LauraNiken kesä 2012 – salille

Kesän muutaman sadepäivän sattuessa on kiva suunnata salille!

Niken kesämallistosta löytyi täydellisen väriset Freet, jotka toimivat erinomaisesti vedenvihreän paidan sekä pinkin topin ja juomapullon kanssa. Pro Hypercool caprit lupaavat hyvää istuvuutta ja mukavuutta hankaamattomien saumojen vuoksi.

Nike Free Twist E Women’s Training Shoe, Nike Shape Swoosh Women’s Sports Bra, Nike Demi Crop Women’s Training Top, Nike Pro Hypercool Women’s Training Capris, Nike Convertible Training Water Bottle

Kuvat nikestore.com

LauraLyhyitä spurtteja

Eilinen lenkki sujui tällaisella suoralla spurttaillen:


Alle juostiin 15 minuutin lämmittely ja tällä suoralla kahdeksan lyhyttä spurttia, siten, että viisi valopylvästä spurtataan ja 5 pylvästä palautellaan. Suora mentiin tällä vauhtileikittelyllä päästä päähän, jolloin noita spurtteja tuli kahdeksan.

Spurtit olivat reiluja, mutta rentoja kiihdytyksiä, ei kuitenkaan täysillä revittelyä.  Spurtti-palautteluosuus kesti n. 20 minuuttia. Loppuun vielä 15 minuutin palauttelu ja yhteensä muodostui n. 50 minuutin lenkki. Ehdittiin tehdä vielä kahvakuulallakin 7 liikkeen sarja kaksi kertaa läpi, kunnes alkoi sataa niin paljon, että oli pakko luovuttaa.

LauraNiken kesä 2012 – tennis

Niken kesämallisto 2012 pitää sisällään paljon kivoja juttuja.

Tutkailin omia suosikkeja mallistosta, kunnes hieman innostuin ja kolme tuntia myöhemmin niistä oli koostettuna viisi erilaista asukokonaisuutta : ) Lähipäivinä esittelyssä siis Nikelta kesäasut tennikseen, salille, juoksuun, kaupungille ja rannalle.

Ensimmäinen asu suuntaakin alkavan kesän kunniaksi tenniskentille. Mikäs sen mukavampaa kuin olla aurinkoisella säällä ulkona liikunnan parissa. Jostain syystä tuo vedenvihreä, turkoosi väri miellyttää mun silmää tällä hetkellä todella paljon ja valkoiseen yhdistettynä asusta syntyi raikas kokonaisuus!

Kuvat nikestore.com

LauraLepoa ja lenkkiä

Siitä koostui tämä viikonloppu.

Perjantaina juhlittiin työpaikan kevätjuhlia ja lauantai-aamuna starttasin Tampereelle kavereiden luo. Tänään olikin jo taas korkea aika päästä lenkille.

Juoksin 17 kilometriä, johon aikaa kului 1 h 45 minuuttia. Mukava ja leppoinen lenkki. Juoksu tuntui hyvältä ja sää suosi, tänään on varmasti ollut huippumukava sää juosta Naisten kymppi!

Kaiken kaikkiaan kelpo treeniviikko takana. Maanantaina reilu tunnin lenkki ja kahvakuulailut, tiistaina lyhyt, kovatempoinen lenkki ja käsitreeni , keskiviikkona BodyCmbat, torstaina RPM, perjantaina 45 minuutin aamulenkki, lauantaina lepo ja tänään pidempi lenkki.

LauraParhaat puolet esiin oikeilla trikoilla

Hyvin istuvilla vaatteilla on todellakin merkitystä liikkuessa. Erityisesti naiset osaavat arvostaa hyvin istuvia ja omalle vartalotyypille parhaiten sopivia urheiluvaatteita. Ne sekä tuntuvat hyvältä liikkuessa että mielellään myös imartelevat vartaloa oikeista kohdista.

Törmäsin mielenkiintoiseen juttuun RunGearGuy -sivustolla, jossa vertaillaan capripituisia trikoita neljälle eri vartalotyypille. Jokaiselle vartalotyypille kartoitetaan myös sopivimmat trikoot Running Warehouse -sivustolta.

