JoonasEnsimmäinen lenkki 60 päivään!!!!

Jalka nousee taas!

Ensimmäinen lenkki on nyt takana. Tai lenkki ja lenkki, hölkkäilin Erlingin kanssa puolisen tuntia juoksutiimin treenien aikana, kun seurasimme päivän harjoituksen etenemistä. Nyt tuli kuitenkin liikuttua niin, että voidaan puhua ainakin jossain määrin juoksusta. Tekniikasta on varmaan tässä vaiheessa turha tehdä mitään sen kummempaa analyysiä, koska vasen jalka on vielä aika tukossa, enkä uskalla vielä varata sille juoksussa täysillä. Lämpimänä kipu oli huomattavasti pienempi, mutta heti, kun pysähdyin ja lähdin taas juoksemaan, tuntui kuin lihakset olisivat kiristyneet äärimmilleen. Hierontaa varaamaan siis, että saadaan sitäkin kautta paikkoja auki.

Kivuista huolimatta oli henkisesti todella tärkeää saada apina pois selästä ja benchmarkata vauhdit, jotta tiedän jatkossa, mistä lähden liikkeelle, kun alan taas kasvattamaan viikkokilometrejä. Ja nyt maistuu varmasti unikin, kun sain vihdoinkin taas treenattua ulkona. Huomenna otan varmaan aika iisisti, koska en osaa sanoa, miten jalka lopulta kesti vajaan 5 kilometrin hölkän. Luvassa on siis palauttelua ja kevyttä kuntopiiriä. Jos tuntemukset jalan suhteen ovat kunnossa on perjantaina taas aika juosta!

Tästä se lähtee!

Ensimmäinen harjoitus loukkaantumisen jälkeen

Ensimmäinen harjoitus loukkaantumisen jälkeen

JoonasSe olis sitten aika alkaa pikkuhiljaa taas juoksemaan.

Tai ainakin tapailemaan jotain juoksuntapaista. Siltä se ainakin tuntui, kun testailin viikonloppuna jalan kestävyyttä. Voimatasopaino jaloissa on edelleenkin aika hakusessa ja varsinkin vasemman jalan lihakset aika jumissa eli työn sarkaa riittää. Aika lyhyellä ja varovaisella askeleella sitä vielä mennään ja tämä viikko ainakin vielä osittain kävellen, mutta tästä se vihdoinkin lähtee! Tie kohti Tukholmaa voi vihdoinkin alkaa!

Nyt täytyy vaan olla aika tarkkana, että saan juoksutekniikan takaisin ruotuun pian, koska muuten voi olla luvassa ongelmia. Siksi juoksun kanssa on syytä ottaa vielä iisisti ainakin muutama viikko. Pitkään jatkuva harjoittelu väärälle tekniikalla tulee pidemmän päälle johtamaan ongelmiin. Ja kun tekniikka palautuu normaaliksi on aika alkaa kasvattamaan viikkokilometrejä, jotta ne olisivat oikealla tasolla, kun aloitan varsinaisen treeniohjelman tammikuussa. Sitten vielä lihaksisto kuntoon sekä harjoittelulla että hieronnalla. Hommaa tulee riittämään, mutta se ei haittaa! Pitkät tauot urheilusta ja varsinkin juoksusta ovat haastavia ja mentaalisesti todella raastavia, mutta toisaalta myös opettavaisia. Tauot ja pohjalta nouseminen opettavat nöyryyttä ihan eri tavalla kuin se, että kaikki menisi aina suunnitelmien mukaan. Samalla sitä on tajunnut myös, että näitä loukkaantumisia tulee aina silloin tällöin ja ne ovat vain kestettävä.

