JoonasMilestonePod mittaa kenkiesi kulumista

Mittaaminen on juurtunut pysyvästi osaksi urheilua. Suorituksen ja palautumisen mittaaminen on kehittynyt ja monipuolistunut räjähdysmäisesti varsinkin viimeisten vuosien aikana ja siksi ei olekaan ihme, että nyt huomio on kiinnittynyt myös kenkien kulumiseen. Esimerkiksi juoksussa, kenkien kuluminen on ollut jatkuvasti keskustelun aiheena ja mielipiteitä kenkien kestosta löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Jokatapauksessa se on selvää, että liian kuluneet kengät altistavat lajissa kuin lajissa kehon monenlaisille vammoille.

Jokainen päättäköön itse, kuinka monta kilometriä haluaa kengillänsä juosta, mutta eikö olisi mukavaa seurata milloin kengät ovat tulleet tiensä päähän?

Yhden vastauksen tähän tarjoaa jenkkiläinen firma, MilestonePod, jonka podi mittaa kenkien kulumista. Pillerin muotoinen podi napsautetaan kiinni kenkään ja sensori mittaa jalan liikkeen. Mittaus tapahtuu noin 100 kertaa sekunnissa, jotta sen algoritmi erottaa esimerkiksi kävelyn ja juoksun toisistaan. Kun asetettu kilometrilukema on tullut täyteen laite ilmoittaa siitä, minkä jälkeen datan voi pyyhkiä ja laittaa kengät vaihtoon. Laitteeseen pystyy tallentamaan perustietojen (mitat jne.) lisäksi myös terveydellisiä tietoja, kuten verityhmän ja mahdolliset sairaudet, ihan varmuuden vuoksi vaan.

Laite vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta ainakin yksi ongelma nousee esille välittömästi. Mitä jos rosterissa sattuu olemaan hieman enemmän kenkiä?

Lähteet ja kuvat: MilestonePod

 

JoonasOlipahan tempotreenit!

Tänään oli vuorossa ensimmäinen kova treeni ja voi pojat miten hyvältä tuntui juosta pitkästä aikaa kovaa! Ekat kovat treenit jännittävät aina ja niin myös tällä kertaa. Yö meni vähän pyöriessä, kun mietin miten paikat kestävät treenin, mutta onneksi sain kuitenkin nukuttua tarpeeksi. Aamupalan jälkeen vedin luurit korville ja suuntasin kohti punttia, koska päätin sään takia tehdä tempotreenin matolla.

Heti lämmittelyssä oli sellainen fiilis, että tänään juoksu maistuu, koska penikat ja oikean jalan IT-jänne eivät ilmoitelleet lainkaan. Siksi päätin antaa palaa kunnolla. Pitihän se arvata, että lähdin hieman liian kovilla vauhdeilla tempo-osuuteen, minkä takia 40 minuuttia jäi haaveeksi, mutta sain kuitenkin juostua todella hyvän kympin aikaan 34:49. Nostin kulmaa pari pykälää tasaisesta, eli yhteen asteeseen, kompensoimaan hieman tuulta ja alustanmuutoksia.

Faktahan on se, että matolla pystyy juoksemaan hieman helpommin kovempaa, minkä takia aikaa ei voi suoraan verrata ulkona juostuun aikaan. Lisäksi, kun 10km tuli Ambitissa täyteen oli matossa vasta 9.8km. Aika nyt ei sinänsä ole merkityksellinen, koska näillä vauhdeilla olisi mennyt ulkonakin reippaasti alle 40 minuutin. Ja synkkäähän se on matolla juosta, mutta ulkona treenistä ei valitettavasti olisi tullut tänään oikein mitään.

Nyt on siis aika tyytyväinen olo, koska sain tehtyä ensimmäisen kovan treenin todella todella pitkään aikaan. Ja vielä kun se meni lähes odotuksien mukaan! Tämä antaa lisää uskoa siihen, että pystyn taas tekemään kovempia harjoituksia!

Illalla tein vielä palauttavan 45 minuutin fillaroinnin ja nyt ovat luvassa huolelliset venyttelyt, jotta paikat ovat taas auki huomenna. Yllättävää kyllä paikat tuntuvat suhteellisen hyviltä, mutta parempi ottaa silti varman päälle ja hoitaa lihashuoltokin kunnolla.

JoonasPeruskuntokausi kunnialla loppuun.

Viimeinen PK-viikko on sitten paketissa eli PK-kausi on virallisesti siinä. Viimeinenkin viikko sujui melkein suunnitelmien mukaan, vauhdit ja sykkeet olivat ihan hyvillä tasoilla, mutta penikoissa ja oikeassa IT-jänteessä alkoi loppuviikosta esiintyä tuntemuksia. Kyse ei kuitenkaan ollut ilmeisesti mistään vakavammasta, koska tällä hetkellä paikat tuntuvat olevan suhteellisen auki.

