JoonasViikon 17 yhteenveto – Helsinki City Run on lähestyy!

Viimeiset kahdeksan päivää ovat olleet treenien kannalta aivan mahtavia, mutta rankkoja. Viime viikonlopun kaksi harjoitusta ja tämän viikon 6 omaa sekä muutama Footbalancen juoksutiimin treeniä plus palauttelut veivät mehut aika tehokkaasti ja siksi tänään onkin syytä levätä. Viikon tulokset kertovat selkeää kieltä kunnon kasvusta, mikä todella positiivista huomata näin Helsinki City Runin kynnyksellä. Viikon voi sanoa olleen täynnä todella tärkeitä harjoituksia, koska volyymin kasvatuksen lisäksi keskityin varsinkin tekniikkaan ja rentouden löytämiseen.

Tiistain 6x1000m:n vedot oli tarkoitus juosta hieman alle 3:30min ja fokus oli nimenomaan rentoudessa ja tekniikassa. Treeni sujui erinomaisesti ja kaikki vedot menivät alle 3:23min eli paremmin kuin, mitä osasin odottaa. Sykkeet pyörivät siinä hieman yli 160bpm:n eli nekin olivat hieman matalammat kuin edellisessä vastaavassa harjoituksessa. Ainoastaan viimeisessä vedossa huomasin, että aloin jännittää keskivartoja ja käsiä liikaa. Vielä on siis parannettavaa. Keskiviikkona tein rennon, hieman yli 12 kilometrin pyrähdyksen, joka sujui aivan mahtavasti! Loppuaika oli 50:01min ja keskivauhti 4:06min/km, mutta positiivisinta oli se, että keskisyke oli vain 146bpm ja muutenkin treeni tuntui todella helpolta! Torstaina oli jälleen vuorossa mäkitreeni ja tekniikkaharjoitukset ja fokus oli jälleen nimenomaan rentoudessa ja oikeanlaisen tekniikan ja frekvenssin löytämisessä.

En tiedä oliko syynä irtonaiset tonnit vai mikä, mutta jalat tuntuvat tällä hetkellä paljon paremmilta kuin aikoihin ja myös kaivattua herkkyyttä alkaa löytymään. Tämä heijastui myös eilisen pitkään lenkkiin, joka venyi lopulta hieman vajaa 32 kilometrin mittaiseksi kiihtyväksi harjoitukseksi. Juoksin kympit aikoihin 43:30/147bpm  40:55/155bpm ja 39:39/159bpm eli ensimmäinen vähän iisimmin ja sitten kiristin tahtia. Keskisyke harjoituksessa oli 153bpm, joka oli huomattavasti matalampi kuin viime vuoden vastaavissa harjoituksissa. Ja juoksu tuntui todella hyvältä.

Kevään ohjelma koki pienen muutoksen, koska suunniteltu Oulun maraton vaihtuu nyt mitä suurimmalla todennäköisyydellä Forssan Suvi-iltaan, koska se sopii aikatauluuni paljon Oulua paremmin. Siksi ohjelmakin on nyt muokattu sinne asti, mutta muutoksia siihen voi tulla edelleen. Hyvä puoli tässä on se, että Helsinki City Runin jälkeen on mahdollista palautella hieman pidempään, jos näyttää siltä, että pitää levätä.

Nyt pitää vain pitää pää kylmänä ja keskittyä harjoituksiin kunnolla, jotta paikat pysyvät kunnossa! Alkuviikko treenataan vielä kovaa, mutta torstaista eteenpäin kevennän hieman, jotta kroppa saa levätä ennen City Runia.

J

JoonasJuoksuvaatteet

Näin vapun edellä kohtaamme ensimmäisen muutoksen aiemmin ilmoittamassamme artikkelien järjestyksessä. Barefoot- ja minimalimismi-artikkelit siirtyvät ensi viikolle ja tässä artikkelissa käsittelemme juoksuvaatteita niin, että käymme läpi niiden yleisimmät materiaalit ja eroavaisuudet. Avaamme myös hieman kylmemmille ilmoille suunniteltuja vaatteita, mutta kompressiovaatteet ja sukat jätämme tästä pois, koska niistä on tulossa kokonaan omat artikkelit.

