LauraSyysjuoksut ja talven suunnitelmat!

Koska syksyn ”päätähtäin” Vantaan puolimaraton jäi välistä, on ollut aika kääntää katseet tuleviin koitoksiin. Tein jo muutama viikko sitten kuumeillessani yhden päätöksen ja ilmoittauduin vähän itsellekin yllätyksenä legendaariseen Finlandiahiihtoon! Instagramissa ja Snapchatissa minua seuraaville tämä on jo vanha juttu, mutta tässä vielä kootusti, ainakin yksi talven liikuntatähtäin.

Kaksipäiväinen tapahtuma järjestetään helmikuussa Lahdessa (27.-28.2.2016) ja osallistua voi joko perinteisen (32 tai 50 km) tai vapaan hiihtotyylin (20 tai 50 km) matkoille. Itse valitsin vapaan hiihtotavan ja 50 kilometrin matkan.

IMG_3953

IMG_3957

Olen aina hiihtänyt. Osallistunut jo pienestä pitäen hiihtokisoihin ja silloin menestys oli taattua. 😉 Vuorotellen ikätovereiden kanssa jaoimme kultaiset, hopeiset ja pronssiset lusikat. Perinteisillä Lapin reissuilla perheen kanssa tuli myös hiihdeltyä laskettelun lisäksi leppoisia matkoja lähinnä perinteisellä tavalla. Myös lapsuuden järven jäällä hiihtely oli paljon leppoisampaa puuhaa kuin millainen kuva hiihdosta jäi peruskoulusta, niin minulle kuin monelle muullekin.

Asuessani vielä muutama vuosi sitten Paloheinässä latujen äärellä, ostin itselleni perussuksipaketin. Haasteeksi muodostui se, että siihen aikaan vallalla olivat ns. kombisukset, jotka esittelytekstien mukaan soveltuvat sekä perinteiseen että vapaaseen hiihtoon. Eiii, eihän se mennyt niin. Ne eivät oikein soveltuneet kumpaankaan. Toisaalta, kyllä niillä eteenpäin pääsi, se vaati vain vähän enemmän raakaa käsivoimaa kuin täydellisellä tekniikalla tehtyjä pitkiä liukuja.

Silloin muutama talvi sitten, tuli käytyä viimeksi muutamalla, noin kympin lenkillä. Sen pidempään en ole tainnutkaan koskaan yhtäjaksoisesti hiihtää. Tässä onkin varmasti se suurin haaste helmikuuta ajatellen.

IMG_3958

Hiihto tarkoittaa sitä, että peruskunnon ja tekniikan kehittämisen lisäksi, saa oikein luvan kanssa suunnata salille vahvistamaan ylävartalon ja keskivartalon voimaa. Hiihtotekniikassa on tuskin on koskaan riittävän hyvä, sama homma kuin juoksussa. Laji haastaa tekniikan ja voiman lisäksi myös kestävyyskunnon, hieman eri tavalla kuin juoksu, mutta toki lajit tukevat toisiaan. Luotan siihen, että tuollainen monen tunnin treeni on wannabe maratonarille jollain tavalla tuttua.

Olen aina pitänyt hiihdosta. Se haastaa sopivalla tavalla koko kehon ja vaatii hyvää tekniikkaa.

IMG_3979

Ja ei, minulla ei ole mitään aikatavoitetta tuolle helmikuisen sunnuntain pitkälle hiihtolenkille. 😀 Ilmoittautuessa täytyi ihan laskeskella, että kuinkahan kauan tuohon 50 kilometrin matkaan saattaisi mahdollisesti kulua aikaa? Muutama tunti pari, kolme, neljä, viisi tai kuusi? Jotain siltä väliltä, mutta pääasia että reissusta tulee hieno ja etenkin kauden treeneistä hyviä!

IMG_3989

Olen aivan innoissani tästä haasteesta ja siinä mielessä odotan jo kovasti lumen tuloa. Nyt kuitenkin vielä nautitaan kauniista syyskeleistä ja upeista juoksusäistä. Vieläköhän tässä syksyllä olisi puolimaratoneja tarjolla..?

Treenivaatteet: Kari Traa

Juoksujalkaa myös FacebookissaInstagramissa & Snapchatissa!

Kommentoi

Kommentit