LauraViime päivien avainsana: treenikaveri!

Viikonloppu sujui urheilun merkeissä ja avainsanaksi nousi treenikaverin merkitys!

Lauantai-aamuna osallistuin Adidaksen Heimo10 -porukan treeneihin Paloheinässä. Luvassa oli mäkitreenit – kaikessa yksinkertaisuudessaan. Oli mahtavaa pitkästä aikaa oikein revitellä raivolla mäkeä ylös : ) Treeneissä oli mukana kuvaaja ja kuvamateriaalista näki, että tuli vedettyä aika täysillä. Mäkitreenit on ihan parasta tehdä porukassa tai kaverin kanssa, sillä niissä jos missä, jää yksin juostessa helposti viimeiset toistot tekemättä.

Ensitestissä Adidas Tempo 6!

Mäkitreeneissä ensitestissä Adidas Tempo 6!

Paloheinän mäeltä jatkoin suoraan Pirkkolaan ohjaamaan kahvakuulatreenit yhdelle treenattavistani ja hänen tsemppiä seuratessa, tuli itsellekin tarve päästä vielä salille : )

kahvakuula_pirkkola

Salilla tosin alkoi painaa jaloissa jonkin verran ja etenkin viimeinen kierros oli melko haastava. Treenikaverin kanssa tämäkin treeni tuli tosin vedettyä kunnialla loppuun saakka ja näiden tuplatreenien jälkeen olo oli mitä mahtavin!

Sunnuntaina oli aika palautella jalkoja ja siihen tarjosi mahtavat puitteet aurinkoinen Seurasaari. Reitti piti sisällään myös vaihtelevaa maastoa, josta sai taas ihan erilaista tuntumaa juoksuun. Siinä kantoja ja puunjuuria väistellessä tulikin mieleen se syyskuussa juostava maastopuolikas

Illaksi olin sopinut salitreenit, jossa sain olla treenattavan roolissa. Omasta treenistä saa todella paljon enemmän irti, kun toinen on suunnitellut ohjelman, kertoo mitä seuraavaksi tehdään ja vielä tsemppaa viimeisissä toistoissa. Treeninä oli perinteinen selkäpäivä ; ) Teen melko harvoin tämäntyyppistä “perinteistä salitreeniä”, mutta välillä on hauska haastaa kroppaa ja lihaksia vähän erityyppisellä harjoittelulla. Sen myös tuntee tällä hetkellä selässä!

Tänään vein ystäväni tutustumaan CXWorks ja RPM -tunneille. Tiukka yhdistelmä keskivartalotreeniä ja sisäpyöräilyä, jossa vierellä hikoilevasta kaverista sai jälleen kummasti apua ja lisätsemppiä.

Huh mikä treenikimara ja hehkutusteksti, mutta juuri nyt sohvalla tätä tekstiä kirjoitellessa, tuntuu aika hyvältä : )

Huomenna on ansaittu lepopäivä liikunnasta, mutta tästä on hyvä edetä kohti viikonloppua, jolloin on tiedossa Helsinki Workout -tapahtuma Kaapelitehtaalla!

LauraAjatuksia syksyn liikuntasuunnitelmista

Moni tuttu on kysellyt, mitä suunnitelmia minulla on juoksun suhteen syksyksi. Mikä on seuraava ”kisa”, johon tähtään? Normaalisti olenkin listannut näitä suunnitelmia ylös ja aikataulu on ollut jo hyvissä ajoin selvillä. Tukholman maratonin jälkeen olen kuitenkin juossut ja  liikkunut täysin fiilispohjalta. Mennyt lenkille, kun siltä on tuntunut ja salille, jos sinne on tehnyt mieli. Aamulla, päivällä tai illalla, ilman aikatauluja. Se onkin ollut oikein mukavaa ja sopinut erinomaisesti tähän vaiheeseen. Stressitöntä liikkumista!

