LauraPuolimaratonvarustelut

Asu- ja kenkävalinta osuivat lauantaina täysin nappiin. Kengiksi valikoituivat pohdinnan jälkeen Hoka One One Cliftonit, sanoinhan aiemmin, että tulen jatkossa juoksemaan kaikki pitkikseni niillä! 🙂 Nämä kevyet sämpylät suojasivat juoksujalat juuri sopivasti ja estivät säntäilyn. Täydelliset leppoisaan vauhtiin, pitkälle matkalle. Ne toimivat hyvin eri alustoilla ja HCR:n reitiltä löytyy asvalttia, hiekkaa, polkua ja irtokiveä. Ja huom. kengät ovat todella kevyet, ei kannata antaa ulkonäön hämätä!

Shockin juoksuliivit ovat nousseet ykkösiksi pitkillä lenkeillä. Merkin kanssa oli joskus aikoinaan ongelmia, kun oikeaa kokoa ei meinannut löytyä. Lisäksi aiemmassa juoksuliivimallissa sauma hankasi ikävästi kainalon kohdalta. Joko malliin on tullut muutos tai oma nappikoko on löytynyt, sillä istuvuus niissä on täysi kymppi. Ne ovat ainoa oikea valinta pitkille juoksumatkoille; eivät hankaa ja antavat vahvan tuen.

Lauantain sää oli mahtava ja miltei täydellinen juoksukeli, mutta asetti pienen pohdinnan lyhyistä/ pitkistä lahkeista/ hihoista. Itse päädyin hölkkävauhtisena pitkiin molemmissa ja valinta osui oikeaan. Jos tavoitteena olisi ollut hieman kovempi vauhti, olisin päätynyt trikoiden lisäksi varmasti lyhythihaiseen paitaan.

Pitkien matkojen luottotrikoot ovat ehdottomasti itsellä 2 XU:n kompressiotrikoot. Ne ovat olleet käytössä ensimmäisten puolikkaiden jälkeen aina tapahtumissa. Ne ovat riittävän napakat ja nykyisen leveän vyötärökaistaleen ansiosta pysyvät parhaiten ylhäällä. Mikään ei ole pahempaa kuin joutua kiskomaan trikoita juostessa ylös. Kompressiotrikoot tuntuvat juostessa siltä kuin ne tukisivat lihaksia. Oli kuvittelua tai ei, ne ovat itselle luottovalinta pidemmille matkoille.

Alustoppina oli Kari Traan täysin saumaton Butterfly Top. Jos et vielä omista tätä – kannattaa hankkia. Monikäyttöinen toppi, joka sopii sekä treeni- että alustopiksi, itsellä käytössä lähes aina alimpana kerroksena. Silikoninen helma pitää topin napakasti paikallaan ja venyvän materiaalin ansiosta istuu täydellisesti. Sen jälkeen on ihan sama, pukeeko päälle lyhythihaisen, pitkähihaisen vai juoksutakin. Alustoppi hoitaa roolin.

Kari Traalta olivat myös tekniset alushousut. Se on muuten asia, joka kannattaa myös huomioida, etenkin pitkissä suorituksissa. Alusvaatteita myöten kannattaa valita teknistä materiaalia, jos saumatonta, aina parempi. Puuvilla ei toimi urheillessa, mutta vielä tärkeämpää on valita varusteet, joita on tullut käytettyä aiemmin. Samalta merkiltä nappasin päähän trikoisen luottopannan, sillä lauantaina oli melko kova tuuli ja kun itsellä oli vielä flunssa takana. Panta suojaa korvia, pitää hiukset paikallaan, estää otsalle ja silmille valuvan hien ja auttaa se myös pitämään kuulokkeet sekä aurinkolasit tukevasti korvilla.

Vöistä itsellä on käytössä sekä FlipBelt että SPIbelt ja tällä kertaa valikoitui FlipBelt. Loppumatkasta huomasin, että vyö oli noussut lantiolta vyötärölle, mikä voi olla raivostuttavaa. Olennaista kuitenkin on, ettei vyö pompi tai häiritse muutenkaan juoksua. FlipBelt oli parempi ratkaisu tällä kertaa, koska puhelimen lisäksi mukana oli nessuja ja mynthoneita, jotka eivät olisi kaikki mahtuneet SPIbeltiin. Tällä kertaa mukana ei ollut geelejä tai muitakaan eväitä. 🙂

Viimeisimpänä mutta ei todellakaan vähäisimpänä, uusin ihastukseni. Kello vaihtui viime hetkellä Suunnosta uuteen Garmin Fenix 5:een. Hain sen postista perjantai-iltana ja ehdin pikaisesti tutustua siihen, enkä malttanut olla testaamatta saman tien. Mittari on todella kevyt ja pieni, lisäksi se mittaa sykkeen ranteesta, eikä erillistä sykevyötä tarvitse käyttää. Niin toivottu tämä kevyempi ja pienempi suuntaus mittarissa. Kello ansaitseekin monta omaa kirjoitusta. Palaan niihin myöhemmin!

xx Laura

Juoksujalkaa myös Facebookissa & Instagramissa!

Kommentoi

Kommentit