Viimeinen PK-viikko

Tälle viikolle kertyi lopulta kilometrejä reilut 111 kilometriä eli ihan ok määrä ja tästä on hyvä jatkaa kovempiin viikkoihin. Ja kun vielä sääkin suosi aina viikonloppuun asti, voi viikon sanoa olleen mahtava, vaikka sunnuntain lenkki olikin aika raskas kovan ja puuskittaisen tuulen takia.

Tässä vielä yhteenveto kuuden viikon PK-kaudesta:

PK-Kausi

KA

Tällä viikolla alkaa sitten ensimmäinen vauhtikausi, jonka keskeiset elementit ovat juoksutekniikan ja -ekonomian lisäksi tempo, kisa sekä erilaisissa intervalliharjoitteissa. Tositoimiin pääsen jo huomenna aamulla on luvassa karstat-pois-koneesta-treeni eli 10km/40:00min tempoharjoitus. Tällä hetkellä sää ei vaikuta mitenkään hehkeältä eli voipi olla, että teen treenin matolla. Katsotaan tilanne aamulla uusiksi ja tehdään sitten päätöksiä.

Viikon toinen keskeinen treeni on sunnuntain pidempi lenkki, jossa on kaksi kisavauhtista pätkää (30min/25min), joiden lopuksi olisi tarkoitus juosta vielä pieni tempopätkä. Eli järjestys on siis L+KV+T+KV+T+P.

Näiden treenien päälle juoksen palauttavat sekä tietenkin PK-treenit ja viikkokilometrien pitäisi osua taas sinne noin 110km:n pintaan ja toivon mukaan hieman ylikin.

Lienee tuskin turha sanoa, että ensimmäiset kovat treenit jännittävät. Ainoa kova treeni sitten viime vuoden elokuun on ollut joulukuun lopussa juostu Messujuoksu, mutta muuten vauhdit ovat olleet suhteellisen maltillisia. Luottoa kuntoon taas antaa se, että sykkeet ovat laskeneet PK-vauhtien kasvaessa eli kunnon voi siis ainakin tämän mittarin perusteella sanoa olevan nousussa. Kävin myös viime viikon perjantaina Omegawavella mittauksissa ja testien mukaan ainakaan ylikunnosta ei ole huolta. Oli muuten todella mielenkiintoiset testit ja tulen avaamaan Omegawaven tuloksia vielä hieman myöhemmin lisää, kun saan kaikki tulokset analysoiduiksi.

Nyt on pitää aloitella pikku hiljaa availemaan paikkoja, jotta kaikki olisi valmista huomisiin treeneihin. Tästä on mahtava jatkaa!

Hyvää viikonalkua!

 

 

JoonasUusi kenkiä ja juoksukuulumisia

Olen harvoin päässyt nauttimaan talvella juoksemisesta niin paljon kuin tällä viikolla. Leppoisa pakkaskeli ja auringonpaiste ovat nostaneet fiilikset kattoon. Valoisammat aamut ovat myös tuoneet kehiin perinteiset aamulenkit Viikissä. Hiihtolatujen välinen osa tiestä on ollut todella hyvässä kunnossa ja kovaksi tamppautunut lumi on myös pitänyt hyvin jalan alla. Positiivista on ollut myös se, että aamulla Viikissä ei tarvitse alkaa väistelemään hiihtäjiä. Viikonloput ja illat ovat kuuleman mukaan edelleen hieman ruuhkaisia eli siksi kannattaa mennä juoksemaan aamulla, jos sattuu asumaan jossain hollilla.

Viikkokilometrejä on tällä hetkellä kasassa karvan vajaat 50 ja suurin osa niistä on kasattu todella kevyesti. Tiistaiaamuna painelin reilun kympin hieman reippaammin (4:22min/km avgHR 150), mutta muuten olen keskittynyt vain kevyisiin lenkkeihin. Paikat ovat suhteellisen hyvässä kunnossa ja oikeastaan vain pohkeet ovat hieman tukossa. Tein aamulla kevyen fillaroinnin päälle kunnon venyttelyt ja tällä hetkellä tuntuu siltä, että ne kyllä aukeavat huomiseen mennessä. Loppuviikko tulee jatkumaan myös rauhallisilla vauhdeilla ja tavoitteena olisi hilata kilsat taas sinne satasen paremmalle puolelle. Jos paikat aukeavat niin huomenna voisi jopa harkita pientä mäkitreeniä, jos saan mukaan ASA:n juoksutiimiläisiä.

