JoonasSisäpyöräilykin voi olla kivaa!

Testasin tänään tehdä fillarilla hieman kovemman treenin, jossa ajatuksena oli polkea noin 20 kilometrin tempo ja sen jälkeen kymmenen 25 sekunnin vetoa. Pyrin pitämään tempo-osuudessa nopeuden yli 35km/h ja vedoissa noin 42km/h. Nopeudet eivät tietenkään ole verrannollisia siihen, että olisin tehnyt treenin ulkona, mutta treeni nyt oli pakko tehdä sisällä, koska kaikki pyörät ovat tällä hetkellä osissa. Treenin ajatuksena oli korvata huomisen Midnight Runin kovempi veto, koska lähtöryhmä ei todennäköisesti salli vastaavanlaista harjoitusta. Paikat alkavat kuitenkin olla aika hyvässä kunnossa eli jos huomenna kisassa löytyy väylää, saatan kokeilla juosta matkan kiihtyvänä harjoituksena.

Tempo_veto_treeni_chart

Kuten kuvasta voi havaita 20 kilometriä meni hieman alle 33:n minuutin ja kokonaismatkaksi tuli 27 kilometriä. Temmon jälkeen tehdyissä vedoissa alkoi hapottaa jo sen verran, että sykkeet eivät enää 35 sekunnin palautuksissa juurikaan laskeneet. Sykkeet olisivat voineet olla hieman korkeammallakin, mutta toisaalta juosten vastaavilla askelilla olisivat sykkeet olleet varmasti yli 160bpm:n. Kampikierrokset olivat kuitenkin koko ajan yli 100:n, mihin juostessa on hieman hankalampi päästä. Tällä viikolla on tullut poljettua aika paljon pyörää ja se sisällä tehtynä se alkoi suoraan sanottuna jo maistumaan hieman puulta (olen tehnyt treenit perus kuntopyörällä), ennen tämän aamun treeniä. Olin jo melkein unohtanut kuinka hyviä juoksua korvaavia treenejä fillarillakin saa tehtyä! Pakko saada kyllä hommattua jostain fillari, joka toimii ja kestää, jotta pääsen tekemään jatkossa treenit ulos! Nyt vielä kunnon venyttelyt ja hieman foam rolleria ja kaikki on valmista huomiseen.

JoonasNike Hydration Pack pitää nestetasapainon kunnossa ja parantaa näkyvyyttä

Tästä nyt ollaan puhuttu aiemminkin, mutta pullojen kantaminen kädessä ei ole herkkua, oli sitten kyseessä  muutaman kilometrin lenkki tai pitkä lenkki. Ensi viikolla on luvassa testiraportti Salomonin S-Lab juoksurepusta, mutta tässä odotella voidaan ottaa jo tapetille Niken uusi Hydration Pack.

Nike Hydration Packin näyttävä ulkonäkö ja sträpit ovat suunniteltu niin minimalistisiksi kuin mahdollista, jotte ne eivät häiritsisi urheilemista. Toisaalta tämä herättää taas kysymyksen siitä, ovatko sträpit riittävät pitämään repun paikoillaan? Kevyt ja avonainen selkärakenne tarjoaa samalla parempaa hengittävyyttä kuin normaali suljettu reppu. Juomaletkut tulevat molemmilta puolilta tarjoten kaksi vaihtoehtoa juomiselle.

Emil Blancon suunnittelema kompakti ja näyttävä reppu vaikuttaa myös ergonomiselta. Nestesäiliö on suunniteltu niin, että pehmeä pussi sekä useampi kangaskerros pitävät nesteen mahdollisimman lähellä kehoa, pitäen kehon balanssin kunnossa. Reppuun on myös laitettu useampia heijastavia pintoja, jotta reppu parantaisi näkyvyyttä ja korvaisi repun alle mahdollisesti jääviä heijastimia. Toistaiseksi meillä ei ole vielä tietoa, koska tuote on mahdollisesti tulossa markkinoille maailmalle tai Suomessa. ASA jatkaa tutkimista.

