LauraIlmat kylmenee, aluskerrastoa kehiin: Helly Hansen Dry

Ensilumet on satanut maahan ja ilma kylmentyi kerta heitolla! On aika kaivaa lämpimämmät ulkoilu- ja urheiluvaatteet esiin. Urheilu onnistuu säässä kuin säässä, kunhan pukeutuu olosuhteiden mukaisesti. Itse en ole kovin tarkka mittarilukemien tai sään seuraamisen suhteen, sellaisella ajatusmaailmalla Suomessa urheilu onnistuisi noin pari kuukautta vuodessa.

Sen sijaan, tärkeintä on kiinnittää huomiota toimiviin vaatteisiin ja asusteisiin ja aloittaa vaatteiden valinta jo alimmasta kerroksesta. Lähimpänä ihoa olevasta kerroksesta riippuu, miten mukavalta olo hikisenä tuntuu.

Helly Hansen Dry -aluskerrasto on parhaimmillaan +15 – -15 -asteessa eli ihanteellinen vaihtelevissa säissä ja kovatehoisessa urheilussa, kuten juoksussa ja hiihdossa. Hieman verkkomainen materiaali on ohut, joustava, kevyt ja nopeasti kuivuva. Lämmittää olematta kuitenkaan liian kuuma. Aluskerrasto on leikkaukseltaan hyvin istuva, jonka päälle on helppo pukea lisäkerroksia.

Kerrasto on valmistettu 100 % polypropeenista, joka on öljypohjainen tekokuitu. Materiaali ei varastoi kosteutta sisälle kuituun juuri lainkaan, joten hiki siirtyy seuraavaan, imevään vaatekertaan. Tekokuidut toimivat teknisissä vaatteissa erinomaisesti, mutta heikkoutena on hienhajun pinttyminen materiaaaliin. Helly Hansenin Dry -kerraston voi onneksi pestä 60 asteessa, joka toivottavasti estää pinttymistä jonkin verran.

Kerrastosta tulossa lisäkommentteja ja käyttökokemuksia, kun pääsen sitä muutaman kerran kunnolla käyttämään ja pesemään!

LauraSaunajooga -kirjasta ohjeita lauantaisaunaan

Kävin muutama viikko sitten testaamassa Saunayogaa Tiina Vainion johdolla. Sain testin jälkeen postista mieluisan paketin eli Tiinan kirjoittaman Saunajooga-kirjan! Kiitos!!

Selasin kirjan samalta istumalta läpi ja sen jälkeen olen jo liikkeitä muutamia kertoja testaillutkin. Saunajooga yhdistää konstailemattomasti saunan hiljaisuuden ja joogaan pohjautuvien yksinkertaisten liikkeiden rentouttavan ja vahvistavan vaikutuksen. Saunan lämmössä tehtävät liikkeet samalla purkavat kehon jännitystiloja ja rentouttavat mieltä ja sen avulla selkäranka, nivelet ja lihakset tulevat notkeammiksi ja vahvemmiksi.

Kirjaan on hienolla tavalla yhdistetty saunajooga-sarjojen lisäksi kauneuteen ja hyvinvointiin liittyviä ohjeita, juomareseptejä sekä upeita Charlotta Bouchtin ottamia tunnelmakuvia. Laadukkaasti toteutetusta kirjasta oikein huokuu hyvän olon tunne ja mieltä rauhoittava vaikutus!

Saunajooga. Rauhoitu ja rentoudu -kirjassa on ohjeet kolmeen joogasarjaan, vaikkapa koti- tai mökkisaunassa tehtäväksi. Aamujooga, iltajooga ja selkäsarjaan on koottu vaihe vaiheelta selkeät ohjeet sekä sanallisesti että kuvallisesti. Jokainen sarja koostuu lyhyestä alku- ja loppurentoutuksesta sekä kuudesta liikkeestä. Sarjat ovat kestoltaan puoli tuntia.

Osa liikkeistä vahvistaa keskivartalon ja jalkojen lihaksia, osa lisää selkärangan sekä olka- ja lonkkanivelten liikkuvuutta ja osa venyttää niska- ja hartiaseudun, selän, kylkien ja pakaroiden lihaksia.

Ohjeistettujen sarjojen lisäksi aion testailla myös kasvo- ja vartalohoitoja sekä terveellisiä juomaohjeita luonnon raaka-aineista.

