LauraYksi kaikkien aikojen suosikkitreenini!

Odotan maanantain treeniryhmän juoksutreenejä aina innolla. Viime viikolla ne jäivät väliin, joten nyt oli oikein ekstra-odotukset. Viikko alkaa niin reippaasti porukassa juosten. Lisäintoa toi päivän treeniksi merkitty vanha kunnon pyramiditreeni, joka on kautta aikain yksi suosikkini!

Löytyipä tähän hätään muuten vuodelta 2014 vanhan tekstini  pyramiditreenistä. 😉 Tuo oli rakenteeltaan hieman erilainen ja sopi hyvin silloisen maratonharjoittelun tueksi. Kilometrejä kertyy siinä mukavasti enemmän.

Vähän jännitysmomenttia eilisiin treeneihin lähtöön toi oikean pakaran ja takareiden alueella muutaman päivän tuntunut kipu. Arvelen itse kivun johtuvan pakaran jumista, mutta varasin ajan myös Helsingin urheiluhierontaan tarkempaan analysointiin. Kipu tuntui eilisellä vaunulenkillä enemmän ja nimenomaan kävellessä. Testasin hölkkää ja siinä ei tuntunut lainkaan!

Mahtavaa, joten ei muuta kuin treeneihin mukaan!

Pyramiditreeni on siinä mielessä loistava, että se on mahdollista tehdä juuri kunkin päivän kunnon mukaan. Tänään ajattelin tehdä treenin rauhassa, jalan tuntemuksia kuunnellen, mutta kuinkas kävikään!? Treeni (ja porukka) vei mukanaan, tietysti!

Pyramiditreenin voi toteuttaa vaikka millä kaavalla, mutta pääasia on sen rakenne. Minuuttien avulla ensin ”kavutaan pyramidi ylös ja sitten lasketellaan alas”. Intervallitreeni, jossa olennaista ovat sykkeiden nousut ja laskut. Tänään mentiin kaavalla 1-1, 2-2, 3-3, 4-4, 3-3, 2-2, 1-1, joissa numerot kuvaavat minuuttipareja. Ensimmäinen numero juostaan kovaa, sykettä nostaen ja toinen todella rauhallisesti, jotta syke laskee. Täytyy sanoa, että tuo neljäminuuttinen oli paha! Mutta, jalassa ei tuntunut – se on pääasia.

Oman lisänsä harjoitukseen tuo nämä paikalliset talviolosuhteet. On tuulta, jäätä, lunta ja pakkasta, mutta niinhän se on, että kesällä kulkee sitten helposti, kun talvella jaksaa painaa luonnon kanssa kilpaa! 😀 😀

Ihan parasta, kannattaa testata!

xx Laura

Juoksujalkaa myös Facebookissa & Instagramissa!

Kuvat: Markku Lempinen

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Hei, teittekö tämän vk-treeninä vai maksimitreeninä? Millaisia vauhteja piditte? Itse tykkään kans tosi paljon pyramiditreenistä, yleensä teen viitenä vetona niin, että eka ja viides on reippaampaa, vähän aerobisen kynnyssykkeen ylittävää juoksua. Toka ja neljäs on puolimaratonin tavoitevauhtia tai hieman reippaampaa, kuitenkin vk-alueella. Keskimmäinen veto saa hätyytellä jo maksimia. Tykkään! 🙂 Juoksen yleensä 1000 m vetoina, 3-5 min palautuksilla.

    Juoksuiloa kevääseen!
    t. satu

    • Moikka! 🙂 Tehtiin vk-treeninä. Ei ole hetkeen tullut tämän tyyppisiä tehtyä, joten oli tekemistä, vaikka ei maksimeilla mentykään. Mutta ehdottomasti kiva treeni ja voisi joskus koittaa tuota sinunkin mallia, kunhan saa ensin vähän treeniä alle! 😉

      Kepeitä lenkkejä sinulle!