LauraJuoksutiimitreeneissä ruokahalu kasvaa!

Juoksutiimillä oli eilen ohjelmassa 2 x 5 km puolimaratonvauhtista.

Itsellä oli tavoitteena juosta noin 6 min/ km vauhdilla. Ensimmäinen 5 km meni tavoitevauhdissa ja toinen 5 km  jopa alle. Tarkkoja aikoja en pysty antaa, koska mittari oli huolimattomuutta päällä jonalkuverryttelyssä sekä vitosten välissä olevan 5 minuutin palauttelun ajan. Klassikko! : D

Melko rankka treeni ja miten 5 km tuntuikaan yhtäkkiä niin pitkältä!? Olen kyllä tyytyväinen harjoituksen kulkuun. Toisaalta olo tuntui jo ennen treeniä erinomaiselta ja toisella vitosella vielä paremmalta. Alku- ja loppuverryttelyt mukaanlukien keskiviikon lenkkisaldoksi tuli 15 kilometriä.

Olen aiemminkin maininnut, että yleensä juoksutiimitreenien jälkeen ensimmäisenä mielessä on sauna, sohva ja ruoka, sen verran kovia treenit välillä ovat. Useimmiten alamme jo loppuverryttelyn aikana unelmoimaan, mitä kukin aikoo syödä kotiin päästyään : D

SONY DSC

Iltapalana puolikas banaani siivuina, maapähkinävoita ja kookoshiutaleita.

LauraAamutreenit Merrellin uusilla juoksukengillä!

Maanantai alkoi aamutreeneillä Helsinki Sports Clubilla. Aluksi vedin asiakkaalle intervalliharjoituksen juoksumatolla ja sen jälkeen pääsin testailemaan uusia Merrell Road Glove Dash 2 juoksukenkiä.

WP_20130225_002

Näitä kevyitä paljasjalkakenkiä testaillessa kotona, alkuun istuvuus tuntui hieman väljältä, vaikka pituussuunnassa kenkä oli täydellisen kokoinen. Päällisosan joustava kangas antoi alkuun vääristyneen vaikutelman, sillä treeneissä ne osoittautuvat juuri oikean kokoisiksi.

SONY DSC

Itsellä ei ole juurikaan kokemusta paljasjalkakengillä ja täysin nolladroppisilla kengillä juoksemisesta, joten alkuun tuntuma mattoon oli aluksi outo. Tunne kuitenkin poistui juoksun jatkuessa ja tämän päiväisen treenin myötä pääsin jo melko hyvin kartalle, mistä on kyse.SONY DSC

Kenkien testailu ja sisäänajo jatkuvat toistaiseksi matolla, mutta ainakin tämän päivän sään perusteella toivoa kevään tulosta ja lumien sulamisesta on : ) Kattavampaa analyysia kengistä luvassa siis sitten, kun kokemusta on myös muilta alustoilta.

LauraHyvä ja ehjä treeniviikko!

Viikko on sujunut kiireisissä merkeissä, kuten kirjoitustahdista voi päätellä. Kuitenkin liikkumisille on löytynyt hyvät saumat, mikä on jaksamisen kannalta yksi olennaisin asia, ainakin itsellä.

Loistavan alun sporttiselle viikolle toi maanantaivapaa, jonka kunniaksi kirmasin aamulla juoksemaan. Aamulenkki oli vauhdeiltaan hieman reippaampi puolen tunnin pyrähdys, joka toimi lämmittelynä kahvakuulatreenille. Tein kahvakuulalla kolmen kierroksen sarjan sekä vatsalihastreenin pallolla.

Illalla oli sitten rauhallisemman, mutta pidemmän lenkin vuoro. Sen oli tarkoitus olla vielä pidempi, mutta myöhäisen lähtöajan sekä auraamattomien katujen takia se lyheni kymppiin. Vapaapäivät ovat kyllä mainio tapa lisätä viikkokilometrejä tai saada paritkin treenit mahdutettua päivään.

