JoonasMessukiireitä ja treenausta.

ASA:n GoExpo 2013 järjestelyt ovat vieneet aikaa niin paljon, että kirjoittelu on jäänyt väkisinkin vähemmälle. Muutamina päivinä on saanut olla tyytyväinen, että on ehtinyt edes treenaamaan. Onneksi messuihin on aikaa enää alle kaksi viikkoa! ASA:n messusivut aukeavat tämän viikon loppupuolella, kun saamme viimeiset viritykset kuntoon. Sivuilta tulee löytymään tietoa meidän messuille valitsemista tuotteista sekä muista messuihin liittyvistä asioista. Ja kaikki messujen aikaiset blogipäivitykset tulevat tietenkin näkymään siellä eli kannattaa ottaa seurantaan, kun sivut aukeavat. Osasto tulee näyttämään mahtavalta ja pelkästään sen takia kannattaa tulla pyörähtämään siellä, mutta messut ovat myös erinomainen paikka tavata meitä sekä tutustua meidän messuille tuomiin tuotteisiin. Meillä on vielä aikamoinen kasa messulippuja teitä lukijoita varten eli kannattaa käydä osallistumaan kisaan ASA:n Facebook-sivuilla.

Vaikka messukiireet ovatkin vieneet aikaa olen saanut vietyä treenit kuitenkin suhteellisen hyvin läpi. Viime viikko oli lievästi sanottuna raskas. Viikkokilometrit menivät kuitenkin 110:n kilometrin paremmalle puolelle ja sunnuntain pitkä lenkki kolmella kisavauhtisella pätkällä (12km,6km,3km) sujui melkein nappiin. Alusta oli raskas, mutta suurin syy siihen, että treeni tuntui todella raskaalta oli ylisuuressa brunssissa… Sain kuitenkin vedettyä treenin kunnialla loppuun. Vajaa 29 kilsaa noin 2:03:een tässä vaiheessa treenikautta on kuitenkin suoritus, johon voin olla tyytyväinen.

Maanantain pidin lepopäivänä ja eilen juoksin kevyen 12 kilsan palauttavan. Tänään oli tarkoitus käydä vetää treenit sekä aamulla että illalla, mutta kiireet veivät voiton, minkä takia tein aamulla ensin kevyen lämmittelylenkin ulkona ja päälle 10 kilsan kisavauhtisen treeniin matolla. Toivon mukaan illalla on vielä aikaa venyttelyyn sekä kehonhuoltoon…

Loppuviikko on vielä aika auki, koska en osaa sanoa, miten ehdin treenaamaan. Treeneistä tärkeimmät ovat perjantain mäkitreeni sekä sunnuntain pitkä lenkki (3km + 6km Tempo + 60min kevyt + 2x3km tempo + 3km). Loput treenit ovat sitten kevyitä PK-lenkkejä tai palauttavia. Olen valinnut lenkkini aina silloin tällöin hyvin mäkipitoisiksi, mutta nyt pääsen vihdoinkin tekemään perinteisin mäkitreenin ja vielä isommalla porukalla! Ryhmässä on voimaa ja siksi onkin mahtavaa saada ASA:n juoksutiimiläisiä mukaan treeneihin. Sunnuntain treeni on taas vaihteeksi sellainen, mitä jännitän jo tässä vaiheessa viikkoa, mutta eiköhän se kuitenkin ihan hyvin suju.

Se on jotenkin jännä juttu, miten paljon uudenlaisen ohjelman seuraaminen jännittää. Kysehän on kuitenkin samaan tavoitteeseen pyrkimisestä kuin aiemminkin, mutta hieman eri metodein. Tietenkin ohjelman kovuus vaikuttaa jännitykseen, mutta toisaalta taas onnistuneet harjoitukset kasvattavat itseluottamusta ja kehityskin alkaa jo näkyä varsinkin PK-lenkeillä.

JoonasMerrellin 2013 mallistoa testiin.

Merrelliltä tuli Lauran testiin saamien kenkien lisäksi myös muutamat muutkin kengät testiin. Merrellin M-Connect juoksumallistosta saapui Road Glove 2 sekä Vapor Glove ja treenimallistosta miehille Hammer Glove ja naisille Train Crush Glove. Aikamoinen setti siis kokonaisuudessaan.

Road Glove 2

Olen itse innoissani pääsemään testaamaan varsinkin Road Glove 2:sta, koska nyt pääsen arvioimaan myös kengässä tapahtuneita muutoksia edellisen mallin testeihin verrattuna. Kenkä on muuttunut melkoisesti ja siksi sitä ei voikaan verrata täysin edeltäjäänsä. Tähän on olemassa ihan looginen syykin, mistä kerron myöhemmin lisää.
Merrell

Hammer Glove

Hammer Glovelle löytyi täydellinen testaaja Helsinki Core Trainersin Villestä, koska hän treenaa ja valmentaa paljon studiollaan harjoitteita, joihin Hammer Glove on suunniteltukin.

