Testissä alkuperäinen pilates – voimaa ja notkeutta vahvasta keskivartalosta

Koko vuoden kuumin jumppapuheenaihe on ollut core. Keskivartalon merkitys koko kropan kantamisessa, kehon hallinnassa ja kestävyysurheilussa on keskeinen. Kesvikartalon syvien lihasten jumppa jää usein pinnallisten vatsalihasten vahvistamisen varjoon ja keskeisin syy tähän lienee se, että lihaksia on vaikea havaita ja niiden toimintaa mahdollisesti vaikea vahvistaa. Toisin sanoen, lihasten löytäminen ja niiden vahvistaminen omin avuin saattaa olla haastavampaa varsinkin jos omaa kehoa tai sen toiminnallisuutta hahmottaa vielä heikosti.

Naisilla keskivartalon hallinta ja etenkin muutokset sen toiminnallisuudessa ovat ajankohtaisia useimmiten raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Omalla kohdallani palautuminen kolmen perättäisen raskauden jälkeen oli hyvin paljon huonommin suunniteltu, kuin mitä se tämän päivän tiedon avulla ehkä olisi ollut. Palautuminen ei ollut erityisen järjestelmällistä, eikä lihaskunto, saatikka syvien lihasten vahvistaminen ennen juoksemaan lähtemistä kiinnostanut laisinkaan. Halusin vain päästä mahdollisimman nopeasti taas juoksemaan, myöhemmin maksoin siitä kovan hinnan. Tie kohti hallittua keskivartaloa ja tietoisuus sen merkityksestä juoksussa avautui vasta myöhemmin, lukuisten rasitusvammojen ja asiantuntevan avun jälkeen.

Sittemmin olen oppinut tunnistamaan ja myös tuntemaan keskivartalon, lantion ja pakaran merkityksen askelluksen hallinnassa ja rasitusvammojen ehkäisyssä. Olen oppinut kantapään kautta sen, että syvien lihasten aktivoiminen ja vahvistaminen on tie fyysisesti eheään kokonaisuuteen. Ongelma kohdallani on se, että sille harjoittelulle tuntuu löytyvän huonosti aikaa, vaikka sen merkitys ei olekaan epäselvä. Parhaiten olen jaksanut keskittyä syviä lihaksia aktivoiviin ja kehoa huoltaviin harjoituksiin silloin, kun minulla on ollut tukena ja apuna hyvä ohjaaja, joka on ohjannut treenin ja motivoinut eteenpäin. Edellisen pt-jakson päätyttyä olen ylläpitänyt lihaskuntoa itsekseni, sitten minulle avautui mahdollisuus kokeilla klassista pilatesta Saara Wacklinin ohjauksessa. Kuljin ystäväni kanssa Eerikinkadun mattotunnin kautta Ruskeasuolle Pilates Gym Jatta -studiolle, jossa pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan pilatesharjoittelua niille suunnitelluilla laitteilla.

Kolmella yksityistunnilla sain Saaran täyden huomion ja todellisen intensiivikurssin alkuperäisen pilateksen maailmaan, mutta mitä on alkuperäinen tai autenttinen pilates?

Alkuperäinen pilates on uusi ja suhteellisen tuntematon liikuntamuoto Suomessa, vaikka pilateksen juuret ovat 1900-luvun alkupuolelta. Metodi on saksalaisen Joseph Pilateksen kehittämä ja se oli suunnattu miehille, kilpaurheilijoille, nyrkkeilijöille ja kaikille joiden piti pysyä terveinä ja huippukunnossa. Joseph Pilates ja hänen metodinsa tuli kuuluisaksi siitä, että hän kuntoutti asiakkaita lyhyessä ajassa. Vaikkakaan kyse ei ollut kuntoutuksesta tai fysioterapiasta vaan vaativasta liikunnasta yksilöllisiin tarpeisiin. 

Pilates metodi on erikoistunutta liikuntaa yksilöllisiin tarpeisiin ja käsittää sisällään valmiiksi suunnitellun koreografian. Metodia voi harjoittaa ja tuntea kehossaan kokonaisvaltaisella harjoittelulla joka sisältää matto – ja laiteharjoittelua. Laitteet ovat metodin työkaluja joidenka tarkoituksena on parantaan kehon toiminnallisuutta eli hyvinvointia.

