LauraPoikkeuksellinen viikko

Tällä viikolla on ollut vähän veto veks. En tiedä, vaikuttiko asiaan se, että viime viikonlopusta saakka oli puolikuntoinen olo. Koko alkuviikon kuulostelin, olenko tulossa kipeäksi vai mikä on homman nimi. Onneksi tauti ei kuitenkaan iskenyt vaan tällä hetkellä olo on mitä parhain.

IMG_0971

Sekä tiistaina että torstaina lenkille lähtö oli kuitenkin jostain syystä poikkeuksellisen vaikeaa ja oikeasti piti tsempata, että sain itseni kammettua ylös, ulos ja  lenkkarit jalkaan. 😀 Tätä ei usein tapahdu. Normaalistihan päivän yksi odotetuimmista hetkistä on se, kun saa lähteä urheilemaan!

Untitled2

Näinhän se on, että motivaatio on välillä hukassa täälläkin. Etenkin huomaan pitkien maratonille tähtäävien treenien loppusuoralla usein, että mitta juoksua kohtaan on tulossa hetkellisesti taas täyteen. Sen vuoksi tällä viikolla olen tehnyt pari lihaskuntopainotteista treeniä, juoksukerrat jäivät kolmeen ja kilometritkin alhaisemmiksi. Onneksi on vaihtoehtoja!

Lopulta viikon treenit tuli tarvottua kunnialla läpi, mutta eipä tämä viikko jää kovin kummoisena liikuntojen osalta mieleen. Muuten kyllä. Esimerkiksi mennyt viikonloppu on ollut noh, tähän astisen elämäni parhain. Olo on vähintään onnellinen.

Untitled

Tänään sunnuntaina tosin lenkilläkin jalka nousi jälleen tuttuun tahtiin, vaikka jätin sen suosiolla vain 15 kilometriin. Olkoon tämä viikko siis astetta kevyempi. Ensi viikonloppuna on pisimmän pitkän aika, yli kolmekymppisen, ja sen jälkeen on neljä viikkoa Prahaan.

Juoksujalkaa Facebook & Instagram.

LauraVauhtia ja kestävyyttä

Olen päässyt kestävyysjuoksukunnossani siihen, että voin puhua pitkien lenkkien ”helppoudesta”. Leppoista, matalasykkeistä lenkkiä voin juosta monta tuntia putkeen ja se tuntuu vieläpä kivalta. Aikamoista! Enpä olisi muutama vuosi sitten uskonut…

Ettei kehitys tyssäisi omalla mukavuusalueella juoksenteluksi, on tehtävä myös niitä ei-niin-leppoisia lenkkejä. Haastavammaksi homma muuttuu itselleni nimittäin siinä vaiheessa, kun sekä aikaa että vauhtia kasvatetaan. Tottakai näin on varmasti suurimmalla osalla ihmisistä ja tiedän myös, että nekin helpottuvat ainoastaan sen kaltaisia treenejä tekemällä.

ASA_laura3_1920

Epävirallinen maratonharjoitteluohjelma kohti Prahaa on sisältänyt yhden pitkän lenkin, yhden palauttelevan sekä yhden vauhtikestävyystreenin viikossa. Välillä ne ovat kaikki viikkoon mahtunut ja välillä ei. Erityisesti vk-treenin suhteen huomaan oikuttelevani eniten. 😀 Syy on suurelta osin se, että ajatus tuntuu huomattavasti vaikeammalta kuin leppoinen kympin hölköttely, ajallisestihan vk-treeni on usein kestoltaan jopa lyhempi. Aikatauluakaan ei siis oikein voi syyttää.

Esimerkkinä tällaisesta vk-treenistä on ollut esimerkiksi 15 min+ 30 min+ 15 min eli tunnin harjoitus, jossa alku- ja loppuverryttelyn keskellä juostaan 30 minuuttia vk-vauhdilla. Tai vaikkapa 10 min + 40 min + 10 min, harjoitus toissapäivänä tein. Tunnin treeni, jonka aikana kilometrejä kertyy reilut 10. Se on itselleni melko paljon, sillä periaatteessahan puolet lenkistä on todella kevyttä hölköttelyä. Ja lenkille lähtö tuntui niiiin vaikealta.

Kun puoli tuntia muuten tuntuu ja kuulostaa niin lyhyeltä ja helpolta, tämänkaltaisissa treeneissä se ei ainakaan itselleni sitä ole. On haastavaa säilyttää vauhti esimerkiksi 30-40 minuuttia vauhdikkaana ja tasaisena tai mieluiten jopa loppua kohti kiihtyvänä – kunhan ei ainakaan hidastuvana. Helpostihan käy niin, että tulee aloitettua liian reippaalla tahdilla.

