LauraKotitreenit seuraavalle tasolle

Teen paljon kotitreenejä ja kotoa löytyykin erilaisten käsipainojen ja kahvakuulien lisäksi ”koti-trx”, jumppapallo, vastuskuminauhoja jne. Piakkoin koittaa muutto uuteen kotiin ja saan käyttöön kuntoiluhuoneen, jonne voisi tehdä muutaman hankinnan… Kuntoiluhuone! Voi vaan kuvitella, kuinka innoissani olen! 😀

Juoksumatto olisi kiva ja itselle tiettysti se ensimmäinen vaihtoehto. Juoksu kehittyy juoksemalla ja maraton lähestyy keleistä riippumatta. Kuitenkin kerrostalossa asuvalle, alakerran naapurit saattaisivat olla eri mieltä. Mattoja löytyy toki pienestä, näppärästä ja heppoisen heiluvasta tukevaan, mutta koska ainoastaan jälkimmäinen vaihtoehto kävisi, matto on todella painava ja veisi myös melko paljon lattiatilaa muulta treeniltä. Myös hinta tulee tässä nopeasti vastaan. Mattotreenejä voin jatkaa myös salilla tai sitten ihan vaan lähteä ulos.

FullSizeRender-2

FullSizeRender-4

Spinningpyörä on toisena vaihtoehtona mielessä ja pyöräily onkin loistava juoksua tukeva harjoittelumuoto. Pyörä olisi myös melko pieni sijoitettava ja pro-versionaki suht helppo siirreltävä. Kierrellessäni ja testaillessa kaupoissa eri pyöriä, kelpuuttamani pyörät olivat kuitenkin auttamatta liian kalliita budjetilleni.

Niin no. Crosstrainer sen sijaan on ollut omassa mielessäni aina vähän kyseenalainen laite. Mielikuva laitteessa pomppivista treenareista on piirtynyt sen verran tiukasti verkkokalvoille, että olen vasta viime aikoina pystynyt nousemaan laitteeseen. Lähinnä tekemään 10-15 minuutin lämmittelyn ennen salitreeniä.

FullSizeRender-1

Ei kannata ymmärtää väärin, mutta tällä(kin) laitteella voi joko treenata oikeasti kestävyyttä, intervalleja ja voimaa tai sitten poljeskella menemään. Enkä halua sen kummemmin tuomita, ei aina tarvitse hötkyillä sydän kurkussa hikitreenejä, mutta tietyn mielikuvan murtaminen laitteesta on vienyt itsellä hieman aikaa.

Olen siis pikku hiljaa antanut crossarille mahdollisuuden ja osoittanut omat mielikuvat tietysti vääräksi. Laite on loistava tapa tehdä kokonaisvaltainen treeni ja mikä parasta, myös juoksua tukien. Liikeradat muistuttavat hiihtoa ja pidän siitä, että laitteella voi kuormittaa jalkojen lisäksi myös ylävartaloa. Jalat ovat sen verran kovilla juostessa. Liikeradat ovat pehmeät, iskuja ei kohdistu jalkoihin ja nivelet kiittää. Laite toimii hyvin sekä lämmittelylaitteena esimerkiksi ennen kuntopiiriä että pidemmissäkin kestävyystreeneissä.

FullSizeRender-3

Myös Crosstrainereissa on kovasti eroja jämäkkyyden, koon, hinnan ja laadun suhteen. Plussia ja miinuksia laskeskellessa sekä käyttötarkoitus mielessä pitäen, tämä taitaa olla vaihtoehto, johon päädyn ja joka vie kotitreenit uudelle tasolle…

Instagram @juoksujalkaa

Kommentoi

Kommentit