LauraRaskausajan liikunta ja se juoksu!

Aiemmin kirjoittelinkin treeneistäni tällä hetkellä ryhmäliikuntatuntien osalta. Kuten sanoin, juoksu ansaitsee ihan oman päivityksen.

Kun tästä maailman ihanimmasta asiasta sain tietää, aika pian tuli mieleen, mitenkähän juoksu luonnistuu raskauden aikana. Luin paljon aiheesta ja tulin siihen tulokseen, (kuten suurimman osan muidenkin aiheiden suhteen) että se on hyvin yksilöllistä. Joku on juossut miltei synnytykseen saakka, osalla lenkit ovat loppuneet melkein heti alkuun.

Näin jälkikäteen ajateltuna erilaisia juoksutuntemuksia tuli jo ennen kuin edes itse tiesin raskaudesta. Loppuvuodesta syke oli lenkeillä korkeampi ja oikeassa lonkankoukistajassa tuntui outoa kipua juostessa. Muutenkaan ei oikein rullannut. Juoksumatkat ja vauhti lyhenivät kuin luonnostaan heti alkuvuodesta huomattavasti.

juoksujalkaa

Movescountia katsellessa, olen käynyt juoksemassa näköjään viimeisen pidemmän lenkin (reilu 16 kilsaa) joulukuussa vielä Berliinin puolikas tiukasti mielessä. Oli tarkoitus aloittaa kunnon juoksutreenit heti alkuvuodesta ja jouduin heti alkumetreillä kertomaan Joonakselle uutisesta. Sieltä tulikin samat uutiset tuplana takaisin. Älkää pelätkö, ASAssa pyrimme pitämään jatkossakin pääfokuksen urheilussa. 😀

Tammikuussa lenkit ovat selkeästi vähentyneet ja matkat pyörineet siellä 10 kilsan alapuolella. Mukana oli toki silloin vahvasti myös hiihto. Vähän väkisinkin punnersin itseni liikkeelle, koska tiesin sen osaltaan auttavan oloon.

Helmikuussa tapahtui sitten varsinainen “romahdus” ja väsymys kaatoi sohvalle lenkkien sijaan. Finlandiahiihto lyheni 20 kilsaan ja oli itselle todella kova ponnistus, mitä en olisi etukäteen uskonut.

Maaliskuun alussa sama väsymys jatkui, mutta ryhmäliikuntatunnit toivat kaivattua vaihtelua. Tällä hetkellä olo on erinomainen ja energiaa löytyy. Juoksun suhteen vitosen lenkki on juuri hyvä mitta, lisäksi saatan kävellä alkuun ja loppuun muutaman kilometrin. Tai sitten vaan kävelen pidemmän lenkin. On niin mahtavaa olla ulkona näillä säillä, kilometrien keräily kun ei tällä hetkellä ole se juttu. 😉

IMG_7462

Pidän lenkeillä sykemittaria, sillä on ollut kiinnostavaa (ja tärkeääkin) seurata omia sykkeitä, matkoja ja aikoja siinä mielessä, miten ne kehittyvät raskauden edetessä. Tiedostan myös sen, että on vain aikojen kysymys, koska juoksu vaihtuu kokonaan kävelyyn, eikä olekaan tarkoitus väkisin juosta, jos ei tnnu hyvältä. Onneksi tämän rakkaan harrastuksen pariin pääsee taas tulevaisuudessa.

Juoksuasento on tippunut alas, sillä lenkeillä varsinaisen kirmailun sijaan on tullut keskityttyä enemmän hiipimismäiseen askellukseen. 😀 Tämä tietysti vaikuttaa samantien koko juoksuasentoon ja sitä kautta aiheuttaa helposti kipuja. On ollut pakko keskittyä myös kehonhuoltoon, joka on iskenyt pahiten lonkankoukistajiin.

Sanottakoon vielä loppuun, että olen ottanut raskausajasta kaiken irti, enkä ole kokenut sohvalla makaamisesta tai laiskottelusta huonoa omaatuntoa. On ollut jännä seurata näitä muutoksia ja kuinka nopeasti aktiiviliikkujasta niistettiin voimat ja homma vaihtui hissutteluhommiksi. Hienoa on kuitenkin se, että tällä hetkellä olo on hyvä ja pystyn tekemään liikuntaa monipuolisesti, vaikkakin sillä maltillisemmalla tavalla. Ei voi valittaa pätkääkään.

Ja mikä erityisen hienoa – keväällä saan taas keskittyä myös valmennuksiin, sillä Lavli Livingroom aukeaa ihan pian Helsingin ydinkeskustaan. Sen uudet nettisivut aukeavat tulevalla viikolla, josta pääsee tutustumaan lisää tähän aivan uudenlaiseen elämykselliseen olohuoneeseen.

IMG_7510

Mielellään kuulisin myös teidän kokemuksia juoksusta ja liikunnasta raskausaikana! Onko joku laji ollut erityisen hyvä tai huono?

Ihanaa sunnuntaita,

xx Laura

Juoksujalkaa myös FacebookissaInstagramissa & Snapchatissa!

 

6 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Kilometrien keräily ei tosiaan ole se juttu tuossa vaiheessa 🙂 Tulee ihan ikävä omaa raskausaikaa, niin ihanaa se oli <3, eli mahtijuttu! Itse juoksin raskauden aikana aika vähän, viikon 21 jälkeen en enää ollenkaan. Silloin tein vielä yksittäisen 8 km sipsutuslenkin. Siitä tuli sellainen olo, että ehkei se hölskytys ole hyvä juttu ja lopetin. Vesijuoksin paljon ja viimeisen n. 1,5 kuukauden aikana en enää urheillut. Sykkeiden kanssa himmasin ja 1/3 jälkeen en enää nostanut niitä yli 150:n. Eli pk-sykkeillä viimenen 2/3.