JoonasSneak Peek – Mizuno Wave Paradox

Mizuno tuettu mallisto on muuttumassa ensi vuoden alusta, kun se lopettaa Alchemyn ja samalla aikaa markkinoille täysin uuden mallin, Wave Paradoxin. Alchemy sijoittui samaan kategoriaan Asicsin Gel Kayanon, Sauconyn Hurricanen sekä Brooksin Trancen kanssa. Sen sijaan uusi Paradox hakee paikkaansa edelleen tuetusta kategoriasta, mutta uusien ”standardien” mukaisesti sen vaimennus ja tukirakenne ovat tehty enemmän uusien trendien mukaan (ks. juttu Brooksin Transcendista). Paradox on tuetuksi kengäksi kevyt. Se painaa noin 300 grammaa (M US 9), huolimatta ilmeisesti aika voimakkaasta tuesta (Fan Wave Plate) – siitä siis nimi, Paradox. RunningWarehousen mukaan naisten malli tulee olemaan suhteessa vielä kevyempi.

juoksukenkä

Tuen lisäksi Paradoxin vaimennusta ja pohjan rakennetta on mietitty uudestaan. Kuvista spekuloituna sanoihin, että pohjasta tulee löytymään kahta eritiheyksistä EVA:a ja toinen mielenkiintoinen feature on Fan Wave Platen jatkuminen lähes kengän kärkeen saakka. Poimin Mizunon Q&A-sivuilta Mizunon ”kenkätohtorin” kommentin kengästä:

But we believe we have a brand new support shoe coming out that’s much, much better. It will be called the Wave Paradox and it’s significantly lighter than the Renegade and has much better cushioning with comparable support. The Renegade was an extremely durable, supportive shoe, but the Paradox will have a much smoother, flexible ride. Look for it in January.

Kengän design on Mizunon mukaan otettu perinteisestä japanilaisesta piirtotekniikasta. Heidän mukaansa päällisen grafiikka on tehty täysin suorista linjoista kyseisen tekniikan sääntöjen mukaan. Markkinoille kenkä on tulossa tammikuussa 2014, mutta siitä ei ole vielä tietoa, koska tuote saapuu Suomeen. Mizuno on huhujen mukaan tekemässä uutta tuloa Suomeen eli siinä mielessä en olisi yllättynyt, vaikka kenkä olisi Suomessa ensi vuoden alkupuolella.

juoksukenkä

Nyt siis ainakin Brooks ja Mizuno ovat viemässä tuettuja kenkiään uuteen suuntaan. Selkeä trendi on tällä hetkellä se, että kengistä pyritään tekemään kevyempiä ja rullaavampia ilman, että tukiominaisuudet häviäisivät. Ja tämä on ainakin omasta mielestäni hyvä asia.

Lähteet ja kuvat: RunningWarehouse & Mizuno

JoonasKausi paketissa.

Päätös on tehty.

Paikat ja etenkin lantionseutu on siinä kunnossa, että edessä on noin kuukauden kevyempi jakso ennen Bostonin harjoitusohjelman alkua. Mietin lähes koko viime viikon kuumeisesti sitä, lähtisinkö kokeilemaan 1:20:n alitusta Vantaalla, mutta Espoon puolikkaan jälkeen totesin, että kausi paikat ovat tällä hetkellä sen verran jumissa ja väsyneet, että lepo tulee enemmän kuin tarpeeseen. Päätös oli näiden syiden takia lopulta yllättävän helppo, koska Boston on kuitenkin ensi kauden päätavoite. Paikkojen ja pään on oltava kunnossa ennen kuin aloitan taas marathon-harjoittelun.