Juoksukengät ovat asia, jossa yhdenkään vähänkään enemmän juoksevan ei kannata ruveta turhia säästämään, joskin soveltuvia kenkiä voi olla useita ja näin myös edullisemman vaihtoehdon löytäminen on usein mahdollista. Kenkien tärkeys on onneksi suurelle osalle juoksijoita tuttua, mutta vaatteiden tärkeydestä onkin sitten useita erilaisia mielipiteitä.  Jotkut vannovat vain hienoimpien, kalliimpien ja viimeisimpien vermeiden nimeen, toiset puolestaan käyttävät aina vain sitä samaa paitaa ja tuulipukua. Kummassakaan ei toki ole vikaa, mutta mielestämme hommasta on löydettävissä myös järkevä keskitie, jolloin varusteet eivät ole itsetarkoitus vaan helpottavat hienosta harrastuksesta nauttimista

Mistä puhumme, kun puhumme juoksuvaatteista ja mitä niillä saavutetaan?

Juoksuvaatteet eivät sinäänsä ole urheiluvaatteiden saralla mikään täysin erillinen kategoria vaan niitä koskevat samat asiat kuin muitakin treenivaatteita ja usein käytetäänkin yleisterminä teknisiä vaatteita tarkoittamaan jäljempänä kuvattuja vaatteita. Toki tekniset vaatteet -kategorian alle juoksuvaatteet kuuluvatkin, mutta selkeästi omaksi alaluokakseen. Juoksuvaatteissa pyritään panostamaan keveyteen ja hengittävyyteen, kun taas esimerkiksi vaellukseen suunnatuissa vaatteissa on huomioitava myös lämpöominaisuudet. Tavallisemmat salivaatteet voivat puolestaan olla hieman juoksuvaatteita paksumpia, jolloin ne eivät ole yhtä viileitä kuin juoksuvaatteet, mutta kestävät kulutusta paremmin.

Mistä sitten nämä oman alakategorian vaatteet sitten on tehty? Juoksupaidoissa materiaalina on melkein poikkeuksetta polyesteri. Trikoissa käytetään polyesteriä yhdistettynä elastaaniin, kuten spandexiin, joka antaa trikoille niiden joustavuuden. Takeissa puolestaan materiaalina käytetään polyamidia, joka toimii samalla tavalla kuin polyesteri, mutta tarjoaa lisäksi parempaa veden- ja tuulenkestoa.

Näiden vaatteiden tarkoituksena on auttaa siirtämään hiki pois iholta ja vaatteesta ilmaan haihtuvaksi. Tällä tavalla vaate ei kerrytä lisäpainoa suorituksen aikana ja käyttäjän ei tarvitse tuskailla väsyneenä lisähaasteiden kanssa.  Keveyden lisäksi hien haihtuminen ehkäisee myös vaatteen painautumisen ihoa vasten, jolloin ärsyyntymistä ja hankausta ei pääse syntymään. Hiertymien välttämiseksi ja käyttömukavuuden parantamiseksi vaatteiden saumat ja leikkaukset ovat suunniteltu niin, että niiden ei pitäisi hangata juostessa. Samalla kannattaa kuitenkin muistaa, että vaatteiden koot ovat siinä mielessä universaaleja että ne eivät ole suunniteltu ja kustomoitu juuri sinua varten. Siksi esimerkiksi maratoneilla vaseliini saattaakin olla paras ystäväsi…

Hintavammat juoksuvaatteet ja niiden erot edullisempiin

Paremmissa, ns. kisajuoksuvaatteissa ovat samat ominaisuudet kuin muissakin lajikollegoissaan, mutta vielä pidemmälle vietynä. Ne ovat äärimmäisen kevyitä, saumat lähes täysin huomaamattomia ja vaatteiden kosteudensiirto-ominaisuudet ovat omaa luokkaansa. Nämä vaatteet ovatkin aivan uskomattoman mukavia käyttää, mutta tietty varoituksen sana on paikallaan. Kisavaatteet ovat yleensä malliston kalleimmasta päästä, mutta em. ominaisuuksien vuoksi ne kuluvat käytössä tavallisia vaatteita nopeammin. Tästä syystä niiden käyttämisessä on syytä pitää maltti mukana, vaikka ne ovatkin todella mukavia.