Kirjassa on hyvin todettu, että sarjoihin ja resepteihin ei kannata suhtautua kuin kunto-ohjelmiin ja laihdutuskuureihin vaan ne on suunniteltu niin, että ne on helppo omaksua osaksi päivittäistä arkea. Arkisten valintojen ja hyvinvoinnin lisäämisen olisi tärkeää tuottaa iloa ja nautintoa, muuten se alkaa tuntua työnteolta ja se ei ole pidemmän päälle kestävää.

Tämän päiväisen treenikokeilun jälkeen on pieni rentoutuminen ja saunajoogailu jälleen paikallaan. Sauna lämpenemään siis – rentoa lauantai-iltaa!

LauraPitkien intervallien innoittamaa iltapalaa

Juoksutiimin treeninä oli tänään pitkät intervallit. Harjoitus juostiin Viikissä 2 kilometrin reitillä, jolla alkoi olla jo syksyisen koleaa ja pimeää : )

Pari ensimmäistä kierrosta oli suhteellisen leppoisia, kolmas kaksikilometrinen nosti sykettä jo mukavasti ja neljäs kierros oli jo kohtalaisen raskas. Harjoituksen ajatuksena oli saada jokaisella kierroksella kasvatettua vauhteja ja mielestäni se onnistui hyvin.

Kotimatkalla haaveilin saunasta, joka odottikin valmiina, sekä iltapalasta, joka muodostui yksinkertaisesti leivästä ja rahkasta. Täysjyvä Real –leipää, jonka päällä raejuustoa, avocadoa ja tomaattia. Rahkan seassa pieni loraus Gefilus appelsiini-mango –maitojuomaa, mantelirouhetta ja kookoshiutaleita.

LauraLuuranko treenivaatekaapissa? The Nike Exclusive Print Tight

Urheilija saattaa näyttää ulospäin tavalliselta naapurintytöltä, mutta pinnan alla on lukuisista kovista treeneistä ja tuskaisista lihaskivuista selvinnyt vartalo, jonka vuoksi on vuodatettu verta, hikeä ja kyyneleitä.

The Nike Exclusive Print Tight –trikoot  näyttävät, mistä naisurheilijat on oikeasti tehty.  Trikoisiin on printattu röntgenkuva, joka antaa vilkaisun sisäisestä kovuudesta. Trikoot ovat saaneet alkunsa Nike Pro trikoista, joissa yhdistyvät huippuluokan suorituskyky sekä tyylikkyys. Näillä trikoilla kelpaa siis treenata kovaa, mutta myös näyttäytyä treenin jälkeen. Eivät sovi arkajaloille tai seinäkukkasille!

Värivaihtoehtoina harmaa-mustat, nudet tai vielä astetta räväkämmät vihreä-lilat.

Yhdet tämmöiset, kiitos! Mars osoitteeseen www.nike.com, näitä trikoita ei riitä kaikille.

LauraMennyttä ja tulevaa treeniviikkoa

Viime viikolla tuli liikuttua ja etenkin juostua mukavasti. Maanantain ja tiistain juoksulenkkien jälkeen oli hienoa päästä tekemään kova harjoitus keskiviikon juoksutiimin treeneissä. Kolmen kilometrin lämmittelyn ja tekniikkaharjoitusten jälkeen juostiin vähän alle vitosen lenkki. Tämän jälkeen teimme radalla 100 metrin sprinttejä kymmenen kertaa, 300 metrin palautuksilla. Huh! Lopussa alkoi vielä sataa vähän vettä, joka lisää treenin tunnetta vielä astetta enemmän : )

Tällä kertaa tuli otettua pohkeiden kanssa vähän maltillisemmin ja keskityin illalla kunnolla lihashuoltoon. Aamulla jaloissa kyllä tuntui, mutta ei mitään pahaa kipua vaan normaalia kovan treenin jälkeistä väsyneisyyttä. Torstaina oli kuitenkin hyvä pitää lepopäivä.

Perjantaina pääsin pitkästä aikaa spinningiin, joka on kerran kuukaudessa perjantaina Helsinki Sports Clubilla aivan erityinen. Eerika Kiuttu vetää oman Spinning Clubin, jonka tunnit on suunniteltu normaalitunteja haastavammiksi. Silloin on mahdollista tehdä rankka treeni ja ylittää itsensä hyvässä seurassa. Seuraavan kerran tätä herkkua luvassa 2.11., huippua!!