Kasvaneista voimista hyvä esimerkki oli tämänpäivän kovempi fillaritreeni sisällä, jossa ensimmäiset 30 minuuttia mentiin ylämäkeen eli kasvavalla vastuksella ja seuraavat 30 minuuttia taas tein vajaan kahden minuutin intervalleja. Watit nousivat aika kivalle tasolle ja sykkeetkin pysyivät siellä missä halusin. Sisäpyörällä on aika hankalaa saada keskisykkeet yli 150:n, minkä takia olin erityisen tyytyväinen, että sain treenistä tarpeeksi rasittavan. Keskisykkeeni oli 152 ja maksimikin nousi lähelle vajaaseen 180:een. Nyt olisi sitten vuorossa vielä reilun tunnin dynaamiset venyttelyt ja sitten päivä alkaakin olla pulkassa. Aamulla sitten taas takaisin sorvin ääreen! Ja keskiviikkona ehkä jo hieman hölkkäämään juoksutiimiläisten kanssa, jos pysyn mukana kyydissä!

Movescount chart

JoonasASA goes wild with Haglöfs

ASA:n testiraportit vaellusreissuilta jatkuvat ja tänään ovat vuorossa Haglöfsin tuotteet, joista mukanamme reissussa olivat Krios 40 vaellusreppu sekä Tilta kuoritakki, joka pääsi jo itse asiassa hieman aiemmin testiin, koska olen käyttänyt sitä pyöräilyssä sekä juoksutiimin treeneissä, joissa ei ole juurikaan aurinko paistanut.

Krios 40

Krios on 40 litran vaellusreppu, joka on suunniteltu päiväretkien lisäksi kevyempiä, yön yli kestäviä reissuja varten. Se on todella kevytrakenteinen (1200g) ja käytännöllinen juuri ASA:n toteuttamia reissuja vastaaville retkille. Krios 40 on DWR käsitelty eli se on vettä hylkivä ja käsittely on tehty luontoa ajatellen eli siinä ei ole käytetty PFOS tai PFOA happoja, joita käytetään esimerkiksi teflonin valmistuksessa. Krioksessa on käytetty samaa Contact™ Adjustable System -säätöjärjestelmää, joka löytyy rinkoista, mutta hieman kuristettuna, mikä sopiikin passelisti repun minimalistiseen rakenteeseen. Säätöjärjestelmän ansiosta Krios 40 on mahdollista säätää käyttäjän pituuden mukaan (45-52cm). Reppu on tasapainotettu 4 millimetrin paksuisella vaijerilla, joka jakaa sen kuorman tasaisesti lisäämättä painoa. Krios 40:ssä on miehille tarkoitetut selkäpaneeli, kantoliivekkeet sekä lantiovyö eli ne voi olla naisille hieman liian pitkät. Aika omituista, kun kyse on kuitenkin unisex-tuotteesta.

Olkahihnat ovat vaahtopehmusteiset ja rei’itetyt, jotta ilmanvaihto olisi parempi. Lantivyöstä löytyy molemmilta puolilta vetoketjulliset taskut pikkutavaroille ja hieman isommille tavaroille löytyy muutama tasku irrotettavasta läpästä. Repun ulkomuoto on tehty kartiomaiseksi, jotta suuaukko olisi mahdollisimman avara. Näin repun sisällä pääsee helpommin, minkä myös totesimme reissun aikana. Repusta löytyy ulkoinen tasku, joka on suunniteltu nestesäiliöille ja taskua on tarkoitus käyttää takakautta, minkä ansiosta nestesäiliö pysyy erillään muista varusteita mahdollisia vuotoja ajatellen. Repusta löytyvät sivutaskut ovat tehty joustavasta materiaalista ja niihin mahtui helposti isompikin pullo vettä. Myös jäähakkuja ja kävelysauvoja on ajateltu. Repusta löytyy kaksi irrotettavaa lenkkiä, jotka voi säätää haluamalleen paikalle. Nämä taittuivat yhden yön reissussa myös hyvin makuupussin kiinnittämiseen. Edestä löytyy vielä kiinnikkeet, joihin sai makuualustan eli koko paketti yöretkeä varten oli mahdollista kuljettaa repussa, minkä ansiosta kädet pysyivät vapaana. Jos sadetta ripottelee hieman enemmän, eikä reppu enää hylji vettä on tätä varten olemassa vielä sadesuojus.

