Vihreä ja punainen linssilasagne

Olen aina pitänyt lasagnesta ja sen valmistamisesta. Nuorena tyttönä se oli ensimmäisiä ruokia Ratatouillen ohella, jonka opettelin tekemään ”by the book”. Viime vuosina olen löytänyt ruonalaitosta ja itsestäni uusia rennompia ulottuvuuksia, joiden tulokset ovat päivä päivältä parempia. Vegeperheessä erilaiset ”soijajauhelihamakarniruoat” ovat ihan peruskamaa, mutta aikuisille kokkaan usein lasagnea, jolla ei ole mitään tekemistä makaronin, juustokastikkeen tai jauhelihan kanssa. Itse asiassa ruoka on sisällöltään varmasti lähempänä kasvisvuokaa, mutta maultaan enempi lasagne. Parasta tässä reseptissä on, että vuokaan voi laittaa kaikki puolikkaat ja vähän syödyt ja väsyneet kasvikset ja kasviskermojen tai maitojen loput, mitä jääkaapista löytyy. Koska reseptiä kysytään niin usein, päätin pinnistää kasaan perusrungon, jolla pääsee liikkeelle.

Perinteiset lasagnelevyt on tässä reseptissä korvattu vihreä linssi -lasagnelevyillä, jotka ovat koostumukseltaan ja ravintosisällöltään ihan parhaita.

Pastaton vihreä lasagne (4:lle)

  • Vihreä linssi lasagnelevyjä
  • puolikas kesäkurpitsa
  • suuri porkkana
  • pinaattia

Soija/linssi -tomaattikastike

  • öljyä paistamiseen
  • puolikas sipuli
  • 2 valkosipulin kynttä
  • puolikas punainen chili
  • tölkki tomaattimurskaa
  • 1-2 dl vettä tai punaviinin jämät
  • 1 dl soijarouhetta
  • 1 dl punaisia linssejä
  • suolaa
  • pippuria
  • yrttejä (basilika tai kuivattu oregano/pastamauste)

Kermakastike

  • kaurakemaa
  • juustoraastetta tai vegaanisa juustoraastetta (esim. Prosciano)

Hienonna sipuli, valkosipuli ja chili. Kuumenna öljy, kuullota sipulit ja chili, lisää joukkoon soijarouhe ja punaiset linssit. Kääntele seosta pannulla hetki ja kaada joukkoon vesi/viini ja tomaattimurska. Mausta suolalla, pippurilla ja yrteillä. Jätä porisemaan miedolla lämmöllä.

Voit käyttää soijarouheen ja linssien sijaan joko pelkästään soijarouhetta tai linssejä tai mitä vaan papuja. Kuivattuja punaisia linssejä ei tarvitse liottaa, eikä soijaa turvottaa etukäteen, anna kastikkeen tekeytyä liedellä ja valmista sillävälin kasvislasagnelevyt.

Kuori porkkana ja pese kesäkurpitsa (tai munakoiso ihan yhä hyvin.) Leikkaa tai siivuta vihannesleikkurilla kasviksista ohuita leveitä liuskoja. Suolaa kasvislevyt kevyesti.

Voitele uunivuoka oliiviöljyllä ja lado pohjalle tomaattikastiketta ja päälle lasagnelevyjä, kaada päälle kaurakermaa, lado seuraavaksi kesäkurpitsasuikaleet ja pinaattia, juustoraaste ja taas tomaattikastike, porkkanasuikaleet ja lasagnelevyt.. Jatka näin kunnes raaka-aineet on käytetty tai vuoka täyttyy. Jätä päällimmäiseksi kerrokseksi mieluiten kesäkurpitsasuikaleet, kaada vielä päälle kaurakermaa ja ripottele päälle juustoraastetta. Paista 175 asteisessa uunissa n. 40 minuuttia.


Torstain lasagne ja perjantain pizzat ovatkin olleet menneen viikon suurimmat voimannäyttöni ruoanvalmistuksen parissa. Viikko on ollut kaoottinen ja kiireinen. Lähes kaikesta on tingitty, harrastuksista, levosta ja kauniista sanoista. Onneksi Jokaiselle valmisruoat ja puurolounaat pelastivat perheemme viikon siltä osin kun se oli mahdollista.

Vegetreenaajat haaste on käynnissä ja sen tiimoilta sähköpostiin on tipahdellut kivoja reseptivinkkejä, joita tosin en ole juurikaan ehtinyt testailemaan. Tämä suklaahippu-proteiinitaikina oli kuitenkin pakko pyöräyttää välipalajälkkäriksi tämän kamalan viikon päätteeksi. <3

Kohti viikonloppua!

Kommentoi

Kommentit