LauraPääsiäisen vietossa

Kiitos vielä onnitteluista, joita tulvi eri kanavista edellisen jutun ansiosta. <3 Siitä oli hyvä aloittaa pääsiäisen vietto, jossa tänä vuonna syöminen ja laiskottelu olivat ehkä pääosassa, mutta tulihan sitä tehtyä jotain muutakin.

Pitkäperjantaina suuntasin heti aamusta Esport Centeriin Bodyattack-tunnille. Tuo tunti on aiemmin ollut aina suosikki nro 1, mutta tuntuu sopivan erinomaisesti myös tähän uuteen treenitilanteeseen. 🙂 Hypyt ja maksimilla tehdyt sykkeenkohotukset on joutunut jo jokin aika sitten jättää pois, mutta kyllä tunneista saa hien pintaan niillä alemmillakin vaihtoehdoilla. Tulee myös entistä tarkemmin keskityttyä tekniikkaan. Sykettä seuraan erityisesti tällä tunnilla, joka onkin heti alkuraskaudesta lähtien noussut aivan eri lukemiin kuin aiemmin.

IMG_7100

Lauantaina käytiin pitkällä kävelylenkillä kovin sumuisissa maisemissa. Onneksi sunnuntai valkeni aurinkoisena ja se oli juuri sopiva päivä viettää Porvoossa. Sillä reissulla testattiin muutama viikko sitten auennut Cafe Postres. Ihana paikka, jossa kannattaa vierailla! Viereen on muuten aukeamassa kevään aikana myös heidän ruokaravintola, joka laitettiin saman tien korvan taa seuraavaa reissua varten.

IMG_7139

IMG_7213

 

IMG_7156

Sunnuntai-iltana oli vuorossa Bodybalance-tunti, jolla ei ole tullutkaan käytyä hetkeen. Olin ajatellut jo aikoja sitten, että se voisi olla erinomainen tuntilisäys liikuntavalikoimaan, nyt muuttuneen kehon sekä pienten kolotusten ja jumien lieventämiseen. Uskon, että tämä tunti pysyy valikoimassa pitkälle raskauden edetessäkin, sen verran mukavilta tuntuivat avaavat liikkeet. Tuntihan on myös aika tiukka lihaskuntotreeni, jossa keskitytään erityisesti syvien lihasten vahvistamiseen. Ainoastaan muutamat vatsallaan tehtävät liikkeet sekä vatsatreeni -osuudet oli muokattava itselle sopivaksi.

Juoksu on aiheuttanut viime aikoina kipuja lonkankoukistajissa, joka johtuu osaltaan varmasti muuttuneesta juoksuasennosta. Myös muuten lihakset tuntuvat entistä tiukemmilta ja niiden vetreytys on vähintään tervetullutta. Bodybalance -tunti pidettiin hot-salissa, joka antoi vielä enemmän uskallusta lihasten venytykseen ja asentoihin pääsemiseen. Hot-tunteja tulen testaamaan jatkossa enemmänkin, jotka ovat ihan parasta Esportin tuntivalikoimassa. Olo on vaan niin hyvä tunnin jälkeen ja jotain kertoi myös se, että n. 5 minuutin loppurentoutuksen aikana nukahdin. 😀

IMG_7221

Maanantaina oli ehdottomasti pääsiäisen upein sää ja ulkoiltua tulikin jälleen parin tunnin edestä. Vielä illaksi oli sovittu Bristoliin Bodyattack-treffit. Ryhmäliikuntatunnit ovat siis jälleen vahva osa omaa treeniohjelmaa kuntopiirien ohella. Nämä ovat mainio vaihtoehto myös raskaana olevalle, sillä variaatioita liikkeisiin löytyy paljon. Yksi sopimattomasta ryhmäliikuntatunnista oli itselle Bodycombat-tunti, jolle palailin muutama kuukausi sitten. Tuntihan koostuu lähes kokonaan coretreenistä, jota lyönnit ja potkut höystävät. Tämän coretreenin koki nyt aivan eri tavalla kuin aiemmin ja se tunti jäikin saman tien tauolle.

Mutta mitä sitten on käynyt juoksulle? Se ansaitsee ihan oman kirjoituksensa. 🙂

Juoksujalkaa myös FacebookissaInstagramissa & Snapchatissa!

LauraMaailman isoin pieni asia.