Lauantain saunalenkki tehtiinkin Kemiönsaaren mäkisessä maastossa ja sunnuntaina jatkettiin juoksutiimin kanssa Helsinki Core Trainersin Villen treeneissä. Keskityimme juoksuasennon hallintaan ja etsimme lantion keskikohtaa Redcord -harjoitusten avulla.  Haastavaa treeniä ja erittäin hyödyllistä tietoa juoksutreenejä tukemaan!

Uusi viikko alkoi tänään juoksulenkillä ja etenee keskiviikon juoksutiimin pitkien intervallien parissa kohti lauantaina vuorossa olevaa mielenkiintoista lajitestausta, josta lisää myöhemmin…

Reipasta alkanutta viikkoa kaikille!

LauraPieni, oranssi ja hapan, mutta niin terveellinen tyrnimarja!

Sain vanhemmiltani pahimman flunssakauden keskelle tyrnimarjavarastot täyteen. Aloinkin tutkiskelemaan vähän, mitä tuo pieni, oranssi ja hapan marja oikein sisältää.

Tyrnimarja on todellinen vitamiinipommi! Se sisältää D-vitamiinia lukuun ottamatta kaikkia vitamiineja ja monia erittäin suurina pitoisuuksina. Esimerkiksi C-vitamiinia siinä on jopa 10–20 kertaa enemmän kuin appelsiinissa. Se sisältää myös A-vitamiinia ja sen esiastetta betakaroteenia sekä karotenoideja, jotka ovat erittäin tehokkaita antioksidantteja ja tärkeitä ihon ja hiusten terveydelle. Tyrnimarjassa on myös paljon suolen toimintaa edistäviä kuituja.

Oranssi marja sisältää myös runsaasti C-vitamiinien imeytymistä edistäviä flavonoideja, jotka suojaavat esimerkiksi sieni- ja bakteeritaudeilta sekä yhteensä 20 eri lajia kivennäis- ja hivenaineita, kuten sinkkiä, kaliumia, magnesiumia, natriumia ja kalsiumia.

Tyrnin siemenet ja hedelmäliha sisältävät monityydyttämättömiä rasvahappoja, jotka auttavat esimerkiksi tulehdusten paranemiseen ja kolesterolin alenemiseen. Tyrnin sisältämä öljy vaikuttaa suotuisasti muun muassa limakalvojen rakenteeseen ja ehkäisee ihon solujen ennenaikaista ikääntymistä. Tyrniöljyä käytetäänkin paljon kauneudenhoitotuotteissa ja se tekee hyvää etenkin aralle iholle.

Tyrnimarjoja voi toki nauttia monella eri tavalla sisäisesti ja ulkoisesti – kapseleina, voiteina tai aitoina marjoina. Niistä voi valmistaa esimerkiksi mehuja, hilloja ja kiisseleitä tai niitä voi lisäillä marjoina vaikkapa puuron tai smoothien sekaan. Tyrnimarja on moneen makuun liian kitkerä sellaisenaan syötäväksi, mutta itse lisäilen marjoja suoraan rahkan sekaan. Muutama mansikka on kuitenkin heitettävä mukaan pehmittämään ja antamaan makeutta tyrnin kirpsakalle maulle!

LauraPäivät ne mennä vilisee!

Tajusin yhtäkkiä, että lokakuu on jo puolessa välissä! Viikot viilettävät sellaista vauhtia, ettei meinaa perässä pysyä!

Kova yritys kuitenkin on ja tänään olenkin mennyt aamusta iltaan aika vauhdilla treeneistä toisiin! Aamulla tapasin asiakkaani, joka treenaa ensi vuoden Tukholman ja New Yorkin maratoneille. Tavoitteena hänellä on ajan parantaminen ja hän onkin jo maratoneja juossut. Tällä hetkellä hänellä on vielä juoksukielto nilkan takia päällä, joten olemme ensimmäisiä treenejä tehneet vaihtelevin kävelyharjoituksin sekä soutulaitteella (mäkiä ja tempovaihteluita). Lisäksi hänen kanssaan tavoitteena on myös juoksua tukevien lihasten vahvistaminen ja lihaskunnon parantaminen. Ensi kuussa pääsemme myös todennäköisesti aloittamaan juoksuharjoittelun.