JoonasMidnight Run on jo ovella ja paikat hajalla, mutta se ei menoa haittaa!

No niin, sen siitä sai, kun kasvatti kilometrejä hieman liian nopeasti. Seurauksena hieman penikkavaivaa, joka on himmannut juoksuharjoittelua viimeisten päivien aikana. Tilanne ei kuitenkaan ole mikään mahdoton, koska olen kuitenkin pystynyt siirtämään harjoituksia fillarille ja soutuun. Ja kerrankin on kunnolla aikaa myös puntille, jossa onkin tullut viime päivinä vietettyä tavallista enemmän aikaa ja se on itse asiassa tehnyt aika hyvää!  On ollut kivaa rääkätä itseään vaihteeksi salilla ja nähdä monia kavereita, keitä ei juoksulenkeillä näy.

Tarkoituksena on lauantaina mennä Stadiumin SOC juoksutiimin kanssa Helsinki Midnight Runiin pitämään hauskaa ja juoksemaan porukalla hyvän asian eteen ja sen takia on syytä lepuuttaa jalkoja rauhassa. Onneksi tämä viikko oli väliviikko ennen kuin aloitan kunnolta toteuttamaan syksyn ohjelmaa. Avaan ohjelmaa tarkemmin ensi viikolla, mutta nyt voin sanoa jo sen, että se on hyvin samantyyppinen kuin viime vuonna eli volyymipainotteinen, jossa kolmea kovaa viikkoa seuraa lepoviikko. Kovissa viikoissa on yhdestä kahteen kovempaa harjoitusta ja loput ovat palauttavia tai peruskestävyyttä.

Toivottavasti pääsemme osallistumaan Arctic Sport Addictsin kanssa jatkossakin näin mahtaviin tapahtumiin muissakin yhteyksissä!  On mahtavaa päästä tekemään sitä, mistä pitää eli juoksemaan ja vielä kun juoksemalla saa tehtyä hyvää ei asiat voisi olla juuri paremmin! Huomenna on luvassa Midnight Runin reittiin tutustuminen tiimin kanssa ja lauantaina on vuorossa itse kisa. Lähdemme kaikki lähtöryhmästä 3A, joka oli vissiin 55-60 minuutin aikaan tähtäävien ryhmä eli aikaa on turha lähteä jahtaamaan, mutta se ei menoa haittaa. Tarkoitus on pitää hauskaa, nauttia ja tehdä hyväntekeväisyyttä! Nähdään lauantaina lähtöviivalla!

JoonasEnsimmäinen kova treeniviikko takana!

Tästä onkin kulunut jo tovi, kun viimeksi päivittelin omaa harjoitteluani.  Suurimpana syynä tähän on ollut yksinkertaisesti kiire, jotka kuitenkin nyt alkavat hieman hellittää. Juoksun suhteen viikkokilometrit ovat pysyneet hienoisessa kasvussa, vaikka viime viikot ovatkin olleet rikkonaisia. Viime viikko oli ensimmäinen ehjä treeniviikko toukokuun lopun jälkeen, vaikka treenit eivät olleetkaan vielä varsinaisesti suunniteltuja. Viikon viisi mitattua juoksutreeniä ylittivät 80 kilometriä ja huipennuksena oli Helsinki City Marathonin jälkitunnelmissa juostu kiihtyvä reilu parikymppinen, jossa puolikkaan ajaksi tuli 1:28:57 158bpm:n keskisykkeellä. Vaikka olenkin vielä kaukana kevään kunnosta, on positiivista huomata, kuinka kunto on noussut muutaman viime viikon aikana. Alkuperäinen tavoitteeni loppuvuodelle oli parantaa voimatasoja sekä juoksutekniikkaa ja ennen kaikkea parannella paikat kuntoon ensi kevättä varten, mutta sunnuntain pidempi lenkki herätti kuitenkin uudelleen ajatukset osallistumisesta syksyn kisoihin. Yhteensä viime viikolla tuli urheiltua lähes kymmenen tuntia ja kun ottaa mukaan venyttelyt ja lihashuollot, nousee kokonaisharjoitteluaika noin 15:sta tuntiin.