Tällaisten treenien jälkeen on erityisen voittajaolo. Näin oli myös juuri toissapäivänä, sillä pitkästä aikaa lenkille lähtö hidasti todella paljon. Lenkin jälkeen taas olo oli mitä parhain ja energiaa vaikka muille jakaa.

IMG_0970

Helpolta kuulostavat ne aikoinaan tehdyt muutaman minuutin spurtit ja intervallitreenit, mutta koska kyse on maratonharjoittelusta ja kestävyyden kasvattamisesta, yhtälö ei valitettavasti oikein sovi. Kovemmalla tempolla juostavat pätkät ovat pitkiä ja sitkeitä, aivan kuten itse loppusuorituskin. Toki treenin on tarkoituskin olla kuormittava ja ainoastaan näinhän sitä kehittyy. Siis kunhan muistaa myös ne iisit, pitkät lenkit, jotka ovat tällä hetkellä suosikkeja.

Juoksujalkaa Facebook & Instagram.

LauraPrahan tavoitteesta

Seuraava juoksutähtäimeni on siis Prahan maraton 3.5.2015. Sinne lähtö tuli lopulta oikeastaan vähän yllätyksenä, sillä lokakuussa Amsterdamissa aloimme maratonmuijien kanssa jälleen heitellä ilmoille seuraavia reissuja. Leijumaan jäi moniakin vaihtoehtoja ja itselle jäi tuo Praha jotenkin houkuttelemaan.

Melko nopeasti huomasin, että jääkiekon mm-kisat alkavat samaan aikaan Prahassa ja kun luonnollisesti kotonakin innostuttiin asiasta – homma oli nakuteltu. Keväistä lomareissua pukkaa! Perjantaille on varattu lätkäliput, sunnuntaina sitten pitkä lenkki ja lomailuunkin on aikaa. Reissu mun makuun.

Mitä tulee Prahan tavoitteisiin, matka on tällä kertaa lomapainotteinen. Se poikkeaa myös aiemmista maratonreissuista, koska mukana ei ole perinteistä maratonporukkaa, jonka kanssa monen päivän hifistely, fiilistely ja valmistelu ovat olennainen osa reissua. Koko reissu; kaikki aikataulut, syömiset ja juomiset suunnitellaan maratonin ehdoilla ja iltaisin fiilistellään yhdessä kompressiosukissa. 😀

IMG_8484

IMG_8467

Näillä reissuilla jutut pyörivät tulevan juoksun, tankkauksen, varusteiden ja vauhtien suunnittelun ympärille. Se on helppoa, koska kaikilla on yhteinen tavoite ja juoksu nyt vaan sattuu pyörimään päällimmäisenä mielessä. Se on sinänsä ihan mahtavaa ja onneksi juuri tänään lukittiin syksyksi yhteinen maratonreissu kalenteriin! Parasta!

Juuri tällä hetkellä kuitenkin pieni tauko ja keväinen miniloma houkuttelevat enemmän. Maraton tulee juostua “siinä sivussa” muiden juttujen ohessa ja siksi tälle reissulle en ole aikatavoitetta asettanut. Aion nauttia ja juosta leppoisan pitkän lenkin Prahan maisemissa.

Maratonin juokseminen myös leppoisasti tarkoittaa kuitenkin sitä, että kyllä tässä treenailla saa ihan sinne toukokuun alkuun saakka. 😉 Tänään hölköttelin 25 km.

IMG_0904

Juoksujalkaa Facebook & Instagram.

LauraKevät ja juoksu – täydellinen pari

Lähdin viime viikolla työmatkalle ja vietin loppuviikon minilomalla Pohjanmaalla. Torstai-illan “kympin normilenkki” yllätti itsenikin, sillä lenkistä muodostui oikein reipas 13 kilometriä ja vielä kiihtyvänä.

Kuinka siistiä päästä juoksemaan jo astetta kevyemmissä varusteissa, auringossa ja hyvä musiikki korvissa pauhaten!

IMG_0827IMG_0831

Perjantain vapaapäivän aloitin myös tietysti heti urheillen. Aamupalan jälkeen lenkkarit jalkaan ja aurinkolasit päähän, sillä sää oli jälleen aivan mahtava. Pitkä kaksi ja puolituntinen sujui hölkötellessä lapsuudenmaisemissa. Kilometrejä kertyi 23 ja mielestäni yhteissaldo näiden kahden päivän reissulta oli erinomainen. Saattoi hyvillä mielin keskittyä vapaaseen viikonloppuun.

IMG_0847

Kevät on aina ollut itselleni mieluisin aika vuodesta ja nyt juoksun myötä se on saanut erityisen merkityksen. Toki talvi on ollut vähäluminen ja juoksu on sujunut viimekin kuukaudet, mutta parhain tunne on se, kun päivät pitenevät, auringon ja valon määrä lisääntyy ja sää lämpenee. Siitä vaan saa joka vuosi niin paljon lisäenergiaa.