Sesonkien väliset erot

Tulemme perehtymään syksyn ja talven varusteisiin ja vaatetukseen myöhemmin, kun se on hieman ajankohtaisempaa, mutta tässä vaiheessa on kuitenkin syytä avata hieman myös tätä asiaa. Käytännössä kylmemmille ilmoille suunnitellut juoksuvaatteet ovat suhteellisen samanlaisia. Suurimmat erot tulevat esille päälliskerroksen materiaalien tuulenpitävyysominaisuuksissa sekä välikerroksen paksuudessa. Lyhyesti yleistäen, materiaalit ovat käytännössä samoja, vain niiden paksuus ja tiheys muuttuvat, jotta ne toimiva paremmin kylmemmällä säällä. Esimerkiksi trikoissa on usein paksumman materiaalin lisäksi hieman reisissä jonkinasteinen tuulenpitävä kalvo. Tärkeintä on kuitenkin se, että muistaa riittävän kerrospukeutumisen, jossa kaikki kerrokset ovat teknisiä materiaaleja. Näin keho pysyy lämpimänä ja hiki haihtuu.

Koko

Tässä pätee siinä mielessä samat lainalaisuudet kuin juoksukengissäkin. Istuvuus on kaikki kaikessa eli liian suuret vaatteet keräävät usein painoa lenkin aikana yllättävänkin paljon, minkä lisäksi tuuli ottaa niihin myös helpommin. Hiertymät voivat totta kai tulla istuvillakin vaatteilla, mutta usein liian pienet tai suuret vaatteet aiheuttavat herkemmin ongelmia.

Yhteenveto

Suosittelemme lämpimästi teknisten vaatteiden käyttämistä niin juoksussa kuin muissakin urheilulajeissa, mutta myönnämme samalla, että perus puuvillapaidallakin selviää, jos nyt juoksee vain kerran kaksi kuukaudessa. Vaatteiden valinnassa kannattaa ottaa huomioon omat mieltymykset esim. hihojen ja lahkeiden pituuden sekä materiaalien paksuuden suhteen. Toiset tykkää juosta maradonissa ja toiset pitkissä trikoissa. PK lenkit nyt sujuvat aika hyvin melkein millä vaatteilla tahansa, mutta pidemmille lenkeille ja kisoihin kannattaa valita jotain tuttua, joka tuntuu mukavalta eikä aiheuta ongelmia.

JoonasSazzi – Toe Motion sandaalit – FlipFlop 2.0?

Flip Flopit eivät perinteisesti ole olleet mikään ideaalikenkä istuvuuden ja jalkojen hyvinvoinnin kannalta. Silti monet käyttävät niitä kesäisin enemmän kuin mitään muuta jalkinetta. Siksi en näekään mitenkään yllättävänä, että flip flopien kehitys on myös mennyt eteenpäin. Monet valmistajat ovat jo lisänneet erilaisia ominaisuuksia malleihinsa, jotta käyttö olisi mukavampaa.

Touko–kesäkuun vaihteessa USA:n markkinoille on tulossa uusi yrittäjä, Sazzi, jonka flip flopit saattavat mullistaa koko markkinat. Sazzin ajatusmaailman takana on Pohjois-Amerikan Anasazi intiaaniheimo, joka on kuuluisa mm. siitä, että he olivat aikaansa edellä sandaaleiden suunnittelussa. Anasazit kehittivät sandaaleitaan sellaisiksi, että niillä oli myös mahdollista juosta hankalassakin maastossa, minkä Sazzi on pyrkinyt ottamaan huomioon mallistossaan. Sazzi myös lahjoittaa prosentin kaikista myydyistä tuotteistaan intiaaneja tukevaan hyväntekeväisyyteen.

Mallisto käsittää näin aluksi kaksi erilaista mallia (flip flop ja sandaali), jotka ovat valmistettu kierrätysmateriaaleista, mikä tarkoittaa myös sitä, että ne ovat 100%:sti kierrätettäviä. Pohjan muotoilussa on otettu huomioon sekä liike, että pito, mikä on myös hyvä asia. Mutta se, mikä tekee Sassista mielenkiintoisen on sen erotetut varvasalueet, joka on jo tullut tutuksi mm. Vibramin FiveFingerseistä. Erotetut varvasalueet yhdistettynä neljään sträppiin tarjoavat luonnollisemman ja kontrolloidumman askeleen. Tällä hetkellä ASA:lla on tietoa vain Sazzien ominaisuuksista, mutta toivon mukaan pian myös toimivuudesta. Tässä voi kuitenkin kestää tovi, koska tuote on ilmeisesti aluksi tulossa vain Pohjois-Amerikan markkinoille ja Eurooppa tulee jälkijunassa. Tässä kuitenkin muutama kuva kahdesta markkinoille tulevasta mallista.