Harjoittelu tapahtuu yksityistunneilla tai pienryhmissä. Alkuperäisessä metodissa noudatetaan koreografiaa, hyödyntäen sitä jokaisen tarpeisiin.

Suurin yllätys itselleni alkuperäisessä pilatesharjoittelussa olivat laitteet ja edellä mainittu koreografia tai rytmi, johon on olemassa hyvin joogaharjoittelua vastaava ”kaava”. Sarja alkaa ja päättyy jostain ja sisältää liikkeitä harjoittajan edistystason mukaisesti. Millään kuntokeskusten tarjoamilla liikuntatunneilla tämä koreografiallisuus ei ole itselleni auennut, enkä ollut aiemmin päässyt myöskään tutustumaan pilates studioon tai laitteisiin, joita käytetään harjoittelun tukena.

Kiitos kohtuullisen kehonhallintani pääsimme kuitenkin etenemään yksitysitunneilla koreografian mukaan, vaikka en voi väittää, että olisin intensiivikurssin jälkeenkään vielä pystynyt sisäistämään tai toistamaan liikesarjaa itsenäisesti. Tutustuimme harjoittelussa käytettäviin laitteisiin ja apuvälineisiin ja opin ymmärtämään niiden tehtävän sinällään rauhallisesti suoritettavissa liikkeissä.

Vahva keskivartalo on pilateksessa ikäänkuin keskipiste, jonka hallinta ja aktivoiminen on kaiken tekemisen perusta. Vahvasta keskivartalosta venymme, taivumme ja vahvistumme jokaisessa liikkeessä. Omasta mielestäni pilates tuntui todella toiminnalliselta ja kokonaisvaltaiselta harjoitusmuodolta, vaikka tehtävät liikkeet ja liikesarja on rauhallinen, joutuu suurimmassa osassa liikkeistä koko kroppa töihin. Vahvan keskivartalon lisäksi fokus on erityisesti selän ja hartioiden asennossa.

Harjoittelun ja liikesarjojen kohdalla koin kuinka jähmeä ja rasittunut kehoni oli normaalin treeniviikon aikana ja kuinka paljon epämiellyttävää kireyttä jaloissa ja hartioissa oli. Jokainen harjoituskerta tuntui raskaalta syvissä lihaksissa, mutta myös vetreytti ja helpotti lihaskireyksiä. Harjoituksia tehdessä oman kehon kireyksien aiheuttamat virheasennot korostuivat niin, että niihin oli pakko kiinnittää huomiota. Harjoitus oli joka kerta hyvä muistutus oman kehon kokonaisvaltaisuudesta, siitä kuinka kasvamme juuresta latvaan ja mikä meidät pitää pystyssä. Liikkeistä toisiin siirryttiin reippaassa tahdissa niin, että tunnin aikana keskittyminen tekemiseen oli hyvin kokonaisvaltaista. Myös mieli oli mukana liikkeissä.

Mikäli alkuperäisen pilateksen maailma ja voimauttava vaikutus kiinnostaa suosittelen lämpimästi kääntymistä Saaran puoleen. Kaikessa ryhmäliikunnassa omalla kohdallani on korostunut ohjaajan merkitys. Hyvä ohjaaja on saanut palaamaan tunneilla, huonompi on tiputtanut kyydistä heti alkumatkassa. Saarassa yhdistyvät kaikki parhaan ohjaajan ominaisuudet ja todellinen taito johdattaa uuden lajin pariin. Uskonkin, että alkuperäinen pilates tulee olemaan monelle sen löytäneelle avain parempaan kehontuntemukseen ja hallintaan ja todella toivon, että se monesta hienosta ominaisuudesta johtuen on yksi tulevaisuuden suurista liikuntatrendeistä myös Suomessa.

Saaran ohjaama yksilöllinen starttikurssi 120 €, sisältää kolme yksityistuntia (3 x 55 min) ja on varmasti jokaisen pennin arvoinen kokemus. Saaran tunneille pääset olemalla häneen yhteydessä joko meilitse pilatessw@gmail.com tai puhelimitse 045 6974996.

Kiitos kuvista Janne/624

Kommentoi

Kommentit