IMG_0836

Tämä meneillään oleva viikko onkin sitten ollut hieman kiireisempi. Täydellisen aurinkoiset juoksusäät houkuttelevat (ikkunan takana) kyllä, mutta aika meinaa olla kortilla. Tänään on kuitenkin legendaarinen juoksutreeni luvassa, kun vetäisen vanhan kunnon kolmen Cooperin putken. 😀 Myös tulevana viikonloppuna siintää pitkä lenkki, toivottavasti sellainen 25 kilometriä.

Sen jälkeen on 5 treeniviikkoa aikaa Prahaan.

Prahan tavoitteista ja ajatuksista luvassa lisää myöhemmin, sillä nyt lähden tuon ihanan (hullun) treenin kimppuun!

Juoksujalkaa Facebookissa & Instagramissa

LauraSporttityylillä viikonloppuun

Olen mestari viettämään aikaa, varsinkin iltaisin, Pinterestiä selaillessa. Perinteeksi muodostuneen perjantain motivaatio-  /treenivaatekuvapostauksen teenkin tällä kertaa jakamalla Pinterestiin keräämiäni kuvia sporttityyli -kategoriassa.

Pinterestissä saattaa välillä kulua tunti jos toinenkin. Kauniit kuvat vievät mukanaan, koukuttavat, inspiroivat, motivoivat… ja kasvattavat hankintalistaa. 😀 Eivät ainoastaan tällä urheiluvaate-/ ja varustepuolella vaan keräilen kuvia myös esimerkiksi kauneuteen, kodin sisustukseen ja treenivinkkeihin liittyen. Ruokajutuista nyt puhumattakaan.

1

IMG_0814

2

Pinterestin kaltainen sähköinen kuvakirja on ihan parasta. Olen aina keräillyt kuvia mm. treeneihin, vaatteisiin, meikkeihin, kampauksiin ja sisustukseen liittyen, mutta ennen sähköistä aikaa kuvat kerääntyivät muovitaskuun tai kalenterin väliin naistenlehdistä repimällä. Nykyään homma on tehty hieman helpommaksi ja mikä parasta, kuvakirja kulkee lähes aina mukana. Pariinkin otteeseen on tullut mm. meikkihyllyllä tarkistettua tuote omasta Pinterestistä.

IMG_0802

4

IMG_0798

cee22ccf054e4820b8bd78919457711b7038a917

dc534d7b5d39eecea325badbf36ff9cd

Nämä kuvat ovat kerääntyneet omalle tililleni pitkältä aikaväliltä ja hauskinta on huomata, että tuotteet, jotka on muutamia kuukausia takaperin Pinterestistä keräillyt, on tullut myös itselle hankittua. Heh…

Ihanaa ja inspiroivaa perjantaita, itse vietän sitä vapaapäivän merkeissä ja viikonloppunakin kalenteri ammottaa tyhjyyttään. Tätä on odotettu!

Kuvat Pinterest

Juoksujalkaa Facebookissa & Instagram

LauraKahvakuulatreenit ulkona!

Se on kevät nyt! Maanantai oli aivan ihana keväinen päivä ja illalla odotteli mukava treeni. Olin saanut kutsun osallistua Heidin vetämään kahvakuulatreeniin ja toki suostuin ilomielin mukaan! Heidi laittoi vielä viestiä perään, että jos on hyvä sää, teemme treenin ulkona. Ja olihan se, aurinko oli paistanut koko päivän ja mittari kohonnut yli +10 ja vaikka tunti oli vasta illalla, kevään merkit oli huomattavissa.

IMG_0752

IMG_0749

IMG_0758

IMG_0768

IMG_0773

Juoksin paikalle kiireessä,kuten arvata saattaa ja ennalta suunniteltu leppoinen lämmittelyhölköttely vaihtui kunnon kirmailuun. Hyvä alkulämpö oli jo siis päällä, kun kuulaan tartuin. Teimme kokonaisvaltaisen patteritreenin lämmittelyineen ja vaikka olen paljon kahvakuulalla treenaillut, viime aikoina en ole noin pitkää harjoitusta pelkästään kuulalla tehnyt. Syke siis nousi ja lihaksissa tuntui – varsinkin seuraavana päivänä!

Treenin päätteeksi huitaisimme GreenStreetin Johanneksen valmistamat supersmoothiet huiviin ja lähdin juoksennellen takaisin kotiin. Ai että oli mahtava olo suihkun jälkeen!