adidas_adipure_gazelle

Sain tällä viikolla myös pari uutta tossua testiin: adidaksen apiPure-mallistosta kolmannen mallin eli jo arvosteltujen Adaptin ja Motionin väliin asettuvan Gazellen sekä entisen adizero Rocketin korvanneen Hagion kakkosmallin. Hagiota olen kuolannut jo pitkään ja nyt ne pääsevät vihdoinkin testiin! Näillä kengillä tullaan toivon mukaan juoksemaan vielä kovaa niin vetotreenejä kuin lyhyempiä kisoja! Eli seuraaville viikoille on luvassa mielenkiintoista testaamista, mutta ennen testien alkua on kuitenkin luvassa vielä testiraportin raapustaminen New Balancen 870 trainereistä, joista on tulossa juttua lauantaihin mennessä.adidas_adipure_hagio_2

Joonas115.2 kilometriä mielihyvää!

Otsikko kiteyttää viikon aika täydellisesti. Tällä hetkellä juoksu vain tuntuu niin hyvältä, vauhdeista tai alustasta riippumatta. Niin lyhyet palauttavat kuin matolla tehdyt kiihtyvät lenkitkin sujuvat ja maltti on pysynyt hyvin mukana. Palauttavat ovat menneet riittävän hitailla vauhdeilla, mikä on auttanut muita harjoituksia todella paljon. Yleensä vihaamani mattojuoksu maistui jopa niin hyvältä, että intouduin tekemään torstaina 8:n kilometrin kiihtyvän 3:n kilometrin lämmittelyillä ja palautuksilla. Keskivauhdiksi tuli karvan päälle 4min/km ja keskisykkeeksi 151bpm.


Screen Shot 2013-01-20 at 7.41.05 PM Screen Shot 2013-01-20 at 7.41.48 PM

Ennen paikat olisivat olleet ihan kuolleet treenin jälkeen, mutta seuraavan aamun kevyt palauttava avasi paikat täydellisesti illan kevyeen kiihtyvään PK-lenkkiin. Toinen merkittävä tekijä palautumiseen on ollut myös se, että unenlaatu on parantunut massiivisesti viimeisten viikkojen aikana. Alkuviikon aikana kilometrejä kertyi jo niin paljon, että muutin lauantain välipäiväksi juoksun osalta. Vain kevyttä venyttely ja verryttelyä.

Sokerina pohjalla pääsin juoksemaan tänään vielä lepopäivän jälkeisen pitkän lenkin (27km) aurinkoisessa ja tuulisessa Helsingissä. Fiilikset olivat alusta lähtien korkealla, koska alkumatka sujui mukavassa myötäisessä ja auringonpaisteessa. Loppumatkan vastatuuli alkoi jo käymään hieman jaloille ja illalla onkin luvassa vielä rullailua ja huomenaamulla vielä kevyt palauttava. Matka taittui mukavasti hieman päälle kahteen tuntiin ja keskivauhtikin (4:36min/km) oli sykkeisiin (146bpm) nähden hyvä.

Testasin lenkillä hieman mahan kestävyyttä eli kiskaisin siis tukevan aamiaisen noin puolitoista tuntia ennen lenkkiä. Normaalisti tämä on hieman liian lyhyt aika, mutta maha kesti lenkin hyvin. Ihan näin lyhyellä lasehtimisella en  tule tietenkään valmistautumaan Tukholmassa, mutta mahan käyttäytymistä on kuitenkin syytä testailla, koska se voi olla yksi suurimmista kompastuskivistä.

Screen Shot 2013-01-20 at 7.19.13 PM

Ensi viikko pitäisi olla jo suunniteltuna, mutta päätin kuitenkin odottaa vielä aamuun ennen kuin lyön ohjelman lukkoon. Mitä luultavimmin luvassa on hieman kevyempi viikko eli paljon tasavauhtisia PK-lenkkejä ja hieman rullaavia vetoja sinne sekaan. Olen kuitenkin nostanut kilometrejä tasaisesti viimeiset viisi viikkoa ja nyt ne alkavat vihdoinkin olla siellä missä pitääkin. Pitkäjänteisyys on selkeästi kannattanut! Kilometrien olisi tarkoitus olla tämän viikon tapaan noin 110:n kilometrin hujakoilla, jotta volyymit pysyvät kuitenkin korkealla. Sen sijaan kiihtyvät harjoitukset saattavat jäädä ensi viikolla väliin, jos jalat tuntuvat huomenna väsyneiltä.

Ensi viikon jälkeen alkaa ensimmäinen kovempi kuuden viikon puristus, minkä takia paikkojen on oltava kunnossa! Nyt vaan rullauksien pariin ja sitten vielä iltapalaa naamaan ja unten maille!