Digit

Tämä malli on suunniteltu aktiiviselle liikkujalle maastoon kuin maastoon. Takasträppi pitää sandaalin tukevasti jalassa myös hankalissa paikoissa ja ilmeisesti tarkoitus oli, että tällä sitten myös olisi mahdollista juostakin. Mene ja tiedä, mutta ainakin oma kiinnostukseni heräsi, tosin enenmmänkin kävelyä ajatellen.

Sassi_digit

 

Decimal

Tämä flip flop on sitten taas enemmänkin vapaa-ajan meininkeihin ja ehkä vielä enemmän allekirjoittaneen mieleen. Värit ovat todella maukkaat ja muutenkin tuote näyttää viimeistellyltä ja siistiltä.

 

 

 

 

JoonasBasis ”sykemittari” – näkemiin hankalat sykevyöt!

Syke on erinomainen aktiivisuuden ja terveyden mittaamisen indikaattori. Tämä ei ole mitään uutta. Markkinat ovat kyllästetty erilaisilla sykemittareilla ja varsinkin nyt, kun vanhat patentit alkavat raueta, tilanne on mielestäni alkanut jo hieman karata käsistä. Tämä on johtanut tilanteeseen, jossa tila on raivattava uusien ja selkeästi erilaisten innovaatioiden kautta. Tämän olemme saaneet huomata esimerkiksi kellon sisäänrakennettujen GPS:ien kohdalla. Sykevyö on kuitenkin edelleen kiinni rintakehässä. Nyt tilanne kuitenkin on muuttumassa ja yksi ensimmäisistä markkinoille yrittäjistä on Basis syke- tai oikeastaan terveysmittari.

Basis sykemittarin idea on siinä, että kaikki teknologia on rakennettu kellon sisään. Miten paljon teknologiaa kello sitten pitää sisällään? Kellosta löytyy kiihdytysmittari, joka mittaa aktiivisuustasoasi. Kellosta löytyy myös sensoreita, jotka mittaavat lämpötilaa ja ihon sähkövastetta, minkä kautta voit saada tietoa siitä, miten päivän tapahtumat ja harjoittelussa esimerkiksi hikoilu, vaikuttavat suorituskykyysi. Kaikki tieto, mitä kello kerää on kustomoitu juuri sinua varten ja tiedon keräämisen ja analysoinnin takana olevat algoritmit päivittyvät, jos uutta tietoa on saatavilla. Kellon ominaisuudet eivät suinkaan rajoitu edellämainittuihin eli jos tuote alkoi kiinnostaa, kannattaa käydä tsekkaamassa speksit hieman tarkemmin valmistajan kotisivuilta. Tuote on kyllä tosi mielenkiintoinen myös siksi, että uudenlaisesta teknologiasta huolimatta hintaa tuotteella on Jenkeissä ”mitättömät” 199 taalaa. Ja jos tuote todella toimii, olisi sen kautta mahdollista seurata niitä asioita päivän aikana, jotka normaalisti jäävät vähemmälle huomiolle. Nice!

Lähde: mybasis.com

JoonasLisää voluumia treeneihin – Viikon 16 yhteenveto

Kevyempi viikko kantoi taas hedelmään. Koko viikko meni oikeastaan niin nappiin kuin vain voi mennä.

Maantainaina tein kevyen 6 kilsan lenkin ja hieman pyöräilyä palauttavina harjoituksina ja vaikka edellisen sunnuntain kovempi kymmpikilsanen olikin aika tuskainen, tuntuivat paikat yllättävän aukinaisilta. Tiistaiaamuna tein kevyen voimatreenin sekä kevyen lenkin, jotta paukkuja jäisi illan treeniin (3km + 3×100 + 2x5km alle 20min + 2km palautus)  Reipas treeni tuntuikin suorastaan erinomaiselta ja rennolta. Viitoset putosivat suhteellisen leppoisasti aikoihin 19:27min ja 19:21min ja keskisykkeet olivat 162 ja 167 eli suhteellisen maltilliset.

Keskiviikkoaamuna tein myös kevyen lenkin ja illalla juoksin Footbalancen juoksutiimin kanssa kympin testijuoksun. Juoksimme aluksi noin reilu 2 kilsaa lämpöä, jonka jälkeen teimme hieman tekniikkaharjoituksia sekä avaavia vetoja. Sen jälkeen vuorossa oli 10 kilometrin testijuoksu, jossa tarkoituksena oli juosta mahdollisimman tarkasti omaa Helsinki City Runiin asetettua tavoiteaikaa tai jopa hieman sen alle. Oli todella mieltä lämmittävää nähdä juoksijoiden innostus ja ennenkaikkea kehitys, joka on ollut päätähuimaavaa. Kuten jo taisin aiemmin todeta, HCR:sta taitaa tulla kaikilla hyvin positiivinen kokemus!