IMG_0757

IMG_0780

IMG_0789

Jalassa oli ensimmäistä kertaa New Balance 890 v5 kengät, joista edellinen versio oli tämä. Kunnon testiin joutuivat kengät siis heti tuoreeltaan – juoksua eri alustoilla: asfaltilla, hiekkatiellä, maastossa sekä mudassa (saatoin nimittäin eksyä Keskuspuistossa paluumatkalla ja yhdellä mutaisella osuudella ei ollut valoja…). Kengät eivät ole enää ihan noin tuoreen näköiset. 😀 Hyvä pito oli alustalla kuin alustalla ja toimivat hyvin myös kahvakuulatreenin ajan. Mainittakoon nämä ensikokemuksena.

IMG_0748

IMG_0747

Jatkossa Greenstreet järjestää kahvakuulatreenejä (ja halutessaan smoothien saa myös tilattua mukaan) maanantaisin klo 18.30 Brahen kentällä. Ohjaajana Heidi Tainio. Osallistukaa ihmeessä! Edit 12.3.2015: Ensi maanantaista 16.3. lähtien treenit jatkossa joka tiistai.

Juoksujalkaa Instagram & Facebook

LauraViikonloppu täynnä messuja, mitäs mielessä seuraavana?

Viikonloppu meni täysin GoExpo messujen kimpussa. Melkoinen kolmen päivän rutistus jälleen, mutta sunnuntaina oli väsymyksen lisäksi erittäin tyytyväinen olo. Jälleen tiesi, miksi tätä hommaa tekee, vapaaehtoisesti. Mukavia kohtaamisia ASAn osastolla niin lukijoiden, kavereiden kuin yhteistyökumppaneidenkin kanssa – yhteislenkeistä nyt puhumattakaan.

IMG_0718

IMG_0687

Messut on jälleen vuodeksi lusittu ja jo sunnuntaina iski totuus vasten kasvoja. Prahan maratoniin on aikaa 8 viikkoa eli käytännössä 7 treeniviikkoa. Tämä on melko vähän, kun ottaa huomioon, että vaikka lenkkejä on kyllä tullut jonkin verran juostua, pisin lenkki on tähän mennessä ollut 20 km. Tietääpä ainakin, mitä puuhailee seuraavat viikot. 🙂

IMG_0735

Tänään suuntaan kuitenkin spesiaali-kahvakuulatunnille ja huomenna Forever Herttoniemeen RPM -tunnille. Viimeistään sunnuntaina on kuitenkin tahkottava yli 20 kilometriä – juosten.

Muistattehan myös, että prjctASA – ylös sohvalta mies haku päättyy tulevana sunnuntaina!

Juoksujalkaa Instagram & Facebook.

LauraJuoksu ja liikunta yhdistävät!

Jälleen on todettava, että liikunnalla on samanhenkisiä ihmisiä yhdistävä vaikutus! Olen saanut paljon uusia kavereita liikunnan ja tietysti blogin kautta, mutta myös juoksun parista. Näköjään myös asuinsijaintini on sellainen, että harpilla piirrettynä ympärillä on paljon lenkkeileviä kavereita, joiden kanssa on helppo sopia ex tempore juoksutreffejä.

Muutaman lyhyen ja pitkän lenkin olen jo juossut Heidin kanssa ja luvassa on lisää, kunhan muutto- ja messukiireiltä selviän. Yksi mieluinen yhteydenotto oli myös vanhalta lukiokaveriltani Marilta, jonka kanssa kävin viime viikolla lenkillä. Koska Mari on Suomen huippuyleisurheilijoita kestävyysjuoksun saralla, alkuun yhteislenkki vähän hirvitti, mutta se oli tietysti turhaa ja oli todella mukava vaihtaa kuulumisia lenkin lomassa. Vakiolenkkikaverinikin pysyy onneksi muutonkin jälkeen viiden minuutin päässä.

ASA_laura_22

Vaikka välillä nautin yksin juoksemisesta, on mahtava tietää, että ympärillä on niin paljon samanhenkisiä ihmisiä. Toisaalta hyväksi todettu on myös maratonpuhelu ystävälle leppoisan hölköttelyn lomassa. Kymppi sujahtaa kuin huomaamatta ja vauhti sekä syke pysyvät kurissa. 🙂

Myös GoExpo 2015 tarkoittaa yhdessä liikkumista ja lenkkeilyä. ASA on omalla osastollaan mukana jälleen ja itse pyrin olemaan paikalla perjantai illan, lauantain ja sunnuntain. Järjestämme messujen aikana tuttuun tapaan yhteislenkkejä sekä esittelemme mielenkiintoisia yhteistyökumppaneidemme palveluita ja tuotteita, joita pääsee testaamaan ja hypistelemään osastollamme. Mutta ennen kaikkea, olisi todella mukava päästä juttelemaan juoksusta, varusteista ja treeneistä ylipäätään, tulkaa siis ihmeessä paikan päälle moikkaamaan!

FullSizeRender

Liikunnan yhdistävästä vaikutuksesta puheen ollen, olettehan huomanneet, että HAKU on jälleen auki.

Juoksujalkaa Facebook & Instagram