JoonasKurkkukipu hidastaa menoa.

Mahtavat juoksukelit hellivät jälleen alkuviikosta ja fiilikset juostessa ovat olleet ihan mahtavat. Palautuminen sunnuntain pitkästä lenkistä sujui hyvin ja se näkyi myös esimerkiksi tiistain hieman reippaammalla pitkällä lenkillä. 148bpm:n keskisykkeillä ja 4:19min/km:n keskivauhdilla lenkki sujui kuin lentäen. Keskiviikon kevyen aamuhölkän jälkeen alkoi kuitenkin kurkku ilmoitella ja olo paheni entisestään illan juoksutiimin treeneissä. Sykkeet ja tuntemukset jaloissa olivat ihan hyvällä mallilla, mutta hengitys ei oikein kulkenut normaalilla tavalla. Eilen hengitys oli sen verran tukkoista, että päätin pitää välipäivän, varsinkin kun kurkkukin oli hieman arka. Tänään olo on jo astetta parempi, mutta en uskalla vielä tehdä suunnitelmissa ollutta kovaa treeniä, vaan odotan sen kanssa ainakin huomiseen. Käyn kuitenkin tänään testaamassa miltä juoksu tuntuu ja teen sitten päätökset loppuviikon suhteen.

Välipäivä tarjosi mahdollisuuden käydä piipahtamassa Stockmannin jokavuotisessa juoksutapahtumassa. Argos-hallissa järjestetyssä tapahtumassa olivat esillä kauden juoksukenkäuutuudet muun muassa Nikelta, adidakselta ja Suomen markkinoille Sultraden kautta uuden lähdön ottaneelta New Balancelta. Toinen positiivinen yllätys oli myös se, että Kari Traa:n line-up on laajentunut juoksuun. Juoksuvaatteiden ja -kenkien lisäksi esillä olivat myös juoksutietokone ja -softavalmistajat sekä jokunen lisäravinnetuote.

Tapahtuma oli kokonaisuudessaan hyvin järkätty, mutta tietenkin sitä aina toivoisi vieläkin enemmän valikoimaa ja laajempaa edustusta brändeiltä. Myös henkilökuntaa olisi toivonut paikalle hieman enemmän vastaamaan mahdollisiin kysymyksiin. Ehkä näytin vaan jotenkin niin pelottavalta, että muutama paikalla ollut myyjä ei halunnut häiritä. Tilanne olisi varmasti ollut toinen, kun brändien edustajat ovat paikalla, mutta demot rajoittuvat arkisin lähinnä iltapuolelle eli iltapäivästä osastolla oli vielä tosi hiljaista. Hieno homma kuitenkin kokonaisuudessa, että Stockmann järjestää joka vuosi tapahtuman ja että brändit ovat aktiivisesti siinä mukana. Potentiaaliahan tapahtumassa on vaikka muilla jakaa ja siksi toive sen evoluutiosta ei ole mielestäni ylimitoitettu.

Nyt on kuitenkin aika aloittaa pääsiäinen ja mennä hetkeksi radiohiljaisuuteen. Hyvää pääsiäistä!

JoonasUusi Nike Free 5.0+ julkaistaan huhtikuussa 2013

Ensi kuussa julkaistaan uusi Nike Free-mallisto, josta ensimmäisenä suurennuslasin alle pääsee Nike 5.0+ (Free RUN). Free Run nimi on pudonnut pois, koska Nike on pyrkinyt selventämään numeerista järjestelmäänsä Free-malliston takana. Niken asteikko menee jatkossa 0:sta 10:een, jossa nolla on barefoot ja kymppi taas perinteinen juoksukenkä. Tämän järjestelmän mukaan 5.0+ sijoittuu asteikon puoliväliin 8 millin dropillaan. Pohja tulee säilymään samanlaisena kuin mitä se oli Free Run 3:ssa ja suurimmat muutokset löytyvät päällisestä.