Nyt syksyn tullen kalenteri täyttyy ja kaipaan enemmän säännöllisyyttä ja tavoitteellisuutta myös liikuntoihin. Juoksumäärät kasvavat varmasti, sillä päivärytmiin on helpompi mahduttaa lenkki kotiovelta kuin salitreeni tai aikataulutettu jumppa matkoineen. Mieleen on noussut ajatus myös puolimaratonista vielä syksyllä…

Olen monta kertaa juossut syyskuussa Pääkaupunkijuoksun Kyseessä on puolimaraton, joka starttaa Pirkkolasta ja juostaan kokonaan keskuspuistossa. Toisaalta myös maastossa juostava puolimaraton houkuttelee! Se toisi vaihtelua ja uutta haastetta normaalijuoksuun, mutta vaatisi ehkä etukäteen edes muutaman harjoittelukerran. Yksi vaihtoehto tähän olisi 14.9. Janakkalassa juostava maastopuolikas.

Salilla olen viihtynyt viime aikoina enemmän kuin ehkä kannattaisi – ainakin jos mietitään juoksun näkökulmasta.  Joonas on muutamaan kertaan maininnut jäykästä juoksutyylistäni ja ylävartalon jäykkyydestä ja on myönnettävä, että  salitreeni ja juoksu eivät oikein sovi yhteen. Olen kuitenkin löytänyt aivan uuden innon salitreeniin ja toisaalta esimerkiksi pitkiä lenkkejä en ole juossut viime aikoina juuri ollenkaan.

Tällä hetkellä ehkä eniten odotankin juuri noita pidempiä lenkkejä. Kun syksy alkaa rullaamaan ”omalla painollaan”, on aika taas noudattaa yksi pitkä lenkki viikossa -ajatusta : ) Parasta vastapainoa arjen menoille ovatkin mielestäni sunnuntaiset pitkät lenkit, joiden jälkeen on taas valmiina uuteen viikkoon.

Tänä viikonloppuna nautitaan kuitenkin kesästä, hyvästä seurasta ja musiikista, sillä ensimmäisen työviikon jälkeen Flow-festarit eivät voisi parempaan kohtaan osua!

LauraViimeistä kesälomaviikonloppua viedään!

Elokuu on jo käynnissä ja viimeista kesälomaviikonloppua viedään! Maanantaina paluu töihin, arkeen ja aikatauluihin. Lomailua ja kesää voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta sieltä se syksy tulee joka vuosi yhtä yllättäen ja vauhdilla.

Kuluneen viikon liikunnat keskittyivät loppuviikkoon Kööoenhaminan reissun takia. Pyöräilyä tuli kuitenkin jonkun verran harrastettua myös reissussa ja jos Köpikseen on matkoja tiedossa, suosittelen ehdottomasti vuokraamaan pyörän! Kaupungin voi kiertää ja tutkia näppärästi läpi loistavien pyöräilyteiden ansiosta ja lisäksi saa hyvää hyötyliikuntaa.

Kuva 3

Reissun jälkeen perjantaina oli vuorossa pitkästä aikaa aamulenkki mäkien muodossa. Yritin pitää vauhdin melko reippaana, mutta reissussa pyöräilyn lisäksi kävellyt kilometrit vähän painoivat jaloissa. Reilu 8 kilometrin mäkinen lenkki sai hyvin hien virtaamaan ja sykkeen kohoamaan. Mahtava olo lenkin jälkeen, kyllä juoksu on vaan mun laji!

Tänään aamulla oli vuorossa patteritreeni Helsinki Sports Clubilla. Treeni sisälsi jalka-, ylävartalopatterit, joissa 4 liikettä ja vatsapatterin, jossa 3 liikettä. Jokainen patteri kolme kertaa läpi. Kesän kovin salitreeni, joka aiheutti pienen kokovartalotärinän : )

Kuva 1

Loppupäiväksi ulos ja aurinkoon! Palauttelut hoituu siinä samalla pyöräillessä…