaan itseni pysymään sängyssä. Perinteisesti siinä vaiheessa, kun kuume ja lihassärky ovat poissa, alkavat ajatukset usein karkaamaan tuleviin harjoituksiin, vaikka pitäisi edelleen levätä. Tämä ei ole helppoa ihmiselle, kuka on tottunut liikkumaan lähes joka päivä. Olen tuskin ainoa urheilija, kuka on kohdannut saman ongelman ja uskon, että jokaisella on oma tapansa hoitaa asia, mutta itse hoidan sen seuraavalla tavalla.

Löydä levon positiiviset puolet

Konkreettisesti tasolla keskityn psyykkaamisessa miettimään levon positiivisia puolia sekä kaikkea sitä, mitä olen jo ehtinyt tehdä. Jos otetaan esimerkiksi tämän syksyn harjoittelu niin olen ollut koko ajan hieman paremmassa kunnossa peruskestävyyden suhteen kuin esimerkiksi vuosi sitten. Peruskestävyysvauhdit ovat parantuneet ja muutenkin juoksu tuntuu helpommalta kuin vuosi sitten, kun toivuin pidemmästä loukkaantumisesta. Eli pointtina tässä on se, että kuntoni on jo valmiiksi suhteellisen hyvällä tasolla eli viikon tai kahden lepo ei pääse pudottamaan sitä nolliin.

Toinen positiivinen asia on konkreettinen lepo. En ole levännyt näin pitkää aikaa miesmuistiin eli yritän takoa päähäni ajatuksen siitä, että jalkani ovat paremmin levänneet ja paremmassa kunnossa kuin ennen sairastumista. Samalla on kuitenkin syytä tiedostaa se, että vaikka jalat ovat levänneet, eivät ne kestä heti samanlaista volyymiä kuin ennen sairastumista, minkä takia sohvalla onkin hyvä suunnitella se kuinka palataan takaisin omaan juoksuohjelmaan. Itselläni tämä tulee tapahtumaan niin, että juoksen tällä viikolla tosi kevyen viikon ja ensi viikolla noin 90%:sen volyymin viikon ennen kuin palaan ohjelmaan.

Harjoittele astetta kovemmalla ohjelmalla

Tämä liittyy usein hieman myöhempään vaiheeseen harjoituskautta. Tykkään harjoitella hieman kovempaa kuin, mitä tavoitteeni on, koska se antaa pientä puskuria tällaisten nuha-flunssa-keuhkoputkentulehdusten kanssa. Tämäntyyppinen harjoittelu antaa ainakin itselleni kummasti uskoa omaa tekemiseeni varsinkin rankemmassa vaiheessa harjoituskautta, mutta myös peruskuntokaudella. Astetta kovemmalla ohjelmalla tarkoitan sitä, että pyrin pitämään vauhdit ja volyymin hieman kovemmalla tasolla kuin, mitä tavoitteeni vaatii. Tämä on muutenkin hyvä keino, koska näin kisasuorituksesta voi hyvänä päivänä puristaa vielä enemmän irti ja vastaavasti huonona päivänä taas saavuttaa tavoitteen, vaikka ei yltäisikään aivan nappisuoritukseen.

Psyykkaaminen

Suhtaudun omaan harjoitteluuni aika analyyttisesti ja ehkä voisi sanoa myös tietynlaisella tyyneydellä. Vaikka psyykkaankin itseäni varsinkin kovempiin harjoituksiin kovaa, en koe sairastuessani suurta vihaa universumia kohtaan, vaikka usein lievästi sanottuna harmittaakin. Näinä hetkinä suuntaan ajatteluni jonnekin ihan muualle, esimerkiksi tavoitteeseeni, valmennukseen tai hyvään ruokaan ja viiniin. Olen myös havainnut hyväksi keinoksi sen, että keskityn tekemään rästijuttuja varsinkin sairauden loppuvaiheessa, kun halua palata takaisin juoksuun on suurimmillaan. Tämä on loistavaa aikaa tyhjentää työlistaa ja niin vapautan itselleni enemmän aikaa harjoitteluun ja palautumiseen, kun pääsen taas takaisin kirmaamaan.

