LauraTerkkuja juoksutiimin treeneistä!

Tänään oli tällainen juoksusää! : )

Juoksutiimin treeneissä ei säällä ole väliä! Lumi peitti polkua sellaisella vauhdilla, että oli pakko luovuttaa noin kympin jälkeen, sen verran hanki painoi jaloissa. Sinnikkäin osa jäi vielä juoksentelemaan lumihankeen!

pirkkola

LauraLevin korkeanpaikanleiriltä kotiuduttu!

Neljän päivän ”korkeanpaikanleiri” Levillä hurahti nopeasti ja laskuvoittoisesti! Torstaina lentomme oli jo iltapäivällä perillä, joten ehdimme heti ensimmäiseksi illaksi mäkeen.

levi6

Perjantaina mäessä tuli vietettyä koko päivä, aurinko paistoi ja vaikka pakkasta oli reilu -20 astetta, laskukeli oli mitä mahtavin! Laskut laskin  Salomon Bamboo -suksilla, jotka tuntuivat todella toimivilta.

Iltamäki :)

 

levi

Lauantain laskut vedettiinkin sitten jo sisulla, nimittäin keli oli jopa ammattilaisten mielestä “todella raaka”. Muutaman tunnin jälkeen oli pakko luovuttaa, koska pakkasen ja jäätävän tuulen lisäksi sumu yltyi niin pahaksi, ettei nähnyt enää eteenpäin! : D

levi3

Reissun jälkeinen maanantai-vapaa osui sopivaan saumaan – lähdenkin tästä “palauttelevalle” lenkille!

Hyvää viikon alkua!

LauraVäriä ja makua harmaaseen aamupuuroon

Jatketaan vielä hedelmäteemalla. Pari vinkkiä siihen, miten aamun harmaasta puurosta saa vähän värikkäämmän ja sitä kautta energisemmän ; )

Yhtenä aamuna puuron sekaan paloittelin banaania ja persimoneja sekä lisäksi jäisiä mustikoita.

SONY DSCToisena aamuna mentiin pelkällä banaanilla ja kiivillä. Tähän olisin vielä lisännyt jäisiä mansikoita, mutta ne olivat kyseisenä aamuna pakastimesta loppuneet. Hyvältä maistui näinkin!

SONY DSCHedelmiä (/marjoja) vaihtelemalla puuron maku muuttuu, eikä siihen kyllästykään niin helposti. Yhdistelyissä onkin sitten vaan hedelmät ja luovuus rajana!

LauraTorstain pohjejumpat

Sunnuntain pidempi lenkki sai pohkeet pitkästä aikaa jumiin. Tämän jälkeen maanantain Bodystep –tunti, tiistain lenkki ja keskiviikon juoksu- ja tekniikkatreenit pitivät huolen siitä, että jalat eivät ole myöskään ehtineet palautua.

Siksi eilinen aamu lähti käyntiin vasta pienen pohjejumpan ja -venyttelyn kautta. Olen valitettavan laiska pohjejumppari, vaikka Tuukan suosituksesta siihen hommaan pitäisi antaa rutkasti enemmän huomiota.

SONY DSC

Pohkeiden kipeytyminen oli alkusyksystä hyvinkin tuttua, koska teimme juoksutiimin kanssa paljon tekniikkaharjoituksia, joissa jalka tulee alas päkiällä ja pohkeet ovat tottumattomuuttaan koetuksella. Lisäksi kannalta enemmän päkiälle siirtynyt askellus toi pohjekipuja varsinkin alkuun.

SONY DSC
Pohjejumppaan menee aikaa n. 2 minuuttia eli suuresta ajallisesta panostuksesta ei ole kyse. Kuitenkin pohkeiden vahvistamisen sekä nilkan liikkuvuuden kannalta erittäin hyödyllistä puuhaa.

Tein 5 x 5 toistoa päkiöille ja alas, joista viimeinen jää viideksi sekunniksi venytykseen ala-asentoon.

LauraEnsimmäiset 10 kilometriä oli kivaa

Aika kaksijakoiset mietteet aamupäivän lenkistä. Ensimmäiset 10 kilometriä rullailin kevyellä askeleella, auringosta nauttien ja seuraavat reilut 8 kilometriä hyytävässä vastatuulessa, kylmästä kangistunein jaloin. Miten ihmeessä kaikki ylämäet osuivat myös tälle viimeiselle kahdeksalle kilometrille?? : D

Alkulenkistä oli hymy herkässä ja maisemissakaan ei ollut valittamista!

