LauraMikä laji sopii minulle geneettisesti parhaiten? Testissä Woblefit.

Sain tiedustelun sähköpostiini jo muutama kuukausi sitten, että kiinnostaisiko kokeilla Woblefit -testiä. Silloin kysely hukkui sähköpostin syövereihin, kunnes Endorfiinikoukussa Elina kirjoitti aiheesta. Muistin saaneeni samaisen kyselyn itsekin ja onneksi viesti löysi minut muutaman kuukauden jälkeen uudelleen.

Todellakin halusin tietää, mikä voisi olla se itselle parhaiten soveltuva treenimuoto geneettisesti.

unnamed

Mistä on kyse?

Woblefit testin avulla on mahdollista löytää avaingeenejä, joiden tiedetään vaikuttavan liikunnallisiin ominaisuuksiin. Näiden geenien perusteella saa tietoa omista geneettisistä lähtökohdista harjoitteluun ja liikuntaan sekä auttaa löytämään sopivan tavan treenata. Woblefit testi on kotimainen ja tulokset analysoidaan Suomessa täysin luottamuksellisesti.

Testissä saa yksilöllisen analyysin harjoitteluun vaikuttavista geeneistä seuraavilta osa-alueilta:

  • palautuminen
  • hapenottokyky
  • kestävyys/ voimaominaisuudet
  • aerobinen kunto

Geenianalyysiin perustuen testin avulla saa tieteellistä tietoa perinnöllisistä liikunnallisista vahvuuksista ja kehittämisen kohteista. Raportti sisältää myös esimerkkiharjoituksia geneettisten vahvuuksien hyödyntämiseen ja luontaisten ominaisuuksien kehittämiseen yllä olevista osa-alueista.

Testin vaiheet

Testin tekeminen sujui helposti. Sain postitse tarvittavat välineet ja palautuskirjekuoren.

woblefit-testi_01 woblefit-testi_02 woblefit-testi_03 woblefit-testi_04

  1. Keräät lähettämämme materiaalin avulla vanupuikolla posken sisäpinnalta soluja, jotka sisältävät DNA:tasi.
  2. Eristämme vanupuikon sisältämistä soluista DNA:tasi liuokseen.
  3. Monistamme DNA:ta miljoonakertaisesti tutkimiltamme alueilta polymeraasiketjureaktiomenetelmällä (PCR).
  4. PCR-monistuksen ansiosta pystymme näkemään DNA:ssasi pienet muutokset, jotka toimitamme testiraportin muodossa.

Raportti

Raportti testistä tuli sähköpostiin. Kuvat ja teksti oli mielestäni helposti ymmärrettävissä ja niistä pystyi selkeästi ymmärtämään omat testitulokset. Omia tuloksia pystyi myös vertailemaan muihin eurooppalaisiin.

GENEETTINEN LIIKKUJAN PROFIILISI ON:

Moniulotteinen liikkuja

Sinulla on geneettisesti sekä kestävyys- että nopeusominaisuuksia.

Tämä oli siis yleinen liikuntaprofiilini, joka nyt sinällään ei vielä hirveästi kerro. Raportti kuitenkin pureutui syvemmälle eri osa-alueisiin, joita käsittelen omalta osaltani tässä vain otsikkotasolla.

yhteenveto

Lihasten väsyminen ja palautuminen

Sinun genotyyppisi AT tarkoittaa, että geneettisiltä lähtökohdiltasi lihaksesi voivat väsyä helpommin ja ne palautuvat hitaammin. Tämä on nopeusominaisuus.

Aerobinen kunto

Sinun genotyyppisi GG tarkoittaa, että sinulla on geneettisiä edellytyksiä kasvattaa aerobista kuntoasi nopeasti. Tämä on kestävyysominaisuus.

Lihassolut

Sinun genotyyppisi CT tarkoittaa, että lähtökohtaisesti lihassolusi ovat nopeiden ja hitaiden välimuotoja.

Maksimaalinen hapenottokyky

Sinun genotyyppisi CC tarkoittaa, että saatat joutua tekemään enemmän työtä hapenottokykysi kasvattamiseksi. Tämä on kestävyysominaisuus.

Ruokavalio

Tutkittujen geenien perusteella sinun kannattaa kokeilla vähärasvaista ruokavaliota, joka sisältää paljon proteiineja ja hyviä hiilihydraatteja. Näiden geenien mukaan tämäntyyppinen ruokavalio tukee parhaiten terveyttäsi.

Yhteenveto

Testin mukaan geneettisesti minulla on enemmän kestävyysominaisuuksia, kun kaikista tässä tutkituista ominaisuuksista lasketaan keskiarvo. Tämän perusteella minulle sopii erityisen hyvin kestävyyttä vaativat lajit, kuten pyöräily, hiihto tai kestävyysjuoksu. Olin hieman yllättynyt tuloksesta. Olen aina kuvitellut, että vahvuuteni liikunnassa ovat nimenomaan voima- ja lyhytkestoisessa harjoittelussa. Olen myös usein äitini kanssa asiasta keskustellut maratonille harjoitellessani, että ”meillä ei ole geenejä kestävyysliikuntaan, vaan kaikki tulee kovalla työllä”. 😀 Testi oli ajatuksistamme vähän eri mieltä.

Testin mukaan, minulla on kestävyyden kannalta geneettisesti eniten kehitettävää lihasten suorituskyvyssä pitkäkestoisessa kovatehoisessa harjoituksessa ja lihasten palautumisessa harjoitusten jälkeen. Tämän allekirjoitan ja aion jatkossa käyttää saamaani esimerkkiharjoitusta palautumiseen liittyen. Mitä tulee tuohon ruokavalioon, se on varmaan ihan hyvä perusohje kenelle tahansa liikkuvalle.

Mielenkiintoista dataa! Muistettava on, että kyseessä ei ole mikään kuntotesti tämän hetken tilanteesta vaan tulokset kertovat geneettisistä lähtökohdista, joihin on mahdollista omilla elintavoilla ja toiminnalla vaikuttaa.

* Yhteistyössä Woblefit

Juoksujalkaa myös Facebookissa, Instagramissa & Snapchatissa!

Kommentoi

Kommentit