Osa on jo saattanut aistia tai kuvista asian huomata. Ilmiselvästi etenkin he, jotka ovat livenä minuun viime aikoina törmänneet. Kyllähän se pitää paikkansa: meille tulee vauva!! 🙂

IMG_7072

Uskomattoman huikeaa on ollut nämä pian neljä kuukautta totutella ajatukseen sekä muuttuvaan oloon ja kehoon. Alkuvuosi on mennyt kovin pökerryksissä ja osaltaan vähän sumussakin. Väsymys otti ylivallan ja jokapäiväiset päiväunet korvasivat osaltaan lenkit. Jo ensimmäisinä viikkoina oli tietysti selvää, että tämän vuoden suurin tavoite on aivan eri luokkaa kuin aiemmin:

ajatukset ainoastaan siinä, että vauvalla on parhaat mahdolliset oltavat.

Treeniajatukset muuttuivat kertaheitolla kuin itsestään ja tilalle tulivat oman kropan kuuntelu entistäkin tarkemmin ja liikkuminen täysin ja pelkästään sen ehdoilla.

Finlandiahiihto, lyhyestä matkasta huolimatta, oli ensimmäinen ja viimeinen kova suoritus tänä vuonna ja näin ollen luonnollisesti myös reilun viikon päässä siintävä Berliinin puolikas siirtyy tulevaisuuteen. Sen sijaan, pääsemme nauttimaan kaupunkiin minikevätlomasta!

IMG_7074

Tämä maailman isoin pieni asia tulee näkymään jatkossa luonnollisesti täällä bloginkin puolella. Treenit tietysti jatkuvat ja juuri nyt tuntuu jälleen hyvältä liikkua. Tästä tulee kovin erilainen vuosi, jota niin innolla odotamme!! Voi tätä onnen ja ihmetyksen määrää. <3

Ihanaa pääsiäistä!

Juoksujalkaa myös FacebookissaInstagramissa & Snapchatissa!

Laura5 vinkkiä onnistuneisiin juoksutreeneihin!

Juoksukelit alkavat pian olla parhaimmillaan. Pikkuhiljaa pääsee tekemään myös ulkona kovempia treenejä, kun ei tarvitse pelätä liukastumista tai pakkasia.

Juoksu on perinteisesti harrastus, jossa todellakin päivällä on väliä – joskus vaan kulkee ja joskus ei. Tässä muutama seikka, joka kannattaa ottaa huomioon jo ennen treeneihin lähtöä. Näiden avulla on mahdollista välttää muutama sudenkuoppa, joka silloin tällöin, etenkin kovemmissa harjoituksissa saattaa tulla vastaan.

91E0449C-1C31-43A1-AD37-48927AA008A2

  1. Suunnittele koko viikon treenikokonaisuus etukäteen (kevyemmät ja palauttelevat lenkit, kovat treenit sekä lepopäivät).
  2. Suunnittele yksittäinen treeni (ja reitti!) etukäteen. Näin treenistä ei tule liian pitkää, sekavaa tai energiaa ei tarvitse käyttää reitin tai harjoituksen miettimiseen. Tietyt harjoitukset on hyvä tehdä tasaisella radalla, jossa myös matkan mittaaminen onnistuu helposti. Maasto sen sijaan voi yllättää vaihtelevuudellaan, niin hyvässä kuin pahassa.
  3. Ruoka ja nesteytys. Suoraan töistä nälkäisenä ei ole välttämättä paras lähtökohta onnistuneeseen harjoitukseen, mutta ei myöskään täydellä vatsalla juoksemaan lähteminen. Itse tykkään tehdä kovat treenit mieluummin tyhjällä vatsalla, mutta tällöin aiemmin päivällä on tullut keskityttyä enemmän ruokaan ja nesteen määrään. Tällöin kannattaa myös treenin jälkeen varautua heti pienellä välipalalla (esim. banaani) ja suihkun jälkeen vasta panostaa kunnon ateriaan.
  4. Keskity treeniin. Vain ja ainoastaan tekemääsi harjoitukseen. PK-lenkillä voi helposti jutustella lenkin lomassa kaverin kanssa, kovemmissa treeneissä ei. Mikäli kuitenkin tykkäät tehdä ne mieluiten kaverin kanssa tai ryhmässä, juttelut kannattaa hoitaa lämmittelyn ja palauttelujen aikana sekä treenin jälkeen. Usein kavereista saa paljon lisävoimia ja –motivaatiota, mutta puhuminen nostaa sykettä, herpaannuttaa keskittymisen tai esimerkiksi toisen vauhdissa väkisin pysyminen tekee omasta treenistä todella raskaan.
  5. Treenin aloitus ja lopetus. Lämmittely ja jäähdyttely ovat yhtä tärkeät osat treeniä kuin itse harjoitus, suunnittele myös ne osaksi harjoitusta.