WP_000746

WP_000752

WP_000762

Vauhti pysyi ihan mukavana tuon alkulenkin, mutta laski kyllä lopussa. Syke eli myös lenkin tunnelmaa; alussa maltillinen ja lopussa, kauluriin hengitellessä, jo melkoisen korkealla.

18 kilometriinkin mahtuu siis monenlaista säätä ja olotilaa. Hyvää treeniähän tämä kaikenkaikkiaan oli – monessakin mielessä! : )

WP_000770

 

LauraAamutreenit Helsinki Sports Clubilla!

Aamu alkoi aikaisin aluksi asiakkaan kanssa treenaten, jonka jälkeen tein vielä itse yli tunnin tehokkaan sarjan. En kovin usein treenaa aamuisin, enkä etenkään kuntosalilla, joten otti kyllä koville saada kierrokset vedettyä täysillä loppuun.

Alkulämmöt juoksumatolla, jonka jälkeen 3 kierrosta treeniä ja joka sarjan alkuun 1 kilometrin soutu.

Liikkeinä oli:

  • soutu 1 km
  • kyykky smithissä (leveä ja kapea asento)
  • yhden jalan kyykky smithissä
  • punnerrus smithissä (supine pull up)
  • ojentajat taljalla
  • kick back alataljalla
  • vipunosto käsipainoilla
  • kulmasoutu käsipainoilla
  • mountain climb bosulla
  • puolilinkkarit bosulla
  • venäläiset kierrot kahvakuulalla bosun päällä

Kotiin tullessa oli aikamoinen nälkä, joten piti saada nopeasti jotain kyhättyä kokoon. Kanan lisäksi raejuustoa ja Findus Bali -vihannessekoitusta. Sekoitus sisältää porkkanaa, parsakaalia, sipulia, papuja, kukkakaalia, paprikaa ja vesikastanjaa.

SONY DSCHuomenna ohjelmassa on pitkä lenkki, vaikka ladutkin vetäisivät kovasti puoleensa…

LauraVihdoin pääsee taas liikkumaan!!

Flunssa piti poissa treeneistä lopulta 2,5 viikkoa ja eilen koitti odotetun lenkin vuoro! Lenkki oli pituudelta reilut 6 kilometriä, vauhti rauhallinen ja juoksu tuntui yllättävän hyvältä. Syke huiteli korkealla, mutta jalat eivät pahasti painaneet.

SONY DSC

Tänään kävin juoksemassa 11 kilometriä ja keskisykekin pysyi jo huomattavasti miellyttävimmissä lukemissa, joten kyllä se taas tästä! Keskiviikkona on luvassa sitten kovempi treeni juoksutiimin kanssa vauhtileikittelyn muodossa.

Eilen illalla oli myös juoksutiimin treenit Helsinki Core Trainersin tiloissa. Teimme mm. dynaamisia venyttelyitä, jotka tuli jälleen kerran todistettua erittäin tehokkaiksi. Veri lähtee kohisten liikkeelle pumppaavien venytysliikkeiden avulla ja jumit avautuu.

SONY DSC

 

SONY DSC

Kuvasimme hieman myös juoksua matolla ja on kyllä uskomatonta nähdä, miten koko juoksutiimin askel ja tekniikka on kehittynyt syyskuusta!

SONY DSC

Mun tämän viikon teema on: mahtavaa päästä taas liikkumaan! : D

LauraHedelmäistä välipalaa

Kirjoittelin aiemmin uuden vuoden päätöksestäni syödä enemmän hedelmiä. Yksi helppo tapa lisätä väriä (hedelmien muodossa) ruokavalioon, ovat esimerkiksi smoothiet. Blenderiin hujahtaa kerralla montakin hedelmää, kuin huomaamatta!

SONY DSC

Smoothie toimii näppärästi ihan parillakin eri maulla, mutta olin niin innostunut uudesta hedelmiä sisältävästä arjestani, että sekaan lähti saman tien persimonit, kiivit ja passionhedelmät jäisillä mansikoilla höystettyinä.

Itse tykkään käyttää smoothien pohjana rahkaa, mutta myös esimerkiksi maustamaton jogurtti, mehu tai maito toimivat hyvin. Lisäksi käytän usein jäisiä marjoja suoraan pakastimesta viilentämään juomaa.

SONY DSC

Toisena iltana smoothie valmistui rahkasta, jäisistä mustikoista, banaanista sekä passionhedelmistä. Kylläpäs rouskuivat muuten mukavasti suussa nuo passionhedelmän siemenet!

