LauraJuoksuflow

Viime viikko oli monipuolinen liikkumisten kannalta. Omaan tapaani siihen kuului juoksua, kuntosalia, spinningiä ja ryhmäliikuntaa. Noin 9 tuntia erilaista liikuntaa. Parhain tunne ja viikon liikunnallinen kohokohta löytyi kuitenkin sunnuntain pitkällä lenkillä.

Sunnuntai-aamupäivän kirppiksellä seisoskelun jälkeen tiesin, että lenkille on lähdettävä ja aikaa tasan kaksi tuntia ennen illan ohjelmaa. Ainakin Helsingissä oli todella kova ja jäätävä tuuli, vaikka muuten sää olikin aurinkoinen. Olin jo tuulen takia luovuttamassa ulkona juoksu ja siirtymässä mattojuoksuun. Parhain ja suojaisin juoksumaasto tuulisella säällä on Keskuspuisto, mutta ajattelin sen olevan tällä hetkellä aivan liian jäinen ja liukas. Toisaalta, parin tunnin matolla juoksentelukaan ei houkutellut…

IMG_0321

Päätin lähteä tarkistamaan Keskuspuiston reittien kunnon ja onneksi lähdin! Nehän olivat täydellisessä kunnossa! Jalkaan päätyneet adios boostit olivat keliin nappivalinta. Kengistä on jälleen sanottava sen verran, että sen lisäksi että ne ovat mailman parhaat juoksukengät, niiden pohja on myös täydellinen. Jää/lum/sohjo/hiekka/sora/asfaltti – kaikki käy ja pitoa löytyy.

kuva 1

Juoksin leppoisasti pari tuntia, kilometreissä vähän alle 19. Nyt oli taas sellaista juoksun flowta havaittavissa, että hymy oli korvissa koko lenkin. Jalat vaan rullasi menemään ja jos aikataulu ei olisi ollut niin tiukka, olisin jatkanut ties kuinka pitkään. Ilokseni huomasin myös sykkeen pysyvän aisoissa tuulesta huolimatta ja lenkki tuntui oikeasti suht kevyeltä.

Luulen, että myös muilla tekemilläni oheistreeneillä on ollut positiivista vaikutusta kunnon kasvuun, joten jatketaan tälläkin viikolla samalla tunteella. 😉 Tänään illalla RPM ja perjantain Bodyattack/ coretreeni -yhdistelmän lisäksi viikolla on luvassa ainakin yksi vauhtikestävyystreeni juosten sekä ystävänpäivän yhteislenkki tyttöporukalla. Riippuen lauantain juoksun pituudesta, sunnuntaina on luvassa on joko pitkä tai palauttava lenkki.

IMG_0316

En tiedä mistä johtuu, mutta mulla on jo täysin keväinen olo. Valon ja auringon lisääntynyt määrä saa taas aikaan sen, että energiaa riittää vaikka mihin. 😀

Ihanaa helmikuista viikon jatkoa!

Instagram @juoksujalkaa

Facebook juoksujalkaa

4 comments

Kommentoi

Kommentit

  1. Millä sykkeillä yleensä juokset rennot pitkikset? Opettelen vasta sykkeiden seuraamista, ottaisin mieluusti neuvoa vastaan.

    • Moikka! Kiitos kysymyksestä. Sykealueethan ovat kovin yksilöllisiä ja mulle on muutamissakin hapenottotesteissä määrittynyt omat sykealueet (peruskestävyys, vauhtikestävyys, maksimikestävyys).

      Toki jonkin verran seuraan lenkeillä sykkeitä, mutta mitenkään orjallisesti en niitä tuijota. Omaa oloa ja puuskutuksen tasoa on oppinut seuraamaan ja treenit on sitä kautta helpompi tehdä ilman jatkuvaa sykkeiden tarkistelua. Joskus tuntuu, että liiallinen tuijottelu vie energiaa, nostaa sykettä ja lenkistä tulee äkkiä raskasta 🙂 Varsinkin pitkillä, rennoilla lenkeillä pärjää pitkälle pelkästään sillä tiedolla, että juoksu tosiaan tuntuu suht kevyeltä ja juttelu onnistuu hyvin hengästymättä.

      Suosittelen kyllä ehdottomasti omien sykealueiden selvittämistä testeillä, se on mielenkiintoista dataa ja auttaa oman harjoittelun ja kehittymisen seurannassa.

      • Kiitos vastauksesta, mullekin on tehty jotain maksimisyketestiä, mutta sen tarkemmin en sit osaa sanoa. Maksimi on mulla 195 tienoilla ja mieluiten juoksen rennot lenkit 150-sykkeen lähimaastossa. En tykkää sykkeiden tuijottamisesta, ja mieluiten menisin rennosti vain. Jospa niinkin kehittyy, ehkä! Seuraava tavoite on puolikas alle 1:50, viimeksi jäi kaksi minuuttia vaille. 🙂

        • No aika samoissa sykkeissä mennään eli tuota luokkaa itselläkin. Tsemppiä ajan alittamiseen, siitä saa kyllä niin paljon lisämotivaatiota! 🙂