Stressaako?

Päivitettyäni puhelimen uuteen malliin ja käyttöjärjestelmään huomasin myös Garmin Connectin päivittyneen. Paitsi että käyttöliittymä ja ulkoasu olivat uudistuneet, löysin myös kaksi uutta ominaisuutta; Stressitason mittauksen ja automaattisen lajien tunnistuksen. Voi toki olla, että nämä ominaisuudet ovat olleet saatavilla jo aiemminkin, mutta uudistuneen käyttöliittymän myötä nämä ja moni muukin ominaisuus tuli entistä paremmin esille tuossa Garmin

Lue lisää ›

Äkkipysähdys

Viikko sitten lauantai-aamuna lähdin liikkeelle muiden vielä nukkuessa. Harvinaisen ajoissa lauantaiksi, sillä esikoinen oli saateltava vielä partioleirille vievään junaan klo ysiksi. Juoksu kulki, kuten se on kulkenut suurimman osan koko syksystä, hyvän tuntuisesti. Viikko oli ollut melko rasittava, ei tosin liiallisen liikunnan, vaan muiden kiireiden vuoksi, joten pyrin pitämään vauhdin maltillisena, siinä alle kutosen tuntumassa.

Lue lisää ›

Sealskinz – jalat kuivana lenkillä

Sataa kaatamalla, mutta sisäinen herätyskello kutsuu lenkille 6:30. Puen päälle normaalin syksyisen juoksusetin, koska ilma on niin lämmin, mutta painan päähän lippiksen ja vedän jalkaan vedenpitävät sukat. Olen jo vuosia sitten lakannut välittämästä (en kuitenkaan ihan aina valittamasta) sateesta, loskasta ja lumesta. En ole myöskään vuosiin omistanut ns. kausispesifisiä jalkineita juoksuun tai pyöräilyyn. Liikun sesongista

Lue lisää ›

Terveiset kirjoituslomalta -> tervetuloa syystreenit

Blogi on viettänyt hiljaiseloa minun kirjoittaessani. Kuulostaa omituiselta, mutta kesän aikana on puserrettu kasaan kirjallista ja kuvallista tuotantoa tänä syksynä ilmestyvään kirjaani. Lähes kaikki muu on saanut kyykätä kirjoitusprojektin edessä. Loppurutistuksen aikana jopa säännöllinen liikunta oli tauolla. Kirja liittyy työhöni, ja aiheen voi arvailla vaikka tästä Lauran kirjoituksesta. Sen sijaan, että palattaisiin kesäkuulumisiin, jotka ovat

Lue lisää ›

Talvikauden treenisuunnitelmat

Aamut ovat pimeitä, mutta askel on kevyt. Syksy on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Heti elokuussa aloitin kovan salitreenin, hyppäsin jälleen Puretreenin matkaan ja viime keväänä alkaneen tehokkaan ja tavoitteellisen salitreenin ja puhtaan ruokavalion jälkeen olen todella energisessä kunnossa. Olen saanut kehitettyä paljon lisää lihasvoimaa ja erityisesti Puren oksettavan, kamalan, ihanat jalkatreenit ovat siivittäneet myös juoksukunnon uudelle tasolle. Lisää

Lue lisää ›

Kesä tuli niin äkkiä, häipyi hiipien…

Ensin jäivät lomalle lapset. Laulettiin monta viikkoa putkeen ihanaa kesälaulua ”Ingen klocka ringer mer ingen skola snart man ser, hejdå ses goodbye gammla plugg. Klockan ringer bara ut, vår terminen är nu slut. Inte gör de oss ett dugg.” Oltiin lomatunnelmissa ja jo ennen juhannusta, lapset lähtivät ensin tennisleirille Ilorantaan ja jäivät sitten isänsä kanssa

Lue lisää ›

Arkea maksimitehoilla ja edessä näkyvät Mallorcan vuoristotiet

Viime viikot ovat olleet melko hektisiä. Työpäivät ovat venyneet, vene on saatu kuivalta maalta vesille ja treeneistä olen pyrkinyt pitämään kiinni kynsin ja hampain. Nyt täytyy sanoa, että koko lelulaatikko on vedetty auki ja kaikki keinot ovat käytössä. Kaikki työ- ja koulumatkat sekä luppoaika on tutkittu treenimahdollisuudet hyödyntäen. Hyötyliikunnan rooli on kasvanut entisestään ja päiviin

Lue lisää ›

Ajatuksia juoksukengän valinnasta

Vietin eilen pitkän tovin 4runners Kluuvissa ja katsoin kenkäparin toisensa jälkeen häviävän hyllystä uuteen kotiin. Myymälään asteli kokeneita juoksijoita, jotka tiesivät mitä halusivat, heidät ohjattiin mieltymystensä pariin ja pikaisen sovituksen jälkeen he poistuivat kassan kautta lenkeilleen. Kun tunnet oman askeleesi, jalkasi, vahvuudet ja heikkoudet uusien kenkien ostaminen on helppoa. Entä jos olet kenkäkaupassa uuden äärellä?

Lue lisää ›

Tasapainoilua palautumisen pelikentällä ja huomioita hyötyliikunnasta

Taakse taittuu kolmas juoksun suhteen kehittävämpi/rankempi treeniviikko. Viikon aktiivisuus listattuna: Ma: Matrix -testi ja työmatkapyöräilyt n. 10 km Ti: Hölkkä 6 km, työmatkapyöräilyt n. 10 km Ke: 1h treeniä fyssan kanssa, 9 km kiihtyvä, työmatkapyöräilyt n. 10 km To: Lepo, ei edes työmatkapöyräilyä Pe: 9 km kiihtyvä, työmatkapyöräilyt n. 10 km La: Hyötypyöräilyt n. 30 km Su

Lue lisää ›

Tavoitteellisen juoksuharjoittelun pariin

Jotenkin sen kummemmin kypsyttelemättä päätin muutama viikko sitten aloittaa tavoitteellisemman juoksuharjoittelun. Ehkä olen saanut juoksennella ilman paineita tarpeeksi pitkään, ehkä jalat tuntuvat kaikin puolin terveiltä ja tavanomaiset lenkit tökkivät tylsyydellään. Ehkä vain ihan mielenkiinnosta. Millä tasolla sitä pystyy juoksemaan tämän yleisen huseeraamisen ohella? Mille tasolle sitä pystyy itsensä nostamaan puolessa vuodessa neljällä suunnitellulla juoksulenkillä viikossa? Todellista maaliani

Lue lisää ›