LauraPuutarhan vitamiinipommit talteen!

Terkkuja marjapensaiden syövereistä : ) Ihan kelpo ensimmäinen saalis!

Viinimarjat ja karviaiset ovat aikamoisia terveyspommeja, ne sisältävät muun muassa C-, A-, B-, E-, K—vitamiineja, lisäksi kivennäisaineita, kuten kaliumia, kalsiumia, fosforia, rautaa, sinkkiä, seleeniä, jodia ja natriumia sekä runsaasti kuituja.

C-vitamiinia on eniten mustaherukassa n. 130–180 mg, punaherukassa noin 50–65 mg ja karviaisessa noin 35 mg. Marjat sisältävät runsaasti vettä ja hyvin vähän energiaa, joten niitä voi hyvillä mielin syödä runsaastikin.

Marjoistahan voi tehdä vaikka mitä, mutta helpoiten ovat hyviä sellaisenaan tai vaikkapa rahkan seassa. Eilisen illan herkkuna oli rahkaa ja mustaviinimarjoja auringonkukan- ja kurpitsansiemenillä, johon kuvanottamisen jälkeen lisäsin päälle vielä vähän hunajaa.

Tänään aamulla marjojen ja rahkan seassa oli pähkinöitä. Helppoa, yksinkertaista, terveellistä ja niin hyvää!

 

Kommentoi

Kommentit