SONY DSC

Tiistaina pääsin pitkästä aikaa Helsinki Sports Clubilla Bodyattackiin. Viime aikoina juoksu on näytellyt suurempaa roolia treeneissä, joka myös tuntuu lenkeillä tällä hetkellä. Myös Bodyattack-tunnilla sykkeet pysyivät kerrankin aisoissa, vaikka en varsinaisesti himmaillut menoa. Olisikohan tapahtunut jotain kehitystä?? : D

Keskiviikkona jatkettiin juoksun saralla, vedettävänä oli kahdet juoksutreenit, joten päivän kilometrisaldoksi tuli kelpo 13. Torstaina tein asiakkaani kanssa reippaan patteritreenin, joka sai pientä kokovartalotärinää aikaiseksi. : ) Eilen perjantaina oli ansaittu lepopäivä.

Viikonlopun aikana on tarkoitus vielä juosta pari kympin lenkkiä, koska aikataulujen vuoksi ei ole mahdollisuutta sunnuntain perinteiseen pitkään lenkkin.

Loistavia ulkoilusäitä lupailee – reipasta viikonloppua kaikille!!

 

 

LauraVinkki teenystäville – Organic Detox Infusion

Kaupassa asioidessa minulla saattaa vierähtää helposti tovi jos toinenkin tee- ja kahvihyllyn äärellä. Joku aika sitten löysin mielenkiintoisen teen, joka lähti mukaan saman tien. Olen aiemmin juonut eri Clipper -teemakuja, joista mm. valkoinen tee, kamomilla ja minttu ovat suosikkejani.

Detox Infusion -tee oli uusi tuttavuus, joka lähti saman tien testiin. Maku on mielestäni todella hyvä, jossa korostuu etenkin vadelma ja lakritsi. Aineksina malva*, lakritsanjuuri*, nokkonen*, echinacea purpureajuuri*, luonnollinen vadelma- ja sitruunamauste, aloevera uute. *= luomu

detoxtee

Kuvaus Ruohonjuuren sivuilla:

Luonnollisesti puhdistava ja hyvän makuinen yrttitee Detox-tee antaa kiloille kyytiä ja ähkylle äkkikyydit! Turpeaa olo helpottava, kroppaa puhdistava, vatsaasikin vaaliva luomutee-elämys, joka luonnollisen, lakritsanjuuresta tulevan, makeutensa ansiosta auttaa pysyttelemään kaukana karkkipurkilta. Tätä huippusuosittua tehoteejuomaa suosittelemme suurella sydämellä. Maukas Detox-tee on ainutlaatuinen sekoitus puhdistavia ja vitalisoivia yrttejä, jotka edistävät myös ruuansulatusta. Ei suositella alle 12-vuotiaille eikä raskauden ja imetyksen aikana.

LauraTukholmasta kotiin ja takaisin

Viikonlopun Tukholman reissu sisälsi sopivassa suhteessa urheilua, shoppailua, hyvää ruokaa ja seuraa!

laura2

laura3

Perjantai-illan lenkki ja sen jälkeen hotellin salilla tehty keskivartalotreeni aloittivat reissun reippaasti. Lauantaipäivä hurahti kaupungilla shoppaillessa, jonka jälkeen pikapäikkäreiden kautta vielä salille. Puolen tunnin tehotreenin jälkeen oli hyvä jatkaa kohti illan synttärijuhlia Farangissa.

Tämä viikko on taas enemmän tai vähemmän haastava liikuntojen osalta, sillä huomenna on lähtö työreissulle jälleen Tukholmaan. Eilen olikin otettava hieman etumatkaa ja tuli tehtyä sekä aamu- että iltatreeni salilla. Tänään on jaloissa ja vatsalihaksissa sen verran tuntemuksia, että illan lenkki oli leppoinen reilu 10 kilometriä työkaverin kanssa.

Viikonloppuna palataan treenien pariin, mm. sunnuntaina on luvassa Villen vetämä setti Helsinki Core Trainersilla!

LauraJuoksujalkaa kohti viikonloppua – ja Tukholmaa!

Viikko on hurahtanut melkoista kyytiä ohi ja kirjoittelut jäänyt harmittavan vähiin. Liikunnan saralla on sentään ehtinyt tapahtua jotakin tälläkin viikolla : )

Sunnuntain pitkän lenkin jälkeen kävin maanantaina juoksemassa rauhallisen vitosen ja tein Joonaksen ohjeiden mukaan 4 lyhyttä, avaavaa vetoa lenkin loppupuolella. Täytyy sanoa, että toimivat kyllä! Ensimmäinen ja vielä toinenkin olivat melko nihkeitä ja jalat tuntuivat raskailta. Kolmas ja neljäs veto tuntui jo huomattavasti paremmilta.