Esimerkki vauhtikestävyystreenistä voisi olla vaikkapa oma kestosuosikkin 3 x 12 minuuttia (= Cooper), kahden minuutin palautuksilla. Alkuun ja loppuun 10-15 minuuttia lämmittelyä/palauttelua.

Treeni-iloa! 😉

4F97982D-0F71-48E1-8E92-D1BB93BFBD62

Juoksujalkaa myös Facebookissa, Instagramissa & Snapchatissa!

LauraPinterest-perjantai

Torstai-iltana vierähti taas ”tovi” Pinterestiä selaillessa. Mikä kumma siinä on, että kevään tullen aina kiinnostus herää kodin sisustukseen, uusiin aurinkolaseihin, uusiin treenivaatteisiin ja -varusteisiin (no, ne kyllä kiinnostavat läpi vuoden…).

Etenkin tennarit on sellainen asia, että vaikka käytän niitä läpi vuoden, joka kevät tekisi mieli hankkia uudet. Mieluiten valkoiset. 😀 Juuri nyt kiinnostaa eniten Nike Cortezit. Juuri kun olen omat vanhat varastoista myynyt… Hah, sellaista kiertokulkuahan se kai on.

Tässä muutama omat poiminnat inspiroivimmista sporttityyleistä tällä hetkellä.

4ffb2a6385aad1658c2ca0707b67e650 6d3fea13a84118c6ce09982e66cde184 7eb2ece8c325f85c94639c47a1784ad7

42b23617cdf16b49bbfabf83c360fd2f 3436a9391edc3ec3c34b6167b0357552 a6ea094c07eba408e71100af7460f85c Bisous Natasha a1770a08e63c7d6e4e5ed760e9104a32 d4e82264043ca6597508cfc2003cc66c dc05e59065ace06f1810c6d817917c62 e00a862f4bc788ec9b9d1b6f622c28b8 e66fe3400df6da7596e8ff6db4066ebc eb3ee8ccf9b91cf7fcebc108800bdd6b fbe51f38460cc376d293b77d1ba583ee

a79ea0f2bb5aae0bfaffb8327d87d480

Ihanaa alkavaa viikonloppua! 😀

Kuvat: Pinterest

Juoksujalkaa myös Facebookissa, Instagramissa & Snapchatissa!

LauraKevätlenkit korkattu!

Voi että on ollut mahtava tunne päästä taas liikkumaan!! Parin viikon liikkumattomuus ja viikon täysi sisälläolo teki kyllä tehtävänsä ja nyt tuntuu taas aivan älyttömän hyvältä päästä töiden jälkeen ULOS. Pienestä sitä voi olla onnellinen. 🙂

IMG_6886

IMG_6897

IMG_6900

Aloittelin viikonloppuna flunssan jälkeen reippailla kävelylenkeillä, koska ääni on edelleen vähän painoksissa. Vihdoin maanantaina vetäisin kuitenkin jo juoksukamppeetkin niskaan ja pääsin vihdoin rullailemaan sulilla asvalteilla. Eka virallinen kevätlenkki on nyt siis korkattu ja tästähän ne juoksukelit vaan paranevat!

Sen verran aurinko ja lisääntynyt valoisuus houkuttelevat, että töiden jälkeen on parissa minuutissa lenkkivaatteet päällä ja valmiina lähtöön. Yhtään ylimääräistä ei huvita sisällä istua. Tiistainakin vaihdettiin ystävän kanssa kahvittelut kahden tunnin maratonpuheluun kävelylenkin yhteydessä, näppärää!

IMG_6919

IMG_6945

Ikävähän tässä on myös Esportiin, joten tänään jumppaillaan sisätiloissa, aurinkoisesta säästä huolimatta.

Aurinkoisia ulkoilupäiviä toivotellen,

Laura

Juoksujalkaa myös Facebookissa, Instagramissa & Snapchatissa!

LauraTehot irti kotitreeneistä!