kevät 2013

Dynamic Fit on saanut uuden ilmeen, joka on jo näkynyt esimerkiksi uusissa Lunarglideissa. Sen yhteyteen on integroitu myös aiempi tuttavuus, Flywire, jonka pitäisi pitää jalka paremmin paikoillaan. Viime vuoden malleissa hehkutettu NanoPly tähtikuviointi on saanut väistyä ja tilalle on palannut taas tuttu mesh-kangas, jota löytyy aiempaa enemmän hengittävyyden parantamiseksi. Mesh on yhdistetty kengän tukirakenteisiin hitsaamalla, jotta kenkä olisi mahdollisimman saumaton ja samalla Meshistä on tehty hieman aiempaa joustavampaa.

Kevät 2013

Saa nähdä minkälaisen vastaanoton kenkä saa uudistuksinensa. Itse uskon, että uudistukset ovat oikea suunta varsinkin joustavuuden suhteen, koska ainakin itselläni oli ongelmia sen kanssa viime mallin kanssa. Toivotaan, että saataisiin kenkää meillekin jossain vaiheessa testiin.

Lähteet: Nike & RunningWarehouse

Kuva: RunningWarehouse, HighSnobiety

JoonasTäydellinen treeniviikko huipentui pitkään lenkkiin.

Muutaman heikohkon viikon jälkeen juoksu on alkanut taas kulkea paremmin. Keho ja ennen kaikkea pää ovat olleet paremmin mukana menossa ja se on myös näkynyt treeneissä. Ihan täysin ei voi unohtaa koko ajan aurinkoakaan, koska sillä on ollut ainakin itseeni mieletön vaikutus! Ei mene enää montaa viikkoa, kun pääsee jo juoksemaan ilman pelkoa liukastelusta.

Alkuviikko meni vielä palautellessa eli tein vain kevyitä treenejä eli intensiivisempi osuus osui viikon loppupuolelle. Viikon päätreenit olivat torstain intervallit, jotka jo avasinkin sekä tämänpäiväinen pitkä lenkki, joka piti sisällään kolme tempopätkää. Viikkokilometrejä kertyi 105,3 ja juoksukertoja 8 kappaletta.

Joonas Laurila

Oli mahtavaa päättää viikon onnistuneeseen pitkään lenkkiin (3kmLÄMPÖ + 6kmTEMPO + 12kmPK + 2x3kmTEMPO + 3kmPALAUTUS). Kokonaisaika (ilman välissä tehtyä vessakeikkaa) oli 2:11:26 ja keskivauhti 4:23min/km. Tempo-osuudet sujuivat liukkaasta alustasta ja tuulesta huolimatta tosi hyvin ja se näkyi myös ajoissa. Ensimmäinen kutonen meni aikaan 22:55 (166avgHR) ja loppupätkän kolmoset aikoihin 11:37 (156avgHR) ja 11:34 (161avgHR). Kutosen tempo tuntui aika rankalta (enemmän vastatuulta), mutta kolmoset taas jopa yllättävän hyviltä. Taisin jo aiemmin mainita, että tämäntyyppiset treenit ovat tulleet osaksi treeniohjelmaani vasta tänä vuonna ja aiemmat vuodet olen juossut usein vain yhden VK tai kisavauhtisen lenkin loppupäässä. Rankkojahan nämä ovat, mutta niin hyviä niin henkisen kuin fyysisen kehityksenkin kannalta. Lenkit tuntuvat sujuvan nopeammin, kun niiden sisällä on tarpeeksi vaihtelua ja toisaalta taas pitää säilyttää maltti välin kevyemmällä pätkällä, jotta jaksaa vetää lopussa kunnolla.

Lisäksi huomasin sen, että torstain intervallien jälkeen jalat tuntuivat paljon herkemmiltä kuin, mitä ne ovat aiemmin viikonloppuisin olleet. Menneet viikot olen tehnyt viikolla usein pidempiä tempotreenejä matolla, jotka eivät ole antaneet jalkoihin ihan samaa vaikutusta. Mattotreenien ansioksi täytyy sanoa, että olen saanut nostettua niiden avulla kuntoa aika nopeastikin, mutta kyllä ulkona viilettäminen on vaan niin paljon siistimpää, vaikka vauhdit putoavatkin hiukan. Siellä ne kisatkin juostaan.