Iltapäivällä oli ohjelmassa treenit toisen asiakkaani kanssa, joka vasta aloittelee juoksuharrastusta. Vakavan sairauden jälkeen on aloitettava maltilla ja erityisen tarkasti kuunneltava omaa kehoa ja mentävä sen ehdoilla.  Tänään oli alkutestien jälkeen ensimmäinen yhteislenkki. Hienosti olemme päässeet vauhtiin ja sieltä se juoksukunto kohoaa kohti keväällä siintävää tavoitetta!

Illalla olikin vuorossa sitten omat treenit! Eilisen pitkän lenkin jälkeen kävin heittämässä vitosen lenkin reippaaseen tahtiin. Jaloissa ei enää painanut juoksutiimin kanssa viime viikolla tehdyt mäkitreenit tai eilinen lenkki. Aktiivinen venyttely on tuottanut tulosta. Keskiviikon juoksutiimitreenejä ja avaavia sprinttejä odotellessa ; )

LauraGococon kompressiosukat testissä mäkitreeneissä!

Tänään pääsivät toiset Gococon sukat todelliseen testiin, kun vuorossa oli juoksutiimin mäkitreenit! Toisista testissä olevista, lyhytvartisista Gococon juoksusukista kirjoittelinkin jo aiemmin.

Polveen saakka ulottuvat Gococon kompressiosukat ovat osin Cocona-kookoskuidusta valmistetut. Sukat istuvat jalkaan oikein hyvin ja ne onkin muotoiltu molempiin jalkoihin erikseen. Näin estetään hiertymien ja rakkojen syntymistä. Varsi tuntuu jalassa tukevalta ja se suojaa pohjetta sekä edistää verenkiertoa. Kantapään ja päkiän alla olevat pehmusteet vaimentavat rasituksilta ja iskuilta.

Kompressiosukat ovat kasvattaneet suosiotaan kovasti viime aikoina ja olenkin jo pitkään halunnut itsekin testata niitä. En tiedä, johtuiko sukista vai päivästä, mutta jalat tuntuivat mäkitreeneissä todella napakoilta! Treeni oli rankka, mutta jalat kulkivat melko hyvin!

Ilma on varsinkin juostessa vielä melko lämmin ja päädyin vaihtamaan viime tipassa päälle pidemmät juoksutrikoot. Olisin hyvin pärjännyt sukilla ja lyhyemmillä trikoilla. Testi kuitenkin osoitti myös sen, että sukat toimivat hyvin myös pitkien trikoiden kanssa ilmojen vielä kylmetessä ja vastaavasti shortsien tai lyhyempien trikoiden kanssa lämpimillä ilmoilla.

Allekirjoitan tuon verenkierron tehostumisen saman tien! Jo ennen lenkkiä jaloissa tuntui kihelmöintiä, joka tehostui entisestään lenkin jälkeen ja etenkin, kun otin sukat pois! Tämä ei tuntunut millään tavalla inhottavalta, mutta sen huomasi selvästi. Saattoi tietysti olla oma osuutensa myös astetta rankemmalla treenillä.

Seuraavaksi testailenkin sukkia tasamaalla : )

LauraTestissä: Saunayoga

Syksyn tullen ja etenkin talvisin minusta kuoriutuu intohimoinen saunoja ja meillä sauna lämpiääkin vähintään neljä kertaa viikossa. Mikäs sen parempaa kuin päästä hikisenä lenkiltä, kylmästä ulkoilmasta suoraan saunan lauteille! Sen sijaan, että vain istuisin saunassa ja heittäisin lisää löylyä kiukaalle, olen alkanut tehdä lenkkien jälkeiset lyhyet ja palauttelevat venyttelyt saunassa. Lihakset rentoutuvat saunan lämmössä ja ovat ainakin itselläni jotenkin vastaanottavaisemmat venyttelylle.

Erilaiset hot-tunnit ovat tällä hetkellä hyvin suosittuja ja itsellenikin tuttuja, mutta tavatessani Saunayogan kehittäjän Tiina Vainion, menin heti juttusille ja päädyinkin testaamaan lajia käytännössä.