Suora, tiimalasi-, urheilullinen ja päärynävartalo. Kuva RunGearGuy.com

Suora vartalo

Suorassa vartalotyypissä on vähän kurveja; vyötärö, lantio ja takapuoli ovat kapeahkot ja melko samanlevyiset. Parhaiten suoralle vartalotyypille sopivat vartalonmyötäiset caprit, jotka korostavat hoikkaa vartaloa. Värillinen raita tuo kontrastia trikoiden sivussa luo mielikuvaa kurveista. Suoravartaloisen valinta: Mizuno Exodus ¾ Tight

Tiimalasivartalo

Tiimalasivartalo on kurvikas. Ylävartalon ja lantion mittasuhteet ovat samanlaiset ja vyötärö on kapea. Tiukat, vartalonmyötäiset trikoot antavat naisellisille muodoille mahdollisuuden ylvästellä. Kurvikkaan tiimalasivartaloisen valinta: Sugoi Jackie Knicker

Urheilullinen vartalo

Urheilulliselle vartalotyypille ominaista ovat leveät hartiat, kapea lantio, kiinteä takamus sekä selkeästi erottuvat lihakset jaloissa. Parhaiten tälle vartalotyypille sopivat joko hieman leveämmät caprit yläosaa tasapainottamaan tai istuvammat, tiukat  trikoot korostamaan lihaksikkaita jalkoja. Urheilullisen vartalon valinta: Saucony LX Mod Tight Capri

Päärynävartalo

Kurvikas alaosa ja pienempi yläosa. Parhaiten vartalotyypille sopivat suorat, lahkeen alaosasta väljemmät caprit, jotka tasapainottavat yläosaa ja imartelevat kurvikasta alaosaa. Päärynävartaloisen valinta: Moving Comfort Flow Capri

* * * *

Pakko vielä itse nostaa omat suosikkitrikoot, joita löytyy Nikelta sekä caprimittaisena että pitkinä, vartalonmyötäisinä (tight fit) että suoralahkeisina (straight fit).

Trikoissa on strategisesti sijoitettu saumat niin, että ne imartelevat muotoja ja antavat nostetta. Itse olen tykästynyt erityisesti näiden trikoiden matalaan vyötäröön ja leveään vyötärönauhaan sekä napakkaan kankaaseen, jotka takaavat hyvän istuvuuden.

Nike Legend Tight Fit Women’s Training Capris

 

kuvat nikestore.com

 

LauraStay With The Fight!

Kuten BodyCombatin tunnuslause kuuluu. Vielä paremmin tämän päivän treeniin sopi “The More You Sweat In Practice, The Less You Bleed In Battle”. Sillä asenteella mentiin tänään Lady Line Herttoniemessä.

Combatissa jos missä pitää olla gearit kunnossa. Tänään pääsivätkin uudet shortsit tositoimiin.

Nike New Field Mesh shortsit on hengittävää kangasta ja lahkeen pituus sopii Combatiin hyvin, koska tunnilla tehdään paljon potkuja ja jalkojen nostoja.

Toinen uutuus ensitestauksessa oli Niken juomapullo, jonka tilavuus on normaalia vähän isompi (0,75 l). Pullossa on kätevä pilli, joka toimi hyvin. Tehokas tunti kuten aina!

LauraTäysillä!

Tai ainakin melkein. Ajattelin tuoda vähän vaihtelua tämän viikon lenkkeihin. Oman peruslenkin toistamisen sijaan rutiineista kannattaakin poiketa säännöllisesti: vaihdella juoksun rytmiä, nopeutta, lenkin pituutta, profiilia ja maastoa. Näin kroppa saa uusia ärsykkeitä ja kunto kohenee – tämähän pätee juoksun ohella kaikkeen muuhunkin liikkumiseen.

Alun perin ajatus oli pitää välipäivä juoksusta, mutta koska taidan ehtiä juoksemaan seuraavan kerran vasta sunnuntaina, tänään oli päästävä lenkille. Ajatuksena oli tehdä rento peruslenkki, mutta sekin ajatus vaihtui, kun vetäisin lenkkarit jalkaan ja suuntasin ulos aurinkoon. Jalat lähtivät rullaamaan saman tien ihan omiaan!

Lopulta lenkistä muodostui ihan kunnon vauhdikas harjoitus ja jos tuolla reitillä normaalisti menee 45 minuuttia perusvauhdilla, tänään se sujui 31 minuutissa! Ei nyt ihan täysillä, mutta aika lujaa silti. Sykkeet liikkuivat 160–170 välillä ja käväisi maksimissa 180:ssa. Energiaa olin kerännyt koko päivän istumalla koulutuksessa ja lenkillä jalat suorastaan lensi.

Eilen reilu tunti mäkisessä maastossa, tänään lyhyt nopea ja sunnuntaina luvassa pitkä lenkki. Tästä se juoksukunto kehittyy!

LauraVäriä grilliin!

Maanantailenkki vetäistiin tänään ensimmäistä kertaa lyhyemmillä trikoilla ja t-paidalla, shortsit ja toppikin olisi riittänyt! Tehtiin lenkkikaverin kanssa reilu tunnin mäkinen lenkki ja päälle puolen tunnin kahvakuulatreeni jaloille ja keskivartalolle. Ilma on ihana ja tsemppaa juoksemaan, mutta lämpö vaatii kyllä taas pientä totuttelemista – toisaalta, sen tekee oikein mielellään!