Tänään täytyy vielä funtsia hieman ensi viikon ohjelmaa, jota pääsiäinen tulee hieman sotkemaan, eli siitä sitten myöhemmin lisää. Nyt on kuitenkin aika alkaa hoitamaan jalkoja auki, koska aamulla on kuitenkin luvassa kevyt palauttava.

JoonasTorstain tonnit ja nelisataset

Intervallit ovat vielä tänä vuonna loistaneet lähes täysin poissaolollaan. Tänään tehdyt intervallit olivat vasta toiset laatuaan ja täytyy sanoa, että kyllä näitä on odotettukin. Aamulla oli ihan perhosia mahassa, koska en oikein saanut aikaiseksi päätettyä, missä tekisin intervallit. Lopulta kuitenkin päädyin tuttuun paikkaan eli Maunulan metsikköön, joka sijaitsee keskuspuiston laidalla, Maunulan uurnalehdon takana. Paikka on tuttu vuosien takaa ja pätkä on muutenkin mielekäs, koska reitti ei ole tasainen. Loivaa ylä- ja alamäkeä riittää molempiin suuntiin ja reitin keskellä oleva nyppylä haastaa kivasti askelrytmiä. Olen aina tykännyt tehdä tonnit tai tonnikutoset hieman vaihtelevassa maastossa, koska näin treeniin saa hyvin mukaan myös askelfrekvenssin vaihdoksia. Tämä heijastuu jonkin verran vauhteihin, mutta pitää vedot mielenkiintoisempina.

Intervallireitti

Tänään alusta oli tosi mukavassa kunnossa, mutta tuuli oli suhteellisen napakka toiseen suuntaan juostessa. Se ei kuitenkaan juurikaan menoa haitannut ja treenit sujuivat lähes suunnitelmien mukaan seuraavasti:

  1. 1020m 3:37min
  2. 1000m 3:27min
  3. 1010m 3:38min
  4. 1000m 3:35min
  5. 1010m 3:45min
  6. 1000m 3:31min
  1. 1:26min
  2. 1:29min
  3. 1:20min
  4. 1:20min

Ajoissa näkyy selvästi tuulen ja maaston nousut ja laskut ja flatillä tai hallissa tehtynä ajat olisivat olleet varmasti paremmin. Pääasia oli kuitenkin, että vedot tuntuivat hyviltä ja fiilis ennen kaikkea! Jostain syystä näistä saa jotenkin ihan eri lailla virtaa, kuin kuin monesta muusta harjoituksesta ja energiaa on riittänyt koko päiväksi! Ulkona juoksemisesta saa niin paljon enemmän energiaa kuin sisällä treenaamisesta.

Paikat kestivät vedot ilman ongelmia, mutta sen huomion tein, että en ole treenannut käsiä ja olkapäitä tarpeeksi, koska yläkroppa hyytyi vedoissa ennen kuin alakroppa. En saanut jotenkin rentoutta käsiin, mitä olisin kaivannut varsinkin viimeisten satojen metrien aikana. Eli lisää käsitreeniä peliin tai paikat auki!

Huomenna ja ylihuomenna on luvassa peruskestävyyttä ja sunnuntaina pitkä tempotreeni (3km + 6km Tempo +  noin 12km kevyt + 2x3km Tempo (2min lepo) + 3km). Jossain välissä pitää päästä hierontaankin ja hakusessa on edelleen vakioaika Helsingin Urheiluhierontaan, kun nyt vaan saisin aikaseksi sen varaamisen. Joskus se nyt on vaan niin vaikeaa tarttua puhelimeen tai kirjoittaa mailia, kun muutenkin niissä niin kiinni…

JoonasKuinka monen kaatumisen jälkeen saa jättää lenkin kesken?

