JoonasKolhut kasvattavat luonnetta

Juhannustauko on nyt takana eli aika palata takaisin ruotuun. Viime viikon treenit sujuivat erinomaisesti aina torstaihin asti ja torstaisen nilkan manipuloinnin jälkeen uskoin, että voisin aloittaa tällä viikolla juoksemisen. Fillarointi on kyllä kivaa, mutta ei se juoksemista voita ja siksi olisikin mentaalisesti tärkeää päästä pian taas kirmaamaan! Hyvä puoli tässä tauossa on ollut se, että keskivartalon voimat tuntuvat ainakin olevan paljon paremmalla tasolla kuin keväällä. Tämä lupaa hyvää juoksuasennolle ja voimantuotolle, jotka taas heijastuvat osittain siihen kuinka taloudellista juoksuni on.

Kaikki ei kuitenkaan sujunut niin kuin leffoissa. Olin torstaina polkemassa kohti kotia, kun vanhempi naishenkilö törmäsi minuun pyörällään. Olin ohittamassa häntä ylämäessä, kun syystä tai toisesta hänen voimansa näyttivät loppuvan, minkä seurauksena oli kääntyminen sivulle, josta olin ohittamassa häntä. Noh, tämän seurauksena onnistuin vetämään mojovat pannut, kun toiselle osapuolelle ei käynyt tilanteessa kuinkaan. Onni oli kuitenkin matkassa, koska alamäessä jälki olisi voinut olla huomattavasti pahempaa. Selvisin kuitenkin rytäkästä lähinnä mustelmilla ja messevillä asfaltti-ihottumilla eli juhannus sujui polvet tukevasti paketissa. Juoksu tulee siis olemaan pannassa vielä muutaman päivän, kunnes nesteet ovat poistuneet polvista ja haavat ovat kunnossa. Parantuminen on kuitenkin sujunut nopeammin kuin oletin eli eiköhän sitä pian olla taas kunnossa. Pienet (ja ehkä isommatkin) kolhut kasvattavat kuitenkin luonnetta eli tästä voi muuta kuin ottaa oppia ja keskittyä jatkossa ympäristöön hieman enemmän, kun liikkuu ulkona.

Alkuviikko vietetään siis vielä voimaharjoittelun ja kehonhallinnan parissa. Toivottavasti olen kuitenkin iskussa keskiviikkoon mennessä, koska lähden silloin muutamaksi päiväksi fiilistelemään Ranskan Alpeille. Olisi siistiä päästä testaamaan vielä Salomonin S-Lab 5:t ja Fellcrossit vielä kunnon maastoissa ennen arvosteluita! Viikko on muutenkin kiireinen, koska lauantaina on luvassa kauan odotettu Euro Peliin Elämälle tapahtuma Narinkkatorilla! Eli jos lauantaina löytyy kalenterista tilaa niin tervetuloa mukaan kerämään varoja hyvän asian puolesta!

JoonasSateisen sunnuntain treenisessiot

Kisaturistina lojuminen Forssan Suvi-Illassa ei ollut mikään huono tapa viettää lauantaita, vaikka suoraan sanottuna olisinkin mieluummin ollut kisassa mukana jahtaamassa Bostonin aikaa. Urheilun katsomisessa on kuitenkin aina se hyvä puoli, että ainakin itselleni tulee pakottava tarve päästä urheilemaan. Eilisestä sisuuntuneena tein tänään 50 kilsan sisäpyöräilysession kaverin kanssa aikaan 1:28:14 eli hiki virtasi kunnolla. Fillaroinnin jälkeen kateltiin kaverille vielä muutamia liikkeitä, joilla voi vahvistaa keskivartaloa ja parantaa juoksuasentoa. Kaverin kunniaksi täytyy sanoa, että hienoa nähdä että motivaatiota löytyi lähteä polkemaan vielä eilisen puolikkaan jälkeen! Illalla oli vielä luvassa oma keskivartalotreeni ja kuntoutustreeni eli pohkeita tehtiin taas oikein urakalla! Hieno homma oli se, että nyt tuntuu siltä, että nilkka on pysynyt auki viimeisestä hoitokerrasta lähtien. Päälle vielä huolelliset dynaamiset venyttelyt ja päivän treenit oli pulkassa. Nyt on kroppaa kuritettu kunnolla ja tulevan viikon voi aloittaa mieliala korkealla.