Reppu palveli hyvin reissussa ja täytti kaikki tarpeeni. Reissun jälkeen repun putsaaminen oli helppoa ja lika lähti kevyellä suihkutuksella pois pinnasta, eikä savukaan jäänyt pahemmin kiinni. Reissun jälkeen Krios 40 on palvellut myös treenireppuna, koska sinne mahtuu loistavasti kahdetkin treenikamat plus työkamat oli kaikki, mitä päivän aikana tarvitsee. Ja nyt, reilun kuukauden käytön jälkeen täytyy myöntää, että selkä ja hartiat voivat aika paljon paremmin, kun ei tarvitse kantaa painavaa treenikassia vain yhdellä olalla.

TILTA JACKET

Tilta on 3-kerroksinen kuoritakki, josta löytyy uutta Gore-Texin Active Shell kangasta, joka on erinomaisesti vettä pitävä sekä yllättävän hengittävä. Tilta on hyvin kevyt ja se on päällä jopa huomaamaton. Haglöfs on onnistunut vähentämään takin painoa ja takin pakkausvolyymiä innovatiivisella leikkauksella sekä mikroteippauksella. Myös Tiltassa on Krioksen tapaan DWR-käsittely pintamateriaalissa. Huppu on suuri ja sitä on mahdollista säätää tarpeen mukaan kolmeen eri suuntaan. Hupun lippa on mukavan suuri ja se on vahvistettu vaahtomuovilla. Leuka on usein takkien kanssa kovilla ja siks Hahlöfs on laittanut Tiltaan trikoisen leukasuojan ja säänkestävä vetoketju on suojattu Gore-Texin tuulisuojalla  (windstopper).

Takista löytyy kaksi suurta, myös säänkestävillä vetoketjuilla varustettua taskua, jotka toimivat säilytyksen lisäksi myös tuuletuskanavina. Takista löytyy myös sisätasku. Hihojen leikkaus on todella mukava, koska ne eivät ole liian leveät. Muotoiltujen hihojen lisäksi hihoista löytyy myös tarranauhalliset hihansuut, joilla saa tuulen pysymään poissa käsistä. Takahelma takissa on hieman pidennetty, jotta selkä pysyisi suojassa ja tämä tuli todistettua useissa eri tilanteissa pyöräilystä vaellukseen. Helmakiristys on näppärä, koska sitä pystyy säätämään yhdellä kädellä

Takki toimi loistavasti pyöräilyssä, juoksutiimin treeneissä, vaelluksessa sekä kuvaushommissa. Kuvaajamme Antti kummasteli hieman hupun kokoa ja säätöjä, mutta itselläni ei tämän kanssa ollut ongelmia. Ainakin takin väri maistui Antille ja hyvin hän takin kanssa sulautui maastoon. Ja sitten vedenkestävyys. Takki kesti helposti useamman tunnin kaatosateen ja pyöräillessäkin sen alle riitti 10°C:ssa vain muutama todella ohut paita. Juoksuun takki ei ehkä ole kaikkien optimaalisin, mutta siihen sitä ei ole tarkoitettukaan, mutta esimerkiksi lämpimämmillä syyskeleillä se on oiva taukotakki juoksussa.

Kuvat: Joonas & Haglöfs

JoonasKuinka näkyä talvella?

Palloilin tuossa taannoin netin ihmeellisessä maailmassa ja törmäsin RunningWarehousen blogissa mielenkiintoiseen juttuun, jossa kerrottiin kahdesta uudesta tavasta näkyä talvella. Juttu oli sopivasti ajankohtainen, koska nyt näyttäisi siltä, että Etelä-Suomeenkin olisi tulossa lunta (lue: räntää) ja muutenkin pimeät illat alkavat muodostua ongelmaksi niin juoksijoille kuin muillekin urheilijoille. Sitä vaan alkaa olla taas aika hommata lisää heijastimia, jotta näkyisi tarpeeksi hyvin ulkona liikkuessaan.