Vaikka puolikas jäikin uupumaan, antoi loppukesän ja alkusyksyn nopeusharjoittelu lyhyessä ajassa todella paljon. Tulokset paranivat jopa yllättävän paljon, niin erilaisissa harjoituksissa kuin kisassakin ja ohjelman tavoite on siis sitä myöten saavutettu. Tunnen oloni tällä hetkellä todella luottavaiseksi entistä kovemmissa vauhdeissa ja tämä tulee olemaan mentaalisesti todella tärkeää, koska Bostonin ohjelmassa näitä vauhteja pitää pystyä pitämään yllä entistä pidempään. Valehtelisin, jos sanoisin, etteikö puolikkaan putoaminen pois kalenterista ei harmittaisi. Olisi ollut kiva päästä juoksemaan ennätys vielä silläkin matkalla, koska tiesin olevani ennätyskunnossa. Nyt se kuitenkin siirtyy ensi vuoteen ja aika pian Bostonin jälkeen löytyykin useampi vaihtoehto tämän matkan ennätyksen rikkomiseen. Toistaiseksi on vielä turhan aikaista lähteä arpomaan, mikä se kisa voisi olla, mutta hyviä vaihtoehtoja ovat ainakin Helsinki City Run, Helsinki Half Marathon sekä Forssa.

Juokseminen tulee luonnollisesti jatkumaan läpi ylimenokauden, mutta ilman ohjelmaa. Nyt aion vain nauttia juoksemisesta erilaisilla vauhdeilla erilaisissa maastoissa ja ennen kaikkea ILMAN OHJELMAA. Hyvä antaa välillä pään levätä, kun ei tarvitse koko ajan miettiä, mitä ohjelma kertoo. Fokus harjoittelussa tulee olemaan paikkojen saamisessa terveiksi eli luvassa on paljon vesijuoksua sekä lihaskuntoa. Keskivartaloon pitää saada lisää voimaa eli tulen viettämään aikaa Helsinki Core Trainersillä tavallista enemmän omienkin harjoitusten parissa. Samaan aikaan liikeradat ja hermotus palautellaan taas oikealla tasolle. Opin viime vuoden syksyn kuntoutusjaksosta paljon ja tule tekemään paljon vastaavanlaisia harjoituksia, jotta olisin 100%ssa kunnossa loka-marraskuun vaihteessa, kun aloitan marathon-ohjelman ensimmäisen vaiheen.

Kulunut vuosi on ollut lyhyesti sanottuna aivan mahtava. Marathonin ennätys Tukholmassa ja kympin ennätys Midnight Runilla ovat luonnollisesti kauden kohokohtia, mutta itselleni vielä suurempi saavutus on ollut se, että koko vuosi on sujunut ilman suurempia ongelmia ja jalat ovat kestäneet juoksun todella hyvin. Siksi on turha pilata kautta enää tässä vaiheessa, jotta ensi vuonna pystyisin harjoittelemaan entistä kovempaan ja kisaamaan vielä loppuvuodesta. Suurimmat syyt ehjään kauteen löytyvät oikeiden varusteiden lisäksi myös juoksuasennon parantumisesta. Vaikka töitä onkin vielä paljon, koen kuitenkin olevani jo aika pitkällä tekniikan suhteen. Ylimenokausi tulee olemaan loistava tilaisuus harjoitella juoksutekniikan ylläpitämistä hitaissa vauhdeissa (palauttelut), joka on ollut toistaiseksi kaikkein hankalinta.

Kuva: pasi salminen

Muita vuoden ehdottomia kohokohtia ovat olleet erilaiset juoksuprojektit, kuten Arctic Sport Addictsin juoksutiimi sekä adidasheimo. Olen oppinut projektien kautta todella paljon uutta juoksusta, saanut paljon uusia ystäviä sekä nähnyt kuinka paljon ihmiset voivat nauttia juoksusta, oli tavoite tai mahdollisuudet treenata mitkä tahansa. Esimerkiksi Tommyn kirittäminen viime viikonlopun puolikkaalla Espoossa oli yksi mahtavimmista juoksuista ikinä ja tästä innostuneena päätin, että lähden kirittämään heimolaisia vielä Vantaan puolikkaalle.

Kirjoittelen loppuviikosta hieman lisää ylimenokauden harjoittelusta, kun olen ensin konsultoinut Villeä hieman enemmän siitä, mitkä osa-alueet kropassani tarvitsevat eniten huoltoa tai harjoitusta.