Olo oli treenien jälkeen niin loistava, että aloin jo hieman suunnitella tulevaa ohjelmaa loppukesää ja syksyä varten. En tule todennäköisesti jatkamaan täysin samalla ohjelmalla, vaan tarkoituksena olisi lisätä hieman enemmän oheisharjoittelua ja lihashuoltoa/-treeniä. Itse juoksuohjelman suhteen en ole vielä lyönyt lukkoon mitään, mutta todennäköisesti tulen lähtemään enemmän volyymipainotteisella ja progressiivisella ohjelmalla, jossa viikkokilometrit tulevat kasvamaan reippaasti ja viikossa on yksi nopeuteen keskittyvä ja yksi pitkä lenkki. Aika simppeliä siis. Tämä nyt on ajatus vain, mutta ainakin viime syksynä, kun testasin ohjelmaa, oli kehitys todella reipasta ja muutenkin paikat pysyivät paremmin kunnossa. Lyödään ohjelmaa sitten lukkoon, kun päästään taas kuluttamaan katuja! Nyt on aika alkaa katsomaan, miten Hollannin käy!

JoonasForssan Suvi-Illan yhteenveto

Eilen järjestetty Forssan Suvi-Ilta keräsi jälleen suuren määrän juoksijoita paikalle kisaamaan 10km:lla, puolimaratonilla sekä maratonilla. Sää oli suhteellisen haastellinen, lämpöä oli reippaasti yli 20 astetta ja aurinko meni pilveen ehkä aavistuksen liian myöhään. Kaiken kukkuraksi tuuli häiritsi juoksua. Foorumeiden mukaan oli tainnut mennä masu sekaisin enemmän kuin yhdellä. Etukäteen suurin jännitys suuren yleisön joukossa oli puolimaratonilla, johon osallistui tämän hetken nopeimmat nais- ja miesjuoksijat, Leena Puotiniemi sekä Jussi Utriainen. Arctic Sport Addicts oli paikalla kuitenkin toisesta syystä. Allekirjoittaneenkin piti olla juoksemassa uutta ennätystä maratonilla, mutta loukkaantumisen vuoksi reissu vaihtuikin kannatusreissuun. Osa Footbalancen juoksutiimin hurjapäistä päätti juosta vielä City Runin lisäksi tai jos se oli jäänyt väliin, myös Forssan ja hauskaa oli myös se, että mukaan oli lähtenyt täysin uusia juoksijoita. Onnittelut vielä kaikille eli Millalle, Kirsille, Teemulle, Asmolle, Tuomakselle ja Jaskalle erinomaisista suorituksista haasteellisessa kisassa. Nyt voi levätä hetken ja aloittaa taas uudelleen harjoittelun.

Forssan reittiä on nimittäin pidetty todella nopeana, mutta ainakin juoksutiimiläisiä reitti puudutti pitkien suorien takia. Taisi reitti olla muillekin raskas, koska esimerkiksi Puotiniemi kellotti puolimatkassa noin 36 minuutin väliajan, mutta loppuaika painui silti yli 1:19:sta. Syynä oli ilmeisesti suoraan vastaiseksi kääntynyt tuuli toisella suoraosuudella. Utriainen ja Puotiniemi olivat kuitenkin ylivoimaisia ja korjasivat potit suhteellisen helposti. Itse järjestelyt olivat hoidettu todella mallikkaasti ja esimerkiksi jälki-ilmoittautuminen sujui hyvin helposti. Kiitos juoksutiimiläisiltä saivat myös reitin varrella asuneiden katsojen kannustukset ja musiikkivalinnat. Eli ihan hyvä meininki kokonaisuudessaan, vähän jäi kyllä harmittamaan, kun en itse päässyt mukaan kirmaamaan. Joku toinen kerta sitten.

Tässä vielä muutama kuva tapahtumasta:

JoonasForssan Suvi-Ilta ja Jukola

Seuraava viikonloppu tulee olemaan urheiluntäyteinen, kun luvassa on Forssan Suvi-Ilta ja Jukola 2012 ja EM-fudista päälle. Arctic Sport Addictsilta löytyy edustusta niin Jukolasta kuin Forssastakin niin urheilija kuin mediapuoleltakin eli juttua molemmista tapahtumista on luvassa ensi viikolla. Itse olen lähdössä Forssaan, vaikka se jäikin nyt omalta osalta juoksematta. Tarkoituksena on tsekkailla millainen tapahtuma on kyseessä, koska en ole ennen ollut paikanpäällä. Lisäksi, jos satun löytämään jonkun hyvän spotin juoksuasentojen kuvaamiseen olisi tarkoituksena tehdä hieman kenttätutkimusta juoksuasennosta sekä –tekniikasta. Lähinnä kuvaamisessa kiinnostaa se, minkälaisia eroja nopeampien ja hitaampien juoksijoiden väliltä löytyy ja toisaalta taas se, miten näiden ryhmien sisältä löytyy eroja. Arctic Sport Addictsin joukoista Forssassa juoksevat Jarno ja Milla. Forssaan lähtee myös osa Footbalance juoksutiimin jäsenistä, ketkä eivät päässeet juoksemaan Helsinki City Runia. On todella mielenkiintoista nähdä millaisesta tapahtumasta on kyse, koska Suvi-Iltaa on hehkuteltu Suomen parhaiten järjestetyksi juoksukisaksi…

