Joonas20:n viikkokilometrin ”huikea” rajapyykki rikki

On ollut aivan mahtavaa päästä taas juoksemaan ja nauttimaan ulkoilmasta. Rakastan syksyllä juoksemista ja siksi onkin ollut mahtavaa päästä juoksemaan niin sateella kuin auringonpaisteessakin. Varsinkin tämän aamun lenkki Arabianrannassa ja Vantaanjoen varressa muistutti taas siitä, miten paljon voimia saan siitä, että pääsen aamulla juoksemaan ja testaamaan tuotteita! Nyt, kun ilmatkin ovat hieman viilenneet ja suurin osa fillaristeista laittanut mankelit talviteloille, saa Vantaanjoenvarressakin juosta suhteellisen rauhassa ilman häiriöitä. En tiedä teistä, mutta itselläni on tarve päästä aina silloin tällöin treenaamaan rauhassa, jotta jaksan päivän melusaasteessa.

Juoksu itsessään hakee edelleen muotoaan, mutta positiivisiakin asioita alkaa pikkuhiljaa ilmetä. Olen huomannut, että tasainen varaaminen ja lantion asento pysyvät paremmin hallussa, kun juoksen hieman reippaammin. Tämä näkyi varsinkin eilisellä lenkillä, kun keskivauhti painui jo alle 5 minuutin kilometrivauhdin. Jotenkin hitaat ja palauttavat lenkit ovat aina olleetkin aika hankalia ja nyt se sitten näkyy entistä selkeämmin, kun juoksutekniikka on muutenkin hieman kadoksissa. Tähän on kuitenkin tulossa muutos ensi talven ja kevään aikana, kun pääsen toteuttamaan uutta juoksuohjelmaani, jossa on huomattavasti enemmän peruskestävyyttä ja sitä hitaampia lenkkejä.

Viikon viimeinen lenkki koittaa sunnuntaina ennen Villen vetämää Core Trainersin lihashuoltoa ja tarkoitus olisi juosta se ehkä hieman hitaammin kuin viikon aiemmat lenkit, mutta keskittyä sitäkin enemmän tekniikkaan hitaassa vauhdissa. Perjantaina ja lauantaina treeniohjelmaan kuuluu lihaskuntoa ja kevyttä fillarointia. Lihaskunnossa tulen keskittymään jatkossa taas hieman enemmän jalkoihin sekä lantionhallintaan, perus keskivartalotreeniä unohtamatta. Luvassa on siis leppoisia hetkiä pohjejumpan ja muun toiminnallisen harjoittelun parissa!

Kommentoi

Kommentit