JoonasViimeistelyä MidnighRuniin.

Otin alkuviikon aika iisisti ja keskityin pitämään paikat kunnossa, jos vaikka löytäisin fiiliksen kokeilla juosta hieman kovempaa huomisessa MidnighRunissa. Juoksin tiistaina rennot 4x1200m (4:02/4:05/4:12/4:08), mutta muuten alkuviikko oli aika kevyttä menoa ja vähän kevyemmillä volyymeilla.

Tein eilen adidaksen heimon viimeistelytreenien yhteydessä oman viimeistelyni, 10x400m/400m palautuksilla, ja päätin ennen treeniä, että jos kaikki vedot menevät alle 75 sekunnin niin, että jalat tuntuvat hyviltä, lähden kokeilemaan hiemaan reippaampaa vauhtia MidnightRunissa. Treeni meni lopulta aivan käsittämättömän hyvin ja sen perusteella olen valmis kokeilemaan vauhtien nostoja seuraavalle viikolle. Juoksin kaikki neljäsataset lopulta alle 70 sekunnin seuraavanlaisella sarjalla:

10x400m

En ole koskaan juossut tätä harjoitusta lähellekään näin kovilla vauhdeilla eli kehitystä on siis tapahtunut myös lyhemmillä matkoilla. Ja kuten sanoin jo aiemmin, juoksuaskel tuntuu nyt kovissa vauhdeissa paljon luonnollisemmalta kuin aiemmin. Ehkä syynä on se, että olen joutunut tekemään enemmän harjoituksia vauhdeilla, jotka ovat aiemmin loistaneet poissaolollaan marathonharjoittelussa. Tämä lupaa todella hyvää Bostonia silmälläpitäen.

Sykeprofiili näyttää muuten ihan ok:lta, mutta viimeisten neljän vedon jälkeen oli pakko pysähtyä toviksi. Meinasin jättää treenin ensiksi kahdeksaan vetoon, koska ne menivät tavoitetta kovempaa, mutta Erling potki ensin vetämään vielä yhden ja lopuksi vielä sitten sen kymmenennenkin. Eli kiitos Erling jälleen kerran kirityksestä!

10x400m sykkeet

Juoksin treeniin adizero Takumi Seneillä, joilla tulen myös todennäköisesti juoksemaan huomenna. Jalat olivat illalla aika jumissa, mutta tänään aamulla tuntemukset ovat jo paljon paremmat. Aivan pelkillä tuntemuksilla ei kuitenkaan huomista juosta. Lähden adidaksen heimolaisten kanssa lähtöryhmästä 3A eli, jos aion juosta kovaa, on luvassa aika paljon ohittelemista. Se tuo väkisinkin mieleen viime MidnightRunin, jossa loukkaantuminen johti lopulta lähes kolmen kuukauden juoksutaukoon. Siksi tein nyt sen päätöksen, että jos reitillä on liian ruuhkaista, hiljennän suosiolla vauhtia, koska todelliset tavoitteet ovat vasta tulossa syksyn puolikkailla.

Tavoitteena on saada kisasta sellainen mukava fiilis ja löytää kiva rytmi, jossa lähtövauhti voisi asettua esimerkiksi 3:46min/km vauhtiin, josta voin sitten lähteä kiihdyttämään ruuhkan ja fiiliksen mukaan. Kisan on kuitenkin tarkoitus korvata viikon tempotreeni (3km + 20minT /4minE + 15minT/3minE + 10minT /2minE + 5minT + 3km) eli ohjelman mukaan ei tarvitse juosta koko matkaa ihan maksimeilla ja sunnuntaina pitäis vielä juosta sellainen leppoisa parikymppinen eli täytyy vähän säästää paukkuja siihenkin.

Fiilikset ovat kuitenkin tällä hetkellä juoksun suhteen varsin hyvät ja sekös lämmittää mieltä! Tämän päivän otan iisisti ja huomenna sitten piiskataan heimolaiset Hannan ja Tommyn kanssa huippusuorituksiin ja Villekin lupasi tulla huoltojoukkoihin eli sekin puoli tulee olemaan kunnossa!

