LauraYhdistelmätreenit kunniaan!

Eilisissä treeniryhmän juoksutreeneissä oli vuorossa yhdistelmätreeni: peruskuntoa ja juoksijan lihaskuntoa. Lämmittelyksi juostiin alkuun puolisen tuntia, sen jälkeen tehtiin lihaskuntotreeni mäkeä apuna käyttäen ja loppuun palauttelu vielä hölkäten. Yhteensä juoksukilometrejä kertyi n. 5km.

Oli tosi hyvä treeni, vaikka vähän räntää tiputtelikin naamalle! 😀 Muistelin kotiin juostessa, että tämän tyyppiset treenit ovat vähän jääneet omasta ohjelmasta. Etenkin kesäisin nämä ovat olleet lähes viikottain ohjelmassa ja viimeksi alkusyksystä tein vielä näitä säännöllisesti. Tämän tyyppiset treenit sujuvat hyvin arjessa ja juoksurattaidenkin kanssa, kun poika nukahtaa juoksun aikana sikeään uneen ja jatkaa unia vaunuissa. Lisäksi tulee hoidettua monipuolisesti juoksun lisäksi myös lihaskuntoa, hyvällä lämmittelyllä.

Eilinen oli jälleen hyvä muistutus siitä, kuinka tehokas kombo yhdistelmätreenit ovat.

Lihaskuntoliikkeinä voi olla laidasta laitaan kyykkyjä, hyppyjä ja loikkia tai vaikkapa puistonpenkkiä apuna käyttäen myös punnerruksia, dippejä ja corea. Siinä on oikeastaan taivas rajana ja ulkona saa kyllä tehtyä todella kokonaisvaltaisen treenin.  Sen huomaa kyllä tänään eilisten treenienkin jälkeen. Lihaksissa tuntuu!

Toinen huomio eiliseltä koski ponnistusvoimaa… Miten iän myötä kaikista hypyistä on tullut jotenkin tosi kömpelöitä ja vähemmän lennokkaita!? Onko se ikä vai tekemisen puute? Ehkä treeni auttaa ponnistusvoimankin löytymiseen, sillä ne auttavat osaltaan tuomaan myös juoksuun kimmoisuutta. Nämä otan omaan ohjelmaan taas mukaan!

Mites muilla: Onko yhdistelmätreenit tuttuja/ teetkö säännöllisesti? Vai teetkö mieluummin lenkin lenkkinä ja lihaskunnon erikseen? Kellään samoja huomioita tuosta kimmoisuudesta? 🙂

Reipasta viikkoa,

xx Laura

Juoksujalkaa myös Facebookissa & Instagramissa!

Kommentoi

Kommentit