JarnoTreeniä ei-niin-suunnitelmien mukaan

Vuoden toisella viikolla treeneissä hurahti selkeästi ensimmäistä viikkoa enemmän aikaa. Laatuakin oli mukana hieman enemmän, joskin alun perin suunnittelemani teemat jäivät toteutumatta. Koska yllätykset ovat elämän suola ja juoksu on elämä, oli viime viikko siis epäterveellinen. Maanantaina hölköttelin tunnin lounaslenkkin ja nautin auringosta. Edeltävän päivän pidemmän lenkin huomasi jaloissa, mutta vain sopivasti, ei liikaa. Tiistain

Lue lisää ›

JarnoRauhallinen aloitus – harjoittelussa ja kisassa

Vuoden ensimmäinen viikon jälkeen voin tyytyväisenä taputella vatsaani, koska treenit sujuivat suunnitelmien mukaan. Kalenterin ja sen tulkitsijan mukaan avoimia treenipäiviä osui viikolle viisi. Harjoituksia piti siis saada viisi kappaletta, kokonaiskeston noustessa seitsemään tuntia. Kilometrimäärää tai yksittäisiä kovempia treenejä ensimmäiseen paluuviikkoon ei kuulunut. Ainoa selkeämpi suunnitelma oli viikonlopulle suunniteltu pitkä lenkki, noin kahden tunnin hölköttely. Hiihtokin

Lue lisää ›

JarnoYrittäisi edes

Treenit alkakoon. Oikeastaan niiden pitäisi jatkua, mutta loppuvuoden treenisykli oli vain läjä irrallisia suorituksia, ilman jatkuvuutta tai suunnitelmallisuutta. Suurin syy oli kiire ja sen sukulainen, huonosti suunniteltu ajankäyttö. Päivien venyessä ja yöunien lyhentyessä treenimotivaatio laski kummasti. Kirjoitushalu taas selviää päivitystahdista. Joulun lähestyessä sitä vielä päästi itsensä vähällä, koska ”joululoma ja uusi vuosi tulee, aloitetaan sitten

Lue lisää ›

JarnoKiihtyy

Vähän enemmän, hyvin vähän. Näillä sanoilla voi kuvata edeltävää treeniviikkoani. Pääasiaksi kilometrit kertyivät leppoisasta perusmätöstä, mutta yksi suosikkitreeni mahtui mukaan. Alkuviikolla juoksut koostuivat valmennuksista ja siirtymistä. Torstaina suuntasin kauden 2018 ensimmäiselle ohjelmoidulle juoksulle, kiihtyvälle lenkille. Tämä on yksi top 3 -harjoituksistani. Toinen on fartlek, kolmatta en nopeasti keksi. Kiihtyvä lenkki on mitä täydellisin kevyemmän kauden

Lue lisää ›

Jarno40 viikkoa

Lehti on käännetty. Kausi 2017 on takana ja harjoittelu kohti vuotta 2018 on alkanut. Kirjattakoon ylös ja itselle tiedoksi, että kropan toipuminen normaalilta tuntuvaan kuntoon Ultra Trai Du Vercorsista vei kolme viikkoa. Tämä koskee vain puhtaasti omia tuntemuksia fyysisestä olosta. Henkisesti en olisi missään nimessä valmis aloittamaan täysipainoista harjoittelua kohti uutta ultraa kuukauden sisään juostavaksi.

Lue lisää ›

JarnoPalautumisen painajainen

Kauden päätavoite on takana ja seuraavat kisat ovat kaukana tulevaisuudessa. Mitä tehdä? Ultra Trail du Vercosista toipuminen näyttää vievän tavallista enemmän aikaa. Aikaisemmista Karhunkierroksen kasikymppisistä olen toipunut normaalihkoon juoksukuntoon viikossa, mutta UTV piti otteessaan kauemmin. Reisien tuttu jäykkyys katosi päivissä. Tavallista pidemmät ja jyrkemmät ylämäet aiheuttivat nyt kuitenkin uudenlaista jomotusta. Matkan aikana tuli paljon 30-50

Lue lisää ›

JarnoUltra Trail Du Vercors – Ensimmäinen vuoristoultra!

Ultra Trail du Vercors on kisa, jonka olen jo useamman vuoden halunnut juosta. Olen aikaisemmin ollut jopa ilmoittautuneena, mutta kiireiden takia joutunut skippaamaan. Ainoa juoksukisa, jonka olen koskaan skipannut. Toivottavasti myös viimeinen. UTV oli minulle luonteva valinta ensimmäiseksi vuoristoultraksi. Siskoni perheineen asuu lähellä, joten alue on tuttu. Bonuksena myös huolto on myös taattu. 3.50 aamuherätys

Lue lisää ›

JarnoPalauttelua ja Madeleine-leivoksia

Blogin päivittämistä näyttää koskevan sama sääntö kuin juoksemista: kun löytää rytmin, siitä kannattaa pitää kiinni. Tässä siis kuulumisia Karhunkierroksen jälkeiseltä viikolta. Karhunkierroksen jälkeen jalkani olivat huomattavasti enemmän romuna kuin viime vuonna, vaikka matka oli sama. Syytän sivukeinuntaa lumihangessa ja autossa istumista. Viime vuonna kapusimme seuraavan päivänä kauniissa auringonpaisteessa Riisitunturille. Tänä vuonna konkkasin ja istuin autossa

Lue lisää ›

JarnoRaporttia NUTS Karhunkierrokselta

Blogia ei näemmä ehtinyt päivittää treenien osalta, koitetaan nyt kuitenkin saada aikaiseksi kisaraportti. Ja jatkossa myös aktiivisemmin muita postauksia. Tämän vuoden kevään päätavoite oli NUTS Karhunkierros 80. Viime vuonna juoksin ensimmäisen kasikymppisen Rukalla. Loukkaantumisten takia myös toinen 80:n sai kunnian tapahtua Kolin sijaan Oulangan kansallispuistossa. Alunperin tavoitteenani oli juosta alle 10 tunnin, mutta tuntureilta kantautuneet säätiedot

Lue lisää ›

JarnoKevyen ja säännöllisen treenin mukavuudesta

Puolet tammikuusta on takana. Tässä ajassa on tullut kirjattua saman verran harjoitustunteja kuin viime kuussa. Suunta on siis oikea. Toivottavasti flunssat jäivät viime vuoden puolelle. Joulukuussa treenimäärä jäi nimittäin 16 tuntiin, tavoitteen ollessa 42-45 tunnin välissä. Vuosi alkoi kevennetyllä viikolla, jossa tunnustelin oloani ja totuttelin säännöllisen treeni makuun. Onhan selvää, että kuukaudenn on/off-sairastelu, huipennettuna kuumeella ja

Lue lisää ›