JoonasSneak Peek – Brooks Pure Connect

Brooksin Pure -mallisto on päivittymässä kolmanteen sukupolveen vuoden 2013 lopussa. Omasta mielestäni malliston mielenkiintoisin kenkä on Pure Connect, joka on tulossa ainakin jenkkien markkinoille joulukuussa 2013. Toisin kuin toisen generaation päivityksessä, nyt kenkä tulee uudistumaan niin päällisen kuin pohjarakenteiden osalta. Välipohjana on edelleen tuttu ja toimivaksi todettu BioMoGo DNA, mutta muuten kenkä tulee saamaan kunnon faceliftin.Brooks naisten juoksukengät

Yksi mielenkiintoisimmista uudistuksista on entistä pyöreämpi kantapään alue. Tämän uudistuksen myötä päkiäjuoksun pitäisi onnistua paremmin kuin aiemmin, koska raskaat kantarakenteet ovat riisuttu pois. Toinen merkittävä uutuus on erotettujen varpaiden uudelleenpositiointi. Vanhoista malleista tuttu isovarpaan erotus on vaihtunut siihen, että nyt isovarvas ja sen viereinen varvas toimivat yhtänä yksikkönä. En ole aivan varma, mistä tässä uudistuksessa on kyse, mutta valistunut arvaukseni on, että näin isovarpaalle tulee hieman lisää toimintatilaa, mikä auttaa jalkaa toimimaan oikein koko askeleen ajan laskeutumisesta varvastyöntöön saakka. Kolmas uudistus PureConnectissa on NavBandin leventäminen ja sen materiaalin vaihtaminen kankaasta silikoniin. Näiden muutosten avulla sen pitäisi tukea jalkaa paremmin riippumatta siitä, missä asennossa jalka on.

Brooks juoksukengät miehet

Viime aikoina on ollut paljon keskustelua siitä, minkälainen juoksukengän lestin pitäisi olla. Varsinkin naturalistisissa sekä puhtaissa barefoot-kengissä trendi on mennyt siihen, että kengän lestiprofiili on suhteellisen kapea aina holvikaaren loppuun, päkiän taakse, josta se sitten taas levenee kohti varpaita. Näin jalka pysyy tukevasti paikoillaan ja varpaat saavat tarpeeksi tilaa toimia. Myös on Brooks on omaksunut kyseisen linjan ja tämä tulee näkymään myös PureConnect 3:ssa. Mallin edellinen versio oli ainakin itselleni hieman liian kapea ja siksi olisikin mielenkiintoista päästä ottamaan vertailun vuoksi tyypit myös tästä mallista. Jäänkin siis odottomaan, josko saisimme niin PureConnectin kuin malliston muutkin uutuudet testiin, kunhan ne rantautuvat Suomeen.

Brooks juoksukengät naiset

(Lisäys: tässä vielä runningshoes.com:n esittelyvideo kengästä)

Kuvat ja lähteet: runningwarehouse

JoonasViikko nippuun tonnikutosilla.

Kuluva viikko on ollut oppimisen ja kehittymisen kannalta yksi kaikkien aikojen parhaimmista. Viikon kolme intervalli- tai tempotreeniä matolla ja radalla ovat tehneet ihmeitä tekniikalle ja sitä myöden myös vauhdeille ja tämä näkyi varsinkin tänään tekemässäni intervallitreenissä.

Viikon kovat harjoitukset koostuivat erilaisista 1600:n metrin vedoista. Keskiviikkona tein matolla pakottaen 5x1600m ja tämän treenin kävinkin jo aiemmin viikolla läpi. Perjantaina oli vuorossa tempointervallit, 7x1600m minuutin palautuksilla ja ajatuksena oli tehdä jokainen edellistä nopeammin. Treeni meni kokonaisuudessa todella hyvin ja itseasiassa juoksu tuntui ajoittain jopa tosi helpolta. Yksi syy tähän saattoi olla se, että lähdin aika maltilla liikkeelle. Toisaalta taas askel tuntui poikkeuksellisen hyvältä ja rennolta. Itse vedot menivät suunnitelmien mukaan kiihtyvästi 6:03:sta 5:29:ään.

Eilen otin taas aika iisisti. Kävin aamulla vetämässä adidaksen heimo10:n mäkitreenit Paloheinässä ja poljin päälle vielä 20 kilsaa kevyttä pyörällä ja tein päälle dynaamiset venyttelyt. Illalla tuntui siltä kuin olisin tulossa kipeäksi, mutta onneksi tänään aamulla kunto tuntui jo paremmalta. Eli ei muuta kuin suunnaksi Eltsu ja viikon viimeiset tonnikutoset.