Olen tässä pikku hiljaa palailemassa treenien pariin parin viikon tauon jälkeen. Olipa sitkeä tauti!! Mutta mikäpä sen parempi ajankohta paluuseen, ulkona näyttää tänäänkin täydelliseltä säältä. 🙂

Tulevalla viikolla pääsen jo toivottavasti tekemään muutakin kuin kävelylenkkejä ja ainakin muutamat kotitreenit olisi jumppien ja ulkoilun ohella tervetulleita. Kuten kaikille on jo varmasti tullut selväksi, rakastan kotitreenejä! Olen siitä onnellisessa asemassa, että minulla on tähän touhuun varattu kokonainen huone; kaikki välineet ovat esillä ja treenien aloittaminen käy helposti.

IMG_6908

Entä jos näin ei ole ja jos tilaa on varattu kotitreeniin vain parin neliön verran jostain nurkasta? Tai jos kotoa ei löydy mitään välineitä tai tilaa niiden säilyttämiselle. Ei hätää, silloinkin on mahdollista saada hiki pintaan ja tehot irti!

Kannattaa keskittyä muutamaan asiaan:

  1. Sulje tv ja tietokone ja laita puhelin äänettömälle. Kotona treenailussa on se vaara, että keskeytyksiä tulee jatkuvasti. Se aika, jonka varaat treeniin, kannattaa tehdä mahdollisimman häiriöttömäksi. Usein tähän ei tarvitse varata kuin puolisen tuntia, jo siinä ajassa ehtii tehdä ihmeitä.
  2. Viritä tila/ huone treeninomaiseksi. Laita lempi treenimusiikki soimaan ja raivaa lattialta sen verran tilaa, että mahdut esteettömästi liikkumaan.
  3. Suunnittele treeni etukäteen ja kirjoita se ylös paperille, ettei muistelemiseen tarvitse käyttää energiaa. Esimerkiksi patteritreenit toimivat kotona äärettömän hyvin ja jo parilla patterilla saa tehokkaasti treenattua koko kropan läpi. Mukaan kannattaa ottaa myös sykettä nostavia liikkeitä, jolloin hiki virtaa ja rasva palaa takuuvarmasti.
  4. Lämmittele ennen treeniä. Siihen riittää 10 minuuttia vuorotellen esimerkiksi haarahyppyjä, paikallaan juoksua ja matalia askelkyykkyjä. Voit tietysti tehdä lämmittelyn myös ulkona juosten tai reippaasti kävellen.
  5. Varaa vierelle vesipullo ja hikipyyhe, halutessasi matto tai pyyheliina alustaksi ja laita kengät jalkaan ihan kuin oikeassa jumpassakin.

Esim. Patteri 1

  • kyykyt hypyllä
  • etunojapunnerrukset
  • vuorikiipeilijähypyt
  • vatsalihaskierrot

Jokaista liikettä 20 toistoa, kolme kierrosta.

IMG_6912

Kotitreenit ovat äärettömän hyviä, kiireiseen aikatauluun sopivia tai hyvä vaihtoehto, jos ei halua sitoutua salimaksuihin. On virheajattelua, että kuntoon pääsee vain kuntokeskuksissa. Päinvastoin, mikä olisi treeneille sen helpompaa ja ajankäytöllisesti tehokkaampaa kuin tehdä ne kotona. Tällä samalla logiikalla homma hoituu myös reissussa; hotellihuoneessa tai vaikkapa kesämökillä – ja halutessaan täysin ilman välineitä.

Hikisiä treenejä ja aurinkoista sunnuntaita!

Juoksujalkaa myös FacebookissaInstagramissa & Snapchatissa!

LauraSe niistä messuista!

Sinne meni viikonloppu ja GoExpot, jotka olivat omalta osaltani täysin tyhjä kortti tänä vuonna. Koko viime viikon orastanut kurkkukipu ja väsymys enteili jonkun taudin tuloa, mutta silti se pääsi yllättämään aivan puskista perjantain ja lauantain välisenä yönä. Siinä jäi messut pelkäksi haaveeksi ja vaihtuivat nenäkannuun, nessuihin ja kuumemittariin.

IMG_6807

IMG_6801

IMG_6805

 

IMG_6792

Täällä sitä maataan edelleen sängynpohjalla ja sen sijaan, että voisin sanoa taudin olevan jo parempaan päin menossa, se tuntuu menevän juuri siihen toiseen suuntaan… Olo on kaikkea muuta kuin sporttinen, mutta eiköhän tämä tästä jossain välissä taitu.

Ehdin kuitenkin perjantai-iltana piipahtaa parin tunnin ajan messuilla ja näin meidän upean osaston! Pääsin edes vähän aistimaan messutunnelmaa. Tänä vuonna meni näin, eiköhän näitä messuja tule taas uudelleen.