Grillikausi on avattu ja tänään herkutellaan kalkkunan rintafileitä kevyesti suolalla ja pippurilla maustettuna, vihreää parsaa, tomaatteja ja kesäkurpitsaa.

Kesän kynnyksellä, grillikauden alkaessa aina pelotellaan grilliruuan epäterveellisyydestä, kesäkilojen karttumisesta ja kolesterolin noususta. Epäterveellisyys on kuitenkin kiinni täysin siitä, mitä itse grilliin valitsee.

Omia kesän grillisuosikkeja yllä olevien lisäksi on:

  • kana
  • kala
  • paprika
  • punasipuli
  • valkosipuli
  • herkkusienet
  • maissi
  • ananas

Grilliruokakin voi siis olla terveellistä ja oikeilla valinnoilla sitä voi herkutella ilman huonoa omaatuntoa. Hyvä vaihtoehto ja helppo tapa lisätä kasvisten määrää grillissä, on tehdä vartaita tai folioon käärittyjä nyyttejä, jolloin myös vitamiinit säilyvät paremmin. Lisäksi valmismarinadit ja -kastikkeet kannattaa jättää kauppaan ja korvata ne maustamalla ruoat itse.

LauraTreeniviikko takana, uusi edessä

Tämä viikko hurahti taas nopeasti, etenkin neljän vapaapäivän osalta. Treenit sujuivat melko lailla suunnitellun mukaisesti, muutamaa vaihdosta lukuun ottamatta; tänään vaihdoin BodyAttackin juoksulenkkiin kauniin sään takia ja keskiviikon lepopäivän pidin eilen.  Päivän lenkki oli tunnin mittainen peruskestävyyslenkki, jota olisin hyvin voinut jatkaa toisen mokoman perään.

Viikko oli ryhmäliikuntapainotteinen ja kävin juoksemassa vain 3 kertaa melko lyhyitä lenkkejä, yhteensä n. 3 tuntia. Lisäksi tein kahvakuulaa, kävin kuntosalilla,  BodyAttackissa ja Hot BodyBalancessa.

Tulevalle viikolle täytyykin mahduttaa ohjelmaan enemmän lenkkejä ja vaihtelevuutta niihin. Suunnitelmissa on ainakin yksi pidempi 90–120 min, pari 60–90 min ja yksi intervallitreeni. Yksi lenkeistä voisi olla aamulla.

Lisäksi toiveena on käydä ainakin BodyCombatissa ja RPM:ssä. Harmittavasti Hot Jooga ei sovikaan ensi viikon aikatauluihini, joten täytyy yrittää saada se seuraavalle viikolle.

Tsemppiä alkavaan viikkoon!

LauraPäivä käyntiin Hot Bodybalancella

Vierailin aamulla Lady Line Hakaniemessä ja testasin siellä Hot Bodybalance -tunnin. Kävin pari vuotta sitten hot-tunneilla useammin ja Bodybalancessa tulee käytyä myös silloin tällöin, mutten ole aiemmin testannut näitä yhdessä.

Les Mills Bodybalance on yhdistelmä joogaa, tai chi:ta ja pilatesta. Tunti vahvistaa keskivartalon lihaksia, jalkojen ja ylävartalon lihaskuntoa, parantaa tasapainoa, ryhtiä ja liikkuvuutta sekä vähentää lihaskireyksiä ja stressiä.

kuva Les Mills

Päivä alkoi energisesti, hiki virtasi ja syvien lihasten tehokkaan treenin lisäksi avaavia liikkeitä on huomattavasti mukavampi tehdä lämmitetyssä salissa. Balancen loppurentoutuskin oli kiva, koska perustunnilla tulee helposti tosi kylmä lopussa, mutta n. 40 asteisessa salissa sitä ongelmaa ei ollut.

Olin juonut ennen tuntia reilun puoli litraa vettä ja tunnin aikana muutaman pikaisen hörppäyksen. Kuumassa salissa hikoilun jälkeen on kuitenkin ollut pieni jano koko päivän.  Ohjaaja ei turhaan kehottanut juomaan paljon vettä tunnin jälkeen.

Hienoin tunne oli tunnin lopussa lonkan avauksia tehdessä, jolloin HCR:ltä saakka lukossa olleet lonkat paukahtivat molemmat auki ja vihdoin on taas helpompi hengittää, mahtava tunne!  Jaloissa on muutenkin raskaalla tavalla raukea ja aukinainen olo : )

Tunnista jäi erittäin hyvä fiilis! Ensi viikolla ajattelinkin mennä testaamaan samaisen salin 90 min Hot Joogan.