Joonas

Instagram: @arcticsportaddicts

JoonasNike Free Hyperfeel Trail

Kesällä ilmestynyt Nike Free Hyperfeel on syyskuussa saanut rinnalleen trailiversion, Nike Free Hyperfeel Trailin.

Molemmissa on ultraohuen päällisen lisäksi jalkaan mukautuva ohut Flyknit/mesh-päällinen. Syyskuun alussa lanseeratusta kengästä löytyy kolmen millin droppi (21mm/18mm) ja vaimennusta on rakennettu Lunarlonilla, jota löytyy niin pohjallisesta kuin pohjastakin.

Sukkamaisen rakenteen lisäksi nauhoitus tai sen kautta rakentuva tukirakenne on muodotettu naisten ja miesten kenkiin hieman eri tavoin ja eri kohtiin. Kantaa on vahvistettu Phylonilla ja kengän ulkopohjaa on venytetty kengän sivuille ja varvasboksin päälle lisäsuojan antamiseksi. Pohjan kuviointi on luonnollisesti katuversiota agressiivisempi ja materiaaleina on käytetty kumia ja jotain thermoplastista sekoitetta, josta ei ole toistaiseksi tarkempaa tietoa.

Nike Free Hyperfeel Trail on mielenkiintoinen kenkä ja siinä vaikuttaisi olevan monia hyviä elementtejä, kuten aiemmin julkaistussa maantiekengässäkin. Matalasta dropista huolimatta kengästä voisi kuvitella löytyvän aika paljon vaimennusta, koska pohjasta löytyy paksuutta kuitenkin jonkin verran. Dropin tiedot sain Running Warehousen sivuilta enkä ole aivan varma siitä, ovatko he mitanneet sen pohjakuvioinnista vai mistä. Kaksiosainen lunarlon-vaimennus kuitenkin antaisi viitteitä siitä, että vaimennusta löytyy.

Kengät eivät ole ainakaan vielä rantautuneet Suomeen, mutta amerikkalaisista verkkokaupoista niitä näyttäisi löytyvän. Kenkien hinta vaikuttaa aika kovalta (150$), kun ottaa huomioon sen, että Yhdysvalloissa hinnat ovat olleet yleisesti juoksukengissä jo pitkään paljon matalammat kuin Euroopassa ja monissa tapauksissa dollarihinnan on voinut kääntää suoraan euroiksi.

JoonasEnnätysyritys vaihtui kirittämishommiin.

Flunssa on jo voiton puolella, mutta en ole kuitenkaan siinä kunnossa, että uskaltaisin lähteä juoksemaan muutaman tunnin päästä ennätysyrityksen perässä Espoon rantapuolikkaalle. Ennätys jääköön myöhempään syksyyn tai sitten ensi vuoteen, nyt pitää saada kroppa kuntoon. Tulen siis tänään kirittämään Heidiä sekä adidaksen heimolaisista Kreivi Lindgreniä (Tommyä) ja Villeä sekä tietenkin kaikkia muita, ketkä haluvat juosta alle 1:50:n. Vähän harmittaa, että en ole 100%:ssa juoksukunnossa, mutta toisaalta taas on aika mielenkiintoista lähteä vain nauttimaan kisasta ja kirittämään muut hyviin suorituksiin. Kun sääkin näyttää juoksuun varsin passelilta, en näe mitään estettä sille, etteikö päivästä tulisi mahtava!

Laitetaan sitten huomenna raporttia peliin tapahtumasta ja siitä, miten heimolaiset, ASAlaiset ja kaikki muut tutut pärjäsivät. Nyt pitää alkaa laittaa kamoja kasaan, kuvamatskua kisasta löytyy ainakin Instagramista @arcticsportaddicts @fathermetro @heidinieve sekä heimon Ranskankirjeenvaihtajalta: @hannagullichsen ilta, kuka leireilee ja jumppailee tällä hetkellä jossain metsässä Nizzan lähistöllä.

Hyvää lauantaita!

JoonasViimeistelyistä lepoon?

