Joonas17.54km

Viime viikolla tuli sitten lopulta juostua 17.54 kilometriä. Mahtava alku, vaikka tuskaista olikin ja jostain kumman syystä jaksan edelleen edetä maltillisesti. Ei yhtään tapaistani… Matkaa on vielä yli satasen viikkokilometreihin, mutta alku se on tämäkin. Ja jos vertaa viime keskiviikon ensimmäistä lenkkiä tämänaamuiseen lenkkiin, voin sanoa, että juoksu tuntuu jo paljon paremmalle ja helpommalle. Päkiälle varaaminen sujuu jo hieman paremmin ja muutenkin juoksu tuntuu helpommalta kuin viikko sitten, vaikka viikonloppu menikin SkiExpossa eli lonkan koukistajat ja alaselkä ovat edelleen aika jumissa. Eli päivän toinen treeni tehtiinkin fillarilla ja päälle tein vielä pienne kuntopiirin ja dynaamista venyttelyä.

Seuraavien viikkojen tavoite on saada viikkokilometrit 30-45 kilometrin hujakoille ja ennen kaikkea paikat siihen kuntoon, että tekniikka ja jalat kestävät varsinaisen siirtymäjakson kohti harjoitusohjelmaa. Tällä viikolla juoksen neljä 6-8 kilometrin iisiä lenkkiä, minkä kautta viikkokilometrit nousisivat 24-28:aan. Jos paikat kestävät menon niin ensi viikolla kilometrit voisivat nousta jo yli 30 kilometrin. Varsinainen 24 viikon maratonohjelma Tukholmaa varten alkaa noin puolentoista kuukauden päästä eli aikaa on vielä hyvin ja ohjelman ensimmäiset 6 viikkoa ohjelmasta ovat muutenkin pohjan luomista seuraaville 18 viikolle. Eli kaiken kaikkiaan aikaa on noin 12 viikkoa saada kilometrit normaalille tasolle ja paikat siihen kuntoon, että ne kestävät kovemman harjoittelun.

Kun juoksukin alkaa taas kulkea niin pääsen vihdoinkin testaamaan kunnolla testissä olevia kenkiä. Materiaalit ja mitat ovat jo testattu ja mitattu, mutta nyt pitää saada vielä alle jonkin verran kilometrejä ennen tuotteiden arvostelua. Ensi viikolla on luvassa ainakin arvostelu adidaksen adizero XT:stä, jonka ehdinkin jo melkein testata ennen loukkaantumista. Sen jälkeen arvosteluun pääsevät Salomonin S-Lab Senset, adidaksen adipure Motionit sekä Brooksin PureFlow:t.

Kommentoi

Kommentit