JarnoPalauttelua ja Madeleine-leivoksia

Blogin päivittämistä näyttää koskevan sama sääntö kuin juoksemista: kun löytää rytmin, siitä kannattaa pitää kiinni. Tässä siis kuulumisia Karhunkierroksen jälkeiseltä viikolta. Karhunkierroksen jälkeen jalkani olivat huomattavasti enemmän romuna kuin viime vuonna, vaikka matka oli sama. Syytän sivukeinuntaa lumihangessa ja autossa istumista. Viime vuonna kapusimme seuraavan päivänä kauniissa auringonpaisteessa Riisitunturille. Tänä vuonna konkkasin ja istuin autossa

Lue lisää ›

JarnoRaporttia NUTS Karhunkierrokselta

Blogia ei näemmä ehtinyt päivittää treenien osalta, koitetaan nyt kuitenkin saada aikaiseksi kisaraportti. Ja jatkossa myös aktiivisemmin muita postauksia. Tämän vuoden kevään päätavoite oli NUTS Karhunkierros 80. Viime vuonna juoksin ensimmäisen kasikymppisen Rukalla. Loukkaantumisten takia myös toinen 80:n sai kunnian tapahtua Kolin sijaan Oulangan kansallispuistossa. Alunperin tavoitteenani oli juosta alle 10 tunnin, mutta tuntureilta kantautuneet säätiedot

Lue lisää ›

JarnoKevyen ja säännöllisen treenin mukavuudesta

Puolet tammikuusta on takana. Tässä ajassa on tullut kirjattua saman verran harjoitustunteja kuin viime kuussa. Suunta on siis oikea. Toivottavasti flunssat jäivät viime vuoden puolelle. Joulukuussa treenimäärä jäi nimittäin 16 tuntiin, tavoitteen ollessa 42-45 tunnin välissä. Vuosi alkoi kevennetyllä viikolla, jossa tunnustelin oloani ja totuttelin säännöllisen treeni makuun. Onhan selvää, että kuukaudenn on/off-sairastelu, huipennettuna kuumeella ja

Lue lisää ›

JarnoJuhlaton joulukuu

Ei mennyt joulukuu suunnitelmien mukaan. Alkukuun epämääräiset flunssat muuttuivat jouluviikolla todelliseksi influenssaksi. Kuumeen kohotessa lähemmäksi 40 astetta, yskänkohtausten keskeyttäessä unet ja baritonini muuttuessa pihinäksi, treenit unohtuivat. Viimeisimmän, näillä näkymin jopa parin viikon paussiksi venähtävän tauon jälkeen on sanomattakin selvää, että harjoittelua pitää ruuvata. Koska eilen oli ensimmäinen päivä, jolloin olo oli lähes normaali ja tänään

Lue lisää ›

JarnoTestissä Str/ke MVMNT Interval – Treenikenkä juoksuun

Str/ke MVMNT on kanadalainen urheiluvaatebrändi, jonka tavoitteena on yhdistää vähäeleinen design ja suorituskyky. Suomessa firman mallistoon pääsi tutustumaan jo ASAn GoExpo-osastolla keväällä. Muuten tuotteita on päässyt hypistelemään jo huhtikuusta lähtien Frederikinkadulla, josta löytyy Str/ken ensimmäinen Pohjois-Amerikan ulkopuolelle avattu myyntipiste. Näistä lähtökohdista oli aikakin testata firman mallistoa ASAssa. Sain testiini Interval 2 -kengät, jotka ovat mallistosta ne eninten juoksuun suuntautuneet vaihtoehdot. Tai

Lue lisää ›

JarnoEi niin mieluisa ennätys – 2 flunssaa samaan viikkoon

Harjoittelu sujuu harvoin suunnitelmien mukaan. Ei sujunut nytkään, kun jo puolentoista viikon jälkeen törmäsin tyypilliseen esteeseen, flunssaan. Eipä yksi räkätauti pahemmin sabotoi ensi toukokuun NUTS Karhunkierrosta, mutta hyvin alkaneen tehojakson katkeaminen kyllä korpeaa. Maanantai: 0.54h, 10,2km, 5.19 min/km Tiistai: 6x3min, 3min palautus. @3.26, 3.31, 3.39, 3.39, 3.46, 3,36. Yht. 13,9km 0.46min, 8,9km, 5.07 min/km Keskiviikko:

Lue lisää ›

Jarno1 viikko takana, 25 edessä

Karhunkierroksen harjoittelun ensimmäinen laatuviikko on takana. Viikko meni aikalailla ohjelman mukaisesti. Molemmat kovemmat harjoitukset merkitään suoritetuksi, tunteja tahkosin lähes suunnitellustii ja rasitus vaikuttaa pysyvän oikealla tasolla. Maanantai: 5x3min, 3min palautus (@3.37/3.36/3.42/3.46/3.48 min/km). Yht. 1.25h/15.6 km Tiistai: 0.45h, 7.9 km, 5.41 min/km Keskiviikko: 1.26h, 13.5 km, 6.01 min/km Torstai: 6×2.5min mäkiveto. Yht. 1.29h ja 17.4km Perjantai:

Lue lisää ›

JarnoUhkuu ja puhkuu vaan ei liiku – kauden 1. vetotreeni

Mikä vinkuu, huohottaa ja tuijottaa tyhjä katse silmissä? Ei, kyse ei ole Bret Easton Ellisin roolihahmosta loppukliimaksissa, vaan hän on pitkästä aikaa vetotreenejä tekevä kestävyysjuoksija. Ensimmäisen kolmen viikon VO2max-blokin korkkaajana toimi 5×3 minuutin vedot, 3 minuutin palautuksella. Pääsin aloittamaan tehotreenit talvisissa olosuhteissa, kun pakkanen päätti tehdä comebackin. Harjoitukseen tuli heti enempi tekemisen meininkiä, kun hengitys

Lue lisää ›

JarnoHarjoittelu Karhunkierrokselle alkakoon

Juoksuharjoittelua voi lähestyä monesta eri kulmasta. Omana tavoitteenani on ollut saada harjoittelusta revittyä suurin mahdollinen ilo irti. Ei siis teho vaan ilo. Tällöin olen myös pystynyt treenaaman eninten ja säännöllisimmin, jolloin tuloksetkin ovat olleet parhaita. Ilon kautta harjoittelu ei kuitenkaalle ole merkinnyt minulla aina samanlaista tapaa treenata. Välillä suurin ilo on ollut päämäärätön juoksentelu, toisinaan

Lue lisää ›

JarnoUusi blogi juoksusta – mutta miksi?

Vihdoin päätin aloittaa oman blogini ASAssa. Johan tänne on tullut kirjoitettua alusta lähtien. Pääasiaksi olen raapustanut varusteista, silloin tällöin myös kisa- ja harjoitteluraportit ovat olleet listallani. Samaan aikaan ASAn kasvun myötä myös tietämykseni kaiksesta juoksuun liittyvästä on lisääntynyt huimasti. Nykyisin nämä asiat jopa jopa työllistävät minut. Kirjoittamisen aloittamisen syy ei silti ole halu koilottaa lisääntynyttä osaamistani,

Lue lisää ›