Runningwarehousen juttu koski Amphipodin tuotteita, joista urheilijan on mahdollista löytää useita erilaisia vaihtoehtoja vöistä ja liiveistä aina valoihin ja hieman pienempiin heijastimiin saakka. Amphipod on yksi johtavista ”näkyvyysvarusteiden” ja nesteytysratkaisujen tuotteista maailmassa, mutta ainakin itselleni merkki oli täysin uusi, tosin sitäkin mielenkiintoisempi. Suomessa kun ainakin omasta mielestäni on vielä liian vähän tarjolla tämänlaisia tuotteita. Itse toivoisin varsinkin kuvissa näkyvien liivien yleistymistä, koska oman kokemukseni mukaan nämä ovat loistavia tuotteista, koska ne eivät ole raskaita ja liikettä haittaavia. Ja samalla tietenkin liiviin mahtuu hieman enemmän heijastavaa pintaa! Toivottavasti saisimme Suomeen pian lisää, jos ei Amphipodin tuotteita, niin vastaavanlaisia, koska näille olisi kyllä tilaa markkinoilla. Jos teillä lukijoilla on hajua, mistä tämäntyyppisiä tuotteita löytää Suomesta niin kommentoikaa ihmeessä, jotta saadaan urheilijat näkyvämmiksi pimeämmilläkin keleillä.

Lähteet ja kuvat: RunningWarehouse / Amphipod

JoonasViikon treenien yhteenveto

Se on taas aika vetää viikon treenit yhteen. Olisi kiva päästä kirjoittamaan jo juoksusta, mutta valitettavasti se ei aivan vielä ole ajankohtaista. Juoksua on kyllä jo tapailtu, mutta pienten kiputilojen takia en uskalla vielä lähteä kirmaamaan kunnolla. Ja toisaalta, koska muut harjoitukset tuntuvat kulkevan niin miksei sitten puuhailisi niitä, kunnes pystyy taas juoksemaan?

Viikon harjoittelu koostui hyvin pitkälle sisäpyöräilystä sekä keskivartotreeneistä. Ja erittäin positiivinen asia viikossa on ollut se, että olen saanut todenteolla aloitettua myös jalkojen vahvistamisen puntilla. Kun kohta mukaan saadaan vielä lisää toiminnallista harjoittelua ja juoksua, alkaa homma olla taas kasassa. Treenien parissa on tullut tällä viikolla vietettyä reilut 13 tuntia ja viikko huipentui eilisen pidempään fillarisessioon. Tein reilun 66 kilometrin treenin mäkiohjelmalla niin, että tein aluksi pari pidempää mäkeä ja loppuun vielä muutama veto noin 45km/h vauhdeilla. Aika kiva, että lopussa löytyi vielä hyvin paukkuja vetoihin ja sykkeetkin tulivat hyvin alas vetojen välissä. Tämänlaiset harjoitukset toimivat hyvänä pohjana ensi kevään pitkille lenkeille, joissa juostaan todella vaihtelevilla vauhdeilla. Näitä siis lisää!

Sunnuntain mäkitreeni pyörällä

Toinen positiivinen asia on ollut ajan löytäminen venyttelylle, koska se on aina ollut itselleni enemmän tai vähemmän välttämätöntä. Dynaamiset venyttelyt ovat korvanneet hyvin pitkälle perinteiset venyttelyt ja tämä on ainakin itselläni toiminut todella hyvin! Jarno löysi tuossa taannoin mahtavat videot dynaamisesta venyttelystä ja näitä kannattaa muidenkin ottaa ohjelmaan, koska nämä hakkaavat ihan minä päivänä tahansa ”perinteiset” staattiset venyttelyt! Nautinnollisia katseluhetkiä!