Aloitin viime viikon lopulla viimeistelyt Espoon rantapuolikasta varten tarkoituksena hioa kunto sellaiseksi, että pystyisin juoksemaan sen paljon puhutun alle 1:20:n. Nyt kuuden päivän jälkeen usko alkaa olla ensimmäistä kertaa koko vuonna todella pahasti koetuksella, koska flunssa eilen iski eilen päälle oikein tosissaan. Se roikkui pitkään ilmassa, mutta esimerkiksi maanantaina tekemäni 40minuutin kisavauhtinen treeni mäkisessä maastossa ja sen päälle juostut reilut 4 kilometriä sujuivat todella hyvin, minkä takia uskoin jo olevani kuivilla vesille.. Tempopätkä meni itse asiassa aika iisisti 3:45min/km keskivauhdilla ja tämä loi vielä uskoa siihen, että flunssa ei iskenytkään päälle. Maanantai-illan kevyt palautuksen ja dynaamisten venyttelyiden jälkeen paikat tuntuivat vielä todella hyviltä, mutta nyt tilanne on valitettavasti toinen.

Jätin hieman heikon olon takia tiistaiaamuksi suunnitellun kevyen treenin väliin ja suunnittelin avaavani jalkoja illalla valmennusten välissä. Olo ei kuitenkaan merkittävästi parantunut ja jalat tuntuivat todella huonoilta myös illalla. Mestareiden liigaa katsellessa ja dynaamisten venyttelyiden parissa alkoivat myös väristykset. Sain kuitenkin nukuttua aika hyvin ja aamulla oli sellainen fiilis, että uskaltaisin ehkä lähteä kokeilemaan ohjelman mukaisia 3:n minuutin vetoja. Tämä osoittautui kuitenkin virheeksi ja jätin treenin kesken, koska jalat yksinkertaisesti niin tukossa, että en saanut niitä nousemaan kunnolla. Onneksi flunssainen olo on helpottanut eli uskaltaudun tänään hierontaan. Nyt ongelmana vaikuttaa olevan enemmänkin se, että flunssa tai mikä-lie-asia on vetänyt jalat tukkoon. Tuukka teki taas taikojaan ja nyt jalat tuntuvat jo paljon paremmilta kuin aamulla, mutta koska osa paikoista hierottiin aika kovaa auki, voi olla fiksua ehkä pitää ainakin huominen taukoa tai sitten kevennetysti, olettaen, että flunssa ei iski kunnolla päälle.

Tällä hetkellä tilanne Espoon suhteen on se, että seuraan oloa päivä kerrallaan ja teen päätöksen vauhdeista ja ylipäänsä osallistumisesta vasta lauantaina. Tämän illan hieronnan ja sen jälkeisen kehonhuoltosession vaikutus määrittää aika paljon sitä, mitä tulen tekemään huomenna ja ylihuomenna. Jos paikat jostain kumman syystä aukeavat, teen huomenna Eltsussa täksi aamuksi suunnitellun 3km + 4×70-80m kiihtyvät + 4-5x3min n. 3:30-3:25min/km + 3-5km, mutta jos tuntuu siltä, että lepo on parempi vaihtoehto niin sitten lepään.

En aio luovuttaa viikonlopun suhteen vielä, koska olisi niin mahtavaa saada oma ennätys aikaiseksi jo Espoossa, jotta voisin aloittaa sen jälkeen reilun kuukauden hieman kevyemmän jakson ja hoitaa samalla paikat kuntoon. Jos ennätysyritys jää Espoossa haaveeksi, täytyy ensi viikolla miettiä sitä, lähdenkö vielä yrittämään Vantaalle vai aloitanko kevyemmän jakson ennen Bostonin ohjelman aloitusta. Boston on kuitenkin se päätavoite ja syksyn ohjelman tavoite on jo täyttynyt, koska olen saanut vauhdit haluamalleni tasolla. Toisaalta taas, ei siitä mitään haittaa ole, jos ne sattuisivat tästä vielä seuraavien viikkojen aikana paranemaan…

Katsotaan nyt kuitenkin ensin, miten viikonlopun suhteen tulee käymään.