Varmastikin osaltaan vetojen ansiosta, jalat tuntuivat todella kevyiltä, kun tiistaina vedin yhdet tekniikkatreenit. Myös keskiviikon juoksutiimin treenit tuntuivat todella hyvältä. Juoksimme 3 km lämmittelyksi, 10 km maratonvauhtista ja loppuun 2 km palauttelua. Juoksutiimiläisten kanssa jutellessa matkan pituutta tai lumisen alustan raskautta ei juuri edes huomaa! Lenkin raskauden tuntee usein vasta kotona ja monta kertaa on todettu, että osa harjoituksista olisi kyllä jäänyt yksin tekemättä tai kesken.

Tänään illalla onkin luvassa vaihteeksi hieman erilaiset lenkkimaisemat, kun osa ASA:laisista rantautuu viikonlopuksi Tukholmaan!

LauraVuoden ensimmäinen puolimaraton ja vähän yli

Eilen oli sunnuntaiseen tapaan suunnitelmissa juosta suunnilleen 15 kilometriä. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, sillä juoksu tuntui todella mukavalta ja sääkin suosi. Matkaa kertyi lopulta 22,3 kilometriä, joka on tämän vuoden pisin lenkki, jee!

Lenkkivauhti oli ihan mukava, paitsi että mäkisen reitin isoimmat mäet söivät vauhtia selkeästi. Mäkitreenejä kehiin siis!! Sykekin pysyi kuosissa, eikä edes mäissä noussut siihen malliin kuin viime aikaisissa treeneissä, mutta jaloista vaan loppui voima : )  Toisaalta aina alamäessä ja tasamaalla sain vähän kiristettyä vauhtia, jopa lenkin loppupuolella.

Seuraavan pitkän lenkin mitaksi onkin helppo asettaa suorilta 25 kilometriä ja lähteä siitä kasvattamaan matkaa kevään mittaan. Siihen yhdistettynä vauhdikkaammat treenit, niin johan luulisi juoksukunnon kehittyvän!

Lenkki vaati eilen illalla kuitenkin kunnon venyttely- ja foam roller -session. Se tulikin erinomaiseen saumaan, sillä lauantaina tuli vedettyä tuplatreenit oman aamusalin ja asiakkaan kanssa tehdyn tunnin intervallilenkin merkeissä. Venyttelyyn täytyykin kiinnittää yhä enemmän huomiota, varsinkin kun kilometrit tästä kasvaa.

Nyt on vielä pienen palauttelulenkin vuoro ja huomenna luvassa vähän tekniikkatreeniä!

LauraHCR ilmoittautuminen käynnissä – mukana myös Juoksujalkaa -joukkue!

Helsinki City Run -ilmoittautuminen on kovassa vauhdissa. Ilmoittauduin tietysti jälleen mukaan, mutta tänä vuonna lähden mukaan tsempparin roolissa. Tämä toimii itselläni myös hyvänä testilenkkinä ennen Tukholman Maratonia.

Tällä hetkellä kaksi valmennettavaani on nimittäin ottanut haasteen puolimaratonista vastaan ja yhden kanssa on vielä keskustelut käynnissä ; ) Katsotaan vielä kevään mittaan, millainen joukkue saadaan lopulta kerättyä mukaan!

SONY DSC

Toisella valmennettavistani on hieman aiempaa puolimaratonkokemusta takana, toinen lähtee melko vähäisellä juoksutaustalla mukaan. Tosin hän on omaksunut hienosti juoksun osaksi liikuntaohjelmaa, joten uskon, että homma menee hienosti läpi. Reipas haaste, mutta onneksi treeniaikaa on vielä hyvin jäljellä!

Tavoitteena on juosta koko matka, saada positiivinen juoksukokemus sekä itsensä ylittämisen mahtava fiilis, joten aikatavoitteita ei sen kummemmin asetettu. Juoksujalkaa -joukkue starttaa lähtöryhmässä 2.20. : )

Nyt on valkku kyllä äärettömän ylpeä ja tätäkin projektia tullaan seuraamaan blogin puolella kevään aikana…