Traineriharjoittelusta – Elite Qubo Fluid

Tammikuun alussa ASA:n testiin saapuneet Eliten trainerit ovat olleet kovassa käytössä ja monesti viikossa. Real Turbo Muin B+ Eliten harjoitusohjelmaan linkitettynä tarjoaa mieletöntä suoritustehoa ja mielenkiintoisia mahdollisuuksia ajaa erilaisia harjoituksia ja seurata ajoa ja omaa suorituskykyä. Edullisempi ”perustraineri” Elite Qubo Fluid on todella kevyt ja helposti siirreltävä, sekä pieneen tilaan taittuva traineri.  Alun datahurahduksen jälkeen huomaan ajavani usein Qubo Fluidilla. Syykin on yksinkertainen. Qubo Fluid on todella helppo käyttää, siirrellä ja pyörän kiinnittäminen siihen käy myös todella helposti.

Kieltämättä tuo harjoitusvastuksen keveys alkuun enemminkin mietitytti kuin ihastutti. Harjoitusvastuksia nostellessa on tottunut laahamaan mahdottoman painavaa klönttiä ja keveys ei ensimmäiskesi myöskään kerro suorituskyvystä tai vakaudesta. Nämä ennakkoluulot on kuitenkin saanut heittää romukoppaan tämän trainerin osalta. Ei kertaakaan ole ollut hutera olo pyörän päällä mistään muusta syystä kuin harjoituksen rasittavuudesta johtuen. Ja juurikin tämä harjoitusvastuksen helppo siirreltävyys ja samoin pyörän helppo kytkeminen ovat saaneet palaamaan harjoitusvastusharjoittelun pariin entistä useammin. Ihan vaan siksi, että nyt se tuntuu vielä entistä helpommalta. Ja ihan varmasti harjoitusvastusharjoitteluun ei tarvitse keksiä mitään homman aloittamista hidastavaa tai mutkistavaa riittiä. Vaikka trainerit ovat kuinka hyviä on tämä harjoituksena edelleen sellainen, että ennen aloittamista ja viisi minuuttia sen jälkeen homma pelottaa.

Ja ilmeisen korkea kynnys harjoitusvastusharjoitteluun tuntuu etenkin naisilla olevan. Ihmettelen tätä suuresti, etenkin kuin kaikki harjoitusvastusharjoittelua kohtaan koetut pelkotilat johtuvan tasan tarkkaan siitä, että trainerilla pystyy ja on melkeinpä pakko tehdä todellinen laatuharjoitus. Totta on, että tästä hommasta ovat kaukana kaikki naistenlehdet ja nojatuoliasennot, mutta siltikään ulkona tai juoksumatolla tehtävää vetoharjoittelua harva kavahtaa.

Olen siis hieman hämilläni siitä, että harjoitusvastusharjoittelusta voi keskustella lähinnä miesten ja todellisten ajonaisten kanssa. Vaikka tästä harjoitusmuodosta meidän ihanassa talvisäässä hyötyisi moni. Ja hei perheellinen! Harjoituksen voi tehdä koska vaan omassa kotona. Myös lasten mentyä nukkumaan.

elite-qubo-fluid-and-i-will-be-an-ironwoman

Harjoitusvastusharjoittelu sopii sitäpaitsi muillekin kuin pyöräilijöille tai triathlonisteille. Aivan kuten maantiepyöräily tai pyöräily pitkänä pk -harjoituksena kesäisin muutenkin. Mikäli juoksee paljon jossain vaiheessa tulee todennäköisesti aika monelle meistä se hetki, että täytyy myöntää kropan kuluvan yksipuoleisesta harjoittelusta liikaa. Tässä olen aina puhunut pyöräilyn puolesta. Harjoitusvastusharjoittelu taas talvella korvaa kovatehoisen juoksuharjoittelun, jota voi olla vaikea viedä läpi liukkaalla ja raskaalla alustalla. Koska harjoituksen laatu ei voi olla se harjoitusvastusharjoittelun suosiota laskeva seikka arvaan sen olevan harjoittelumuodon teknisesti vaikea maine. Ja en nyt puhu pyöräilytekniikasta, vaan pyörän kytkemisestä harjoituksvastukseen. Selventääkseni asiaa kerron kuinka pyörä kiinnitetään Qubo Fluidiin.

  1. Mikäli traineri on kasaan taitettuna avaa sitä nostamalla pyörään kiinnittyvä varsi suunnilleen takanavan korkeudelle
  2. Aseta pyörä paikoilleen. Trainerissa on todella selkeät hahlot takanavassa kiinni olevalle pikalinkulle.
  3. Käännä suurta punaista kahvaa, joka lukitsee pyörän paikoilleen (puristaa takanavan kiinnitysvarren väliin).
  4. (Kun asetat pyörän tarineriin ensimmäistä kertaa, joudut ehkä hienosäätämään kiinnitystä, koska eri pyörämalleissa on eri levyiset takanavat.)
  5. Pumppaa renkaat ja aja
  6. Istuttuasi satulaan oma painosi painaa takarenkaan kiinni tarinerin vastusrullaan.

Sillälailla!

Ja eikö se kauniisti nökötä tuossa makuuhuoneen kaunistuksena.

Irvistävämpiä kuvia itse harjoittelusta mm. Facebookin puolella.

PS. Olen pyöritellyt mielessäni ajatusta harjoitusvastusten kokeilemisesta naisporukalla jossain kivassa pyöräliikkeessä. Miten teidät naiset saisi liikkeelle?

Kommentoi

Kommentit