Kokeilin muutamia vuosia sitten todella tiukkaa elämäntyyliä ja vaikka se toimikin tuloksien valossa, oli se henkisesti aika rankkaa. Joskus on hyvä antaa itselleen hieman vapauksia ja ainakin itselläni se johtaa usein vain motivaation kasvamiseen. En tarkoita tällä, että näitä vapauksia pitäisi antaa jatkuvasti, vaan enemmänkin sitä, että tiettyinä aikoina niille pikemminkin avautuu tilaa ja se kannattaa käyttää.

siksi juoksin perjantai-iltana loskassa mäkitreenejä, että juoksuvoimani ja hapenottokykyni kehittyisi ja nyt on aika poimia hedelmät!

Juoksuharjoittelun henkinen puoli jää valitettavan usein taka-alalle, vaikka sen rooli on todella suuri. Psyykkaan itseäni varsinkin kovempiin harjoituksiin, kisoihin tai jos ulkona on huonot juoksuolosuhteet. Näiden kautta muodostan oman henkisen pankin, josta on helppo ammentaa voimia, kun tarvitsen niitä. Esimerkiksi hyvin vedetyt treenit huonossa kelissä on helppo palauttaa muistiin kisassa esimerkiksi näin: Siksi juoksin perjantai-iltana loskassa mäkitreenejä, että juoksuvoimani ja hapenottokykyni kehittyisi ja nyt on aika poimia hedelmät! Eli p*rse irti penkistä ja töihin, koska ilman työtä ei voi saavuttaa mitään. Tällaisten mantrojen hokeminen helpottaa ainakin itseäni kisoissa, mutta myös kovissa harjoituksissa. Lähden enää harvoin vain tekemään kovempaa harjoitusta. Pyrin nykyään aina käymään harjoituksen ajatuksella läpi ja pohtimaan siitä saatavia hyötyjä, jotta ymmärrän täysin, mitä harjoituksella haetaan. Pyrin pitämään tämän mielessäni myös harjoituksen aikana, koska saan siitä lisää voimaa harjoituksen viemiseksi loppuun.

AdidasHeimo_2013_09_21_063_Photo_PasiSalminen_com

Viimeisen vuoden aikana olen löytänyt uuden, hieman erilaisen tavan saada lisää henkistä voimaa omaan harjoitteluun. Valmentamisen kautta olen päässyt kokemaan aivan uskomattomia tunteita ja samalla minun on ollut pakko löytää uudenlaisia keinoja psyykata samaan aikaan sekä itseäni että valmennettavaa tai valmennettavia. Hyvä esimerkki tästä oli Espoon Rantamarathonin puolikas, jonka juoksin Tommyn kanssa. Kireä oikean jalan IT-jänne vaivasi ensimmäisestä askeleesta lähtien, mutta se oli pakko jättää omaksi tiedoksi. Minun piti keskittyä Tommyn tsemppaamiseen. Loppumatkasta, kun Tommy valitti väsyneitä jalkojaan, pystyin piiskaamaan häntä, että kyllä tässä sattuu itseenkin. Ja Tommy taisteli itsensä maaliin ja teki minusta todella onnellisen valmentajan. Se että valmennettavat antavat kaikkensa asettaa myös itselleni positiivista painetta siihen, että annan itse kaikkeni niin omassa juoksuharjoittelussa kuin valmentamisessakin. Ja parasta toisten tsemppaamisessa on se, että hyvä alkaa siirtyä eteenpäin. Kiritin Tommyä myös Viikin Viitosella elokuussa ja Tommy antoi muutaman viikon päästä hyvän kiertää kirittämällä Hannan loistoaikaan Helsingin Midnight Runilla.

AdidasHeimo_2013_08_31_104

Olen pyrkinyt näillä esimerkeillä avaamaan hieman sitä, miten ja mistä saan motivaationi juoksuun. Tärkeintä on kuitenkin se, että ei tee sohvasta tai nojatuolista toista kotia, koska aktiivisuus pitää virkeänä. Nämä ovat vain omia keinojani ja monilla on varmasti myös muitakin tapoja psyykata ja motivoida itseään, olipa laji mikä tahansa. Jos haluat kertoa, miten motivoit tai psyykkaat itseäsi niin kuulen mielelläni ajatuksianne.

