Joonas115.2 kilometriä mielihyvää!

Otsikko kiteyttää viikon aika täydellisesti. Tällä hetkellä juoksu vain tuntuu niin hyvältä, vauhdeista tai alustasta riippumatta. Niin lyhyet palauttavat kuin matolla tehdyt kiihtyvät lenkitkin sujuvat ja maltti on pysynyt hyvin mukana. Palauttavat ovat menneet riittävän hitailla vauhdeilla, mikä on auttanut muita harjoituksia todella paljon. Yleensä vihaamani mattojuoksu maistui jopa niin hyvältä, että intouduin tekemään torstaina 8:n kilometrin kiihtyvän 3:n kilometrin lämmittelyillä ja palautuksilla. Keskivauhdiksi tuli karvan päälle 4min/km ja keskisykkeeksi 151bpm.


Screen Shot 2013-01-20 at 7.41.05 PM Screen Shot 2013-01-20 at 7.41.48 PM

Ennen paikat olisivat olleet ihan kuolleet treenin jälkeen, mutta seuraavan aamun kevyt palauttava avasi paikat täydellisesti illan kevyeen kiihtyvään PK-lenkkiin. Toinen merkittävä tekijä palautumiseen on ollut myös se, että unenlaatu on parantunut massiivisesti viimeisten viikkojen aikana. Alkuviikon aikana kilometrejä kertyi jo niin paljon, että muutin lauantain välipäiväksi juoksun osalta. Vain kevyttä venyttely ja verryttelyä.

Sokerina pohjalla pääsin juoksemaan tänään vielä lepopäivän jälkeisen pitkän lenkin (27km) aurinkoisessa ja tuulisessa Helsingissä. Fiilikset olivat alusta lähtien korkealla, koska alkumatka sujui mukavassa myötäisessä ja auringonpaisteessa. Loppumatkan vastatuuli alkoi jo käymään hieman jaloille ja illalla onkin luvassa vielä rullailua ja huomenaamulla vielä kevyt palauttava. Matka taittui mukavasti hieman päälle kahteen tuntiin ja keskivauhtikin (4:36min/km) oli sykkeisiin (146bpm) nähden hyvä.

Testasin lenkillä hieman mahan kestävyyttä eli kiskaisin siis tukevan aamiaisen noin puolitoista tuntia ennen lenkkiä. Normaalisti tämä on hieman liian lyhyt aika, mutta maha kesti lenkin hyvin. Ihan näin lyhyellä lasehtimisella en  tule tietenkään valmistautumaan Tukholmassa, mutta mahan käyttäytymistä on kuitenkin syytä testailla, koska se voi olla yksi suurimmista kompastuskivistä.

Screen Shot 2013-01-20 at 7.19.13 PM

Ensi viikko pitäisi olla jo suunniteltuna, mutta päätin kuitenkin odottaa vielä aamuun ennen kuin lyön ohjelman lukkoon. Mitä luultavimmin luvassa on hieman kevyempi viikko eli paljon tasavauhtisia PK-lenkkejä ja hieman rullaavia vetoja sinne sekaan. Olen kuitenkin nostanut kilometrejä tasaisesti viimeiset viisi viikkoa ja nyt ne alkavat vihdoinkin olla siellä missä pitääkin. Pitkäjänteisyys on selkeästi kannattanut! Kilometrien olisi tarkoitus olla tämän viikon tapaan noin 110:n kilometrin hujakoilla, jotta volyymit pysyvät kuitenkin korkealla. Sen sijaan kiihtyvät harjoitukset saattavat jäädä ensi viikolla väliin, jos jalat tuntuvat huomenna väsyneiltä.

Ensi viikon jälkeen alkaa ensimmäinen kovempi kuuden viikon puristus, minkä takia paikkojen on oltava kunnossa! Nyt vaan rullauksien pariin ja sitten vielä iltapalaa naamaan ja unten maille!

2 comments

Kommentoi

Kommentit