Joonas100km puhdasta nautintoa

Eilen loppui ensimmäinen kolmen viikon jakson peruskestävyyskaudesta, jonka aikana oli tavoitteena nostaa viikkokilometrit yli vuoden tauon jälkeen taas satasen paremmalle puolelle. Ensimmäiset kaksi viikkoa sujuivat ihan suhteellisen hyvin, mutta vasta viimeisen viikon aikana homma alkoi todella toimia. Leikattu jalka tappeli muutaman viikon vastaan ja oli tavallaan hieman pihalla kasvaneesta volyymistä, mutta viime viikolla yhteistyö alkoi vihdoin toimia. Sain tehtyä ensimmäisen yli 100 kilometrin treeniviikon vuoteen ja jalka kesti sen tosi hyvin!! Loppupäivä oli aika tunteellinen, kun sain ladattua viikonlopun juoksut Movescountiin ja totesin, että satanen meni jopa 300:lla metrillä puhki. Ei tehnyt edes tiukkaa ilman pidempiä lenkkejä. 😀

Mitä muuta hyvää viikossa oli kuin volyymi?

No, ensinnäkin kehonhuollon kasvanut määrä, joka alkoi purra kroppaan niin, että jalat ovat voineet jopa yllättävän hyvin. Toinen hyvä tai oikeastaan erinomainen asia oli se, että leikatun jalkani vasen ukkovarvas alkoi vihdoinkin toimia taas kunnolla. Juoksusta on tullut viikon aikana helpompaa, koska nyt vasemmassa jalassa on edes yksi toimiva varvas, joka onneksi on vielä se kaikkein tärkein. Juoksu tuntuu nyt tasapainoisemmalta ja ponnistuu alkaa luonnistumaan molemmilla jaloilla tosi hyvin, kun saan stabiloitua askelta myös vasurilla. Tähän pitää keskittyä todella paljon seuraavien viikkojen aikana.

Kolmas todella positiivinen asia ovat vauhdit. Kun tekniikka alkaa taas löytyä ja kehon voimat kasvaa, alkavat myös vauhdit nousta. Voimien kasvuun saattoi vaikuttaa se, että vedin viikon aikana kolmet mäkitreenit joiden aikana juoksin kuitenkin jonkin verran vetoja itsekin. Ponnistus tuntuu koko ajan paremmalta ja paremmalta ja sen myös huomasi viikonlopun treeneissä. En ole tarkoituksella käyttänyt sykevyötä tässä alkuvaiheessa, mutta tällä viikollta taidan kaivaa sen taas esiin naftaliinista, jotta palautuminen olisi tarkempaa.

VIIKON SALDOT

Screenshot 2015-05-04 07.37.01 Screenshot 2015-05-04 07.36.46

Juoksin alkuviikon aika rauhassa ja hain vain hyvää fiilistä. Tunnustelin samalla sitä, miten kauan jaloilla kesti palautua viime viikon sunnuntain treenistä. Siksi keskitin viime viikolla volyymiä loppuviikon puolelle.

Lähdin juoksemaan lauantain kaatosateeseen shortsit päällä ja koska pelkäsin kylmettyväni, päätin pitää vauhdin hieman kovempana. Saldona oli rento kisavauhtinen 3:58min/km 12 kilometriä, jonka päälle juoksin vielä vajaat 4km palauttelua niin, että lenkin keskivauhdiksi tuli 4:02min/km. Juoksu tuntui uskomattoman hyvältä ja vauhtikaan ei vienyt mehuja. Illalla vähän jännitti, että miten nilkka palautuu treenistä sunnuntain treeniiin, joka päättyisi Team Rynkebyn järjestämään hyväntekeväisyysjuoksuun. Sunnuntaiaamuna paikat olivat muuten kunnossa, mutta leikattu nilkka oli jotenkin jäykkänä. Juoksin alkuun reilut 8km lämpöä ja tein päälle pienen kehonhuollon, joka vähän helpotti nilkan tilannetta. Ennen kisaa tehdyt kiihtyvät vedot saivat jaloissa aikaiseksi toivotun fiiliksen ja silloin päätin, että jos kisan ensimmäiset kilometrit tuntuvat hyviltä, juoksen kisan tasavauhtisena karvan alle 4:n minuuttin kilometrivauhdilla. Ja sillä se sujuikin ihan kivasti ja kisa ei ollut ollenkaan liian rasittava. Ainoa virhe oli vaatetus. Unohdin shortsit trikoiden päälle ja kuvittelin alkulämpöjen aikana, että rotsi ei ole liikaa, mutta kuumahan siinä tuli. Iltapäivällä pitikin sitten tankata menetetyt nesteet takaisin.

Itse kisa oli järjestetty todella hyvin ja oikeastaan ainoa hieman negatiivinen asia oli reitin suunnittelu, koska reitillä oli muutama todella jyrkkä käännös, jotka olisi voinut kyllä suoristaa. Muuten mahtava kisa ja oli hienoa päästä taas keräämään rahaa Sylva Ry:lle, jolle keräsimme myös muutamia vuosia sitten Euro Peliin Elämälle-kampanjan yhteydessä. Oli mahtavaa, että myös monet valmennettavistani sekä tällä viikolta matkan Midnight Runiin aloittaneen kesäheimon Hannan heimolaiset pääsivät paikalle ja osallistuivat kisaan!

joonas laurila

Illan kehonhuoltosessioiden ja hyvin nukutun yön jälkeen jalat tuntuvat olevan taas iskussa eli kaikki meni juuri suunnitelmien mukaan.

Tänään alkaa seuraava kolmen viikon jakso peruskestävyyskaudella. Näiden kolmen viikon aikana saan ottaa treeneihin mukaan pitkät lenkit, joiden pituus riippuu viikkokilometreistä. Tavoitteena on jatkaa viikkokilometrien nostoa niin, että pitkät lenkit ovat noin 25% viikkokilometreistä ja joka viikko edellistä pidempi. Kolmen viikon päästä pitäisi juosta jo ensimmäinen kolmekymppinen. Vauhtien suhteen en ota minkäänlaista stressiä, vaan juoksen sitä vauhtia, joka tuntuu hyvältä. Pitkät lenkit iisimmin ja lyhyemmät fiiliksen mukaan. Jos joku tavoite pitää vauhtien suhteen asettaa niin pyrin saamaan peruskestävyysvauhdit nousuun niin, että ne alkaisivat järjestään kulkea alle 4:20min/km keskivauhdeilla. Palauttavat tietenkin sitten iisimmin. Ja välillä pitää tietenkin härnätä kroppaa kisavauhtisilla tai lyhyillä, vielä kovemmillla vauhdeilla. Ihan vaan, jotta kroppa pysyy hereillä. Varsinaiset laatuharjoitukset alkavat kuitenkin vasta kolmen viikon PK-kauden päätyttyä.

Juoksu tuntuu tällä hetkellä todella nautinnolliselta ja motivaatio on kohdillaan. Vaikka mietiskelenkin koko ajan sitä, miten leikattu jalka tulee kestämään, on kova työ ainakin toistaiseksi pitänyt jalan kunnossa. Ja jos siltä näyttää, että työmäärää pitää kasvattaa niin sitten kasvatetaan. Lisää huoltoa, hierontaa ja palauttelua vaan ohjelmaan.

Kivaa juoksuviikkoa kaikille!

Kommentoi

Kommentit