Kyllä on ollut raskas viikko. GoExpon rasitukset ulottuivat ehkä hieman pidemmälle kuin mitä olisin uskonut. Tein ehkä virheen, kun juoksin maanantain ja tiistain aikana jo noin 45 kilsaa, vaikka olisin voinut antaa kropan palautua ehkä hieman pidempään. Tämä heijastui luonnostaan koko loppuviikkoon ja varsinkin perjantain tempotreeniin, jota jouduin helpottamaan hieman loppupäästä viimeisten tempopätkien osalta.

Kaiken huippu oli kuitenkin tänään tehty ”pitkä lenkki”. Tarkoituksena oli juosta pitkä maratonvauhtinen harjoitus tempopätkineen, mutta tämä jäi kuitenkin haaveeksi. Tein nimittäin kunnon kardinaalivirheen, koska arvioin kelin valitsemallani reitillä väärin ja laitoin täysin vääränlaiset kengät jalkaan, minkä seurauksena lenkki loppui noin 21 kilometrin kohdalla. Syy tähän oli yksinkertaisesti se, että kaaduin viisi kertaa lenkin aikana ja viimeisen kaatumisen jälkeen jalat alkoivat olla sen verran turtana, että päätin jättää leikin sikseen ja hölkätä himaan. Kokeilin vielä lopuksi, jos paikat olisivat kestäneet toisen kisavauhtisen (9km), mutta reilun kilsan jälkeen kävi aika selväksi, että parempi jättää leikki sikseen. Mieli olisi tehnyt jatkaa, mutta kroppa vain sanoi lopulta ei. Aurinkoinen ja mahtava sää vei ehkä ajatukset hieman pois olennaisesta…

Heikossa palautumisessa kyse on ollut ehkä enemmänkin henkisestä kuin fyysisestä palautumisesta, koska kroppa on sinänsä ollut suhteellisen hyvässä kunnossa. Viikkokilometrejä kertyi 106 kilsaa ja keskivauhtikin oli 4:39min/km, joka alkaa olla jo aika kova, koska viikkoon on mahtunut useampi kevyt lenkki. Jotenkin vaan pää ei ole ollut mukana treeneissä, mikä on vaikuttanut siihen, että kroppakaan ei oikein tottele niin kuin sen pitäisi. Nyt pitää alkaa saada paketti kasaan eli täytyy alkaa keskittyä hieman enemmän treenaamiseen ja varsinkin palautumiseen eikä antaa muiden asioiden vaikuttaa näihin! Viime viikkoina ajatukset ovat kieltämättä päässeet karkailemaan hieman liikaa asioihin, joista ei tarvitsisi stressata, mutta jotka kuitenkin ovat stressanneet. Toinen asia, mihin täytyy alkaa kiinnittää enemmän huomiota on raudan saanti, koska sekin voi olla yksi syy hieman heikkoon ja väsyneeseen oloon. Kärsin tästä samasta ongelmasta myös vuosi sitten ja se ratkesi lyhyellä rautakuurilla.

Ensi viikon keskeiset treenit ovat joko keskiviikkona tai torstaina tehtävä intervalliharjoitus (3km+6x1000km+4x400m+3km) sekä viikonloppuna tehtävä pitkä (3km+6km Tempo+12km Easy+2x3km Tempo (2min lepo)+3km). Näiden lisäksi juoksen noin 50-60 kilsaa peruskestävyyttä tai palauttavia treenejä. Kiva päästä pitkästä aikaa tekemään intervalleja, koska edellisistä intervalleista on jo reippaasti yli kuukausi! On jännä nähdä miten vedot sujuvat nyt verrattuna edellisiin tonneihin ja nelisatasiin. Ensi viikolla tavoitteena on saada tonnit jo noin 3:30:n pintaan ja toivon mukaan myös hieman allekin ja neljäsataset vastaavasti sinne 1:25:n pintaan. Toivon mukaan pääsen tekemään treenin ulkona, koska matolla juoksu alkaa jo hieman puuduttaa!