Jukolassa kisaa ASA:n suunnistusjaoston puheenjohtaja, Erling Sommerfeldt, kuka onkin ainakin varusteiden osalta hienut kaiken kohdilleen. Erling on testannut koko talven ja kevään eri maastokenkiä ja nyt kun testiin tulivat vielä Asicsin Fujit ja Petzlin otsalamppu, luulisi paketin olevan ainakin varusteiden osalta valmis. Maradonat jalkaan vaan ja kanervikkoon! Vantaan telttakylästä raportoi myös Riku eli molemmissa tapahtumissa on mukava edustus.

Onnea kaikille molempiin tapahtumiin ja muihinkin urheilutapahtumiin osallistuville!

JoonasPohkeet huutaa leipää!

Nyt on sitten ainakin tehty pohkeita!

Kuten aiemmin mainitsin, kuntoutukseen liittyy olennaisesti pohkeiden liikkuvuutta ja voimaa lisääviä harjoituksia, joita minun on tehtävä viisi kertaa viikossa. Treenasin kuntoutuksen lisäksi suhteellisen kovaa lauantaista eiliseen pyörällä, soutaen sekä kuntopiirejä tehden ja nyt voi sanoa, että ainakin pohkeissa huomaa, että jotain on tehty. Toisaalta taas huomasin, että on tullut ehkä hieman laiminlyötyä tuota oheisharjoittelupuolta. Sitä vaan jotenkin aina innostuu juoksemisesta niin paljon, että kaikki muu jää hieman taka-alalle. Jatkossa asia on kuitenkin korjattava ja seuraava ohjelma on rakennettava niin, että tämä puoli on otettu kunnolla huomioon.

Onneksi pääsen huomenna tai torstaina taas Tuukan hoitoon niin saadaan pohkeita auki ja nilkan liikkuvuutta paremmaksi, koska tänään piti tehdä jo hieman kevyemmin, jotta ehdin palautuakin jossain välissä. Tuukka avasikin hieman omaa keissiäni ja harjoittelua, edellisessä postissaan. Pohjejumpan hyödyn kuitenkin huomaa, koska tuntuu, että jalat ovat paremmassa kunnossa kuin aikoihin, vaikka hellinä ovatkin. Tuntuma jaloissa alkaa taas palata sille tasolle, missä sen pitäisi olla. Nyt kuitenkin pitää vain kuntouttaa rauhassa paikat 100 prosenttisesti kuntoon, ennen kuin alan taas juosta täydellä teholla.

Puntissa olen keskittynyt keskivartalon voiman lisäämiseen ja käsien ja hartioiden hallintaan. Tarkoituksena on myöhemmin lisätä harjoituksiin hieman enemmän jalkatreenejä, kun saan liikkuvuuden nilkoissa taas kuntoon! Kokeilin tänään jo hieman, mutta pohjekireyden ja nilkkojen jäykkyyden takia liikeradat jäävät tällä hetkellä vajaaksi.

Huomenna otetaan ensimmäiset uudet kuvat Arcticin sivuille ja lisää olisi tarkoitus kuvata lähiviikkoina, kunhan saamme aikataulut ja kuvauskamat kasaan.  Eli saadan vähän uutta ilmettä ulkoasuunkin! Viikonloppuna olisikin sitten tarkoitus mennä kaatamaan suolaa haavoille eli menen siis Forssaan kannustamaan tuttuja ja tuntemattomia, ketkä juoksevat puolikkaan ja täyden maratonin. Tarkoitus olisi myös ottaa kamera mukaan, jos ehtisin vaikka raapustaa ensi viikolla pienen esittelyn tapahtumasta. Tein muuten linkin tuohon sivupaneeliin Arctic Sport Addictsin Movescount ryhmään, jossa voi seurata Jaakko Rantalan ja allekirjoittaneen harjoittelua ja mikään ei kiellä liityymään ryhmään eli jos olet jäsenenä Suunnon Movescountissa tai liityt siihen niin tervetuloa mukaan ryhmään!