LauraUnohdetut tekniikkatreenit

Muistatte varmasti innostukseni viime kesältä, kun tein säännöllisesti vaunulenkkien yhteydessä tekniikka-/ lihaskuntotreenejä. Nyt taas kesän tullen ne ovat alkaneet nostaa päätään.

Tekniikkatreeneistä saa ihan valtavasti lisäarvoa juoksuun, mutta jostain kumman syystä ne tuppaavat unohtumaan, ellei niitä ihan tarkoituksenmukaisesti ota osaksi ohjelmaa. Ehdottomasti kevään ja kesän juttu, ainakin itselle. Eipä näitä siellä talvihangessa paljon huvita tehdä.

Maanantaille mulla oli sovittu oma eka Treeniryhmän juoksutreenien veto. Pidän siis viidet juoksutreenit tämän kesän aikana ja ajattelin startata ne tekniikkatreenillä. Se on siinä(kin) mielessä hyvä treeni, että niistä saa niin aloitteleva kuin jo pidempään juossut kaveri varmasti jotain! Ilokseni ryhmäläisistä oli vain parilla kokemusta juoksutekniikkaharjoituksista, joten päästiin aloittamaan melko puhtaalta pöydältä. 🙂

Kävin itse testaamassa treenin päivällä ja tuntui taas sen verran tehokkaalta, että täytyy ottaa näitä jatkossa enemmän kesälenkkeihin mukaan. Välillähän tekniikkaharjoitteita voi ottaa peruslenkeille mukaan, aina ei tarvitse tehdä kokonaista tekniikkatreeniä alusta loppuun.

Nuo On Running Cloud X -kengät* toimivat muuten mainiosti tällaisessa yhdistelmätreenissä. Ne ovat huomattavasti kevyemmät kuin testaamani Cloudflowt ja tarkoitettu juuri juoksun ja treenien yhdistämiseen. Verkkopäällinen hengittää hyvin, joten toimivat myös sisätreeneissä, joissa olen niitä tähän ssti käyttänytkin. Joustavat ja kimmoisat, mutta hyvin vaimennetut kengät, joten toimivat myös hypyissä ja loikissa.

Tunnin treeniin saatiin lämmittelyineen vain pieni raapaisu tekniikkaa tehtyä, mutta varmasti se jätti pienen kipinän ja ajatuksen korvan taa hautomaan. Tekniikkatreenejä vetäessä on aina hauska ilmeistä huomata, kuinka porukalla alkaa raksuttaa ihan eri tavalla juoksuasentoon ja askellukseen liittyvät jutut. Se on hyvä alku!

Juoksutekniikan hiominen on siinä mielessä hauska juttu, että koko pakettia ei saa millään kerralla hanskaan, mutta kun jättää ajatukset avoimiksi ja alkaa miettiä pieniä nyansseja asennossa ja askelluksessa päästä varpaisiin, ne alkavat korjaantua vähän kuin itsestään. Ainakin jo eilisen treenin jälkeen tuli kommentteja, kuinka mielenkiintoista oli pureutua juoksuun välillä tältä näkökantilta.


Olipa kiva valmentaa pitkästä aikaa myös juoksua ja tämän mahtavan porukan kanssa jatketaan kesää treenaillen!

xx Laura

Juoksujalkaa myös Facebookissa & Instagramissa!

*Kengät saatu.

Kommentoi

Kommentit