Työkiireiden takia jouduin vaihtamaan torstaiksi suunnitellun mäkitreenin perjantaiksi eli torstai oli juoksun osalta välipäivä, kevyttä kuntopiiriä lukuunottamatta.   Muutin muutenkin hieman mäkitreeniä eli teinkin sen niin, että pyrin juoksemaan noin 80%:n tehoilla ylös ja lähes samoilla tehoilla alas niin, että kokonaismatkaksi mäkitreenissä tuli noin 5 kilometriä. Sateisessa ja tuulisessa Kumpulassa tehty treeni sain ehdottomasti hymyn huulille, vaikka treeni olikin ehkä rankempi kuin oletin ja polvet olivat aluksi aika kovilla. Kiva, että pääsin pitkästä aikaa oikein harjoittelemaan alamäkiäkin, koska niitä tulee harjoiteltua aivan liian vähän.

Lauantaina tein aamupäivällä pienen kuntopiirin ja huolelliset dynaamiset lämmittelyt ennen kevyttä treeniä, jonka tein Erlingin kanssa. Juoksimme vajaan kympin lenkin ja etsimme samalla potentiaalisia mäkiä sekä rinkejä tulevia intervalliharjoituksia varten sekä omaan käyttöön, että Footbalancen juoksutiimiä varten. Huolelliset venyttelyt päällä ja kaikki alkoikin olla valmiina sunnuntain pitkää lenkkiä varten. Illalla saatiin vielä hyvää mäiskettä Punavuoren sydämessä eli  Lupolossa ja El Clasico päälle hyvän seuran kera. Nice!

Sitten asiaan. Tämän päivän treenin tarkoitus oli siis tehdä pitkä lenkki (28km), jossa 20km:n jälkeen juoksisin 5 kilometriä hieman alle 20 minuutin. Aamulla herätettässäni pystyi melkein arvaamaan, että päivästä tulisi erinomainen. Reilu kymmenen astetta lämmintä ja aurinkoa eli täydellinen juoksusää lukuunottamatta hieman kovaa tuulta. Homma toimi kuitenkin kuin unelma, minkä takia päätin juosta aavistuksen pidemmän treenin. Juoksin aluksi hieman yli 21 kilometriä 4:14min/km vauhdilla, keskisykkeen ollessa 154bpm. Tämän jälkeen juoksin 5 kilometriä hieman kovempaa ja ajaksi tuli lopulta 19:19min eli keskinopeus oli noin 3:52min/km ja keskisyke 166bpm. Tämän jälkeen palauttelin vielä reilu 3 kilometriä niin, että loppuajaksi muodostui 2:04:07 ja keskinopeudeksi 4:12min/km. Kun keskisykekin oli ”vain” 156bpm ei voi olla kuin erittäin tyytyväinen treeniin, koska keskivauhti oli jo alle kolmen tunnin maratonvauhdin ja sykkeet olivat kuitenkin reilusti matalammat kuin kisoissa yleensä. Tietenkin jännitys yms. jutut nostavat sykettä jonkin verran, mutta kuitenkin, aika lupaava treeni tässä vaiheessa kautta, joka ei ole vielä kunnolla alkanutkaan. Tarkoituksena on kuitenkin pyrkiä juoksemaan tänä keväänä Bostonin karsintarajan alle ja syksyllä olisi tarkoitus hakea uutta ennätystä eli kovat kisat ovat vielä pitkän matkan päässä. Pääsin myös juoksimaan ensimmäisen pidemmän treenin uusilla Adidaksen Adizero Adios 2:lla ja kyllä oli mahtava kenkä. Ennen kuin pystyy kunnolta muodostamaan mielipiteen, on kaikki vain spekulointia, mutta kenkä vaikutta todella hyvältä monenlaisiin käyttötarkoituksiin. Testissä oli myös Niken ja TomTomin SportWatch+ GPS, josta on myöhemmin luvassa hieman lisää pohdintaa, ennen varsinaista arvostelua.

Tästä on erinomaista jatkaa!

J