Lähdin testaamaan tuntia innoissani, varmana siitä, että nautin joka hetkestä. Täysin niin kävikin. Olo oli rentoutunut ja hyvä heti alusta alkaen, vaikka vaativat liikkeet ja kuumuus, saivat jalat tärisemään ja hien virtaamaan. Siis oikeasti virtaamaan, tuplasti pahemmin kuin millään hot-tunnilla ikinä. Nesteet saivat kyytiä!

Saunayoga-sarja kestää puoli tuntia ja koostuu kuudesta asennosta, jotka kaikki tehdään istuen lauteilla noin 50-asteisen saunan lämmössä. Asennot vahvistavat keskivartalon ja jalkojen lihaksia, lisäävät selkärangan ja lonkkien liikkuvuutta sekä venyttävät ylävartalon ja pakaroiden lihaksia.

Kuuden liikkeen sarjassa on kaksi erityisen raskasta liikettä, jotka todella haastoivat koko kehon. Syke nousi ja hiki lensi, mutta kuitenkin olo oli samaan aikaan hyvä ja rauhallinen koko treenin ajan. Puolituntinen todella tuntui minilomalta, irtiotolta arjesta, kuten Tiina harjoituksen alussa kertoikin. Käsittämättömän hyvä ja rentoutunut olo oli myös tunnin jälkeen.  Lopetimme harjoituksen puoli kymmenen jälkeen ja uni tuli sinä iltana helposti.

Saunayoga onkin saavuttanut ison suosion nopeasti niin Suomessa kuin ulkomailla.  Saunayoga vilkastuttaa aineenvaihduntaa, jonka huomasi kyllä tunnin jälkeen, lisäksi se vähentää stressiä ja auttaa nukkumaan paremmin. Monet Saunayogan asennoista ovat varsin yksinkertaisia ja haaste syntyykin asennoissa pysymisessä pitkään, jopa muutamien minuuttien ajan.

Lämpimästi suosittelen kokeilemaan lajia, Saunayogan sivuilta löytyy lisätietoa muun muassa siitä, missä tunteja järjestetään. Konsepti toimii erinomaisesti myös lahjana, yllätyksenä vaikkapa polttareissa tai miksei työhyvinvointipäivän osanakin.

Pienen intron lajiin saa katsomalla videon: Saunayoga – find yourself in silence.

Tiina on kirjoittanut aiheesta myös kirjan Saunajooga. Rauhoitu ja rentoudu, josta saa ohjeet  mm. kolmeen puolen tunnin saunassa tehtävään harjoitukseen. Odottelenkin kirjaa postista, että pääsen testailemaan lajia lisää. Eikä siis välttämättä tarvitse lähteä kotisaunaa pidemmälle!

 

 

LauraVilliviikon jälkeen rauhallisempi viikonloppu

Viikko on ollut aikamoista viilettämistä paikasta toiseen ja päivät ovat venyneet pitkiksi. Viikon aikana olen päässyt jälleen tekemään töitä mahtavien ja motivoituneiden ihmisten kanssa. Kaikki treenattavani ovat tällä hetkellä hyvin erilaisia, mutta todella motivoituneita ja valmiita ylittämään itsensä! Ihan mahtavaa nähdä jokaisen menevän päättäväisin ilmein kohti omaa tavoitetta. Hyvien suoritusten avulla treenari jaksaa kummasti pari tuntia vähemmilläkin yöunilla : )

Kuvassa hieman tämän aamun tunnelmia, olimme asiakkaani kanssa Lauttasaaressa tekemässä kunnon patteritreenit. Kolme patteria, joissa jokaisessa 4 liikettä, joista yksi oli sykkeen huippuunsa nostava liike. Kaikki patterit tehtiin kolme kertaa läpi ja jokaista liikettä minuutti. Kokonaisvaltainen tehotreeni koko kropalle, täytyypä kysäistä huomenna, tuntuuko missään…

 

Viikonloppu tulee oikein mukavaan saumaan, pääsee vähän hengähtämään ja keräämään voimia seuraavaan viikkoon, mutta myös tekemään omat treenit! Sekä tänään että huomenna sunnuntaina luvassa on tiukat juoksutreenit ja muuten vaan rentoa viikonloppuoloa.

Sitten vaan lenkkarit jalkaan, mikäs tuonne ulos on lähtiessä, aivan upea sää!!

Psyykkausta Lady Line Lauttasaaren seinällä ; )