Ohjelmassa oli käytännössä sama treeni kuin tiistaina eli 3km + 4-5x1600m (4min palautuksilla) + 2km palautusta. Tein tiistain vedot pakotettuna matolla kovempaa kuin mitä olisin silloin pystynyt tekemään niitä ulkona ja siksi olikin nastaa nähdä, miten vedot irtoaisivat ulkona radalla. Ja irtosivathan ne. En ole ennen juossut ulkona noin kovia tonnikutosia eli olen enemmän kuin tyytyväinen suoritukseen. Olisin voinut juosta mahdollisesti vielä yhden vedon alle 5:20:n, mutta koska jalat tuntuivat aika väsyneiltä, tein vain pidemmän palautuksen ja huolelliset loppuverkat. Kuten aiemmin mainitsin, en ole vielä siinä kunnossa, että saisin oikeasti juosta Danielsin mukaan tonnikutosia, koska ajat menevät oli viiden minuutin. Ensi vuonna sitten virallisesti, mutta tällä viikolla en vain malttanut juosta 1200:n metrin vetoja, kun juoksu tuntui sen verran hyvin.

  • 1630 5:16min
  • 1600 5:10min
  • 1600 5:14min
  • 1600 5:18min

Olen nyt toteuttanut uutta ohjelmaa noin 6 viikkoa ja ainakin aikojen perusteella kehitystä on alkanut tapahtua. Ehkä tätäkin tärkeämpi asia on kuitenkin se, että askeleeni on muuttunut lennokkaammaksi ja varsinkin takareidet ovat tulleet tehokkaammiksi, minkä ansiosta askeleesta on tullut myös nopeampi. Ohjelmaa on vielä seitsemän viikkoa jäljellä ja sen jälkeen seuraanneen levon jälkeen alkaakin jo ensimmäinen PK-kausi kohti Bostonia ja silloin mitataan, miten muuttunut askel heijastuu marathonharjoitteluun.

Ensi viikko on vielä hieman epäselvä harjoitusten osalta, koska en ole vielä päättänyt, miten aion juosta tulevan MidnightRunin. Jos juoksen  kisan kirittäen adidaksen heimo10:n juoksijoita on viikko-ohjelma kovien harjoitusten osalta seuraavanlainen:

  • Tiistai: 3km + extra lämpö + 4-5×1200-1600mI/3-4minJog + 2km
  • Torstai: 3km + 20minT /4minE + 15minT/3minE + 10minT /2minE + 5minT + 3km
  • Sunnuntai: 3km + 10-12x400mR w/400J + 3km

Jos taas päätän lähteä huonosta lähtöryhmästä huolimatta juoksemaan kisan kovaa ovat viikon keskeiset treenit todennäköisesti seuraavanlaiset

  • Tiistai: 3km + extra lämpö + 4-5×1200-1600mI/3-4minJog + 2km
  • Torstai: 3km + 10-12x400mR w/400J + 3km
  • Launtai: MidnightRun 10km kisa
  • Sunnuntai: Pitkä kevyt

Täytyy vielä huomenna tunnustella fiiliksiä ja tehdä sitten päätös, miten viikko tulee järjestymään. Nyt pitää siirtyä kehonhuollon pariin.

JoonasAsics Gel NoosaFast 2 Sneak Peek

Kirjoittelin noin vuosi sitten Asicsin uudesta triathloniin sekä maantiekisoihin suunnitellusta Gel-NoosaFastista, jonka markkinoilletulon piti tarkoittaa HyperSpeedin tuotannon lopettamista. Nyt kuitenkin Asics on ilmoittanut, että se jatkaakin mallin tuotantoa ja pitää sen Gel NoosaFastin rinnalla. Samalla Gel NoosaFast tulee päivittymään toiseen generaatioonsa.

Asics Gel NoosaFast

Mallin ensimmäinen päivitys tulee pitämään sisällään suhteellisen maltillisia muutoksia. Kengän paino tulee putoamaan noin 10 grammaa sekä naisten että miesten malleissa. Painon lisäksi kantakapin rakennetta on kevennetty ja madallettu, jotta se ei pääsisi ärsyttämään akillesjännettä. Päällinen sekä pohja ovat hyvin samantyyppiset kuin aiemmassakin mallissa, mutta päällisen tukirakenteita on karsittu sen verran, että jalkaterän etuosasta tulee joustavampi.