SONY DSC

SONY DSC

Rahkan sekaan on myös helppo ujuttaa hedelmä jos toinenkin. Samalla hedelmistä valuva mehu tekee rahkasta notkeampaa ja makeuttaa happaman maun. Erilaisia rahkareseptejä  on täällä blogissa aiemminkin esiintynyt (esim. granaattiomenarahka ja omena-kaneli-hunajarahka) mutta tässä jälleen yksi. Rahkaa, persimoneja, kiivejä ja päällä auringonkukansiemeniä.

SONY DSC

LauraTalven ykköstakki – avaruushuovan lailla lämmittävä Columbia Shimmer Me Hooded Jacket

Talven lempitakikseni on noussut ehdottomasti Columbian Omni-Heat teknologialla varustettu Shimmer me hooded -takki. Avaruushuovan lailla toimiva teknologia mahdollistaa kevyempien, mutta samalla lämpimien tuotteiden valmistamisen.

Columbian Omni-Heat™Thermal Reflective –teknologian kanssa kehon lämpö ei mene hukkaan, vaan kankaan sisäpinnalla olevat pienet alumiinipisteet heijastavat kehon lämmön takaisin tehden tuotteesta 20 % lämpimämmän kuin vastaavat tuotteet ilman Omni-Heatia.

SONY DSC

Shimmer Me -takin Omni-Heat™Thermal Insulated -vanuvuoressa on alan teknologioiden korkein lämmöneristys grammaa kohti. Vuoren pehmeä materiaali on lisäksi ekologinen, sillä puolet siitä on valmistettu kierrätetystä aineksesta.

ASA:n testissä on ollut muitakin Omni-Heat tuotteita, mutta Shimmer me -takit saimme Tuukan kanssa testiin lokakuussa. Talven ja pakkasten myötä se pääsi testiin.

SONY DSC

Kevyt ja monikäyttöinen takki on ollut aktiivisessa käytössä koko talven. Erityisen hyvä se on ollut heittää päälle salille tai jumppiin mennessä. Lisäksi takki on toiminut hyvin ulkotreeneissä taukotakkina. Ainoa miinuspuoli, joka tuli mieleen, on sen sähköisyys kovassa pakkasessa – toisaalta silloin vaate kuin vaate vähän rätisee….

Takki on riittävän lämmin, mutta silti hyvin hengittävä. Käytin sitä myös mm. joulun aikaan kovemmilla pakkasilla reippailla kävelylenkeillä. Takki ei ole yhtään hiostava vaan kehon oma lämpö ikään kuin kiertää takin sisällä. Siksi se lähtee ehdottomasti myös Levin reissulle mukaan!

Värikäs takki on kerännyt paljon katseita ja hypistelijöitä osakseen, eikä vähiten mielenkiintoisen vuorikankaan vuoksi.

SONY DSC

SONY DSC

Tykkään kovasti takissa olevasta lämpimästä hupusta sekä hihansuista, jotka takaavat sen, että tuuli ja kylmyys eivät pääse takin sisälle.

SONY DSC

LauraVärikästä ja lämmintä vaatetta mäkeen

Viime vuoden loppupuolella alkanut flunssa ja sen jälkeinen vatsaflunssa on pitänyt poissa treeneistä pari viikkoa. Nyt on ollut aikaa ladata akkuja ja lepäillä kevättä varten, joka tulee olemaan melko kovatahtinen.

Tammikuun lopussa odottelevan Levin reissun inspiroimana aloin surffailla laskuvaatteita. Olen aiemmin laskenut kuorivaatteilla ja lisännyt alle vaan sopivasti kerroksia sään mukaan. Sekin on toimiva vaihtoehto, mutta koska tammikuu on melko viileä laskukuukausi, aloin miettiä myös lämpimämpiä vaihtoehtoja mäkeen. Alla poimintoja omilta suosikkimerkeiltäni.

Salomon

1. Speed II Jacket – Speed Pant

2. Odyssee II GTX Jacket – Odyssey II GTX Pants

3. Sideways 3 L Jacket – Sideways Pant

www.salomon.com

salomon

Peak Performance

1. Heli Alpine Jacket – Supreme Flex Pants

2. Heli Loft Jacket – Heli Alpine Pants

www.peakperformance.com

Peak Performance

Arc´teryx

1. Alpha SL Jacket – Theta SV Bib

2. Sentinel Jacket – Moray Pant

3. Sarissa Jacket – Sarissa Pant

www.arcteryx.com

arcteryx

Haglöfs

1. Ananta Q Jacket – Ananta Q Pant

2. Coulour II Q Jacket – Ananta Q Pant

www.haglofs.com

haglöfs