JoonasASA:n testiin adidas Supernova Glide 6 Boost

Viimeinen tänä vuonna lanseerattu adidas boost-malliston kenkä, joulukuussa markkinoille saapuva adidas Supernova Glide 6 boost, on saapunut ASA:n testiin. Saimme tällä kertaa testiin sekä naisten että miesten mallit ja toivon mukaan tämä trendi jatkuu tulevaisuudessa kaikissa testeissämme, koska näin saamme testeistä huomattavasti kattavammat.

Supernova Glide on adidaksen ydintuote neutraaleissa peruskestävyyskengissä. Siksi thermoplastisista PU-kapseleista muodostuvan boostin tulo core-tuotteeseen onkin merkittävä asia. Ydintuotteisiin tehdään harvemmin radikaaleja muutoksia ja siksi boostin tulo Supernova Glideen on merkittävä asia. Supernova Glide boostin välipohja koostuu sekä boostista että EVA:sta ja materiaalien välinen suhde on noin 55-45. Boost-materiaali on sijoitettu kengän välipohjan alaosaan ja EVA:sta tehty kehto muodostaa välipohjan yläosan. Varpaiden alue on tehty vain EVA:sta, joka onkin tuttu muista boost-malliston kengistä. Tämän on tarkoitus antaa hieman napakampi tuntuma varvastyönnössä. Oma veikkaukseni muutaman lenkin jälkeen on, että suhteellisen tasapuolinen suhde boostin ja EVA:n välillä on tehty siksi, että kengän välipohjan ominaisuudet eivät muuttuisi liian dramaattisesti aiemmista versioista. Toinen syy voi mahdollisesti olla taas se, että Supernova Glide Boostista on haluttu tehdä hieman napakampi vaimennuksen suhteen esimerkiksi Energy Boostin verrattuna.

Adidas Supernova Glide 6 Boost on aiempia Glide-malleja kevyempi. Sekä naisten että miesten malleista on pudonnut painoa noin 25-30 grammaa. Miesten US 9 painaa jo karvan alle 300 grammaa ja naisten US 8 hieman alle 250 grammaa. Kengän korkeus on kannasta 33mm ja päkiältä 21mm eli Supernova Glide on dropiltaan 12mm. Varsin perinteinen droppi siis. Kengän kantakappi on muotoiltu uudestaan ja se yhdistyy kengän uusittuun keskiosaan, jonka istuvuutta on myös parannettu. Kaksi muuta isompaa uudistusta ovat saumaton varvasboksi sekä täysin uusi Four-Tier kiertojäykkyystuki, jotka pääsevät tarkempaa syyniin sitten testiraportissa.

Nyt sitten vain testaamaan! Lauran ja allekirjoittaneen raportti on luvassa lähiviikkojen aikana.

Kuvat ja lähteet: adidas

Joonasadidasheimo tulee taas!

Sain tällä viikolla kuulla todella hyviä uutisia!

Nyt on nimittäin vahvistunut se, että viime kesänä suuren suosion saanut adidaksen juoksuprojekti, adidasheimo, tulee saamaan ensi vuonna jatkoa. Huhujen mukaan haku uuteen heimoon alkaa joulukuussa ja uusi heimo starttaa todennäköisesti helmikuun alussa. Eli jos ryhmässä juokseminen kiinnostaa ja tavoitteenasi on ensi vuonna marathon tai puolimarathon, voit olla adidaksen etsimä henkilö heimoperheeseen.

Valitettavasti tarkempaa tietoa projektista ei ole vielä saatavilla, mutta infoan heti, kun saan lisää tietoa. Eli, jos paikka heimoperheessä kiinnostaa niin kannattaa pysyä kuulolla ja ottaa ASA:n sivujen lisäksi seurantaan #adidasheimo Instagramissa ja Twitterissä sekä adidas running Facebookissa!

Stay tuned!

