Vuosi multisportkello ranteessa – testissä Garmin Fenix 3

Vuosi sitten keväällä aloitin jälleen urheilun aktiivisen mittaamisen pitkän telakan jälkeen. Tätä ennen olin ollut mittaamatta tovin, sillä toipuakseni supersuorittajan piti laittaa kello pois kokonaan hetkeksi. Muuten jokainen lenkki oli muistutus kadotetusta vauhdista. Toipumista ei voinut tapahtua kun rentoutta ei ollut. Kynnys pysähtyä tai heittää kävelyksi kesken lenkin oli kello kädessä liian suuri. Kelloton aika

Lue lisää ›

Testissä alkuperäinen pilates – voimaa ja notkeutta vahvasta keskivartalosta

Koko vuoden kuumin jumppapuheenaihe on ollut core. Keskivartalon merkitys koko kropan kantamisessa, kehon hallinnassa ja kestävyysurheilussa on keskeinen. Kesvikartalon syvien lihasten jumppa jää usein pinnallisten vatsalihasten vahvistamisen varjoon ja keskeisin syy tähän lienee se, että lihaksia on vaikea havaita ja niiden toimintaa mahdollisesti vaikea vahvistaa. Toisin sanoen, lihasten löytäminen ja niiden vahvistaminen omin avuin saattaa olla haastavampaa

Lue lisää ›

Juoksevan purjehtijan hyppääjän polvi

Huoh! Olinkin saanut ilon olla ilman mitään polven rasitusvammaa pitkän tovin, kunnes uudenlainen, polvilumpion ala- ja sisäpuolelle säteilevä kipu alkoi ilmoitella itsestään huhtikuussa. Varsinaisesti juoksusta polvisärky ei tunnu niinkään pahenevan, mutta erilaiset kyykyt ja rappuset, sekä kova kuormitus tai paine pahentaa kipua. Viileissä merkeissä alkanut purjehduskausi ja epäergonomiset asennot veneen laidalla ja pitin lattialla eivät varmasti

Lue lisää ›

Talvikauden treenisuunnitelmat

Aamut ovat pimeitä, mutta askel on kevyt. Syksy on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Heti elokuussa aloitin kovan salitreenin, hyppäsin jälleen Puretreenin matkaan ja viime keväänä alkaneen tehokkaan ja tavoitteellisen salitreenin ja puhtaan ruokavalion jälkeen olen todella energisessä kunnossa. Olen saanut kehitettyä paljon lisää lihasvoimaa ja erityisesti Puren oksettavan, kamalan, ihanat jalkatreenit ovat siivittäneet myös juoksukunnon uudelle tasolle. Lisää

Lue lisää ›

Arki, uhka vai mahdollisuus?

Kaapin ovessa komeilee uusi kalenteri. Tuttuun tapaan siinä on viisi nimeä, omissa sarakkeissaan. Alan kirjoittaa siihen tapahtumia elokuun toiselta viikolta lähtien, silloin alkaa koulu. Pelkkä ajatus siitä, että aamut alkavat kuudelta tai seitsemältä, tuntuu hurjalta, mutta kalenteriin alkaa ilmestyä pian paljon muutakin; lasten harrastukset, työpalaverit ja vanhempainillat. Tuijotan omaa ruutuani, sitten lasten ruutuja. Lataan Arenavalmennuksesta

Lue lisää ›

Kesä tuli niin äkkiä, häipyi hiipien…

Ensin jäivät lomalle lapset. Laulettiin monta viikkoa putkeen ihanaa kesälaulua ”Ingen klocka ringer mer ingen skola snart man ser, hejdå ses goodbye gammla plugg. Klockan ringer bara ut, vår terminen är nu slut. Inte gör de oss ett dugg.” Oltiin lomatunnelmissa ja jo ennen juhannusta, lapset lähtivät ensin tennisleirille Ilorantaan ja jäivät sitten isänsä kanssa

Lue lisää ›

Pyöräilyloma Palma del Mallorcalla

Helppo ja nopea harraste/treeniloma mielessä päädyimme jälleen Mallorcalle. Lomakohdetta valitessa mietimme tutun ja turvallisen Palman tai jonkun uuden kohteen välillä, mutta koska halusimme lähinnä ajaa pyörää ja säätää mahdollisimman vähän päädyimme varaamaan lennot Norwegianilta, koska siellä oman pyörän mukana kuljettaminen on järkevästi hinnoitellut ja vuokraamaan asunnon Airbnbn kautta. Koska Palma on lomakohteena niin tuttu ja

Lue lisää ›

Arkea maksimitehoilla ja edessä näkyvät Mallorcan vuoristotiet

Viime viikot ovat olleet melko hektisiä. Työpäivät ovat venyneet, vene on saatu kuivalta maalta vesille ja treeneistä olen pyrkinyt pitämään kiinni kynsin ja hampain. Nyt täytyy sanoa, että koko lelulaatikko on vedetty auki ja kaikki keinot ovat käytössä. Kaikki työ- ja koulumatkat sekä luppoaika on tutkittu treenimahdollisuudet hyödyntäen. Hyötyliikunnan rooli on kasvanut entisestään ja päiviin

Lue lisää ›

Terveisiä Matrix -testistä

Viikkoni alkoi totuutta mittaillen kun pyrähdin aamulla (kyllä räntäsade yllätti kaupunkipyöräilijän) Forever Töölön fysioon, jossa minulle oli varattu aika Matrix -testiin. Olen kärsinyt erilaisista rasitusvammoista aiemmin ja nyt otettuani kellon käteen ja lisättyäni treenimääriä päätin aloittaa työt ennaltaehkäisten. Niinpä intouduin varaamaan ajan testiin, jonka tarkoituksena on kartoittaa lihastasapainoa ja ennenkaikkea innostaa minua tekemään myös kehoa huoltavia

Lue lisää ›

Tavoitteellisen juoksuharjoittelun pariin

Jotenkin sen kummemmin kypsyttelemättä päätin muutama viikko sitten aloittaa tavoitteellisemman juoksuharjoittelun. Ehkä olen saanut juoksennella ilman paineita tarpeeksi pitkään, ehkä jalat tuntuvat kaikin puolin terveiltä ja tavanomaiset lenkit tökkivät tylsyydellään. Ehkä vain ihan mielenkiinnosta. Millä tasolla sitä pystyy juoksemaan tämän yleisen huseeraamisen ohella? Mille tasolle sitä pystyy itsensä nostamaan puolessa vuodessa neljällä suunnitellulla juoksulenkillä viikossa? Todellista maaliani

Lue lisää ›