Ajatuksia juoksukengän valinnasta

Vietin eilen pitkän tovin 4runners Kluuvissa ja katsoin kenkäparin toisensa jälkeen häviävän hyllystä uuteen kotiin. Myymälään asteli kokeneita juoksijoita, jotka tiesivät mitä halusivat, heidät ohjattiin mieltymystensä pariin ja pikaisen sovituksen jälkeen he poistuivat kassan kautta lenkeilleen.

Kun tunnet oman askeleesi, jalkasi, vahvuudet ja heikkoudet uusien kenkien ostaminen on helppoa. Entä jos olet kenkäkaupassa uuden äärellä? Olet aloittanut juoksuharrastuksen ja painanut menemään jollain kaapin pohjalta löytyneillä tennareilla. Nyt haluat kehittyä ja tarjota jaloillesi parhaat mahdolliset kengät siihen. Mutta mistä sinä tiedät, että juuri nämä kengät ovat hyvät, juuri sinulle.

Sovitellessani eilen New Balancen kevään uutuuskenkiä laitoin jalkaani ensimmäistä kertaa merkin Vazee Pace -kengät. Totesin heti saatuani kengän kunnolla jalkaani, että kiitos. Otan nämä. Kengät jäivät päälle pitkäksi aikaa.

Vierelläni juoksusta äskettäin innostunut nainen pohti omaa valintaansa ja tuli hetken päästä kysymään minulta ”Mistä tiesit, että ne kengät on hyvät, miksi valitsit juuri ne kengät?” ”Mistä tiedän, että nämä on hyvät minulle?”. Olin hiukan hämilläni, sillä en osannut vastata muuta kuin että ”Mä vaan laitoin ne jalkaan ja ne tuntui hyviltä”. Aika huono argumentti sinällään. Juttelimme toki muutakin juoksusta ja kengän valinnasta. Jäin miettimään parempaa vastausta kysymykseen.

4Runnersin Raikka ehti palvella monta asiakasta ja rinnallani viime aikoina useasti hölkännyt ajomies (katsokaa nyt noita ajokelejä…) pohti omaa lenkkarivalintaansa saman kysymyksen äärellä. Vaihdoimme aiheesta ajatuksia ja sitähän se Raikkakin sanoi. Hyvä myyjä voi suositella jalan ulkoisen olemuksen, askelluksen ja kenkien käyttötarpeen mukaan oikeanlaisia kenkiä. Silti asiakas saa useimmiten eteensä usean parin lenkkareita, jotka ominaisuuksiltaan palvelevat asiakasta täysin. Näiden kenkien välillä tehtävä valinta on juoksijan oma. Lähinnä mieltymyksiin perustuva.

Innostuin illalla lukemaan lenkkaritestejä ja vertailemaan useita kenkiä toisiinsa lähinnä löytääkseni testeistä sellaisia eroja, joiden avulla kenkää olisi erityisen helppo tai vaikea suositella toiselle juoksijalle. Usean laadukaan yleisjuoksukengän kohdalla todetaan, että kenkä sopii todella moneen käyttöön. Harjoituskengäksi, kisakengäksi, nopeaan ja hitaampaan menoon. Näin on esim. New balancen Vazee Pace- ja Zante -kenkien kohdalla, Jarno on kirjoittanut New Balance Vazee Pace:ista todella kattavan testiraportin, samoin Zantea ovat testanneet meillä aiemmin Laura ja Jarno.

arcticportaddicts-newbalance-4runners

Suhtaudun varauksella jalkojen virheasentojen korjaamiseen lenkkarilla. Periaatteessa itsellenikin varsinkin vasenta jalkaa katsellessa voisi suositella pronaatiotuettua kenkää. Pelkästään jalkoja katselemalla on kuitenkin vaikea tehdä analyysiä itse juoksusta. Seistessä varsinkin vasuri tilttaa aika vahvasti sisäänpäin, mutta olen oppinut korjaamaan virhettä juostessa ja ponnistus, sekä alastulo on paljon siistimpi kuin seisoskeleva asentoni. Mielestäni mahdollisuuksien mukaan tulisi pyrkiä vahvistamaan ja ohjaamaan oikeaa askellusta ja kehon asentoa sen sijaan, että painaa menemään tuettua kenkää vasten. Hyvät tuetut kengät saattavat myös tehdä juuri tätä, ohjata jalkaa parempaan asentoon askeltaessa.

