LauraRaskausajan ruokailut

Raskausaikaan yhdistetään usein ruokiin liittyvät inhotukset tai himot, joista osa voi muodostua hyvin oudoiksikin yhdistelmiksi. Mitään isoa muutosta omissa ruokailuissa ei ole tapahtunut, mutta kuitenkin selkeitä yksittäisiä huomioita, jotka pitää luonnollisesti dokumentoida tänne muistiin. 😉 Miettiessäni omia raskausajan ruokia ja niihin liittyviä mielitekoja, ne voi aika helposti jakaa kolmeen vaiheeseen.

Ensimmäinen kolmannes; alun vaihe, jolloin ruokiin liittyvät tuoksut sekä niiden käsittely varsinkin raakana (erityisesti kala ja kana) aiheuttivat pahoinvointia. Huomattavaa oli myös, että aiempi suosikkini kookos, ei maistunut enää missään muodossa ja myös sen tuoksu sai voimaan todella pahoin. Tämä on säilynyt koko raskauden ajan.

Alkuvaihetta määritteli hyvin pitkälti se, että sitä syötiin mitä kulloinkin teki mieli. Usein se oli mahdollisimman suolaista ja hiilaripitoista ruokaa. Leivän syönti lisääntyi ja se on säilynyt koko raskauden ajan. Alussa korostuivat myös:

  • pitsa, hampurilaiset, ranskalaiset
  • Suolatikut (!)
  • Kivennäisvedet

IMG_9875

Toinen kolmannes jatkui suolaisen ruuan osalta melko samana, mutta silloin alkoi näkyä myös yllättävämpiä “mielihaluja”, joita oli pakko saada.

  • perunapiirakat, joita välillä etsittiin kissojen ja koirien kanssa kaupoista ja karjalanpiirakat eivät tätä himoa korvanneet
  • hapankorput
  • berliininmunkit ja Bebe -leivos
  • lätyt/pannarit

IMG_9878

Kesän myötä suosikkivälipaloiksi nousivat myös hieman raikkaammat vaihtoehdot:

  • vesimeloni, ananas, mansikat, omena ja päärynä
  • jäätelö
  • taatelit ja pähkinät

IMG_9876

IMG_9887

Kolmas kolmannes

Ensimmäisen ja toisen kolmanneksen aikana ei todellakaan tehnyt mieli mitään salaatteja tai niitä kaikkein terveellisimpiä vaihtoehtoja, mutta nyt raskauden loppuvaiheessa palautuminen selvästi normaalimpaan ruokavalioon on alkanut. Huomattavaa näissä viimeisissä viikoissa on ollut myös se, kuinka ruokailun tarve on huomattavasti vähentynyt ja tuntuu, että vatsa on samantien täynnä. Iltaisin ei voi juurikaan enää syödä mitään isoa tai yö menee tuskaisissa tunnelmissa.

  • salaatit
  • smoothiet
  • kaurapuuro (voisilmällä), riisipuuro

IMG_9879

IMG_9874

Irtokarkit ja kahvi

Kaksi ikisuosikkiani, jotka vaativat oman kappaleensa. 😀

Karkkien osalta ongelmaksi on lähinnä syntynyt se, että olen lakritsi- ja salmiakkikarkkien ystävä. Irtokarkit ovat se juttu ja pussi näyttää yleensä melko mustavoittoiselta. Koska lakritsi- ja salmiakkikarkkeja olen suositusten vuoksi syönyt koko raskauden ajan vain muutamia silloin tällöin, on kummasti löytynyt myös uusia suosikkeja… Silti voin kyllä sanoa, että odotan laku- tai salmiakkipussin avaamista!

  • Tupla Roasted Corn ja Dajm

IMG_9884

Kahvi on itselleni iso päivittäinen nautinto ja mielestäni panostaminen sen laatuun kannattaa. Tee on todella harvoin vaihtoehto. Alkuraskauden aikana kahvi ei kuitenkaan maistunut yhtään ja melkein piti pakottaa aamuisin puoli kuppia alas ihan vanhasta tottumuksesta, että päivä käynnistyisi. Tavallista työpaikan litkua en saanut alas juuri ollenkaan.

Loppua kohti tilanne on hieman normalisoitunut, mutta edelleen kahvin määrä on aamuisin puoli kuppia ja satunnaisesti iltapäivällä toinen puolikas. Mielenkiinnolla odotan, tuleeko tähän muutosta jatkossa. Vaikka useimmiten valintani on tummapaahtoinen suodatinkahvi tai cappuccino, kahvin ja kofeiinin rinnalle nousi myös Chai Latte, joka on sen verran makea jo valmiiksi, että ei tarvitse rinnalleen enää mitään muuta.

IMG_9886

* * * * *

Yhteenvetona voisin sanoa, että satunnaisia mielitekoja lukuunottamatta ruokavalio on pysynyt suht hyvin hanskassa. Itseasiassa näitä kuvia keräillessä ja kameran muistia katsellessa vähän yllätyin, koska toisaalta oli tunne, että on tullut syötyä paljon epäterveellisemmin kuin aiemmin. Oikeastaan se näyttää melko normaalilta. Alku- ja keskivaihetta määritteli jatkuva nälkä, kun taas loppua kohti vatsa on jatkuvasti täynnä.

Syön muutenkin vapaasti ja monipuolisesti kaikkea, mitä kulloinkin tekee mieli ja ruokailuja ei ole koskaan tarvinnut erityisesti miettiä kovan kulutuksen takia. Vaikka tuo kulutus ja liikunta ovat hurjasti vähentyneetkin, aineenvaihdunta on pysynyt hyvin käynnissä, osaltaan varmasti runsaan vedenjuonnin ja pitkien kävelylenkkien avulla.

Löytyykö sieltä muilta samanlaisia ruokahimoja??

xx Laura

Juoksujalkaa FacebookissaInstagramissa & Snapchatissa!

3 comments

Kommentoi

Kommentit