LauraJuoksupitoinen sporttiviikko

Kulunut viikko oli liikuntojen suhteen melko ehjä ja meni pitkälti juoksun parissa. Senpä vuoksi se pitää oikein kirjoittaa muistiin!

Maanantai: aamulenkki 5,4 km, iltalenkki 8,3 km
Tiistai: juoksulenkki 5 km
Keskiviikko: juoksutiimin yhdistelmäharjoitus 8,6 km + palauttelut
Torstai: lepo
Perjantai: aamulenkki 4,7 km, illalla juoksutiimin polkupyöräergometritesti
Lauantai: kävelylenkki kauppaan 11,8 km : )
Sunnuntai: aamulenkki 4,8 km ja coretreenit

Juoksutiimin kanssa hikoiltiin tällä viikolla kolme kertaa, keskiviikon juoksuharjoitusten lisäksi perjantaina ja tänään sunnuntaina. Perjantaina kävimme tekemässä Sonera Stadiumilla epäsuoran polkupyöräergometritestin:

“Maksimaalista hapenkulutusta (VO2 max) käytetään kuvaamaan kestävyysominaisuuksia. Se kertoo, miten tehokkaasti pitkäkestoisissa liikuntasuorituksissa hengitys- ja verenkiertoelimistö kuljettaa happea lihaksille ja miten tehokkaasti lihassolut kykenevät käyttämän hyväkseen niille kuljetettua happea. VO2max voidaan ilmaista joko absoluuttisena arvona (l/min) tai painoon suhteutettuna (ml/kg/min).

Kuntoluokka määräytyy painoon suhteutetun hapenottokyvyn perusteella. Mitä parempi hapenottokykysi on, sitä suuremmat ovat myös sen positiiviset terveysvaikutukset. Hyvä hapenottokyky edistää päivittäistä jaksamista ja auttaa ennaltaehkäisemään mm. sydän- ja verisuonisairauksia, paksusuolen syöpää ja diabetesta.”

Ensimmäinen ryhmä valmistautuu testiin

Toisen ryhmän vuoro

Mielenkiintoinen testi, joka taisi suurimmalle osalle porukasta olla ensimmäinen laatuaan. Testi täytyy ehdottomasti päästä tekemään uudelleen keväällä!

Viikon päätti Thomaksen supertreenit Helsinki Core Trainersilla. Pienen kokovartalotärinän saattelemana voikin käynnistää huomenna uuden reippaan viikon : )

 

1 comment

Kommentoi

Kommentit