LauraKymppi matolla – melko raskasta puuhaa

Odottelin innolla perjantaiksi sovittuja juoksutreenejä, jotka tehtiin sisällä matolla. Matolla tulee juostua viikottain, mutta useimmiten lyhyinä lämmittelyinä tai maksimissaan puolisen tuntia kestävinä intervallitreeneinä. Nyt ohjelmassa oli 10 kilometrin kiihtyvä treeni, jossa vauhtia lisättiin tasaisesti viiden minuutin välein. Vaikka olen kiihtyviä harjoituksia aiemminkin tehnyt, matolla se tuntui suoraan sanottuna todella raskaalta. Oikeastaan jokainen lisäys ja kilometrit puolen tunnin jälkeen alkoivat tuntua haastavilta. Viimeiset minuutit olivatkin jo sitten todellista tahtojen taistelua. : )

juoksujalkaa

Matolla tehtynä tälläinen harjoitus toimii hyvin, koska vauhtia on pakko kiihdyttää eikä notkahduksille ole mahdollisuuksia. Välillä kyllä tuntui, että matto vei juoksijaa… Loppuun asti kuitenkin pääsin ja olo oli tietysti mitä mainioin taas treenin jälkeen. Tälläisiä harjoituksia tarvitsen ehdottomasti enemmän! Odotan seuraavaa kertaa myös sen takia, että se menee jo varmasti kovemmilla vauhdeilla, koska tietää mitä tuleman pitää. Tosin, jos olisin yksin ollut tätä treeniä tekemässä, olisin kyllä painanut stoppia jo monta kertaa ennen maalia.

Lauantain Lorna Jane –joulumyynneistä tarttui mukaan pari kivaa toppia ja uutuutta, jotka kainalossa suuntasin treeneihin Helsinki Sports Clubille. Lämmittelyksi kuuden kilometrin hölköttely Kulosaaren maisemissa, joka toimi myös hyvänä palautteluna mattotreenin väsyttämille jaloille.

lorna jane

Salitreenin jälkeen testailin kotona 2XU:n kompressiosukkia, jotka tuntuivat erittäin mukavilta jaloissa treenien jälkeen. Huomattavasti napakampi puristus, kuin mitä muissa käyttämissäni kompressiosukissa on, mikä on siis hyvä asia! Käytän kompressiosukkia usein treenatessakin, mutta lisäksi ne toimivat hyvin palautuessa.

2xu_kompressiosukat

 

2xu

Sunnuntai on mennyt täysin sisätiloissa, joten nyt ulos haukkaamaan happea! Sen myötä onkin mukava suunnata kohti uutta viikkoa ja uusia treenejä : )

2 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Heips, voisitko laittaa tarkemmin tuosta mattotreenistä? Millä nopeudella aloitit, ja miten lisäsit aina vauhtia lisää? Itse juoksen olosuhteiden pakosta vain matolla, ja tuommoinen treeni kuulostaa mukavalta vaihtelulta 🙂