JoonasVähän pidempi sairasloma / ASA:n joulu

Viikonloppuna alkanut kuumeilu ja tukkoisuus ei ollutkaan sitten mitään ihan pientä. Olen nyt ollut poissa pelistä lauantaista saakka ja selvää on, että ainakin tämä ja huominen tulevat olemaan vielä lepo. Olen yskinyt keuhkoja pihalle viimeiset 6 päivää oikein urakalla ja vasta eilen alkoi tuntua siltä, että tukkoisuus alkaa edes hieman helpottamaan. Nukuin viime yönä ensimmäiset kunnon yöunet ja tänään aamulla tuntui ensimmäistä kertaa lähes viikkoon siltä, että alkaisin parantua. Lääkäri epäili keuhkoputkentulehdusta, mutta koska keuhkot kuulostivat suhteellisen hyviltä, päätti hän seurata tilannetta perjantaihin saakka. Sain vain jotain hieman tehokkaampaa yskänlääkettä, joka on auttanut jonkin verran. Jos tilanne on huomenna edelleen samanlainen, ovat edessä jatkotutkimukset. Ei auta itku markkinoilla. Hengitys pitää saada kulkemaan ja röörit auki ennen kuin lähden taas hortoilemaa lenkkipoluille. Eli jatketaan tilanteen seuraamista. Rehellisesti sanottuna liikkuvalle ihmiselle sairastaminen on puhdasta kidutusta. Viikko neljän seinän sisällä ilman urheilua alkaa pikkuhiljaa käymään hermoille, vaikka lepo onkin tehnyt myös hyvää…

Saan olla tarkkana volyymien suhteen, kun lopulta (toivon mukaan viikonloppuna) pääsen taas juoksemaan. ”Menetetyt kilometrit” ovat menetetty ja ohjelmaan paluu pitää tehdä maltilla. Onneksi käynnissä on peruskuntokausi eikä mikään kovempi kausi, mikä helpottaa aika paljon ohjelmaan paluuta. Ensi viikosta lähtien ohjelmaan tulevat pitkät lenkit, jotka ovat noin 25%:a viikon kokonaisvolyymistä. Tämä helpottaa paljon, koska neljäsosa kilometreistä tulee yhden päivän aikana. Suunnitelmissa on, että ensi viikolla saisi kasaan noin 100 kilometriä eli kuudelle muulle päivällä tulisi noin 12,5 kilometriä juostavaa, mikä ei ole kuulosta pahalta. Sairastetaan kuitenkin tauti ensiksi pois ja katsotaan sitten, onko tämäkään realistinen tavoite.

asa:n joulukalenteri ja joululahjatoiveet

Jätetään sairaskertomukset ja juoksujutut sikseen ja keskitytään muihin asioihin.

Viikonloppuna avataan ASA:n joulusivut, mistä tulee löytymään ASAlaisten urheilulliset joululahjatoiveiden lisäksi viime vuonna suuren suosion saanut ASA:n joulukalenteri. Homma toimii tänä vuonna samalla tavalla kuin viimekin vuonna eli arvomme joka päivä yhden paketin ja voittaja ilmoitetaan seuraavan päivän aamuna. Päivän paketti löytyy löytyy arvontalinkin kera sekä ASA:n sivuilta että facebookista. Joulukalenteri aukeaa luonnollisesti 1.12. ja arvonta alkaa ensi viikon keskiviikkona (27.11.) eli sitä ennen on hyvä tutustua ASAlaisten joululahjatoiveisiin. Jokainen ASAlainen kertoo kolmesta urheilullisesta lahjasta, joita he toivoisivat löytävänsä pukinkontista. Jos siis kamppailet lahjaideoiden kanssa niin kannattaa ottaa ASA:n joulusivut seurantaan, jos sieltä löytyisi lahjaideoita.

JoonasThe Closed Watch

Seon-Il Kim, Mingyeoung Baek, Hyun-Ju Park ja Mi-Jangin suunnittelema Closed Watch on suunniteltu vaeltajille ja vuorikiipeilijöille. Maastossa pyöriessä on tärkeää tietää koska aurinko laskee, jotta esimerkiksi laskeutuminen sujuu turvallisesti. Näin homma ei mene liian tiukaksi. Closed Watch on konseptikello, joka näyttää ajan lisäksi jäljellä olevan valoisan ajan mielenkiintoisella tavalla. Käyttäjä voi valita kesä- tai talviajan ja kello näyttää kasvavan mustan verhon kautta jäljellä olevan valoisan ajan.

Mielenkiintoinen konseptikello ja maailmalle se onkin saanut jo aika mukavasti huomiota. Se on sitten toinen asia, onko huomio tullut konseptista ja ulkonäöstä vai toiminnallisuudesta…