IMG_6822

Sitten jatkan parantelua ja toivotan kaikille parempaa onnea välttää taudit, nauttikaa terveistä päivistä! xxx

Juoksujalkaa myös FacebookissaInstagramissa & Snapchatissa!

LauraHelmikuun olennaiset

…ja epäolennaiset. Eli kuvayhteenveto helmikuusta.

Helmikuu oli jotenkin tyypilliseen tapaansa lyhyt ja sekava (ainakin kelien puolesta). Välillä pääsi lenkkeilemään jo asvaltilla ja kovin aurinkoisen keväisissä tunnelmissa, välillä puski räntää taivaan täydeltä ja loppukuusta tuli vielä ihan kunnon luminen talvimaisemakin ja pakkaset.

IMG_6769

IMG_6771

IMG_6770

Itsellä helmikuun treenejä rytmittivät Esportille liittymisen jälkeen jälleen suosikkijumpat. Tuli käytyä Bodyattackissa ja –Combatissa ja salillakin muutaman kerran. Nautin! Ihan parasta juuri tähän hetkeen. Juoksu ei näyttele kovin suurta roolia tällä hetkellä, muuten on tullut kyllä ulkoiltua ja kotitreenailtua.

IMG_6772

 

IMG_6775

IMG_6774

IMG_6773

IMG_6776

IMG_6747

Helmikuun lopulla häämötti ”isoin koitos” eli Finlandia-hiihto, jonka vaivihkaa lyhensin ”pikku sprintiksi”. Hieno kokemus ja täytyy ottaa ehkä tulevaisuudessa uudelleen haasteeksi, seuraavalla kertaa tuo koko matka.

Keväistä maaliskuuta ja sulia asvaltteja odotellessa!

Juoksujalkaa myös Facebookissa, Instagramissa & silloin tällöin Snapchatissa!

LauraKevät ja aurinko!

Jokavuotiset kevään hehkutuskirjoitukset ovat taas täällä! 😀 Tämä on perinne, joka näköjään blogissani pysyy, mutta ei voi mitään – kevät yllättää joka vuosi niin kivalla tavalla! Silloin viimeistään alkaa uudet juoksukengät houkutella ja maantie poltella mielessä. Vaikka itse juoksen läpi vuoden, mikään ei ole parempi ajankohta juoksulle kuin kevät.

IMG_6752

Siintääkö mielessä joku tavoite juoksun suhteen? Juoksuharrastuksen aloittaminen, kunnon parantaminen vai tuliko talven pimeydessä ilmoittauduttua johonkin juoksutapahtumaan?

Tänään ilmestyneestä Sport  -lehdestä löytyy juoksuohjelma niille, jotka vasta hakeutuvat juoksuharrastuksen pariin. Suunnittelin kymmenen kilometrin juoksuun tähtäävän ohjelman erityisesti aloitteleville juoksijoille, mutta lehdestä löytyy myös kaikille juoksijoille sopiva juoksijan lihaskunto-ohjelma, jonka voi helposti tehdä kotona tai vaikkapa ulkona. Mitään välineitä ei tarvita. Seuraavassa, huhtikuun numerossa on luvassa vihdoin raportit juoksukengistä, joita Sport-lehdelle testasin ja jotka ovat Instagramissani vilahdelleet.

IMG_6755

Varma kevään merkki on myös tulevan viikonlopun GoExpo -messut! Tämähän on jo kolmas vuosi, kun me ASAlaiset olemme messuilla mukana ja tänäkin vuonna meidät löytää RunSport alueelta. Messuohjelma on monipuolinen ja osastollamme pääaiheina ovat varusteet, juoksu, juoksutekniikka, liikkuvuus, lihaskunto ja kehonhuolto. Osastollamme pääsee hypistelemään myös perinteisesti kevään uutuustuotteita. Itse pyrin olemaan messuilla ainakin lauantaina ja sunnuntaina. ASAn yhteislenkkejä on luvassa tänäkin vuonna ja sinne kannattaa ehdottomasti tulla mukaan, tunnelma on ollut lenkeillä perinteisesti mukavan leppoisa!

IMG_6739

Instagramiin on tulossa vielä tänään illalla kisa, josta 5 onnekasta voi voittaa Goexpo -liput itselle ja kaverilleen. Voittajat julkaistaan torstaina klo 20.

Toivottavasti nähdään messuilla viikonloppuna! 🙂

Juoksujalkaa myös Facebookissa, Instagramissa ja silloin tällöin myös Snapchatissa!