Paikat ovat parantuneet kesäkuisesta fillarikolarista suhteellisen hyvin ja oikean jalan alempi nilkkanivelkin alkaa taas saada liikkuvuutta. Reisien lähentäjien kiinnityskohdat polvien seudulla ovat vaivanneet edelleen hieman, mutta kokonaisuudessaan voi jo sanoa, että paikat alkavat olla siinä kunnossa, että voin alkaa toteuttamaan syksyn treeniohjelmaa täyspainoisesti.

Tämän viikon keskeiset harjoitukset tulevat olemaan huomisen pitkät intervallit (3x2km) sekä perjantain lyhyemmät vedot (10x400m). Muut harjoitukset keskittyvät enemmän volyymiin eli pyrin juoksemaan peruskestävyyslenkit 14:sta ja 20:n kilometrin väliin ja viikonloppuna mahdollisesti yhden hieman pidemmänkin. Tärkeämpää on kuitenkin saada parannettua hapenottokykyä ja heräteltyä lihaksia ensi viikolla kisattavaan Helsinki Midnight Runiin, jossa kilpailemme Stadiumin SOC juoksutiimissä Tanskan Stadiumin joukkuetta vastaan. Lähtöryhmäni on sitä luokkaa, että tavoitteita on kilpailuun turha asettaa, mutta se ei menoa haittaa, koska hyväntekeväisyys on se pääasia. Eikä juoksun tarvitse toisaalta olla aina niin vakavaa!

JoonasNew Balance Minimus MR/WR10v2

New Balancen Minimus -sarja on kasvanut puolentoista vuoden aikana kokonaiseksi mallistoksi. Mallistosta löytyy tänä päivänä vaihtoehto niin aloittelevalle juoksijalle kuin kokeneemmille minimalistisen kengän käyttäjille. Minimus mallistosta löytyy kenkää myös maastopuolelle ja kun keulakuvaksi on saatu vielä kengän kehittelyssä vahvasti ollut ultrajuoksija Anton Krupicka, on mallistolle saatu myös uudenlaista uskottavuutta.

New_balance_minimus_MR10V2W

Maanteille suunniteltu MR/WR10 oli yksi ensimmäisistä kengistä Minimus mallistossa, kun se lanseerattiin noin puolitoista vuotta sitten, vuoden 2011 alussa. Mallin käyttäjäkunta on kasvanut tasaisesti myös Suomessa ja törmään käyttäjiin entistä useammin lenkeilläni. Vaikka kenkä onkin ollut suosittu, on päivitystä kuitenkin kaivattu. Minimalististen juoksukenkien suosion myötä kategorian kengät ovat kehittyneet uusien innovaatioiden kautta, minkä takia päivityksiä kaivataan myös pidempiaikaisiin malleihin. MR/WR10:n toisessa versiossa muutokset koskevat painoa, pohjaa sekä päällistä. Sen sijaan dropin odotetaan pysyvän suurinpiirtein samana. Paino tulee putoamaan niin naisten kuin miestenkin mallissa noin 28 grammaa eli noin unssin. Näin miesten uusi kenkä tulee painamaan noin 184,6 grammaa (US 9) ja naisten 147,5 grammaa (US 8). Uusitun pohjan materiaali tulee Vibramilta ja sen luvataan olevan pitävämpi sekä kestävämpi kuin edeltäjänsä. Päällisen uudistukset näkyvät strategisiin paikkoihin sijoitettuina Flex Point kohtina, joilla on pyritty saamaan kenkä joustavammaksi ja istuvammaksi ponnistuksen eri vaiheissa. Myös päällisen mesh–kangas on uusittu kevyemmäksi, hengittävämmäksi sekä istuvammaksi.

Kenkää voidaan ainakin ensi tietojen mukaan odotella markkinoille vuoden 2013 maaliskuussa. Toivon mukaan se tullaan näkemään myös ASA:n testeissä!

Lähde ja kuvat: Runningwarehouse