Merrell

Vapor Glove

Myös kokonaan uusi tulokas M-Connect-mallistossa, Vapor Glove vaikuttaa ainakin ensitestien perusteella hyvältä. Kyseessä on todella riisuttu kenkä, joka voi olla monille jopa hieman haastavakin. Voi olla, että tämä kenkä testautetaan vielä jollain barefoot-juoksijalla, jotta saamme hieman monipuolisemman arvioinnin myös tälle kengälle.

Merrell

Train Crush Glove

Train Crush Glove meni tietenkin testiin Eveliinalle ja hän kirjoittelikin kengistä myös omille sivuillensa. Näistä kengistä on luvassa testiraporttia jo aika pian, koska valitsimme kengät myös näytille tuleville GoExpo 2013 messuille. Eli, kun tulette messuille niin tervetuloa nykimään Eveliinaa tai muita meistä hihasta, jos haluat päästä hypistelemään kenkää ja kuulla siitä lisää.

Merrell

Nyt sitten vaan testit käyntiin, jotta jututkin tulevat eetteriin jossain välissä.

JoonasJa juoksu maistuu taas.

Hyvältä.

Paikat ovat vieläkin hieman jumissa, mutta se ei enää menoa haittaa. Viikon treenit ovat sujuneet varsin hyvin ja paljon jännittämäni tiistain 12 kilsan tempokin sujui matolla varsin mallikkaasti. 1.0 asteen kulmalla hieman ”pakotettu” 12km aikaan 44:04 ei kerro totuutta, koska kulmasta huolimatta treeni olisi ollut hankalampi sutia ulkona. Eli ulkona aikaan olisi voinut lisätä varmaan pari minsaa vielä päälle. Ei siihen siltikään voi olla pettynyt, koska juoksu tuntui tosi hyvältä. Pääasia, että pääsiin tekemään treenin anaerobisella tasolla.



Screen Shot 2013-02-23 at 9.34.51 AM

Keskiviikkona kävin fiilistelemässä ASA:n juoksutiimin ja yhden toisen tiimin kanssa setit kevyessä pakkasessa. Samalla pääsin ottamaan tyypit adidaksen adizero ace 4:sta, joka tuli meille testeihin. Ace itselle kovin rakas kenkä, koska juoksin niillä juuri ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan alle kolmen tunnin maratonin. Kenkä on muutenkin mielenkiintoinen, koska sen voisi sanoa olevan adizero-tuoteperheen entry level tuote. Sen on aika halpa ja kuitenkin monipuolinen kenkä, joka sopii niin harrastelijoille kuin hieman kovempaakin treevaaville. Ainakin ensimmäisten kymmenien kilometrien jälkeen fiilis on, että kenkä on pysynyt aika uskollisena ominaisuuksilleen ja tutun mukava tuntuma oli edelleen paikoillaan.

adidas adizero ace 4

Keskiviikon pari kevyttä lenkkiä toimivat, koska torstaina ja perjantaina tehdyt hieman kiihtyvät kympit tuntuivat ihan hyviltä ja paikat suhteellisen palautuneilta tiistain kovemmasta treenistä. Tänään olisi luvassa kevyt PK-lenkki ja päällä hieman kiihdytyksiä sekä tietenkin kunnon lihashuolto, jotta mestat ovat valmiina huomista kisavauhtista varten.

Huomisen treenin tarkoituksena on juosta kolme kisavauhtista pätkää (12km,6km,3km), joiden välissä on 5 minuuttia kevyttä hölkkää. Tavoitteena on saada kisavauhtiset juostua niin, että kilometrivauhti pyörisi siinä 4:n minuutin ympärillä. Täytyy tänään katsoa, missäpäin voisi olla hyvät alustat juosta, koska tiet ovat monissa paikoissa tällä hetkellä aika pehmeässä kunnossa. Matolle en lähde näin pitkää treeniä tekemään.

Hyvää viikonloppua!

Joonasadidas energy boost – juoksukenkämaailman mullistaja?

adidas julkisti viime viikon keskiviikkona mielenkiintoisen juoksukenkämalliston, boostin. Vaikka monet tiesivät malliston ensimmäisen mallin, energy boostin, tulosta kauppoihin, pysyi se kuitenkin hämmästyttävän hyvin salassa sosiaalisessa mediassa ja esimerkiksi jutut jenkkiläisissä juoksublogeissa loistivat poissaolollaan. Tilanne on kuitenkin muuttunut, ja nyt juttua alkaa jo löytyä vaikka mistä.