Juoksukenkien tuotekehittelyssä on menossa selvästi vaihe, jossa ennen kenkiin vahvasti leivotut, jalkaa tukevat ominaisuudet ovat siirtymässä pohjallisiin. Jalkaan muotoiltu pohjallinen voidaan siirtää kengästä toiseen ja esim. oikean ja vasemman jalan erot on helppo tehdä pohjallisen avulla.

Mitä sitten pohdinnankaan jälkeen osaisin sanoa kengän valinnasta?

  • Valitse oikean kokoinen kenkä. Liian pienellä kengällä irrotat varapaankynnet kätevästi ja liaan suuri kenkä estää askelta rullaamasta. (Nainen, älä huijaa itseäsi ja tuijota kengän kokolappua, merkeissä on huimia eroja).
  • Älä koskaan osta uutta kenkämallia sovittamatta. Saman valmistajan eri malleissa, uusissa ja vanhoissa saattaa olla isoja eroja.
  • Mikäli olet epävarma, valitse kenkäkauppa, jossa pääsee juoksemaan esim. matolla ja pyydä asiantuntevaa myyjää katselemaan juoksuaskellustasi.
  • Mikäli kenkä on epämiellyttävän tuntuinen tai se painaa jostain, ÄLÄ luota siihen, että tämä tuntemus katoaa käytössä. Todennäköisesti siinä käy juuri päinvastoin ja lenkki saattaa muuttua painajaiseksi.
  • Luota itseesi. On aivan samantekevää mikä kenkä sopii kaverillesi tai on sporttilehden kannessa. Jos kenkä ei tunnu hyvältä jalassa jätä se kauppaan.
  • Juokse uusilla kengillä ensin maltillisia matkoja, älä koskaan laita uutta paria kisaan tai tapahtumaan.
  • Analysoi kenkää lenkillä ja mieti miltä se tuntuu, kaipaatko eri alustoille ja eri vauhdeille erilaisia kenkiä?
  • Juokse useamalla kenkämallilla saman aikaisesti. Anna silloin tällöin uudelle teknologialle ja uusille materiaaleille mahdollisuus.
  • Jos ostit vahingossa huonot kengät laita ne kiertoon pian. Älä lannistu, yritä uudelleen 🙂

Ja mahdollisuuksista puheen ollen Jarno kiikutti minulle testiin New Balancen Vazee Prism -kengät. Prism on omiin tottumuksiini nähden todella tukevan tuntuinen ja pronaatiotuettu kenkä. Mielenkiinnolla annan sille mahdollisuuden näyttää vahvuutensa!

Parempia ja yksityskohtaisempia vastauksia juoksukenkien eroista ASA:laisista osaavat antaa ainakin Jarno ja Joonas.

Ps. 4Runnersista viime keväänä kotiutuneet Skechers Go Run Ride 4:set ovat palvelleet aikansa. Kengät ovat olleet erityisesti väsyneiden jalkojen ja pitkien, hitaiden lenkkien nautinnollisin kumppani. Arvelin, että kengillä on tullut tuhannen juostua. Nyt ne alkavat olla eläkeiässä. Minun täytyy joko ostaa seuraava pari samaa laatua tai löytää jokin vastaava turvalenkkari. Sellainen, johon voin luottaa silloinkin kun väsynyt jalka ei tahtoisi nousta lenkille.

Parhaita pääsiäislenkkejä!

Noora

Kommentoi

Kommentit