LauraKymppi ja pari puolikasta edessä – toisiaan tukeva treeniohjelma

Juhannus!! Ensi viikolla 3 työpäivää ja sitten se on loma. Laittaa hymyilyttämään. 🙂

Kesä menee epävirallisesti treenaillessa juoksun parissa. Kuten jo aiemmin mainitsin, puolimaratonharjoittelussa jää hirveästi aikaa kaikkeen muuhun. Kun kisat ovat puoleksi lyhempiä, niin myös treenit ovat käytännössä vain puolet. Siksi pyrinkin panostamaan koko kesän ennen kaikkea monipuolisuuteen.

Viikot rakentuvat juoksun puolella oikeastaan niin, että teen viikossa yhden vk- tai intervallitreenin, yhden pk-lenkin sekä yhden palauttavan juoksuharjoituksen. Volyymia ja kilometrejä kasvattaen alkukesästä kohti loppukesää.

ASA_LauraEnroth_04_2015_0048_2000p

Lisäksi teen paljon kotitreenejä. Pyörätreenejä sekä yhdistelmätreenejä (pidempi lämmittely, aerobinen osuus pyörällä/crosstrainerilla/ulkona n. 5 lenkki, jonka päälle tehokas, napakka lihaskunto). Lihaskuntotreenit ja voimatreenit olen tietoisesti jättänyt vähemmälle maratonharjoittelun aikana, nyt panostan jälleen myös niihin.

Viikko-ohjelmassa pysyy läpi vuoden myös Bodyattack –tunti Forever Herttoniemessä. Käytössäni on koko kesän myös Yoogaia, josta olisi mahdutettava mukaan vähintään yksi treeni/ viikko. Yoogaiasta on helppo valita suoraan juoksijoille suunnattu tunti tai sitten oman maun mukaan muita tunteja. Lähinnä painotus minulla on core/ liikkuvuus/ kehonhuolto -akselilla.

ASA_LauraEnroth_04_2015_0026_2000p_2

Näitä kohti siis mennään:

Midnight Run, Helsinki (10 km) 29.8.

Puolimaraton, Tallinna 13.9. Tarkoitus juosta enemmän treeninä ja lähden mukaan lähinnä porukan seuraksi.

Puolimaraton, Vantaa 10.10. Tavoitteena parantaa puolikkaani tulosta. Edellinen on treenijuoksu Tukholman maratonille vuodelta 2014, jossa vahingossa syntyi ennätys. Sitä ennen olin juossut viimeksi puolikkaan ”tosissaan” vuonna 2011.

Nautin tästä monipuolisesta treenailusta tällä hetkellä älyttömän paljon. Ja mikä parasta, ohjelma tukee harjoittelua sekä kymppiä että puolimaratonia varten ja antaa mahdollisuuden kikkailla vähän enemmän treenien kanssa. 🙂

Rentouttavaa juhannusta!

Kuvat: Markku Lempinen

Juoksujalkaa Facebookissa & Instagramissa.

Kommentoi

Kommentit