Droppia on tutun kuuden millin verran ja naisille löytyy oma lesti. Pohjasta löytyvät tutut aukot, jotta vesi pääsee pois kengästä. Pohjan pidossa on otettu huomioon niin juoksijat kuin triathlonistitkin. Pitävää pintaa löytyy siis niin kannasta kuin päkiästäkin. Myös nauhoitus on suunniteltu molempiin lajeihin eli paketista löytyy niin joustavat kuin normaalitkin nauhat.

Asics Gel NoosaFast

Maltillisia muutoksia siis, mutta mielenkiintoista nähdä, että myös Asics pitää keveiden kisakenkien kategoriansa laajana.

Kuvat ja lähteet: RunningWarehouse

JoonasUudenlaista inspiraatiota metsästä ja matolta

Viime viikonloppuna löytynyt tuntuma ja fiilis juoksuun on heijastunut tähän viikkoon aika mielenkiintoisella tavalla. Maanantaina tein palauttavan lenkin aamulla ja illalla päälle todella rauhallisen fillaroinnin, jotta olisi tiistaina iskussa joka 1200 metrin tai 1600 metrin vetoihin. Olin tiistaina jo kamat päällä valmiina kimpoamaan vetoharjoituksiin, kun sain jostain päähänpiston, että tänään pitää juosta maastossa, sillä seurauksella, että löysin itseni pian keskuspuiston poluilta. Oli järjettömän siistiä juosta metsässä ilman mitään sen kummempaa suunnitelmaa ja itseasiassa hieman erilainen alusta avasi myös paikkoja keskiviikoksi siirrettyihin vetoharkkoihin.

Eilen oli volyymillisesti aika raskas päivä. Juoksin ensin pohjille omat vetoharjoitukset ylinopeustreeninä matolla ja päälle vielä adidaksen heimon kanssa Viikin Viitosen lämmittelyineen ja palautuksineen. En ollut tehnyt mattotreeniä pitkiin aikoihin, varsinkaan pakotettua, ja siksi olinkin todella positiivisesti yllättynyt vauhdeista, joissa pystyin juoksemaan. Podin ja kellon kombona ajoiksi tulivat seuraavat yhden prosentin kulmalla:

  • 4:56min
  • 5:42min (iPhone putosi matolle kesken treenin…)
  • 5:03min
  • 5:16min
  • 5:14min

Ajat nyt eivät ole mitenkään vertailukelpoisia ulkonatehtyihin, mutta olen silti todella tyytyväinen niihin. Askel tuntui viimeistä vetoa lukuunottamatta todella hyvältä eli oikeaan suuntaan ollaan menossa.

AdidasHeimo_2013_08_21_058

Illalla juostu Viikin Viitonen alkoi jo alkulämmön aikana tuntua hieman jaloissa eli muutamaa tuntia aiemmin tehty treeni teki tehtävänsä. Siksi keskityin kisassa kirittämään Tommyä ja pitämään huolen siitä, että hän sai aikaiseksi uuden reittiennätyksensä. Vaikka alussa keskittyminen näyttikin menevän katsojien kuvaamiseen…

AdidasHeimo_2013_08_21_107

Koko addun heimo juoksi todella hyvällä asenteella ja vaikutti, että kisa antoi uudenlaista luottamusta omiin kykyihin ja kaiken kruunuksi Erling tuli vielä koko kisan kolmanneksi! En halunnut, että heimolaiset keskittyisivät vain kisaan, minkä takia juoksimme aika pitkän lämmön (koko reitin, 5km) pohjille ja päälle vielä muutaman kilometrin palautusta. Näin harjoitukseen tuli sekä volyymiä että raskasta vauhtikestävyyttä.

AdidasHeimo_2013_08_21_101

Tänään on luvassa kevyttä palauttelua sekä valmennusta ja huomenna pääsen taklaamaan viikon tempotreenin kimppuun. Tavoitteena on juosta 7-10x1600m noin 3:46-3:50min/km vauhtihaarukkaan minuutin palautuksilla. Luvassa on siis jälleen uudenlainen harjoitus, koska yleensä olen tehnyt vain pidempiä tempoja (8-20km) tai sitten esimerkiksi 3-4x3000m minuutin palautuksilla.

Kuvat: adidas