Pääsin mukaan testaamaan energy boostia hieman etuajassa ja tarkempi arvostelu kengästä onkin luvassa jo hyvin pian eli ensi viikolla. Olen nimittäin ehtinyt juosta kengällä jo lähes 600 kilometriä ja nyt muistiinpanot pitää enää koota valmiiksi arvosteluksi. Moni voi kysyä, miksi olen juossut kengällä näin paljon pelkkiä testejä varten ja vastaus tähän löytyy kengän välipohjasta.

Mallisto on nimittäin saanut nimensä boost-välipohjasta, joka koostuu sadoista paisutetuista TPU-paloista, jotka ovat koottu yhteen. Näin on saatu luotua välipohja, joka ei vain vaimenna, vaan myös vapauttaa vaimennuksessa syntyvän energian ponnistukseen. Materiaalia on kehitetty saksalaisessa yliopistossa useamman vuoden ajan ja adidaksen pitkän aikavälin tavoitteena on ilmeisesti korvata perinteinen EVA eri muodoissaan boost-välipohjalla. boostin väitetään nimittäin kestävän suurempaa lämpötilanvaihtelua kuin EVA ilman, että se menettäisi ominaisuuksiaan. Tämä ja boost-energiakapseleiden yleisesti pidempi ikä lupaavat kieltämättä paljon, mikä kiinnostaa varmasti juoksijoita.

Onko kyseessä vallankumous kenkäteknologiassa? Sitä en osaa vielä sanoa, mutta pääsette lukemaan mielipiteeni ensi viikon arvostelussa.


Screen Shot 2013-02-14 at 1.42.31 PM
boost-malliston ensimmäinen malli on tulossa kauppoihin helmikuun lopussa ja malliston seuraavat mallit adistar ja adizero myöhemmin tänä vuonna. adidas energy boostiin on mahdollisuus päästä tutustumaan ASA:n GoExpo2013 messuosastolla 8.-10.3.2013. Kannattaa tulla nykimään hihasta ja kysymään lisää tuotteesta!

JoonasVarovaisesti tunnustellen takaisin ohjelmaan.

Nyt on kulunut viikko kaatumisestani. Paikat ovat jo huomattavasti paremmassa kunnossa ja siitä suurin kiitos kuuluu Tuukalle Helsingin Urheiluhieronnasta. Pari hoitokertaa ovat tehneet ihmeitä, mutta olo on silti hieman epävarma siitä, miten jalat kestävät, koska ne ovat edelleen hieman jumissa. Siksi iltapäivän 12 kilometrin tempotreeni jännittääkin aika paljon. Eilisen testailun jälkeen päätin kuitenkin kokeilla, miten paikat kestävät taas kovempaa rasitusta. Eilinen noin 13:sta kilometrin lenkki matolla tuntui yllättävän hyvältä ja loppuksi vedetyissä avaavissa vedoissa jalat eivät ilmoitelleet pahemmin. Jos kovempi vauhti ja iskutus rasittavat liikaa, vaihtuu treeni 12 kilometrin kisavauhtiseen tarvittaessa fillarointiin.

Loppuviikko riippuukin sitten paljon tämän päivän treenistä. Päivittelin loppuviikon ohjelman jo sivuille, mutta se tulee varmasti elämään tuntemusten mukaan. Voi olla, että siirrän osan treeneistä fillarille tai levolle, riippuen tuntemuksista. Kelien suhteen loppuviikosta on ilmeisesti tulossa varsin miellyttävä ja villin huhun mukaan myös aurinko olisi ilmeisesti palaamassa Helsinkiin. Fiilislenkkejä on siis luvassa, jos paikat kestävät juoksun!

Huomenna on luvassa muutama palauttava lenkki ASA:n juoksutiimin sekä yhden toisen tiimin kanssa. Niin se vaan on, että osa treeneistä kannattaa tehdä porukassa, koska seuralla on usein ihmeellinen vaikutus siihen, miten juoksu maistuu. Joskus se voi rentouttaa juoksemaan tarpeeksi rauhassa ja joskus taas ylittämään itsensä, mistä sain konkreettisen esimerkin viime lauantaina. Vedin mäkitreenit Helsinki Core Trainersin 10Camp-porukalle, ketkä treenaavat Villen ja Thomaksen opastuksella 3kertaa viikossa 10viikkoa putkeen todella kovaa. Ryhmällä on mahtava sisäinen dynamiikka ja se näkyi myös mäkitreeneissä. Kundit jaksoivat vetää treenit kunnialla loppuun, vaikka naamoista näki, että vedot tuntuivat todella paljon. Kukaan ei jättänyt kesken, vaikka välillä meno oli raskasta ja oman mukavuusalueen ulkopuolista. Treenin jälkeen olikin sitten helppo hymyillä, kun kaikki suoriutuivat kunnialla loppuun.